Reisverslag Thailand Family december

THAILAND 19 december tot 2 januari

Dag 1, zondag 19 december.

Dit is onze vertrekdag, er is vannacht veel sneeuw gevallen. We moeten om kwart voor zes op Schiphol zijn, we vertrekken op tijd. Hierdoor zijn we al om kwart voor vier op Schiphol. Papa had ons al ingecheckt via internet, dus alleen de koffers afgeven en door de douane. Nu nog even wat eten, mijn laatste McDonald’s voorlopig, en dan naar het vliegtuig. Het vliegtuig zat helemaal vol, ik heb een film gekeken en ook nog even geslapen. Het eten vond ik niet zo lekker, wel een klein beetje ervan gegeten. De vlucht duurde 12,5 uur, door het tijdsverschil met Bangkok kwamen we om half drie ’s middags aan.

Dag 2, maandag 20 december.
Aankomst in Bangkok.
Na een lange rij voor de paspoortcontrole, duurde een uur, werden we ontvangen door Chatchai. Dit is onze Thaise gids voor de reis. Eva is onze Nederlandse begeleidster van Djoser. De hele groep stond al te wachten en we gingen naar de bus.
Na een busreis van ongeveer een uur kwamen we aan in hotel Grande Ville. We hadden kamers met connecting doors. Op de 24ste verdieping (het dakterras) was het restaurant en ook het zwembad.
Nog even rondgelopen in de omgeving van het hotel en toen naar de 24ste verdieping. Hier hebben we 's avonds met de hele groep gegeten. Dit was erg lekker, alleen de soep was erg pittig. Hier leerden we ook dat, falang eten, eten is wat minder pittig is klaargemaakt voor de buitenlanders. We hebben kennis gemaakt met de anderen in de groep en hadden een mooi uitzicht over Bangkok.

Dag 3, dinsdag 21 december.
Na goed geslapen te hebben, zijn we om half acht opgestaan om te ontbijten. Een heerlijk ontbijtbuffet met van alles wat voor iedereen. Ik heb witte boterham met jam gegeten, worstjes, zoete broodjes, lekkere fruitmix als drinken, watermeloen. Kortom goed en lekker ontbeten.
Daarna met zijn allen in de TukTuk, naar het Grand Palace, een mooie tempel met een Boeddha die hoog staat en zijn winterkleding aanhad. De Thai noemen deze tempel What Po. Hierna zijn we naar de liggende Boeddha gewandeld. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 28 graden om half elf in de ochtend.
De liggende Boeddha is 64 mtr. lang en 16 mtr. hoog. Ik vond de Boeddha niet zo heel erg mooi. Hij was van puur goud en kon er gewoon om heen lopen. De Thai zijn erg gelovig, bij deze Boeddha kon je muntjes kopen die je in 128 potjes moest gooien. Dit zou je een goed leven geven.
Hierna zijn we over de klongs gevaren, we zagen hoe de Thai wonen aan de rivier, elk huis heeft een tempel waarin elke ochtend eten en drinken geofferd wordt tegen boze geesten. Dit is ook een soort bescherming voor de mensen die in het huis wonen.
Ook kan er nog een tempel staan die voor de overleden familieleden is.
Na een lekkere lunch, de Thai eten tussen de middag ook warm, rijst met allerlei soorten groenten, vlees, vis en kip, zijn we op de fiets gestapt voor een fietstocht door Bangkok. We gingen door de meest smalle straatjes en tussen de auto's door. Ik mocht direct achter de begeleider fietsen. Paksoy, de begeleider, was heel enthousiast. Hij liet ons leuke dingen zien. We zijn door chinatown gefietst, een Chinese tempel bezocht en ook een park bezocht waar de moeder van de koning, Bhumibol, geweest zou zijn. Er stond ook een mooi standbeeld van haar. Overal zag je foto's en afbeeldingen van de koning. Hij is 84 jaar en ook zeer geliefd bij het volk. De Thai zijn snel beledigd, Zij vinden het hoofd heel belangrijk, aanraken van het hoofd is een belediging. De voeten tellen niet mee, een Thai de voetzolen laten zien, is een grote belediging.
Aan het einde van de fietstocht kreeg ik een bloedneus, koelen met ijs, veel zakdoekjes en even zitten aan de rivier maakten het allemaal weer goed. De Thaise mensen probeerden op allerlei manieren te helpen, zij waren zeer vriendelijk voor mij. De rest van de groep heeft nog een stukje Thai boksen gezien, helaas papa en ik niet. Na terugkomst in het hotel hebben we ons opgefrist en nog wat gewinkeld, daarna lekker gegeten en naar bed. We moesten de volgende dag vroeg op.

