Sri Lanka Family in de kerstvakantie

Donderdag 29 juli  Aankomst Colombo

De vliegreis was saai omdat het lang duurde. Maar het was mijn eerste vliegreis. In Sri Lanka was het heet. Bij het hotel was een zwembad. De taxi is een toek toek. Papa en ik hebben daar mee gereden. We zijn in een hindoistise tempel en een boedistise tempel geweest. 's Avonds zijn we naar een ander hotel gereden daar was een bruiloft. We hebben daar gegeten.

Vrijdag 30 juli Colombo - Giritale

Vandaag moesten we de hele dag in de bus zitten. Gelukkig maakten we veel stops

Aäron ( 9jaar)

Zaterdag 31 juli Habarana en Polunaruwa

Vandaag werden we om 6 uur gewekt, want we moesten met de bus mee naar de olifanten. We gingen allemaal op de rug van de olifant. Ik mocht in z'n nek zitten. De huid was hard en langs de weg zaten mensen met bananen en we gingen door het water.
We zijn met de jeep naar ruïnes geweest en de mama's en de papa's moesten fietsen en het duurde lang. En bij de lunch konden we zwemmen en er was een kleine douche. We zijn ook nog bij de houtfabriek geweest en daar hebben ze alles met de hand gemaakt. Onderweg zagen we apen en een wilde olifant die de weg overstak. Ook hebben we boodschappen gedaan en 's avonds na het eten heb ik een massage gehad.

Pepijn ( 10 jaar)

Zondag 1 augustus Giritale - Kandy

My name is Teun I think…
We werden vroeg in het hotel Giritale wakker. Bij het hotel zaten apen en vele hagedissen. We vertrokken vroeg met de bus naar een specerijentuin. Onderweg naar die tuin kwamen we eenvrouw tegen, bij haar voeten zat een stekelvarken aan een ketting. Ik heb per ongeluk verkeerd geschreven want voordat we naar de tuin gingen, gingen we naar een rots van 305 meter. Genaamd: Leeuwenrots. Ik, mijn vader en Theo waren samen de berg opgegaan. Het waren in totaal bijna 1300 treden. Maar nu verder naar de specerijentuin. Bij die tuin werd er alles verteld over wat voor planten, waar ze voor gebruikt werden, tegen wat voor problemen ze werken. We kregen gratis een massage en afslankspul. Daarna gingen we lunchen. Als voorafje kregen we heerlijke soep. Daarna kregen we sandwiches en als toetje kregen we een schaaltje met allemaal verschillende soorten fruit.
Daarna gingen we naar het geweldige hotel: Topaz. Het is een pracht van een hotel. Het heeft een groot zwembad, lekkere koele kamers en heerlijk eten.

Maar ik moet nu gaan douchen en gaan slapen.

Groetjes Teun (11jaar)

Maandag 2 augustus Kandy en Pinnawela

We werden om 6 uur wakker gemaakt. En toen gingen we eten. En toen gingen we weer in de bus. En toen moesten we heel lang in de bus. En we kwamen bij het olifantenweeshuis. En toen gingen we de olifantjes melk geven. Daarna kwam er een kudde olifanten en die gingen naar de rivier. En toen mocht ik ze wassen. En dat was leuk. En toen gingen we weer in de bus en naar ons hotel. En daarna naar het zwembad. Daarna gingen we even de stad in, en er kwamen steeds mensen achter ons aan. Om er vanaf te komen gingen we de straat oversteken. En we gingen ook een tempel in. En toen ging een meneer ons de hele tempel rondleiden. En daarna gingen we naar dansers. En er waren 2 meneren en die gingen met vuur dansen en ze gingen ook over vuur heen lopen. En ze gingen ook met vuur over hun armen heen. En ze gingen ook met vuur over hun tong. En het deed helemaal niet zeer.
En toen gingen we weer naar ons hotel en gelijk naar het restaurant en daar had ik hoppers met ei gegeten. En toen ging ik naar onze kamer en daarna gingen we slapen.

