Reisverslag Familyreis China - 29 Juli

Dag 1 + 2, donderdag 29 en vrijdag 30 juli:

Om 14.45 vertrok het vliegtuig naar Frankfurt. We hebben op Schiphol al kennis gemaakt met het grootste deel van de groep. Eenmaal in Frankfurt aangekomen voegde ook nog een Belgisch gezin zich bij de groep, die vanuit Brussel waren vertrokken. De vlucht naar Beijing vertrok om 17.30 uur. We hebben weinig geslapen. We hadden de pech dat we tegen een wand zaten waardoor onze stoelen niet naar achter konden. De vlucht duurde negen uur en is rustig verlopen. We kwamen om 8.30 uur volgens Chinese tijd aan in Beijing. De paspoort controle liep niet helemaal vlekkeloos. Het bleek voor hun een probleem te zijn dat we in beide paspoorten van onze ouders waren bij geschreven. Daarna konden we onze reisleider Maarten de Jager ontmoeten en onze gids in beijing, TK. Om 10.30 uur kwamen we aan in het hotel. We lunchten met z’n alle in het hotel, echt Chinees eten. We moesten erg wennen aan de draaiplaat. Het was wel lekker dat je heel veel verschillende dingen kon eten.

Daarna gingen we in de riksja’s naar een hutong. We hebben de drumtoren beklommen, waar we een korte drumshow hebben gezien. Ook hebben we een wereldkampioen krekelvechten bezocht. Hij vertelde erg leuk over zijn belevingen. Hij liet zijn zelf gekweekte sprinkhanen en krekels zien, wat een grote beesten…
Die avond hebben we bij Sakura gegeten. Lekker westers eten! Daar hadden de kinderen in iedergeval nu al behoeften aan.
Als je door beijing loopt kreig je heel wat blote buiken te zien en aan dat roggelen van die mensen valt niet te wennen.

Dag 3, zaterdag 31 juli:
De eerste dag moesten we meteen vroeg op, 7 uur. We gingen naar de Chinese muur. We stapte de bus uit en worden overspoeld met camera’s, alsof we beroemdheden waren. Allerlei Chinezen wouden met ons op de foto. We zijn op veel camera’s in China te bezichtigen. Het was erg warm en de treden waren hoog, waardoor het erg zwaar was. Eindelijk weer beneden aangekomen gingen we lunchen bij de Chinese van der Valk. De eierensoep was echt ranzig geen aanrader dus…
Daarna reden we door naar het zomerpaleis. De gekleurde schilderingen waren erg mooi om te zien, maar het was super druk alsof half China op bezoek was.
We waren zelf weer de grootste bezienswaardigheid. Stiekeme foto’s of gewoon je hand pakken ze doen het allemaal.
’s Avonds hebben we in een Chinees restaurant gegeten. Het Chinese eten is voor ons nog een beetje wennen. Na het eten gingen we naar een acrobatenshow. Het was erg mooi om te zien vooral de slotact was spectaculair. Met vier motoren reden ze in een metalenbol.

Dag 4, zondag 1 augustus
Vandaag gingen we naar het Tianmen plein, maar Mao kregen we helaas niet te zien. Het plein was inmens groot, het grootste plein ter wereld. ’s Middags gingen we naar de verboden stad. We hebben nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien. Super druk. Je mocht bijna nergens naar binnen veel dingen waren gesloten. De Chinezen duwden je gewoon aan de kant om de mooiste foto’s te maken, veel geduld hebben ze niet.
Die avond zijn we naar een kung fu show geweest. Een leuke voorstelling met een mama-appelsapliedje.

Dag 5, maandag 2 augustus
We gingen naar de tempel van hemelse vrede, waar veel oude mensen waren die bezig waren met tai chi, dat was leuk om te zien. Maar ook werd er gedanst, gezongen en gesport. Een nieuw soort voetbal met een soort shuttle. Natuurlijk wouden we dat ook proberen en hebben er een gekocht. Laten we maar zeggen dat we nog even moeten oefenen… Er stond zelfs een afrikaanse groep te zingen ook erg grappig om een Afrikaan, Chinees en Westerling bij elkaar te zien. Het was wel heet, dus de waaiers werden weer uit de tas gehaald.
Daarna gingen we naar de pearlmarkt. Voor ons bekend: de nepmarkt. Erg leuk om te zien, maar iedereen zat aan je. Vooral bij de horloges kwam je niet weg. Alle merken waren er te vinden van all star en abercrombie tot Dior en Chanel. Natuurlijk moet je overal afdingen tot 20%, maar daar moeten we nog even aan wennen.
Om 17.00 uur moesten we klaar staan in het hotel. Om de nachttrein naar Xi’an te nemen.