Dag 4, woensdag 22 december.
Vertrek uit Bangkok naar Kanchanaburi en door naar de River Kwai Jungle Rafts.
Vanochtend vroeg opgestaan, om kwart voor zes. Om kwart over zes zaten we aan een overheerlijk ontbijt, pannenkoekjes, lekkere fruitmix enz.
Hierna vroeg de bus in voor een rit naar de drijvende markt in Kanchanaburi. Hier zijn we in een bootje de drijvende markt opgegaan, de Thai verkopen hier hun spulletjes. We hebben een fluitje gekocht, waarvoor we eerst moesten afdingen. Hij wilde er 300 baht voor hebben, Luuk heeft eerst 150 baht geboden, uiteindelijk kwamen we uit op 200 baht. Later zagen we ze nog voor 8 baht per stuk. Dit schijnt normaal te zijn in Thailand.
Na de markt zijn we met de bus naar een plek gegaan om te lunchen.  De ouders en de kinderen hadden een aparte tafel. Wij kregen patat, kip en salade en brood. Er was ook ketchup. Dit was de eerste keer dat we een beetje Europees eten kregen. De rest van de dagen hebben we vooral Thais gegeten. Veel rijst, groenten en kip. Ook noedels konden we vaak eten.
Later zijn we naar het museum over de Birma spoorlijn geweest. Het was vreselijk hoe hard die mensen hebben gewerkt. De architect dacht dat de bouw vijf jaar zou duren maar ze moesten van de Japanners zo hard werken dat ze in zestien maanden klaar waren. Als je brutaal was kreeg je pinnen in je been. Een soort straf.
Hierna zijn we over de begraafplaats gelopen waar ook Nederlandse mensen begraven liggen die gestorven zijn tijdens het werken aan de spoorlijn.
Hierna met de bus zijn we naar het treinstation gegaan, dit was een stukje van de birmaspoorlijn. We zijn over de spoorbrug over de rivier de Kwai gelopen. We hadden afgesproken dat als we de toeter van de trein hoorden we direct naar het station zouden komen. Odin, Bas, papa en ik moesten hard lopen toen de trein kwam. We liepen namelijk aan de andere kant van de rivier. Over het spoor terug naar het station hard lopen in de hitte. Normaal is de trein nooit op tijd nu wel. Snel instappen en rijden maar. Over deze tocht deden we ongeveer 2,5 uur. We kwamen in het donker aan bij de jungle rafts. Hier slapen we in kamers op vlotten op de River kwai. Geen stroom, dus geen lampen. Alles werd verlicht met olielampjes. We hebben geslapen onder een klamboe tegen de muggen.

