Thailandreis Family van 10 juli tot en met 30 juli

Amsterdam-Bangkok KL 875.
Met Djoser, groep van 25 personen
Reisleider Leonie en gids Patty

Dag 1

We gaan beginnen aan ons grote avontuur en hebben er geweldig zin in!!
Woensdag 10 juli rond 12 uur vertrek met oude Mercedes van Lex naar Schiphol, 8 km verderop geparkeerd in in overdekte stalling. Met de bus naar Schiphol! Aldaar lekker koffie en biertje gedronken in een tentje tussen de Delfts blauwe kopjes...erg gezellig!

Om 17.00 boarden en 17.50 vertrokken we richting Bangkok. Aan boord werden we superverwend met een overvloed aan lekker eten en drinken, goede service!  Na een nacht vol lol en lachen, totdat de tranen over de wangen gingen bij Lex en Bryan, arriveren we in Bangkok om 9.30 u in de ochtend.  De vochtigheid en hoge temperatuur zijn opvallend zodra we de airport uitstappen. Het voelt weldadig aan... We kijken onze ogen uit, zoveel mensen, kleuren en tempels, zoveel auto's en druk verkeer met honderden tuktuks door de hele stad..veel mensen met mondkapjes vanwege de smog. De eettentjes en kraampjes langs de weg zijn niet te tellen!

Dag 2

We verbleven in het New World City hotel in Bangkok, vlakbij de backpackerstreet, waar markt is met de mooiste souvenirs. De eerste avond flink feest gevierd in tentje nabij Patpong en de bekende nachtmarkt van Bangkok. Veel ladyboys die erg gecharmeerd waren van Nick, vooral Coco. Ook Bryan was in trek..
Na een dolle dwaze dodemansrit in de tuktuk, werkelijk ongelooflijk, arriveren we alsnog veilig in het hotel! Heerlijk Thais eten bij een van de vele restaurantjes...

Dag 3

Op deze dag bezoeken we het Koninklijk paleis in Bangkok, schitterende tempels, Boeddha's, alles belegd met bladgoud, pracht en praal! In de middag lekker zwemmen en relaxen in het zwembad van het hotel.

Dag 4

In de ochtend gaan we Bangkok verkennen per fiets, met zijn allen in een stoet dwars door de wirwar van smalle straatjes van Bangkok. Arme wijken, voor ons af en toe middeleeuwse omstandigheden...oude marktjes, veel stank vooral bij de voedselkraampjes..Ook hilarische taferelen, 2 x iemand van de groep zoekgeraakt, eerst moeder Martine, toen haar zoon Bram..na enig zoeken weer terecht en we konden weer verder. Lekkere lunch midden in Bangkok.  De namiddag vrij te besteden om lekker te gaan zwemmen in het hotel, even bijkomen...

Dag 5

Vertrek vanuit Bangkok: boottocht door de klongs op het programma. Met longtailboot varen we door de smalle rivieren rondom Bangkok. Hier zien we hoe de mensen leven aan de oevers onder afdakjes, huisjes van golfplaat en zonder stromend water of elektriciteit. Veel armoede en verwaarloosde honden.
Opvallend is dat bevolking erg aardig en opgewekt is, door het geloof in Boeddha hebben zij situatie geaccepteerd en leven zo goed mogelijk volgens de regels van het Boeddisme, zo hopen ze op een beter leven hierna.

Na een lunch gaan we verder: naar de drijvende markt Damnan Saduak. Hier een wirwar van verkopers langs de oevers en op vele bootjes die proberen hun waren te verkopen. Mannen met grote wurgslangen, veel etenswaar en souvenirs, kortom een grote bedrijvigheid hier, overheerst door allerlei geuren en kleuren die op ons veel indruk maken..

Na een tussenstop arriveren we bij de beroemde Bridge over the River Kwai....indrukwekkend geheel, idee dat hier tienduizenden mensen zijn omgekomen tbv van de bouw van de spoorlijn is bizar. Doodgehongerd, gemarteld door de Japanners. Naastgelegen oorlogsmuseum bezocht en de gigantische begraafplaats waar duizenden slachtoffers begraven liggen. Aansluitend een treinrit van 2 uur over het oude spoor in een ouderwetse boemel, dwars de natuur en de rijstvelden, prachtig..