Dag 6, dinsdag 3 augustus
Ondanks dat we in de nachttrein op harde bedden sliepen, hebben we toch goed geslapen. Gelukkig waren we met z’n vieren zodat niet een of andere gorgelende Chinees bij ons sliep…
Aangekomen in Xi’an stond de nieuwe gids; Jerrey ons op te wachten. Het hotel zag er schoon uit en we hadden een zwembad! We zijn met de kinderen na het ontbijt meteen het zwembad ingesprongen. ’s Middags vertrok de bus naar het terracottaleger. Eerst kregen we een film te zien over hoe het is ontstaan, vernield en weer is gevonden. Daarna gingen we naar een hele grote hal waar de gerenoveerde soldaten stonden. Elke soldaat had een verschillend gezicht. Natuurlijk was het weer zo druk dat we elkaar al snel kwijt waren.
In de shop waar je het boek kon kopen. Zat ook de man die het terracottaleger ontdekt had. Je kon het boek laten signeren door hem. Of zijn leven nou zo verbetert is weet ik niet want inplaats van hard te werken op het land, signeert hij nu duizenden boeken per dag.
Doordat het zo warm was zijn we maar snel in theehuis gaan zitten. Daar hebben we met een aantal een theeceremonie gehouden. Toch wel een beetje jammer dat we maar 1 smaak zelf mochten kiezen, maar de thee was erg lekker. Vooral de lycheethee was lekker zoet en natuurlijk was de jasmijnthee erg lekker.
Terwijl de ouders ’s avonds naar de Moslimwijk gingen, bleven wij met z’n alle lekker in het hotel. Nog tot laat gezwommen en dan heb je het zwembad natuurlijk helemaal voor je alleen en zijn die lelijke badmutsen ook niet meer nodig.

Dag 7, woensdag 4 augustus
We moesten natuurlijk weer vroeg op, want we gingen een fietstocht over de stadsmuur maken. We hoopten dat we zo de warmte nog een beetje voor konden zijn. Maar helaas om 9 uur was het al 31 graden. Halverwege zijn we toch gestopt met het grootste deel van de groep. Dit was voor ons toch echt te warm en een lekker band konden we nu al helemaal niet gebruiken. Maarja daar stond onze gids dan met elf fietsen die terug naar de oostpoort gebracht moesten worden. Uiteindelijk kwamen we op het idee om de fietsen gratis te verhuren aan mensen die ze bij de oostpoort af wouden zetten. Achteraf bleek dat dit niet mogelijk was en dat er betaald moest worden. Dat geld hebben ze gewoon in hun eigen zakt gestoken. We zijn met de bus terug teruggegaan naar het hotel om lekker verkoeling op te zoeken in het zwembad en hebben we gebruik gemaakt van de gratis internet om natuurlijk even de mail en de krabbels op hyves te checken.
Om 2 uur checken we uit en vertrekken we naar het vliegveld voor de vlucht naar Chengdu. De vlucht vertrok op tijd wat blijkbaar een wonder is. We worden opgehaald met de bus door Clara. Nadat ze wat heeft verteld over de stad, zingt ze speciaal voor de kinderen nog een liedje. We komen om 19.30 uur aan in het hotel en besluiten om meteen te gaan eten. We gaan om de hoek met z’n alle lekker hotpot-ten. Je hebt keuze uit twee soorten. Een milde en een hete varriant. Je moet er groente, vlees en vis in gooien die je daarna afblust in sesamolie met kruiden en knoflook. Maarja wij zijn niet zo goed in het omgaan met stukjes en de lepel was ook ineens verdwenen. Die bleek op de bodem te liggen…
Dus de meisjes van het restaurant besloten om ons te helpen. Rustig eten zat er niet in, voor je het weet lag er al wat nieuws in je bakje en zo bleef het maar doorgaan. Maar het was heel gezellig. In het restaurant zaten ook nog een groep mannen in hun blote buik waarschijnlijk een soort vrijgezellenfeest. Maarten de gids werd natuurlijk uitgenodigd om wat mee te drinken. Na het eten zijn we nog naar de supermarkt geweest om ons ontbijt te kopen want de volgende dag moesten we om zeven uur in de bus zitten.