Dag 5, donderdag 23 december.
's ochtends lekker wakker geworden en rustig ontbeten. De excursie hebben we deze keer overgeslagen, Luuk was ziek geworden en we bleven bij de jungle rafts. Tijdens de lunch kwamen er twee olifanten die we mochten voeren. Door de sterke stroming mocht ik niet zonder zwemvest de rivier in. Dit was erg leuk, ik dreef wel 300 meter mee om op het laatste trapje er weer uit te klimmen en weer opnieuw te gaan.
Samen met Dinne ben ik heel vaak geweest. Helaas gebeurde er ook iets minder leuks. Luc werd terwijl hij aan het zwemmen was gebeten door een vis. Ook Esther werd gebeten. Later bleek dat tijdens de nacht de stuwdam open was gezet waardoor deze vissen in de rivier waren gekomen. Normaal zwemmen deze vissen hier niet en komt het eigenlijk nooit voor dat mensen gebeten worden.
's avonds hebben we gevoetbald tegen de Mon, dat is een Birmese bevolkingsgroep, die in Thailand woont. Ze waren erg goed. We hebben met 7-3 verloren. Ik maakte een doelpunt na een vrije trap van Luuk. Verder scoorde Niels met zijn hoofd. Tijdens de wedstrijd liepen er ook nog drie olifanten langs het veld. Niels gooide met een ingooi over een olifant heen naar Pieter. Verder was het veld hier en daar ook nog vol met koeienvlaaien. De koeien werden net voor de wedstrijd van het veld gehaald. Hierna was het douchen onder de koude douche, we hadden immers geen stroom. Toch was het fijn om even te douchen en weer schoon te worden na een dergelijk warme wedstrijd. Na het douchen was het weer eten in het restaurant. We aten rijst, kip in groenten, vlees in zoetzure saus en hele pittige bonen met vlees. Ik heb alleen rijst en veel kip gegeten. Als toetje aten we ananas en watermeloen. Deze was heerlijk en ik kreeg van de ober, die zelfs een beetje Nederlands sprak, nog een extra watermeloen. Hierna was het bedtijd. Om 21.30 gingen we slapen. Na het maken van dit verslag in het dagboek.

Dag 6, vrijdag 24 december.
Vandaag reizen we naar Uthai Thani.
We zijn om kwart voor zeven opgestaan. Wassen, aankleden en naar het ontbijt. Ik heb geroosterd brood met jam gegeten, limonade gedronken en watermeloen als toetje. Tijdens het ontbijt werden de olifanten uit het dorpje vlakbij de Jungle Rafts gevoerd. Ze krijgen dan ananasschillen uit het restaurant die wij ze mochten voeren. Ook hebben we gezien hoe ze in de rivier gewassen werden. Dit gebeurde met borstels terwijl de olifanten tot hun oren in het water stonden. Na het ontbijt vertrokken we met bootjes terug naar de pier. Het was een beetje heiig zo vroeg in de ochtend, dit gaf een heel ander beeld van de Jungle Rafts dan in de volle zon. We konden nu zien waar we op de heenreis gevaren hadden. Overal stonden huisjes langs het water, waar mensen aan het werk waren.
Na een busreis van ongeveer twee uur kwamen we bij een safaripark aan. Hier mochten we op de foto met een tijger, dit was best spannend. Daarna reden we in een safaribus en mochten we eerst geiten en bokken voeren. Daarna kwamen we bij de zwarte beren maar die waren heel erg lui. In het volgende deel zagen we tijgers en leeuwen, hierna kwam het leukste deel. De ramen gingen helemaal open en de giraffen staken hun kop naar binnen om de wortelen die we nog hadden uit onze hand te eten.
Als je niet oplette dan at een giraffe in 1 keer je hele bakje leeg. Dat gebeurde bij Luuk. We hebben hier mooie foto's van gemaakt. Ook de zebra's kregen nog wat wortel. Hierna weer de bus in, en verder naar een markt waar de Thaise mensen zelf hun eten kopen. Alles was uitgestald en sommige vissen leefden nog, zodat je wist dat deze vers waren. Wat we ook zagen is, dat Thai rat eten. Het vlees van een rat is duurder dan kip en varkensvlees en vis. De Thai vinden rat namelijk veel lekkerder. Een kilo rat kost 200 baht, een kilo kip kost 60 baht. Ook vertelde Chatchai dat de Thai slang eten. Dit is nog duurder dan rat, de normale Thai kan dit bijna niet betalen. Dit kost 600 baht per kilo.
Gelukkig gingen we een keer niet Thais eten, ik kreeg patat met fishfingers. We gingen naar Kentucky fried chicken. Dit was in een groot winkelcentrum. Hierna zijn we doorgereden naar Country Lake Nature Lodge  het verblijf voor een nacht. We Hebben hier even gevoetbald en gebadmintond. Bij het voetballen schoten we de bal een paar keer in het water.
Er stond een grote barbecue klaar voor ons. Hier werd er kipsate en sparerib voor ons gebarbecued. Er was ook patat, komkommer, ananas, spaghetti, gebakken groente teveel om op te noemen. Voor de gezelligheid hebben we ook karaoke gedaan, mijn moeder zong veel mee en ik speelde tamboerijn. Hierna terug naar ons huisje om naar bed te gaan. Omdat Luuk en ik te druk waren moest ik bij papa op de kamer slapen. Mama ging bij Luuk op de kamer.