In de avond bij de jungle, inmiddels donker geworden..we stappen op speedboten die ons door de donkere nacht verder de jungle inbrengen, zwemvesten aan en de duisternis in... Midden in jungle komen we aan bij het drijvend, bamboe hotel, zonder elektriciteit en warm water.. Het is een belevenis, alles verlicht door olielampjes...er hangt bijna een magische sfeer... Hier eten we met zijn allen een Thaise lokale maaltijd en drinken nog met Klaas en Grietje uit Marken een lekkere borrel aan het water. Daarna lekker naar bed, onder de klamboe!

Dag 6

In de ochtend weer vroeg wakker, toen zagen we pas goed waar we beland waren! prachtige natuur, in de stilte van de jungle waar je slechts alleen dierengeluiden hoorde... Indrukwekkend!!

Ontbijten op het restaurantje op het water... na een uurtje kwam er een olifant baden in de rivier en een ontbijtje halen, bananen en meloenschillen, ananasschillen etc. Werkelijk alles at hij op... Na een uurtje even luieren in de hangmatten gingen we het toch maar doen: zwemvesten aan en de rivier in, je meelaten slepen door de stroming, zgn floaten, heerlijk! Aan het einde van de stroom eruit klauteren en weer terug naar het begin en nog een keer!! Het water was heerlijk verkoelend...

Omdat ons volgende resort slechts 2 km verderop stroomafwaarts lag aan de rivier, stelde Patty voor om naar ons volgende hotel te floaten, dus iedereen in zwemvest al drijvende door de rivier, vergezeld door het bootje waar de koffers oplagen.. Een unieke ervaring , waar we erg van genoten hebben... Aankomst op prachtig resort, nog steeds midden in jungle, waar we een prachtig huisje kregen...lekker luxe in vergelijking met de nacht ervoor..

In de avond gezamelijk eten, buffet, met gitarist, erg gezellig... Lekker weer aan de borrel!

Dag 7

Nicholas en Bryan kregen van opa excursie naar de watervallen kado, vroeg op en vertrek naar de watervallen! Lex en Sandra bleven thuis om lekker beetje bij te komen.

Daarna heerlijk even aan zwembad liggen en beetje bruin bakken. Rond enen maakten we onze eerste tropische regenbui mee , jeetje het stortte eruit! Na een uurtje klaarde het weer op en konden we weer het zwembad in..

Later in de middag een Royal Thai massage gehad van 1 uur. Na het diner nog lekker borrelen, inc. dansen en polonaise!

Dag 8

Vandaag op doorreis naar Uthai Thani. Onderweg doen we het safaripark aan. Daar zien we bij de ingang een gedrogeerde tijger, en wordt wakker gemaakt als hij op de foto moet met iemand..zielig verhaal.
In de middag shoppen in Thais shopping mall, erg groot en geen mens die er Engels spreekt...
Lekkere Thaise roerbakgerechten gegeten, aan de sushibar samengesteld, heerlijk!
Eind van de middag arriveren we in Utai Thani, resort met mooi huisje in het bos..met heel veel muggen!!

Een lekkere bbq en karaokeavond, zangtalenten van Bryan kwamen weer omhoog en hij heeft lekker opgetreden met de jongens..daarna gingen de jongens een potje voetbal spelen..de rest ging nog even verder borrelen. Erg gezellig!

Dag 9

Vandaag vertrek naar Sukhotai, noordelijker in Thailand. Tocht met de tuktuk door de rijstvelden, erg mooi. Tussenstop bij houtfabriek, mooie houtsnijwerken.. Sandra klein houtsnijwerkje gekocht voor in vitrinekast In avond diner, niet echt erg lekker, keertje vroeg naar bed en bijslapen.