Dag 8, donderdag 5 augustus
We moesten wéér lekker vroeg uit bed voor een lange dag. We gingen naar een pandaberen onderzoekscentrum. Het was een beetje regenachtig weer maar dat was wel lekker na al die warme dagen. We kwamen als een van de eerste aan dus konden we rustig naar de baby pandaberen kijken, 1-2 weken oud, zoo lief. Daarna zijn we naar de grote pandaberen gaan kijken. We hadden geluk want we hebben er veel kunnen zien. Het is erg leuk om naar ze te kijken. Daarna vertrokken we naar een klooster: Baosheng. Het is een heel mooi complex met een rustige sfeer. We krijgen een vegetarische lunch, vooral de aardappelvis was heel lekker. Vervolgens gingen we naar een ruimte met 500 ‘discipelen. Je moest er een kiezen die je aansprak en vervolgens je leeftijd naar links of rechts aftellen. Bij de discipeel waar je op uitkwam hoorde een kaartje die voorspelde je toekomst of zei iets over je karakter. Vooral bij de kinderen klopte het wel. Vervolgens zijn we naar een openbaar zwembad gegaan. Waar we het zwembad bijna helemaal voor onszelf hadden. De Chinezen zwemmen blijkbaar niet zoveel. Na een leuke dag zijn we maar op tijd naar bed gegaan.

Dag 9, vrijdag 6 augustus
Vandaag stond er niks op het programma en onze vlucht naar lijiang vertrok pas vanavond. Op aanraden van onze gids, gingen we eerst naar het people’s park. Er wordt van alles gedaan mensen dansen, zingen en mahjongen. Er was een heel groot koor van ongeveer 75 volwassenen. Er waren ook mensen die onze haren wou knippen. Maar dat hebben we maar niet gedaan anders krijgen we straks ook zo’n mooie pony. Na het park gingen we naar de Wenshue-tempel. Het loketje was zoo klein dat we het niet eens hadden gezien. Het was gewoon een soort gat in de muur. De tempel was wel minder mooi als de vorige. We hebben eerst thee gedronken in een theehuis waar het water steeds opnieuw werd bijgevuld zonder dat je ook maar een slokje ophad. Daarna hebben we in het restaurant weer vegetarisch gegeten. Tenslotte zijn we met de taxi nog naar een ‘chinesewinkelstraat’ geweest. Het was een vernieuwde en dure winkelstraat met hele mooie dingen. En we zijn natuurlijk nog naar de starbucks geweest. Daarna weer terug naar het hotel en met de bus naar het vliegtuig. Het vliegtuig vertrok gelukkig weer op tijd. Om 23.30 uur kwamen we aan in YMCA hotel in Lijiang. Het is een erg gezellig hotel met een binnenplaats zodat we ’s avonds met z’n allen nog buiten dingen kunnen doen.

Dag 10, zaterdag 7 augustus
Vandaag hebben we weer een dagje vrij. Dus we gaan Lijiang maar eens verkennen. Het is lekker weer, gelukkig niet zo heet. Lijiang is een mooi en gezellig dorp, met nog gebouwen in typisch Chinese stijl. Er zijn veel souvenirwinkeltjes en het dorp heeft een Tibetaanse sfeer. Het is wel een heel druk dorp met veel Chinese toeristen. Nadat we nog wat gedronken hebben zijn we terug gegaan. Je kon er voor kiezen om een kungfules te krijgen bij een echte kungfuleraar. Het zag er erg leuk uit en we hadden veel plezier. ’s Avonds gingen we naar een Tibetaans restaurant, maar de kinderen kozen er toch maar voor om lekker westers te eten. Wij vonden dat we wel weer genoeg Chinees ophadden. Maar we hebben wel voor het eerst aan een hele lage tafel op kussens gezeten. Het was wel grappig maarja we wisten niet zo goed waar we onze benen kwijt konden…
Na het eten zijn we nog even in het dorp rond gelopen. De cd’s en films zijn heel goedkoop maarja de films zijn dan wel in het Engels.
Het is erg grappig om te zien wat de Chinese doen als ze uitgaan alle restaurants hebben verschillende acts ingehuurd en alle muziek loopt door elkaar. Alle Chinezen hebben een soort houten blokje gekregen, waarmee ze kei hard op tafel slaan. De politie stond al op de uitkijk voor als er ergens problemen voorkwamen.