Dag 7, 1e kerstdag. We reizen vandaag naar Sukothai.
Na het ontbijt de bus in voor het vervolg van de reis naar Sukothai. Onderweg naar Sukothai zijn we nog even bij een Boeddha fabriek geweest. Hier konden we zien hoe ze Boeddha’s maken, de Boeddha’s worden gemaakt van brons. Eerst wordt een mal gemaakt, daarna wordt er van kunststof een beeld gemaakt, en daarover heen gaat het brons in een mal. De beeldjes worden daarna schoon gemaakt, gepoetst en eventueel mooier gemaakt met beschilderingen. De beeldjes kunnen 4 cm hoog zijn maar ook 4 meter hoog.
Ik heb ook nog een Boeddha gekregen van mijn vader. Deze Boeddha is de Boeddha van de dag dat ik ben geboren. Er was een kaart waarop stond welke Boeddha houding bij welke dag van de week hoort. Hij zit en heeft zijn handen in zijn schoot op elkaar. Hij is aan het mediteren.
Net voor de lunch kwamen we aan in het Paylin hotel. We kregen onze kamersleutel en gingen naar de lunch. De kinderen kreeg een hamburger met frites, de vaders en moeders kregen Thais eten. Sommige gerechten zijn heel pittig, andere wat minder.
Hierna snel naar het zwembad, lekker gezwommen.
Om drie uur zijn we met tuktuk's door Sukothai gereden. De gids Lung Nhu, vertelde ons over rijst verbouwen, vangen van vis, ratten en slangen in de rijstvelden. Hij liet dit ook op een hele leuke manier zien. Papa heeft hier filmpjes van gemaakt.
We zijn ook in een teakhout fabriekje geweest hier hebben we een naamplaatje laten maken met Luuk en mijn naam in het Thais.
Hierna op de fiets door het park met de tempels, de What Mahatat was een van de tempels die we bekeken hebben. Er was ook een hindoeïstische tempel. Deze tempels hebben geen dak meer, in die tijd werden de daken van teakhout gemaakt, die zijn nu vergaan.
Terug in het hotel, lekker gedoucht. Even het verslag bijwerken en dan naar de kerstmaaltijd. Eva had dit geregeld en het eten was erg lekker. Wel een beetje vreemd om in Thailand kerst te vieren. Ik ging op tijd naar bed, half tien en ben direct in slaap gevallen.