Dag 10

Bryan en Sandra samen excursie vandaag, Lex en Nicholas bleven thuis..lekker aan het zwembad!
Excursie ging naar schooltje waar de kinderen voor ons zongen en dansten, erg leuk! Daarna met de tuktuk dorpjes doorrijden in de jungle waar we een oud vrouwtje troffen van 87 blind en gehandicapt die, hele dag in deuropening op de grond zat en te wachten op haar familie...erg indrukwekkend en ontroerend om de mensen in praktisch krotten te zien wonen..

We hebben een mandenfabriek en een houtsnijfabriek bezocht, erg mooie meubels maken ze hier, alles met de hand..daarna fietstocht gemaakt door groot tempelcomplex, mooie boeddha's maar erg heet dus waren blij we weer in het hotel waren om heerlijk in het zwembad af te koelen..

Rond tweeën wachtte Lex ons op bij het zwembad, hij was lekker dagje thuisgebleven om lekker te bakken in de zon..Nick had zijn rust genomen op de kamer, zo had iedereen weer een lekkere dag gehad. Lex had eigenlijk toch wel spijt dat ie niet mee was gegaan, en is samen met Harry en Margreet alsnog naar het tempelcomplex gegaan om 5 uur en hebben de fietstocht langs de tempels gedaan.

In de avond diner aan overkant hotel, samen met anderen van de groep. Waren uitgehongerd en duurde erg lang voordat we iets te eten hadden, maar ja, het was gezellig dus oké! Daarna vroeg naar bed want: we vertrekken naar Chiang Mai, grootste stad in Noordelijk Thailand!

Dag 11

Op naar Chiang Mai! Met de bus rijden we verder, stop bij een parasolfabriek, waar ook de mooiste schilderingen gemaakt werden. Er zat een aantal Thaise mensen die uit losse hand de mooiste schilderingen konden maken, op bv. een portemonnee, mobiel etc. Lex heeft mooie slang achterop t-shirt laten zetten en Bryan een adelaar. Op portemonnee van Nick een draak geschilderd. Omdat Nick en Brent de week erna jarig zouden zijn, hebben we voor hen mooi kado laten maken. Een lijstje met schildering van een draak erop met de tekst: Nicholas, 17 jaar, Thailand. Mooi aandenken!

Aansluitend naar de zijde fabriek. Hier konden we het hele proces zien van zijderups tot eindproduct zijden stoffen, erg mooi. Hier kocht Lex een mooi zijden blouse voor Corry en hij verraste Sandra ook door er haar ook 1 kado te doen. Lief!!

In de avond een heuse Thai box wedstrijd op het programma! Lex, Nicholas en Bryan gingen hierheen en waren erg enthousiast! Het ging er behoorlijk hard aan toe! Sandra had een oliemassage geboekt en heeft hier heerlijk van genoten. Daarna Sandra gaan winkelen op de avondmarkt in Chiang Mai, ontzettende chaos met alle geuren en kleuren die je maar kon bedenken..werkelijk een unieke ervaring om daar in je eentje even rond te lopen! Goed opletten want het is een wirwar van straatjes dus je verdwaalt makkelijk!

Dag 12

De dag begonnen met ontdekken van oude stad van Chiang Mai, en hoe kan dat beter dan weer op de fiets!
Dwars door de oude straatjes, langs alle kraampjes en tentjes, langs Boeddha's en vele tempels. Vrij intensieve tocht, hoewel Lex dit wel mee vond vallen. Lex heeft wat spulletjes voor de kast gekocht.
In de avond met vieren naar de volgende nachtmarkt, lekker eten en drinken daar.. Allerlei spullen te koop, voor weinig geld. De Thai eten 4 of 5 kleine maaltijden per dag, voornamelijk op straat. Dus je ziet van s' morgens vroeg tot s' avonds laat stalletjes en karretjes op straat met etende mensen. Alle geuren zweven over straat, soms erg lekker maar soms ook misselijkmakend..zoveel vlees op straat wat hele dag ongekoeld daar staat in de hitte, dat geeft flinke stank. Vooral op de overdekte marktjes en in de smalle straatjes is de geur vaak niet te harden! Ook erg veel verwaarloosde honden en katten, ze worden gedoogd en zeker niet weggejaagd, maar verzorging van deze beesten kent men niet..