Yannick (7jaar)

Dinsdag 3 augustus  Kandy - Nuwara Eliya

Mijn naam is Ismay en ik ben 6
We zijn opgestaan en toen gingen we in de bus en toen gingen we naar een treinstation, een klein treinstation. Toen moesten we eventjes wachten en daarna gingen we in de trein. Iedereen had een stoel. De trein was rood en er kwamen steeds mensen langs die wat eten hadden, dat wilden ze verkopen. Een man die snoep had zei steeds: 'paddiepoddieee!' En toen zei ik als eerste hem na en daarna gingen de andere kinderen hem ook steeds nazeggen, ik bedoel napraten.
We zagen ook watervallen en de trein moest steeds stoppen en soms boempte die tegen elkaar en toen hoorde iedereen een harde klap. En één keer toen we bij een tunnel gingen, zagen we iets van vuur, ik weet niet wat. Toen we dichtbij het hotel kwamen werd het opeens koud. We gingen de trein uit, naar het busje en toen gingen we eerst even plassen en thee drinken.
Toen gingen we naar een theeplantage. Een meneer ging ons rondleiden. We zagen mannen met zware zakken en in die zakken zaten theeblaadjes. Een trap op en boven waren bakken; daar zaten allemaal theeblaadjes in en als je er een gat in groef, toen kwamen er allemaal blaadjes omhoog. Beneden zagen we een andere machine en die meneer strooide kleine blaadjes in een bak en die kwamen op een lopende band. Wij gingen naar boven en toen kwam die lopende band ook naar boven. Toen zagen we vrouwen met bakken en eentje had een rode stip en die ander een rood soort plakkertje (die kan je hier op je voorhoofd doen, die hebben we thuis ook)
Die vrouwen hadden bakken met die hele kleine blaadjes erin en die gooiden ze in een soort van machine. En toen mocht ik een fooitje geven van Ruben aan de meneer die ons rond ging leiden. En beneden zagen we proefjes. Toen gingen we naar een sjiek hotel. Toen gingen we high tea-en. Dat was heel leuk en heel lekker!. Ze hadden pannenkoekjes en een soort van sausjes wat je op de pannenkoek kon doen en taartjes. Daarna gingen we eten met daarna een verrassing in bed, hoe heet dat ook alweer: kruik, warme kruik.

Ismay

Woensdag 3 augustus Nuwara Eliya

Dit is geschreven door Jesse (7 jaar)

Vanochtend uitgeslapen. Wij hadden een kruik in bed dat was heel, lekker.
Toen moest ik mijn kleren aan en zijn we gaan eten. Ik pakte spekjes en worst en ik kon de spekjes niet goed doorbijten en de rest was heel lekker. Toen ging ik naar de speelkamer. Daar deden Teun, Yannick, Pepijn en ik een kussengevecht. Daarna gingen de mama's en de papa's de stad in en gingen wij spelletjes doen. We begonnen met rummycub en daarna kaarten en frietjes gegeten. Toen kwamen mama, papa, Theo, Hilde en Sylvana weer terug.
Daarna gingen we wandelen in het nevelwoud. We zagen wolken en een waterval, en ik zag 18 aapjes en toen konden we niet verder want het was heel glad en het regende. En toen gingen we terug en we zagen ook nog koeien, konijnen , geiten en een paard. We moesten langs een hek en dat was heel smal. Ik ben ook nog uitgegleden en toen was mijn broek vies. Toen we naar binnen gingen, maakten ze de open haard aan.
Toen heb ik een potje geschaakt met Ruben en daarna zijn we gaan eten. Een vol bord met frietjes. Toen wilden we gaan pool- biljarten maar hij was bezet. En we hebben weer een kruik! En nu ga ik slapen.
Welterusten

Jesse

Donderdag 4 augustus Nuwara Eliya - Tasks Camp Thanamalwilla

Dit verhaaltje is verteld door Theo (47 jaar bijna)