Dag 8, 2e kerstdag. Sukothai naar Chiang Mai.
Papa's verjaardag. Om kwart voor zeven met kerstboompjes en 50 jaar ballon naar zijn bed. Hierna lekker ontbeten, uitchecken en naar de bus. In de bus werd papa ook gefeliciteerd door Eva namens Djoser, hij kreeg een flesje Thaise rum. De bus was versierd en Eva had een Abraham in elkaar gezet.
Lange reis van Sukothai naar Chiang Mai. Vertrokken om tien over acht, op weg naar de enge beesten markt. Hier kunnen we allerlei insecten eten. Ik heb er geen geproefd, het leek me niet lekker. Luuk, mama en papa hebben bamboewormen en gefrituurde krekels geproefd. Ze vonden ze echt lekker.
Hierna weer de bus in en Eva vertelde het een en ander over Chiang Mai. Ze vertelde welke excursies we kunnen gaan doen. Toen we bij het Chiang Mai Gate hotel aankwamen kregen we de sleutel van de kamer en na het uitpakken van de koffers zijn we wat gaan eten. In de straat bij het hotel zat Mario's pizzeria. Ik heb een pizza pomodoro met salami gegeten. Ook mama, Luuk en papa aten een pizza, ze waren allemaal erg lekker.
Hierna terug naar het hotel om te zwemmen. Het water was lekker fris, ik ben er een lange tijd in geweest.
Begin van de avond zijn we naar het oude centrum gewandeld. Overal zagen we mooie tempels, de ene nog mooier dan de andere. In het centrum was ook een leuke markt waar mama een tas kocht en niet zo goed was in het afdingen. Er was ook een soort concert bezig, Thaise rituele dansen werden er gedaan in allerlei mooie kleding. Ook waren er trommelaars die zeer mooi speelden.
We zochten een leuk restaurant op waar we ieder wat lekkers uitzochten. Papa nam Thaise steak, mama nam fried Rice with chicken en cashew noten. Luuk nam een Thaise loempia en ik at een hamburger. Tijdens de wandeling terug bleek hoe aardig de Thai zijn, we stonden op de kaart te kijken hoe we moesten lopen toen er een Thai aanbood om te helpen. Hij bleek in hetzelfde hotel te logeren en bood aan om met hem mee te lopen.

Dag 9, 27 december.

We zijn een wandeling gaan maken door de rijstvelden en het dorp van de karen stam. Dit is een bergvolk dat woont in huizen met daken van blad. De huizen hebben maar 1 kamer en daarin gebeurt alles, eten, slapen en koken. We kwamen ook bij een waterval aan, waar we nog even lekker gezwommen hebben. Samen met Pieter en de gids zijn we vanaf de rotsen in het water gesprongen. Ook mama vond dit leuk.

Hierna zijn we gaan lunchen in een restaurant langs de weg. We kregen rijst, noedels, kippenpootjes, eiergerecht en gebakken groenten. Ik heb veel kippenpootjes gegeten. Als toetje kregen we banaan, ananas en watermeloen.
Vandaag zijn we ook even bij een school geweest, de meeste kinderen waren aan het buiten spelen. We hebben meegevoetbald op het plein, Caitlin deelde ballonnen uit, de kinderen waren er heel blij mee en we speelden nog even met ze met de ballonnen. Zij gingen weer de klas in en wij terug naar de bus.
Even de busjes in en dan naar de vlotten. We gaan vlotvaren op bamboevlotten. Op elk vlot mogen vier personen, anders zinken ze te snel. Door de stroomversnellingen worden we allemaal toch behoorlijk nat. Je zit gewoon op de bamboestammen, de golven komen daarover heen. Ik vond het zo leuk dat ik ging liggen. We botsten ook tegen een rots aan waardoor er nog meer water over het vlot kwam. Daardoor verkleurde mijn hele shirt.
Aan het einde kregen we van Eva een ijsje, klommen we nat de busjes in en reden naar het hotel. Lekker onder de douche en schone kleren aan. Deze kleren moesten papa en mama eerst ophalen bij de wasserij aan de overkant van de straat. Ze hadden die gisteren ingeleverd om te laten wassen en waren nu klaar.
Nu even tv kijken en dan naar de Night Bazar. Hier hebben we allerlei nepmerk spullen gekocht. Ik kocht puma schoenen, 2 t shirts, 1 van Billabong en 1 van Diesel. Ook mama en Luuk hebben dingen gekocht. We moesten goed afdingen en begonnen hier ook handig in te worden. Soms lukte het om 30% af te dingen.
Hierna met de TukTuk terug naar het hotel, verslag schrijven en naar bed.

