Family Maleisië juli

REISVERSLAG MALEISIE FAMILYREIS.

ZATERDAG 21 juli
Om 11.30 ontmoeten we de andere gezinnen die ook deze juniorreis gaan maken. Het vliegtuig vertrekt met een half uurtje vertraging op 12.30 uur. De service is uitstekend bij Malaysian Airlines. De kinderen vermaken zich enige uren met het persoonlijke tv/spelletjes scherm. Het is lang vliegen, maar dat wisten we van te voren.

ZONDAG 22 juli
Om 6.00 uur ’s morgens komen we aan. De vliegtijd is 12 uur en het tijdverschil is 6 uur. Daar ontmoeten we ons reisbegeleider Onno. Voor hem is het de eerste reis die hij verzorgt voor Djoser. Ook ontmoeten we onze Maleise gids Mohammed. Onno mag nl officieel niet gidsen in Maleisië. En Mohammed spreekt natuurlijk de taal. Helaas beginnen we met vertraging. De koffers van een gezin zijn niet meegekomen met het vliegtuig. Er moeten wat formulieren worden ingevuld. Voor de groep betekent het een uurtje wachten in de bus. We gaan met een grote bus, dus plek zat voor 22 mensen, naar Malacca, naar “Hotel Bay View”.  Een prachtig hotel, maar geen uitzicht op het strand of de zee. In het hotel moeten we nog een uurtje wachten voordat we de kamers op mogen. Iedereen is moe van de reis, de warmte en het klamme gevoel, hakt er bij iedereen in. We brengen onze koffers naar de kamer en gaan lopen naar het centrum. Malacca is een heel leuk plaatsje. In het centrum zijn de bezienswaardigheden dicht bij elkaar. Aan het einde van de middag lekker zwemmen in het zwembad. ’s Avonds eten we met de hele groep bij de eetstalletjes. Op een groot plein staat allemaal eetstalletjes; je kunt zelf de keuze kunt maken waar je wat wilt bestellen. In het midden staan tafeltjes en daar wordt het bestelde eten dan gebracht op een plastic bordje; dus je kunt zo makkelijk met een hele groep eten.

MAANDAG 23 juli
Heerlijk ontbijtbuffet, met zoete lekkernijen. Kamers zijn ook uitstekend. Onno biedt een facultatieve excursie aan. De hele groep gaat mee.  Lopen naar het centrum en daar de bezienswaardigheden (o.a. stadhuis, kerk) bezoeken. Daarna maken we met een fietstaxi maken we een tocht door het centrum. Geweldig zien die versierde fietsen eruit, veel bloemen en kitsch prullen, er is zelfs een fietstaxi met muziek. We bezoeken de Chinese wijk, een boeddhistische tempel. We zien een Chinese begrafenis, drinken thee en koffie in een Chinees cafeetje.
Terug in het hotel gaan alle kinderen zwemmen. Onno gaat een leuk balspel met ze doen. Vanaf dit moment ontstaat er een groep kinderen. De leeftijd varieert van 7 jaar tot 13 jaar en er zijn 6 jongens en 4 meisjes. Dit balspel in het zwembad was het ultieme begin van de groepsvorming. ’s Avonds gaat een groot deel van de groep in een Portugees restaurant eten. Wij eten met ons gezin in een speciaal sateh-eettentje. Daarna nog even met de hele groep wat drinken. De jongens spelen schaak of op de gamecomputer. De meiden zitten te tekenen en te kleuren.