De hemel huilt: Djoser junior vertrekt uit St Andrews. Met weemoed verlaten wij ons koloniale gezellige hotel. Het hotel van warme chocolademelk, high - tea, cocktails geserveerd door Manuel bij de open haard. Wat was her fijn maar wat was het weer slecht. Volgens Ruben krijgen we het vandaag nog warm, maar daar geloven we niks van want het is ongelooflijk slecht weer. De regen valt werkelijk met bakken uit de hemel! Sri Lanka op z'n Engels-Hollands. Na het ochtendritueel: wassen, plassen en betalen gaan we met klapperende knieën in de airco bus zitten:Het vertrek is kort en mistroostend. Mistflarden omhullen de bergen. Misschien dat Nuwara Eliya bij mooi weer er leuk uitziet maar nu is er weinig aan.
Na ± 1 1/2 uur stoppen we bij een Hindoeistische tempel voor een fotostop. Gelukkig is het in ieder geval gestopt met regenen en genieten we van het steeds mooier wordende landschap. De koffie en thee die we willen gebruiken in een restaurant gebruiken we niet, want hij is niet te drinken. In het dorpje b stoppen we bij een school en worden we uitgenodigd voor een rondleiding. Het wordt een indrukwekkende rondleiding met dans, zang, muziek en de knutselclub. Na een prima lunch stoppen we bij een waterval voor een life douche en verder gaan we naar het jungle camp Tasks.
Heel voorzichtig verlangen we naar de regen van vanochtend want de temperatuur stijgt naar ongekende hoogte. De volgende verrassing; het kamp. Na 4 luxehotels zijn we enigszins van de kaart. Is dit nu echt leuk of niet? Ja het is leuk! We slapen in tenten met een douche of wat daar op lijkt. Het toilet met een soms toch wel erg rare toilettafel. Natuurlijke airco: voor en achtettent open (nou ja warme lucht).
Een aantal mensen gaat wandelen en de rest denkt aan de regen van vanochtend. De bbq die voor vanavond gepland is, omhelst eerst een korte doch enerverende wandeling door mul zand, keien en uiteraard geen straatverlichting. De bbq is prima al zien we niet wat we eten. Volgende opgave: Hoe brengde gij zes jong naar bed? Als er geen licht is, maar wel een klamboe met knoop. We maken ons op voor een korte hete nacht want om 5 uur moeten we op.

Theo

Vrijdag 5 augustus Tasks Camp en Udawalawe N.P.

Om 5 uur opgestaan. We gaan met de jeeps op pad. Ontbijtpakketje mee.
Toen reden we er naar toe en we moesten eerst een kaartje kopen. Toen gingen we binnen en wat zagen we als eerst? Bomen en gras en droog zand en toen rijden en rijden. Toen zagen we een toekan en ook nog een kudde olifanten. Toen reden we naar de krokodillen en daar bleven we een tijdje staan. En toen reden we naar een splitsing en toen zag ik een toekan op een boom en nog meer olifanten. En toen gingen we heel steil naar beneden en weer omhoog en toen gingen we weer terug naar het junglecamp. Onderweg zagen we nog een kudde buffels en een hert. Maar dat was nog niet alles, we moesten op de andere jeep wachten. Toen haalden ze ons in en onze bestuurder wilde iets zeggen tegen die andere bestuurder en toen reden we heel hard tot we die andere hadden ingehaald. Toen moesten we nog 20 km. Naar het junglecamp. Op het camp hebben we gedronken en gespeeld en om half 5 gingen we lopen en toen hadden we heel veel staven gevonden met zaadjes erin. Daarna hebben we botten gevonden van een buffel. We hebben ribben en poten en kaken gevonden. En Yannick had een skelet van een schildpad gevonden en ook nog veren van een adelaar en nog meer botten. Toen moesten we dat allemaal maar dragen en dragen en we kwamen bij een waterput en we zagen ook nog olifantenpotenafdrukken. Toen zagen we een huisje en daar mochten we binnenkijken. Ze hadden maar 1 bed en veel kinderen. Hilde gaf een fooi aan hun. Toen liepen we terug en moesten berg op en berg af en zo kwamen we bij de rivier achter het junglecamp. We hebben ook nog van tevoren gegeten en toen werd papa heel boos op mij en heeft mij naar bed gebracht. En toen wilde papa mij in slaap laten vallen en dat lukte niet en toen viel hij zelf in slaap.
En 's avonds had Ruben van te voren ei en worstjes en friet besteld en daarna zijn we gaan slapen.