Dag 10, 28 december.
Vanochtend weer om zeven uur opgestaan, wassen, aankleden en ontbijten. Hierna naar de lobby en verzamelen voor de flight of the jungle. We mochten in een auto en de rest ging in een busje. Papa ging nog even geld pinnen en daarna door de jungle in. De temperatuur werd steeds lager en ik kreeg het zelfs een beetje koud. De chauffeur had namelijk zijn raam open omdat hij goed moest kunnen horen of er getoeterd werd. De wegen waren zo smal en bochtig dat dit voor elke bocht nodig was. We kwamen op 1000 meter hoogte uit en werden ontvangen door Nee. Hij moest een formulier invullen dat we gezond enzovoorts waren. Hierna kregen we een haarnetje, helm, gordels en een houten stok. Dit was allemaal nodig om veilig van boom naar boom te kunnen vliegen. Na een korte wandeling kwamen we bij de eerste boom aan. Hier werd uitgelegd wat te doen. We werden door de begeleiders gezekerd. Hierna vlogen we langs de kabels naar de volgende boom. Ik vond het best eng. Op het volgende plateau, hoog in de boom moest ik even wachten, hierna een nog langere vlucht naar de volgende boom. Bij de derde vlucht mocht ik samen met papa naar de overkant. Dit was gezellig maar we gingen wel erg hard. Hierna kwamen we op een plateau waar we 10 meter recht naar beneden gingen. Je kon kiezen of je dit snel of langzaam wilde. Het leek net of je naar beneden viel. Halverwege de route kregen we water en was er even een rustpauze. Hierna nog een keer een vrije val van 20 meter, deze heb ik langzaam gedaan. De volgende kabel was 130 meter lang, ik ging alleen en moest aan het einde de houten stok gebruiken om te remmen, zo hard ging ik. Als je niet remt dan knal je tegen de boom aan. De laatste drie kabels hingen 40 meter boven de grond. Ook hier ging ik vrolijk naar de overkant. Als laatste een vrije val van 40 meter, als je van boven naar beneden keek was het heel eng. Ik was dan ook best een beetje bang, maar papa vond dat ik alles erg goed gedaan had en deze dus ook makkelijk kon doen. Dus daar ging ik 40 meter vrije val aan een touw naar beneden. Ik was blij dat ik er vanaf was, ik vond de 17 vluchten, 3 vrije vallen en de 2 hangbruggen ver boven de grond erg spannend.
Aansluitend een lunch met rijst, kip, aardappelen, gekookte groenten en gebakken ei. De begeleiders nog wat fooi gegeven en daarna de bus in terug naar het hotel.
We zijn nog even naar de pantip plaza geweest, koffie gedronken bij starbuck's. Daarna met de TukTuk terug naar het hotel, papa vergat de rugzak dus weer terug naar starbuck's. Gelukkig was hij er nog.
Luuk en mama gingen naar een massagezaak en kregen een voetmassage.
Papa en ik zijn naar de hotelkamer gegaan en hebben het verslag bijgewerkt. Ik heb ook nog even gePSP't.
Straks met de TukTuk naar Di Stefano, een pizzarestaurant, en dan op tijd naar bed. We vliegen morgen om zeven uur naar Bangkok.