DINSDAG 24 juli
Om 8.30 uur  ontbijt. Onze kinderen gaan met nog een paar andere kinderen even zwemmen. Om 10.30 uur vertrekt de bus. Onderweg lunchen  we. Om 14.30 zijn we in Kuala Lumpur. Het hotel “Swiss Inn” staat midden in de Chinese wijk. Het hotel is veel minder lux, maar de ligging is geweldig. De middag mag iedereen zelf invullen. We spreken af om 18.30 uur elkaar te ontmoeten op het bruggetje in het park om de zonsondergang bij de Petronas Towers te bekijken. Helaas zijn er wolken, dus een mooie rode zonsondergang zien wij niet, maar het is toch geweldig om het donker te zien worden en de towers zo te kunnen fotograferen en te filmen. Daarna met de hele groep eten op tweede verdieping in de towers. Met de monorail (= metro) terug naar het hotel. We lopen nog even over de Chinese markt en Casper geeft met andere kinderen uit de groep een geweldige voorstelling jumpen. Wij Nederlanders hebben zo veel bekijks van de Maleise bevolking.

WOENSDAG 25 juli
Ontbijt is minder uitgebreid. Om 9.15 vertrekken we met de hele groep voor een facultatieve rondtoer door de stad. We bezoeken het paleis van de sultan, het nationaal monument, het gerechtshof, een rondleiding in een batik-fabriek. Om 12.15 uur mogen we de Petronas Towers in. Wij mogen naar de brug tussen de twee torens. Mohammed is om 6.00 vanmorgen kaartjes voor ons gaan kopen. Daarna nog met elkaar gegeten op de tweede verdieping. De rest van de middag gaat ieder zijn eigen gang.

DONDERDAG 26 juli
Vroeg opstaan. Om 8.30 moeten we met de koffers in de hal staan. De koffers worden opgeslagen in een kamer van het hotel. We mogen een grote tas per gezin meenemen voor onze tocht naar de jungle. Gisteravond dus goed nagedacht wat we de komende drie dagen denken nodig te hebben aan kleding en spullen. De bus komt later, vanwege de file. Onderweg stoppen we twee maal. Om 13.30 uur in Kuala Tembeling. Hier nog even lunchen en daarna de boot in voor een vaartocht van 3 uur naar de Taman Negara. Een prachtige tocht. Onderweg zien we op meerdere plaatsen waterbuffels. Om 17.30 zijn we bij het hotel “Woodland Resort”. De hotelkamers zijn een soort kleine bungalowhuisjes. Wij kijken uit op de rubberplantage.De kinderen gaan lekker zwemmen. Onno doet ook weer heel gezellig mee. Eten doen we individueel of in kleine groepjes. Aan de rivier zijn kleine restaurantjes op boten gebouwd. Dit ziet er ’s avonds zo gezellig uit met al die lampjes. Ook overdag is het een leuk gezicht. Er is hier aan de waterkant veel bedrijvigheid. Bijna alles wordt aan- en afgevoerd over het water.

VRIJDAG 27 juli
Om 8.00 uur ontbijten. Daarna lopen naar de rivier en overvaren naar de entree van het nationaal park Taman Negara. We maken een wandeling met een plaatselijke gids. Hij laat ons verschillende houtsoorten zien (rotan, bamboe, merbau). Van een steen maakt hij wierrook, uit een vrucht knijpt hij shampoo met aloe vera. De kinderen mogen liaan slingeren. Hij maakt de kinderen op met make-up (kleuren afkomstig van stenen). Weinig dieren gezien, alleen een wild zwijn.We eindigen met de cannopy walk (de boomtoppentocht). De kinderen doen dit allemaal zonder angst, ik met mijn hoogtevrees, moet wel even slikken voor ik eraan begin. Terug naar de boot en weer overvaren naar het hotel. Snel even eten. Want we hebben wel vakantie, maar we hebben het o zo druk.