Groetjes Pepijn

Dit was het voor vandaag

Zaterdag 6 augustus Tasks Camp - Ahangama

Vroeg opgestaan. Gelukkig geen apen in de tent gehad vannacht. Na een warme nacht zou een koude douche heerlijk zijn, jammer er komen maar drie druppels uit. Dan maar ontbijten met brood en slappe koffie. Daarna de bus in en zullen we over een paar uur de kust gaan zien na 10 dagen. Het landschap blijft veranderen en we zien langs de kant van de weg veel curdstalletjes, minimaal 50 volgens mij.
Onderweg stoppen we nog even bij een zoutfabriek waar mensen weer zo vriendelijk zijn om tekst en uitleg te geven. Het blijft schrijnend om te zien hoe hard mensen hier moeten werken voor bijna niets.
Inmiddels komen we meer palmbomen tegen en lijken we in de buurt van de kust te komen. De kinderen ondergaan iedere busrit nog steeds zonder morren. De een slaapt, Ismay hangt het liefst tegen mij aan en Jesse zit trots voorin naast de chauffeur.Aangekomen bij de kust bezoeken we nog een vismarktje waar het volgens Ismay vreselijk stinkt en we achtervolgd worden door een schelpenverkoper.
De lunchstop bij een prachtig strandje wordt door iedereen verwelkomd. En de kinderen weten niet hoe snel ze de zee in moeten. Maar eerst moet er flink gesmeerd worden met zonnebrand. Na lekker verfrist te zijn gaan we op weg naar het hotel. Het hotel ligt prachtig aan zee (te ruw om in te zwemmen) en het is deels in aanbouw maar daar kijken we maar even niet naar. Zoals iedere avond beginnen de kinderen tijdens het eten in te storten en vallen daarna dan ook als een blok in slaap.

Hilde

Zondag 7 augustus Ahangama

Zondag: Rustdag

Ruben had geregeld dat we tot 10 uur aan het ontbijt konden beginnen. Gevolg met zijn allen lekker uitslapen. Daarna ontbijt met wederom eieren, spek, worstjes of pancakes. Daarna gezellig de tuin in waarbij alle kinderen de gehele dag het zwembad ingingen. Aangezien Nederland een consumptieland is, konden zowel Hilde als Lianne het niet weerstaan een omslagdoek te kopen aan het strand. Deze doek zal in Nederland direct de kast ingaan en nooit gedragen worden. Na het middageten, eieren enz. Zijn Lianne, Theo, Hilde, Pepijn en Rudolf naar een edelstenenfabriekje gegaan, 4 kilometer verderop. Dit was zeer bezienswaardig. Vooral de finesses die bij dit handwerk aan de pas komt.
Wat hier vooral opviel was de verhouding werkgever - werknemer.
Vergelijk een kat met een goudvis. Je bent als knecht nog minder dan minder dan een voetveeg. Vervolgens in het hotel weer een aperitief, zwemmen en eten.
Tijdens dit eten hebben we aan Sylvana een envelop met inhoud gegeven.
p.s. Hoe bescheiden Ruben ook overkomt. Hij stuurt of manoeuvreert iedereen volgens zijn wensen zodanig dat eigenlijk alles gebeurt zoals hij wil. Hij zou de politiek in moeten gaan.
Teun heeft dit kado overhandigt waarbij Sylvana elk kind emotioneel een hand gaf.
Nu ligt alles op bed en ik ga naar beneden met de rest nog gezellig een borrel pakken.