Dag 11, 29 december. Vliegreis naar Bangkok en dan door naar Koh Samed.
Vanochtend moesten we al om tien voor vijf opstaan, het vliegtuig vertrekt om zeven uur.
In het vliegtuig zaten we naast elkaar, Mama daarnaast Luuk dan ik en naast mij papa. Na het opstijgen kregen we een ontbijtje. Hierna ben ik in slaap gevallen, met mijn hoofd op papa zijn schoot. Net na de landing werd ik weer wakker. Koffers verzamelen en met Ee in de bus richting de pier. Onderweg nog even gestopt, bij Starbucks een lekkere croissant gekozen. De donut van papa vond ik ook lekker, dus hebben papa en ik ieder de helft van elkaars broodje gegeten. Mama en papa namen koffie met karamel. Hierna nog even chips en drinken gekocht, voor in de bus en op de boot.
Nu nog een uurtje in de bus. We kwamen om een uur aan bij de pier, we moesten nog even op de boot wachten dus hebben Pieter, Odin, David, Robin en ik nog even gevoetbald.
De boot van het Vongdeuan Resort bracht ons in drie kwartier naar Koh Samet.
Overstappen op een klein bootje wat ons naar het eiland bracht, het laatste stukje moesten we door het water lopen. Zo gauw mogelijk naar ons huisje en zwemmen maar.
's avonds aan het strand gegeten, ik had zalm en vond het niet heel erg lekker. De rest vond het wel erg lekker.
Er waren ook vuurjongens aan het strand, dat zijn jongens die met vuur spelen. Ze hadden stokken die ze aan twee kanten aanstaken en om zich heen draaiden. Soms gooiden ze de stokken snel omhoog en dan kwam er vuur omhoog en een grote vlam. De jongens die dit deden waren ongeveer zeven jaar oud.

Dag 12, 30 december.
Lekker uitgeslapen tot tien over half acht, hierna nog lekker in bed gebleven tot ongeveer half negen. Even wassen en aankleden en dan naar het ontbijt. Ik heb een dubbele portie toast(6 toastjes) met extra veel jam op. Ook een lekker glaasje pineapple juice. Hierna de hele ochtend in de zee gezwommen. Lekker in de zee gespeeld met Pieter, Odin, Luc en Dinne. Papa, mama en Luuk hebben zich nog laten masseren, mama vond het nogal zeer doen. Papa en Luuk vonden het lekker.
's middags heb ik verse kokosnootsap gedronken. De kokosnoot werd voor me open gemaakt en ik kreeg er een rietje en lepel bij. Het smaakt niet echt naar kokos zoals ik het kende. Ik vond het erg lekker. Luuk nam Jack fruit, een gele fruitsoort die zacht zoet smaakt en een beetje hard is. Al het fruit werd vers voor je gesneden en dan direct lekker opeten. Hierna ben ik lekker gaan douchen en heb ik Donald Ducks gelezen. Even bijkomen van al de zon.
Later zijn we naar het strand geweest om een restaurant te zoeken. Het restaurant heette Seahorse Restaurant. We zijn daar gaan eten, Luuk nam Sparerib met maïs, mama nam rijst met kip en cashew noten, papa nam een grote rode vis die gestoomd werd aan tafel, hij vroeg aan de mevrouw die het bracht hoe hij het moest eten. We konden alle vier van die vis eten zo groot was hij. Ik at niet Thais want ik eet liever Nederlands. Dus een hamburger met patat, salade en ketchup. Hierna nog even een strandwandeling gemaakt en daarna terug naar de kamer, nog even lezen en dan slapen. Een lekkere dag genieten van het mooie weer en het lekkere water.