Vanmiddag een facultatieve excursie. We worden nat zegt Onno, dus alleen zwemkleding aan. De hele groep gaat mee. Met twee boten gaan we varen. Wij zijn de eerste boot en blijven wachten tot de tweede boot ons inhaalt. Ik zal er niet teveel over vertellen, behalve dat het heel gaaf is, voor zowel de kinderen als de ouders en ja we worden allemaal kletsnat. Deze tocht heet “rapid shooting”. We stoppen bij een Orang Asli gemeenschap. Daar krijgen we een rondleiding. De kinderen doen spelletjes met de Orang Asli kindjes. We krijgen te zien hoe ze vuur maken, hoe ze gifpijlen maken. En we mogen zelf ook allemaal met een niet- giftige pijl schieten. De vogeltjes komen hier zo op je hand zitten. Op de terugweg naar het hotel, stoppen de boten nog een keer, voor lekker zwemmen in de rivier. De kinderen mogen aan liaan zichzelf in het water slingeren. Dit is echte arbeid, waar de Arbo nog geen weet van heeft. Een vader houdt de liaan vast, een kind klimt op de rug van Onno en dan proberen zo hoog mogelijk de liaan te pakken en  zo ver mogelijk de rivier in te springen.

ZATERDAG 28 juli
Ontbijt gewoon lekker. Om 9.00 verzamelen voor het hotel.  Niet iedereen gaat mee. Sommigen vinden het eng, zijn te moe of zijn bang dat ze niet door de smalle gleuven komen met hun lichaam. De tocht gaat nl. naar een vleermuizengrot. Natuurlijk eerst weer met een boot varen. Wel een uur lopen door de jungle. Dit pad is veel leuker dan gisterenmorgen, is nl veel meer jungle. We komen weer langs een Orang Asli gemeenschap. Onderweg goed opletten voor alle takken en  al het modder. Bij de grot blijft een vrouw achter met alle bagage. Dit is heel fijn, want met rugzakken en fototoestellen was het een hele barre tocht geworden. De grot is niet groot. Je wordt alleen heel vies van de modder en de vleermuizenpoep En je moet tot je knieën door het water waden. We hebben heeft veel vleermuizen gezien. Sommige mensen/kinderen uit de groep hebben kikkers en een slang gezien. Om de grot uit te komen is het eng, we moeten door een smalle gleuf en je moet jezelf omhoogtrekken tegen de rotsen. Ik ben blij met wat trekhulp van de plaatselijke gids. De kinderen hebben geen moeite met het klim- en klauterwerk. Weer een uur teruglopen naar de rivier en weer varen. Bij het hotel een uur de tijd om te douchen, te verkleden en te eten.
Daarna facultatieve excursie met een boot naar een waterval. Alleen in zwemkleding in de boot. Hier maken we een fout, want we moeten weer een half uur lopen door de jungle. Sommige ouders/kinderen op teenslippers. Allemaal met blote benen. dus sommigen van ons hebben vandaag kennis gemaakt met de bloedzuigers en met hele grote rode mieren. Het is leuk bij de waterval, alleen erg toeristisch. Op de terugweg nog even op een rustig plekje zwemmen in de rivier. Terug bij het hotel gaan de kinderen nog even zwemmen in het zwembad. ’s Avonds eten aan de rivier. Roeland speelt nog potje biljart met Casper. In het hotel zie je veel gekko’s op de muren. We komen ze ook tegen in onze slaapkamer.

ZONDAG 29 juli
Om 8.30 verzamelen voor het hotel. We verlaten vandaag Taman Negara. Om 9.20 vertrekt de boot  voor de tocht van ruim 2,5 uur. We gaan vandaag naar het olifanten opvangcentrum. Vandaag gaat met de organisatie het e.e.a. mis. We moeten twee maal van bus wisselen, maar gelukkig komen we uiteindelijk toch bij het opvangcentrum aan. We mogen een ritje maken op een olifant. Dit is helaas een heel kort ritje, maar ja, leuk voor de film en foto. De olifanten gaan niet het water in. Is ook jammer, maar het water staat te hoog in de rivier. Wel mogen de kinderen de olifanten eten geven. Onno heeft speciaal bananen voor de kinderen gekocht om te geven. Hier genieten de kinderen enorm van. Ze eten zo met de slurf uit je hand. In Kuala Lumpur staan we weer in de file. Om 19.00 uur bij het hotel (Swiss Inn).  ’s Avonds vult iedereen voor zichzelf in.