Rudolf

Maandag 8 augustus Ahangama - Beruwela

We vertrokken uit het hotel Club Lanka om naar hotel Palm Garden te gaan. Onderweg gingen we ook nog naar de stad Galle. Toen we daar aankwamen dacht ik dat daar het hotel was, waar we gingen slapen (ook Pepijn en Jesse trouwens). We gingen een beetje door de stad wandelen wat hartstikke saai was. En toen papa en ik bij zo'n rots of zoiets waren, waser zo'n man die zei tegen papa dat hij van de rots was afgesprongen en tegen mij zei een andere jongen dat hij van de rots was afgesprongen. Ze wilden dat weer doen voor geld. Toen zeiden we nee en liepen weg.
We hebben een blinde bedelaar ook nog 50 rupee gegeven. Toen gingen naar het restaurant van een hotel waar we samen wat dronken. Er was ook een winkeltje in dat hotel waar we even gingen kijken, alleen de goedkoopste kleine cobra was 1000 rupees.
Toen we wat gedronken hadden gingen we met de bus naar een schildpaddenfarm, boerderij dus. Ik had verwacht dat de schildpaddenfarm groter was, maar ik zei maar niks. We zagen schilpadeieren en schilpadjes van 1 tot 3 dagen oud. De alleroudste en grote schildpad die er was, was 10 jaar. Ik mocht een grote schildpad vasthouden. En toen gingen we naar het hotel Palm Garden. Toen we daar aan waren gekomen was het groter dan ik had gedacht. We gingen daar zwemmen, schaken en eten in een pizzeria waar het heel druk was (maar niet heus). De pizza's waren heel lekker. We konden over het strand er naar toe. Toen we terug liepen mocht Jesse op Ruben z'n nek zitten en ik probeerde mijn schaduw in te halen die door de lampen gemaakt werd. Daarna gingen we naar de kamer om te gaan slapen.

Teun

Donderdag 9 augustus Beruwela

We werden om 7 uur wakker en mochten van mama meteen gaan zwemmen. En ik zag heel veel eekhoorntjes, en toen gingen we eten, daar hadden ze chocoladewafels.
En ik at ook nog lekker fruit, wat ik nog nooit had gegeten. Het was bruin fruit met witte stukkjes binnenin.
Daarna gingen we weer zwemmen en daarna gingen we weer eten. En toen mama even weg ging, toen kwamen allemaal kraaien die ons eten gingen opeten. En daarna ging ik met Ruben uit een boekje allemaal spelletjes doen. En Ruben zei dat ik moest blijven wachten tot hij weer kwam. En toen hij weer kwam ging hij met de ouders en Pepijn, Teun en Aäron naar een moskee. En ik en Yannick en mama en Jesse bleven hier.
Toen gingen we een cocktail drinken. En Yannick's glas was bijna op en Jesse gooide Yannick's glas per ongeluk om en hij was kapot.
Toen gingen we zwemmen en Jesse en Yannick gingen iets spelen wat ik niet leuk vond. En toen ging ik weer naar mama toe. En toen kwamen de anderen weer terug. En we gingen 's avonds eten, lekkere pizza, en ik en Yannick aten pizza Margaritha. En daarna gingen we slapen.

Ismay

Maandag 11 augustus Beruwela

We werden om 7 uur wakker en we gingen ontbijten.
En we gingen chocoladewafels eten. En daarna gingen we met het minibusje naar de boot. Het was een kleine boot. En we gingen varen in het oerwoud op een rivier. We zagen in het begin een varaan. We hebben geen grote krokodillen gezien, maar wel kleintjes. We hebben 3 roofvogels gezien, een visarend en een zeearend.
Aalscholvers en de kingfisher of ijsvogel hebben we gezien. En een hele dikke varaan die bijna niet meer kon zwemmen omdat hij teveel had gegeten. Misschien wel een hele kip. Die varaan had zeker geen kippenpootjes op. En even later gingen we onder de mangrove door. Toen zagen we een visser en die had een krabbetje gevangen. Dat krabbetje had maar 1 schaar. En die meneer ging aan die schaar een bakje vastmaken. En dat bakje was voor geld. En even later kwamen we terug in het hotel.
's Middags gingen we zwemmen. En 's avonds toen moest ik nog een uur wachten. En toen gingen we naar de slangenshow. Maar die slangenshow was eigenlijk geen show. En hij liet een python zien. En ik mocht die vasthouden. En hij was zwaar. Maar mama was haar fototoestel vergeten. En hij liet een boomslang zien die heel gevaarlijk was. En hij ging ook met een schorpioen langs en die mocht je op je arm houden, maar dat deed ik niert. Hij ging ook met cobra's fluiten. En toen was de show afgelopen en gingen we weer naar onze kamer en teon gingen we naar bed, maar we konden bijna niet slapen want de muziek stond zo hard.