Dag 13

We gaan op pad voor de volgende ervaring: vlotvaren op bamboevlotten door de rivier! Eerst eindje lopen dieper de jungle in, over een touwenbrug die niet echt geweldig begaanbaar was. Bryan en Nicholas en Lex waren snel aan de overkant. Sandra had wat meer hoogtevrees, temeer omdat er nauwelijks sprake was van een leuning om even vast te houden...Al schuifelend op blote voeten toch aan de overkant gekomen. Op naar de rivier!

Bijeengebonden dikke bamboestengels vormen het vlot, we kunnen met vier mensen achter elkaar op 1 vlot. Je zit half in het water en we worden voort geduwd door jongetjes van hooguit jaar of 14,15 die met stokken het vlot besturen. En alweer waanden we ons in de Efteling... Eerst leek het op de Fata Morgana, rustig kabbelend water. Maar al snel leek het meer op de Piranha, sneller stromend water rivier afwaarts! We genoten allemaal met volle teugen, telkens weer verwonderd door de mooie natuur..we naderden een aardige waterval, en we gingen met vlot en al de waterval af, onder het nodige gegil van de dames natuurlijk..wat een mooie ervaring (alweer). Vlottocht overleefd, nu even lekker zwemmen in de rivier waar meer ruimte was. Het leek ook alweer een plaatje uit een boek, zoals we daar ronddobberden met zijn allen..
Wat kunnen we toch genieten!!

Na uurtje of 2 uitrusten beginnen aan de junglewandeling, maar eerst nog een keer een loopbruggetje over het water trotseren. Deze was stuk smaller dan de volgende.Jongens wederom zo aan overkant, Lex was slim en hing door het water naar de overkant. Dit probeerde Sandra ook want die zag de brug niet echt zitten.. Maar helaas, ze gleed uit over een steen, en had o.a. de mobiel van Bryan in tasje zitten..deze was dus overleden en zo zat Bryan de rest van de vakantie zonder mobiel..alsnog sorry Bryan!

Nog een flinke wandeling door de bergdorpjes, ongelooflijk hoe de mensen hier in hutjes wonen, zonder stroom en zich wassen in rivier..hier wat kleine kraalarmbandjes gekocht van de kleine kinderen, en Sandra een mooi tafelkleed. Ook 2 mooie armbanden voor Helene en Corry hier gekocht. We werden verrast de tweede tropische bui in de vakantie, dus snel naar bus en lekker gaan eten in centrum van Chiang Mai met vieren, even aan de borrel en dan lekker naar bed.

Dag 14

En ja hoor, het is zover: Nicholas wordt 17 en Brent wordt 15 jaar vandaag! Het is feest, in de ochtend werden brent en Nicholas al verrast met ballonnen op de hoteldeur. Na het ontbijt was het feest op het terras: Harry , Margreet en Sandra hadden beetje versierd daar, Patty heeft gezorgd voor 2 mooie taarten met ieder zijn naam erop, compleet met kaarsjes! Natuurlijk zingen met zijn allen, Nicholas vond dit geweldig (maar niet heus). Djoser had voor ieder een mooi kado, een Djoser t-shirt en notitieboek. Ook van Klaas en Grietje een kadootje en van Inge en Lotte, erg lief allemaal! De mooie lijstjes die we hadden laten maken overhandigd , ze waren er erg blij mee! Nicholas had ook nog mooi beschilderd t- shirt gekregen, was helemaal content! Naderhand van Roland en Elske nog leuke foto van een reuzenpanda gekregen, kortom: lieve attenties van de hele groep.