MAANDAG 30 juli
De ochtend mogen we doen waar we zin in hebben. Voor veel mensen is dat winkelen. Wij doen wat aankopen op de Chinese markt. Om 13.30 uur vertrekken wij bij het hotel richting Kuala Selangor. Het is een kort ritje, om 15.30 uur zijn we bij hotel “De Palma”. Onze hotelkamers zien er weer uit als een soort bungalowtje. Al na tien minuten zien we de eerste apen in de bomen op het park. De kinderen gaan lekker zwemmen in het zwembad. ’s Avonds eten we met zijn allen in het hotel. Daarna met de bus naar het nationaal park voor een boottocht langs de bomen met vuurvliegjes. Geweldig om te zien. Soms heb je een vuurvliegje op je hoofd of op je hand. Zoveel lichtjes, inderdaad, net kerstboomverlichting. Het maakt op iedereen een enorme indruk.

DINSDAG 31 juli
We mogen uitslapen. Ik ga 8.00 uur zwemmen, en ja hoor, ik zie de apen van boom naar boom springen en over het grasveld rennen. Het ontbijt is hier weer heerlijk. Om 10.00 uur wandelen met de groep naar Bukit Melawati. De wandeling is vermoeiend en het is warm. Veel zweten, vooral de heuvel op. Halverwege ontmoeten we de Makaken. Deze apen zijn brutaal en dat merken we gelijk; de zakken met pinda’s worden zo uit onze handen gegrist. Op de top van de heuvel zitten de zilverliefaapjes. Deze aapjes zijn heel lief, veel minder brutaal, maar pas ook hier op voor al je bezittingen. Zoveel aapjes hebben we nog noot bij elkaar gezien. Ze klimmen tegen je been omhoog. Ze zitten op je rug of  op je schouder. Met pinda’s zijn ze makkelijk te lokken. We maken hier geweldige foto’s.
 ’s Middags zwemmen in het zwembad. Onno laat het volleybalnet ophangen. Er worden verschillende potjes volleybal gespeeld. Niet alleen de kinderen, maar de ouders zijn ook reuze fanatiek. ’s Avonds eten we weer met elkaar in het hotel.

WOENSDAG 1 augustus
Om 9.00 uur vertrekken we. Na een uur rijden komen we bij een farm. Daar mogen we eerst kokosmelk drinken, gemaakt van de kokospalmen die daar staan. Daarna mogen de kinderen en de ouders een batik schilderij maken. Heel leuk om te doen. Daarna mogen de kinderen helpen met koekjes bakken. We bezoeken een mangoplantage en mogen mango’s eten en de sap drinken. We gaan naar een bananenplantage en bezoeken een bananenchipsfabriek. Later op de dag stoppen we nog bij een palmolieplantage. We zijn vandaag op weg naar de Cameron Highlands. Voor de bochtige weg adviseert Onno ons een reistabletje in te nemen. De weg valt mee. Halverwege stoppen we nog even bij de Iskander waterval. Ons hotel “Heritage hotel” ligt in Taman Rata. Het is een prachtig hotel, helaas zonder zwembad. We worden om 18.30 uur welkom geheten met een drankje en een bloemenslinger. ’s Avonds eten we met elkaar in het hotel. Casper mag bij Roeland op de kamer slapen.

DONDERDAG 2 augustus
Perfect ontbijt in dit hotel. Vandaag een facultatieve excursie naar de theeplantage van BOH. Eerst met een gewone bus, later stappen we in een oude schoolbus, omdat de wegen langs de plantages heel smal zijn. De kinderen spelen verstoppetje in de theeplantage tussen de theestruiken. Van bovenaf ziet het eruit als een doolhof. We bezoeken de theefabriek. Na bezoek aan de plantage gaan we naar een vlindertuin. Hier zijn echter ook veel insekten en andere beesten. De kinderen mogen van alles vasthouden, kevers, schildpadden, wandelende takken, wandelende bladeren, gekko’s, schorpioenen, duizendpoten enz.. De kas met vlinders is ook indrukwekkend. Jammer dat je ook dode vlinders op de grond ziet liggen. Ze worden letterlijk door de mensen dood getrapt.