Afgelopen

Yannick

Donderdag 12 augustus Beruwela

Vandaag heb ik uitgeslapen. Papa ging naar de vismarkt. Ik ging na het ontbijt zwemmen, de kraaien plaagden de eekhoorns, een kraai stal een frietje van mijn bord. Toen ging ik in de zee zwemmen, de golven duwden me weg. Ik heb langs het strand gelopen. Ik heb eergisteren een tempel bezocht met veel boeddha beelden, mensen offerden bloemen. We gingen naar een boeddhistenschool. Toen gingen we naar een andere tempel, de steentjes deden pijn aan mijn voeten. Chauffeurs deden geld in een brievenbus voor boeddha. Toen reden we naar een moskee. Vrouwen mochten niet naar binnen. Er lagen mensen van heel lang geleden begraven. Er was een school voor moslims. Ik heb daar mijn eerste ijsje gegeten.

Aäron

Vrijdag 13 augustus Beruwela - Colombo

Tot slot zal ik een stukje schrijven over de afgelopen dagen in Sri Lanka,
in de vorm van het Djoser junior alfabet.

A is van Aäron, hij voelde zich steeds beter
B is van Beruwela met een ander verblijf dan anders
C is van Colombo, daar ontmoetten we onze nanny
D is van Djoser; avontuur voor jong en oud
E is van eekhoorn, lief maar bijna een plaag
F is van feest, dankzij chocoladewafels bij het ontbijt
G is van geluk, een vereiste voor een geslaagde reis
H is van Hilde, die haar kids een extra rondje van de zaak geeft
I is van Ismay, het meisje dat van ananassen houdt
J is van Jesse en Jos, jong en oud verenigt in een juniorreis
K is van kokosnoten, waarmee we waterflessen omstoten
L is van Lianne, big boss off the family die altijd lacht
M is van monkey en Manuel, ondeugend en onberekenbaar
N is van nooitgedacht, dat Sri Lanka zóóó mooi zou zijn
O is van olifant, erop rijden, voederen en wassen is onvergetelijk
P is van Pepijn met de python; indrukwekkend maar zwaar
Q is van quality, die hoog was dankzij ons allen
R is van Rudolf en Ruben, altijd een gesprek tijdens een drankje
S is van Sylvana en Sri Lanka; behulpzaam, bescheiden en vriendelijk
T is van Teun, Theo, trein, thee en Thea, wat moesten we zonder hen
U is van uniek, een goed gebakken ei in het Tasks Camp
V is van vrijheid, om te gaan en staan op elk moment
W is van wedstrijd dag in dag uit, gewonnen met stickers door Pepijn
X is van X-tra, dat zorgt voor een speciale reis
Y is van Yannick, die houdt van hoppers en gameboys
Z is van zielig, helaas afscheid van het mooie Sri Lanka

Vandaag op weg naar Colombo, maar eerst afscheid van Ismay, Yannick en Hilde. Hen brachten we met ons Djoserbusje netjes naar de rivierkade in Bentota. Met op de boeg een bruisdboeket op z'n Sri Lankaans, verdween het drietal met tassen per bootje in de verte. Mangrove aan de horizon met weer een ander hotel van horen zeggen. Voor Hilde en de kids een tractatie van een extra week. Toe maar!
Na een enerverende tocht busrit door lintbebouwing langs de palmenkust, arriveerden we weer in ons vertrouwde hotel bij de Galle Face Green boulevard.
De laatste middag in Sri Lanka natuurlijk weer vrij ter besteding en morgenochtend vroeg helaas afscheid.