Dag 11, zondag 8 augustus
We hebben suuper lekker ontbeten bij Allibaba. Yoghurt met fruit, pannenkoeken, naxibrood (heel lekker met jam), vers geperst sinaasappelsap en ei met toast. Daarna gingen we fietstocht maken. Gelukkig waren we al snel op het platteland want fietsen in de stad is erg gevaarlijk. Na een uur fietsen kwamen we aan in het dorp, Baisho. We gingen naar de wereldberoemde dokter Ho. Met zijn kruidenmengsels maakt hij veel mensen beter. Zelfs prinses Maxima, Willem Alexander en Balkenende zijn op bezoek geweest. Eerst krijgen we een uitleg van zijn zoon. Hij laat verschillende krantartikelen zien die hij bewaart, zelfs Nederlandse. En zijn verzameling met visitekaartjes. Daarna ontmoeten we dokter Ho zelf. Je kan bij hem in de stoel gaan zitten om je klachten te vertellen waarna je vervolgens een kruidenmengseltje mee krijgt. Hier moet je thee van zetten of met olie op je huid smeren. Na dit bijzondere bezoek. Lopen we nog even rond in het dorpje. Overal staan kraampjes waar ze “antiek” verkopen. In een restaurant hebben we heerlijke pannenkoeken gegeten en milkshakes gedronken. Terug in lijiang aangekomen hebben we nog gekeken naar verschillende dansgroepen die aan het optreden waren. Daarna zijn we terug gegaan naar het MCA en hebben we ’s avonds gebarbecued.

Dag 12, maandag 9 augustus
Vandaag vertrokken we naar Dali. We hadden een busreis van ong. 5 uur. We kwamen aan in een groot hotel met een chique lobby. Voor vandaag hadden we bedacht om met z’n vieren de berg op te gaan, maar dit ging helemaal mis. In de lobby hadden ze voor ons een taxi gebeld, maar dit was geen reguliere taxi dus hebben we er veel voor moeten betalen. Daar aangekomen, hebben we kaartjes gekocht voor het natuurpark ze waren 30 Yuan per persoon. We liepen 100 meter verder en toen kwamen we aan bij de lift omhoog. Wij gaven onze kaartjes maar toen zeiden ze dat dat niet goed was. We moesten apparte kaartjes kopen voor de lift (60 yuan pp, erg prijzig dus). Daar hadden we niet eens geld voor we hadden niet gedacht dat het zoveel zou kosten, dus vroegen we waar dat park dan. En natuurlijk.. dat lag op de berg. Lekker dan wat een oplichterij! Geen aanrader dus om de berg op te gaan.
Nouja dan maar de oude stad bezoeken. Het was wel leuk om daar rond te lopen met allerlei kraampjes en we hebben lekker gegeten. Terug in het hotel besloten wij daar te blijven, terwijl papa en mama boodschappen gingen doen. We gingen met alle kinderen even de hoteltuin in maar dan moet je wel zorgen dat je uit de buurt blijft van de tuin van de hond want anders komt er gillend een vrouw naar buiten rennen die je wegstuurt. Maar er was niet eens een hond te bekennen. Daarna hebben we nog lekker met z’n allen gegeten.