Om 14.00 uur terug in het hotel. Iemand uit de groep is jarig en krijgt een taart. Hij trakteert iedereen op een drankje. ’s Middags gaat ieder zijn/haar eigen gang. Marcella speelt met Marthe, Marieke en Lotte op een hotelkamer en maken er een meidenmiddag van. Roeland speelt met Casper. Later op de middag wordt er nog een voetbaltoernooi voor de mannen en de jongens georganiseerd. We worden naar een plaatselijk voetbalveld gebracht en moeten daar tegen het personeel van het hotel spelen. Ergens gaat er iets mis, er wordt wel voetbal gespeeld, tegen Maleiers, maar niet tegen het personeel van het hotel. Maakt niet uit, het was een leuk spelletje en de Djoser groep heeft gewonnen. We worden weer opgehaald door een busje van het hotel en proppen ons met 16 mensen/kinderen in het busje, waar er normaal gesproken 8 in kunnen. De spelers hebben een kwartier de tijd om te douchen en om te kleden, daarna snel naar het dorp lopen. Onno heeft nl. voor de groep gereserveerd bij een restaurant. Lekker eten. De kinderen spelen veel Uno of met gamecomputers. Martha mag hier internetten met haar vriendinnen in Nederland. Altijd is er een ongedwongen, relaxte sfeer  in de groep.

VRIJDAG 3 augustus
Om 8.30 uur vertrekken we. Marieke heeft bij Marcella op haar kamer geslapen. Eerst weer twee uur de weg met veel bochten. (pilletje). We maken in een uur tijd met de bus 3 stops (waarvan 1 voor de lunch). Jammer, is echt verkeerd gepland. Rond 13.30 komen we aan bij Bukit Merah. Dit is een Orang Oetan eiland. Met de boot (moeten we zelf betalen) gaan we naar het eiland. Hier zien wij de orang oetans. Bij drie kleintjes blijven we lang staan om naar ze te kijken en ze te fotograferen. Ze mogen even los, zodat we ze echt aan kunnen raken. Hand in hand staan met een orang oetan is een geweldige ervaring. Ook zien wij nog een baby en een peuter aap in een babybedje en in een ledikant. Ze hebben een luier om en knuffels om mee te kroelen en te slapen.
Voor de brug naar Penang staan we in de file. Om 17.30 uur bij “Tanjung Bungah Beach Hotel”. We hebben uitzicht op zee.We gaan eerst zwemmen en op 19.30 uur eten bij de eetstalletjes. Daar ontmoeten we meer mensen uit de groep. De kinderen spelen met Maleise kinderen. Heel leuk om te zien. De Maleise bevolking is uiterst vriendelijk. Ze vinden het net zo leuk als wij om te zien dat Maleise kinderen met Nederlandse kinderen spelen.

ZATERDAG 4 augustus
Het ontbijt is hier ook weer heerlijk. Mohammed (de gids) heeft ons inmiddels verlaten. Onno biedt een facultatieve excursie aan. Een bustoer door de stad. Uiteraard gaat er ook weer een Maleise gids mee. We bezoeken diverse tempels. We bezoeken de Chinese wijk en gaan naar Fort Cornwalis. De toer eindigt bij de wijk Litle India. Om 17.00 uur is er een volleybaltoernooi bij het hotel. Lekker zonnen op het strand en zwemmen in het zwembad. Af er toe de zee in, maar er wordt gewaarschuwd voor kwallen. ’s-Avonds weer met zijn allen eten bij de eetstalletjes van gisteren. Om 22.00 komen wij terug bij het hotel. En heeft Marcella nog de mazzel dat ze met een grote slang op de foto mag. Roeland gaat nog even met Casper biljarten.