Op deze dag gingen Bryan en Lex de Jungleflight doen, aan touwen door de boomtoppen zwieren in jungle. Leuke ervaring! Nicholas gaf de voorkeur aan een schietsessie met een commando. We werden opgehaald en naar schietbaan gebracht, daar kreeg Nick korte instructie en dan: schieten maar! Hij heeft genoten, en het ging hem goed af, 80% van de schoten hebben doel bereikt. Daarna samen lunchen en iets drinken.
In de middag lekker aan zwembad gelegen, in de avond mocht Nicholas kiezen waar we gingen eten.
Aan overkant hotel zat leuk Nederlands tentje met frikandellen en bitterballen, dus die werd het... Na wel erg lang wachten, toch heerlijk gegeten! Na wat biertjes lekker weer naar bed en slapen, want dat lukt hier wel!

Dag 15

In de ochtend de koffers weer inpakken: yop naar het station voor de nachttrein naar Bangkok! Om 16 uur vertrek, 4 persoons slaapcoupees, proviand ingeslagen want we zitten lange tijd in de trein. Natuurlijk had Lex weer iets ontdekt, een heuse disco wagon voorin de trein, met bar en luide muziek! Nicholas, Lex en Sandra hebben zich hier goed vermaakt, al ging de drank wel wat hard maar supergezellig!

Dag 16

Na een beetje gebroken nacht aankomst om 7 uur, bus stond alweer klaar en nu naar de boot voor de overtocht naar Koh Samed, tropisch eilandje waar we heerlijk gaan uitrusten van alle avonturen..
Iedereen beetje brak na de lange nacht, blij dat we supermooi huisje kregen! Nu even helemaal niks doen, heerlijk relaxed. Eiland is ontzettend mooi en veel leuke eet en cocktailtentjes op het strand. Ideale omgeving om bij te komen!

Dag 17

Helemaal niks doen....met onze kontjes in het zand..

Dag 18

Vandaag snorkeltocht naar 3 verschillende eilandjes, met zijn allen op speedboot voor wilde vaart naar de eilandjes. Aldaar heerlijk rustig, gesnorkeld maar niet zo gek veel gezien als wat vissen...eilandjes waren geweldig mooi, kleine lege strandjes om even tot rust te komen. Ook goed gelunched, lokale maaltijd gegeten me verse ananas en meloen als toetje.  Daarna retour naar Koh Samed, en weer het strand op om lekker te relaxen..Harry en Margreet hadden scooters gehuurd en het eiland verkend, leuke onderneming!
In de avond afscheidsdiner met de hele groep midden op strand. We namen alvast afscheid van Patty, onze Thaise gids.

Op deze avond had Lex een leuk stukje ingestudeerd! Over iedereen een korte stukje en een grap en een grol. Goed gedaan Lex! Ook Leonie had een leuk: .weet je dat' ingestudeerd. Patty werd bedankt en kreeg leuk afscheidsenvelopje namens de groep. We hadden een ontzettend leuke groep, die gaandeweg steeds hechter werd! Gezellige avond die we afsluiten met cocktails op het strand, alweer genieten...

Dag 19

Einde tropisch avontuur: in ochtend koffers pakken! Sandra nog even hardlopen over strand, Lex afscheid nemen van het eiland, en jongens lekker uitgeslapen. Met de boot naar Bangkok, nog 1 nachtje te gaan.
In avond naar de backpackerstreet voor laatste kleine souvenirs, en daarna nog even naar Patpong Nachtmarkt. Natuurlijk ook even afscheid nemen van Coco..rond twaalven weer met de tuktuk (weer een wilde rit!) naar hotel en lekker pitten.

Dag 20

Om kwart over 8 vetrek maar airport Bangkok. Broodjes ingeslagen bij bakkertje, en bus weer in. Op vliegveld heeft onze smoker Nicholas nog gauw slof Camel gekocht. Vliegtuig vertrok om 13 uur en landt om 18.45u op Schiphol. Lekker weer naar huis voor een fijn weerzien met Corry, heerlijk fijn weer samen te zijn!

Kortom: dit was een zeer avontuurlijke, fantastische, bijzondere rondreis met een superleuke groep. Deze trip zal ons nog zeker lang bij blijven, we zullen er met plezier op terug kijken!