Dag 13, dinsdag 10 augustus
Vandaag hadden we een uitstapje samen met Jim onze lokale gids. Allereerst gingen we naar een lokale markt. Het was erg druk dus je liep maar een beetje mee met de massa. Er was van alles te koop. Een groot deel van de markt bestond uit de vleesafdeling. Je moet er maar tegen kunnen, want de varkenskoppen liggen daar gewoon op tafel echt alle delen van een varken waren te koop van een pootje tot de hersens. Ook probeerden vrouwen je van alles aan te smeren armbandje beeldjes en speciale haarspelden. Natuurlijk moest die haarspeld weer bij mij worden uitgetest.
Na deze smakelijke voorstelling kregen we een rondleiding in het dorpje. We hebben een aantal huizen bezocht en overal staan ze al klaar met spulletjes die ze aan je willen verkopen. Nadat we een beetje een beeld hebben gekregen van het leven van de Chinezen. Met paard en wagen hebben we nog een ritje gemaakt en daarna zijn we met de bus naar het meer gereden. We kwamen aan in een havenplaatsje en hebben daar nog nootjes gekocht. Met een boot staken we het meer over. Heerlijk om op het dek te liggen in de zon. Jim had voor ons lunch gekocht, dus we konden lekker lunchen op de boot. Toen we aankwamen in het dorpje aan de overkant. Moesten er natuurlijk mensen naar de wc. Maar toen ze die zagen hoefden ze ineens niet meer. We hebben nog nooit zo’n vieze wc gezien. Hygiëne is niet het sterkste punt van de Chinezen.
We werden met z’n allen in veewagen gepropt en reden zo door het dorp. Ik heb mensen nog nooit zo ongelovig, verbaasd zien kijken. Buitenlanders zijn al vreemd genoeg maar 16 mensen op een veewagen slaat echt alles. We reden eerst naar een kleine tempel waar we een kopje thee kregen aangeboden, rijstthee. Daarna liepen we door het dorpje naar de lokale dokter. Die gespecialiseerd is in bevallingen. Hij liet precies zien hoe hij te werk ging. Een pop diende als baby. En ik kan je vertellen dat als een baby hier in de zomer wordt geboren, dat die oververhit raakt. Ze worden helemaal ingepakt.
We hebben nog een stukje gelopen door de rijst- en maïsvelden en reden toen met de veewagen terug naar het meer. Daar hebben we weer noten gekocht, jaaa ze waren erg in trek…
Na de tocht terug met de boot en de bus kwamen we weer aan in het hotel. Met de shuttlebus zijn we naar het dorp geweest waar we met z’n alle nog gegeten hebben in het restaurant van Jim.

Dag 14, woensdag 11 augustus
Vandaag hadden we een lange reis voor de boeg. We vertrokken naar Kunming. De rit duurde gelukkig 7 uur in plaats van de 13 uur van de vorige groep, maar dan nog..
In het hotel konden we ons even opfrissen met een heerlijke douche, een ‘regendouche’.
Met het grootste deel van de groep vertrokken we naar een park in de buurt. De Chinezen bekijken je weer van top tot teen. We hebben lekkere milkshakes op en hebben een restaurant gezocht. We kwamen uit bij een superduur restaurant met een hele mooie tuin. Het was wel een probleem dat ze geen engels konden. Ze hadden geen water maar dat blijkt normaal te zijn in China. Na een tijdje konden we eindelijk duidelijk maken dat we cola wouden, maar het eten was wel heel lekker, voor de meeste van ons dan. Job en Bo hadden het niet echt gesmaakt dus op de terugweg gingen we toch nog even langs de KFC. Nouja een ijsje als toetje is nooit verkeerd.

Dag15, donderdag 12 augustus
Vandaag vlogen we naar Yangshuo, weer een reisdag niet echt fijn. We vertrokken gelukkig weer gewoon op tijd. Yangshuo is een echt backpakkers dorp en zeer toeristisch. ’s Avonds hebben we bij Lucy’s gegeten. We hadden leuk gezelschap. Het neefje van Lucy kwam even bij ons kijken. Hij was 2 jaar en heel lief. We hebben hem leren voetballen en hij ging graag op de foto. We hebben voor het eerst slang gegeten. Het smaakt een beetje naar kip en het was best lekker. Na het eten hebben we nog even door het dorp gelopen. En zijn we achterna gezeten door mannen die films aan ons wouden verkopen.

Dag 16, vrijdag 13 augustus
Vandaag hadden we een leuke excursie. Met de fiets gingen we naar de Li river. Daar gingen we varen met bamboevlotten. Van te voren kon je nog waterpistolen kopen. We stapten op de vlotten en vertrokken het was meteen al een groot watergevecht. Tsjaa dat krijg je als je elk kind een waterpistool geeft. Na 5 minuten waren we al zeiknat. Ook de Chinezen waren erg enthousiast en waren gelijk betrokken bij ons watergevecht. Komen de ouders weer aan met hun fototoestel als excuus om niet nat te mogen worden. Aan het einde van de tocht mochten we nog even zwemmen. Teun en ik zwommen naar de overkant. Toen we daar aankwamen en op de kant klommen begonnen alle ouders hysterisch te gillen. Nouja wij terug gezwommen. En nou bleek dat daar giftige waterslange zwommen… lekker dan.. gelukkig hebben we niks gezien. Zeiknat zaten we weer op de fiets op weg naar een café bij de moonhill. Hier hebben we lekker geluncht. Daarna had je de mogelijkheid om de moonhill te beklimmen. De meeste onder ons zagen dit niet echt zitten vanwege de warmte en fietste terug naar het hotel. Mama en de belgen hebben wel de 800 traptreden beklommen. ’s Avonds gingen we naar een hele mooi show van Zang Yimou. Hij had ook de opening van de olympische spelen bedacht. Het verhaal was wat onduidelijk, maar het was wel een mooi spektakel met mooie muziek, kostuums en lichteffecten.