ZONDAG 5 augustus
Vanmorgen zelf in te vullen. Vanmiddag een facultatieve boottocht naar Monkey Beach. Daar kunnen we volop zwemmen in zee. Er zijn weer veel apen te zien. We houden om de beurt de wacht bij onze tassen, om te voorkomen dat de apen er met iets vandoor gaan. De kinderen mogen allemaal met een van de ouders een tocht maken op een jetski. Daarna krijgen we een barbecue.Een heerlijk ontspannen en gezellige middag. Om 18.30 weer terug bij het hotel. Nog zwemmen met de hele groep tot 20.00 uur.

MAANDAG 6 augustus
Vroeg op, om 5.45 uur. We vertrekken om 7.00 uur. Naar de haven. Daar moeten we nog een flink eind lopen met onze bagage naar de boot. De boot vertrekt om 8.10 uur. Deze tocht is verschikkelijk. Velen van ons worden misselijk, Onno ook. De tocht duurt 2,5 uur, dus het is echt afzien. Blij dat we over een paar dagen met vliegtuig teruggaan naar Kuala Lumpur. Op Langkawi nog een half uur met de bus naar het hotel. Het is een prachtig hotel aan het strand met zwembad. ’s Middags kunnen de kinderen volop zwemmen in het zwembad of de zee. ’s Avonds eten we met de hele groep in “de Cactus”. Het is vaak zo dat de kinderen aan aparte tafels gezellig met elkaar eten.

DINSDAG 7 augustus
Uitgebreid ontbijt. Onno heeft een facultatieve excursie geregeld. Om 9.30 uur vetrekken we met een busje naar de pier. Daarna met twee boten varen naar Pulau Dayang Bunting. Dit is een eiland met een zoetwatermeer. Hier kunnen de kinderen heerlijk zwemmen. En ook hier zijn weer apen, dus pas op je spullen! Hier zien wij dat apen ook kunnen zwemmen. De boot vaart nog naar een kleine vleermuizengrot en neemt ons mee naar een plek waar de zee-arenden worden gevoerd. Hier zien we ook een klein stukje mangrovebos. Op het laatst stoppen we nog bij een klein eilandje om te zwemmen en te zonnen. ’s Middags kunnen we zelf doen waar we zin in hebben.

WOENSDAG 8 augustus
De groep gaat nog een boottocht maken naar de echte mangrovebossen. Wij gaan met ons gezin een taxi rondrit over het eiland maken. Wij bezoeken het Birdwildlifepark, drie heetwaterbronnen en een krokodillenboerderij waar wel meer dan 1000 krokodillen leven. ‘s-Middags is iedereen weer bij het zwembad of bij de zee te vinden. ’s Avonds eten we bij ‘Fat Mom’. De kinderen hebben allemaal iets gemaakt voor Onno. Marcella en Marthe  en andere kinderen zingen liedjes en hebben er dansjes bij gemaakt. Casper geeft met andere kinderen nog een jumpvoorstelling. Leuke avond! We zien dat het bij Onno ook allemaal veel indruk maakt. Het was zijn eerste reis, hij was heel enthousiast en leuk met kinderen. Wij realiseren ons dat wij een geweldige reisbegeleider hebben gehad. De kinderen hadden het met elkaar erg leuk. De sfeer was gemoedelijk en harmonieus. Wij, als ouders, hadden het heerlijk. We konden echt van het reizen, de bezienswaardigheden  en van de vakantie genieten. De kinderen reisden met elkaar. Zij zaten graag bij elkaar in de bus of op de boot.

DONDERDAG 9 augustus
De spullen inpakken. We kopen vandaag de laatste souvenirs. Nog een beetje luieren vandaag. Om 17.00 eten we nog met elkaar. Daarna met de bus naar het vliegveld. Een binnenlandse vlucht naar Kuala Lumpur. Daar nemen we afscheid van Onno. Wij zoeken de gate voor de vlucht naar Nederland. We vertrekken om 0.35 uur en arriveren op Schiphol om 6.35. Dan is het vrijdag 10 augustus.

ONZE GEWELDIGE VAKANTIE ZIT EROP.