Dag 13, Oudejaarsdag.
Toen we opstonden scheen de zon weer volop, snel aankleden, ontbijten in een restaurant aan het strand. Vandaag als ontbijt nam ik een hamburger met frites. Hierna nog even tanden poetsen en naar het strand om te zwemmen, Dinne, Pieter en Odin waren er ook. Ik ben iets minder lang in de zee geweest want ik had de vorige dag mijn schouders een beetje verbrand. Leuke spelletjes gedaan in het water, fruit gegeten aan het strand. Tussen de middag hebben we een crêpe gegeten, de crêpe hebben we gekocht bij een stalletje aan het strand. Alles is erg goedkoop en overal geef je een fooi bij. 's middags een poosje in de schaduw gelezen, nog wat gezwommen en daarna klaar gemaakt voor het oudejaarsfeest. Dat begon om zeven uur ‘s avonds. Iedereen van de groep was er en Eva begon met het bedanken van iedereen van de groep voor de gezellige reis en de leuke bijdrage van iedereen daarin. De junioren kregen een kleinigheidje als aandenken aan Eva. Daarna bedankten we Chatchai voor zijn goede, vrolijke, open manier van vertellen over Thailand. Door zijn vrolijke, altijd lachende manier van vertellen was hij een voorbeeld voor het land van de glimlach zoals Thailand ook wel genoemd wordt. Ina had een leuke kaart van hem getekend en dit boden we hem aan als dank, tevens kreeg hij ook een grote fooi. Ook Eva kreeg een mooie kaart waarin elke familie een stukje geschreven had. Ik mocht voor ons gezin een stukje schrijven.
Hierna begon het oudejaarsfeest en konden we eten van het buffet. Ik at veel zandkoekjes, patat, sparerib en kip. Na het buffet werden er spelletjes gedaan, ik heb meegedaan aan het limbo dansen, ook werd er stoelendans gedaan en werd er gehoepeld.
Ook werd er een cabaret gehouden door mensen die in het Resort werken. Er werd gezongen, gedanst en muziek gemaakt. De vuurjongens gaven ook weer een mooie show weg. De stokken met vlammen vlogen weer alle kanten op. Ondertussen werd het vuurwerk al afgestoken. Het was bijna twaalf uur, het vuurwerk was erg mooi. Ook worden er wenslampions aangestoken, ook mama, papa, Luuk en ik staken er een aan. Deze lampion warmt dan de lucht die erin zit op en stijgt daardoor op en vliegt langzaam de lucht in. Als je hem loslaat mag je een wens doen. Dit is iets wat de Thai met Nieuwjaar doen, dus zag je heel veel van die brandende lampions in de lucht vliegen. Om twaalf uur iedereen gelukkig Nieuwjaar gewenst en daarna was ik zo moe dat mama me naar bed gebracht heeft.

Dag 14, nieuwjaarsdag en de vertrekdag.
We mochten tot twaalf uur in ons huisje blijven, dus na het ontbijt koffers zover mogelijk klaarmaken en dan naar het strand. Lekker zwemmen, nog even lekker fruit eten en een crêpe halen. Daarna douchen bij Dinne en dan wachten op de boot om terug te varen naar het vaste land. Een busreis van 2,5 uur naar Bangkok. Onderweg nog even een groepsfoto maken, en toen had Chatchai ook nog een verrassing voor ons. We kregen allemaal een Thais boekje waar we letters of cijfers in konden leren. Ook gaf hij zijn email adres zodat we ook hem nog foto's kunnen mailen. Hierna nog even wat lekkers eten en dan naar het vliegveld. Hier voor het eerst weer een lange broek en dichte schoenen aan. Dit was weer wennen na twee weken op slippers en met T-shirts en korte broeken. Even inchecken en daarna wachten op het vliegtuig. We vertrokken op tijd, om 1 minuut voor twaalf en moesten elf uur en een kwartier vliegen. Even een spelletje doen na het opstijgen en daarna slapen. Ik heb ongeveer zes uur in het vliegtuig geslapen.

Dag 15, zondag 2 januari.
Aankomst in Nederland om tien voor zes. Na een goede vlucht, een veilige landing op Schiphol. Via de paspoortcontrole naar de bagageband waar we de koffers pakten. Afscheid nemen van Eva en van onze reisgenoten en nu de mensen bellen waar onze auto staat. Er kwam een busje om ons op te halen en bracht ons naar de auto. Snel naar huis want de temperatuur was wel heel anders dan we gewend waren. Het verschil was ongeveer 30 graden.
Mama, Papa, Luuk en ik hebben veel gezien, leuke dingen gedaan en leuke mensen ontmoet. Thailand is echt het land van de glimlach, iedereen is heel vriendelijk en aardig.
Eva en Chatchai hebben ons veel verteld, laten zien en laten proeven. We hebben genoten.