dag 17, zaterdag 15 augustus
we hadden de hele ochtend vrij Noa wou toen natuurlijk shoppen op zijn Chinees (alles afdingen en alles nep) en ik (Job) ging met thomas en Teun films kijken. ’s Middags hadden we een boottocht op de rivier lee. De meisjes gingen voorop lekker met hun voeten in het water hangen en de jongens klommen natuurlijk op het dak. Toen gingen we eten in een dorp maar we mochten helaas niet zelf kiezen dus kregen we weer chinees eten. Maar we hadden wel een heel mooi uitzicht. Even later gingen we weer de boot op. We zagen hoe een soort aalscholvers vis vingen. Op een boot stond een grote lamp die scheen op het water dus de vliegjes kwamen op het licht af de vis op de vliegjes en de aalscholvers op de vis. Dus die aten de vis op alleen konden ze de vis niet opeten omdat er een touwtje om hun keel zat als ze genoeg vis in hun keel hadden zitten werden ze met een stok uit het water gehaald en liet de visser de aalscholvers de vis uitspugen. Toen we aan de kant kwamen mochten we een van de aalscholvers nog vasthouden. En toen de grote verrassing omdat Thomas en Hanke jarig waren geweest kwam er nog vuurwerk alleen dat was minder spectaculair dan we hadden verwacht.

Dag 18, zondag 15 augustus
Vandaag weer een lange busreis naar Gangzhou. De busreis duurde ruim 7 uur. Dit was de ergste busreis ik voelde me niet lekker de wc’s waren vies en we konden ook nergens echt iets lekkers te eten kopen. We raden je dus aan om voor deze busreis van te voren in een supermarkt eten te kopen. We kwamen aan in een oud en rommelig hotel. De plafonds waren laag waardoor je het idee had dat je op een boot zat en de bedden waren hard. Een beetje een domper dus. Wij hadden nergens meer zin in dus hebben we op de laptop een aantal dvd’s gekeken die we in China hadden gekocht. Papa en mama gingen wel ergens in een Chinees restaurant gegeten en hebben voor ons wat van de supermarkt meegenomen.

Dag 19, maandag 16 augustus
We moeten vroeg op om de boot te halen die ons naar hongkong brengt. De tocht duurt 2 uur en de skyline van hongkong is heel mooi. Het is een lux hotel met zwembad hel ruikt fris. De liften lijken wel geparfumeerd. We wouden dus meteen het zwembad in, maar die was gesloten omdat er een tyfoon zou komen maar wij hebben daar helemaal niks van gemerkt. Nadat we lekkere pizza op hebben als lunch gaan we met Maarten wat dingen van Hongkong bekijken. Eerst gaan we met de tram naar victorian Peak. Met een super mooi uitzicht op hongkong en een starbucks. Daarna gaan we met de star ferry naar Kowloon. We hebben wat rondgewandeld door de duren straten met alle bekende merken en daarna hebben we met z’n allen lekker Italiaans gegeten. Na het eten hebben we een lichtshow gezien en gingen we terug naar het hotel.

Dag 20, dinsdag 17 augustus
Iedereen heeft lekker geslapen. We hebben lekker gezwommen. Jammer genoeg moesten we er al weer snel uit omdat er zogenaamd weer een tyfoon zou aan komen. We hebben een restaurant gezocht en hebben heerlijk gegeten, duur, maar lekker. We hebben de ladies market bezocht maar het was een beetje allemaal wat van hetzelfde. ’s Avonds hadden we nog een afscheidsborrel.

Het was een hele mooie reis. Het is wel heel vermoeiend, omdat je veel moest reizen. Maar we hebben veel mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan.