Family Thailand juli

Dagboek van de “pink panters”

12 juli aankomst in Bangkok

Ik vont het leuk in het vliegteug en spant (lees spannend), en ik vlog voor het eerst.

Op het fliegtuig felt zagen we Rik en Marieja.

Toen gin we naar de bus.

Het durde heel lang en toen gingen we lope.

Toen we ginen lopen liet ik me tas staan.

Die was kwijt en Marieja heeft hem opghalt.

Margot 7 jaar

Donderdag 13 juli
We stonden de eerste dag (eigenlijk de 2e dag) in Bangkok al vroeg op. En dat viel lang niet mee, na een wat onwennige nacht.
Bij het ontbijt was een uitgebreide keuze aan rijst, groente, sauzen, worstjes, eieren, taart, croissantjes en rouwkost. Om half 8 hadden we een samenkomst voor uitleg de komende dagen. Om 8 uur zouden we vertrekken. Rick had ons al uitgebreid verteld over de wonderlijke timing van de Thai. Dus vertrokken we rond half 9 omdat onze Thaise gids Maria, nog niet verschenen was. Gezamenlijk gingen we lopend op pad, naar het Royal Palace. Daar aangekomen kleden we ons naar de maatstaven van de Thai.

“mannen” lange broek + T-shirt “vrouwen” bedekte armen en benen.

Ik had heel netjes een lange broek aan getrokken, en een sarong meegenomen om mijn blote armen en hals te bedekken, net zoals Hélène. Maar in de ogen van de Thaise orde, kon dat niet. Wij moesten een overhemd met korte mouwen huren. Het resultaat: twee forse vrouwen in te krappe blouses, waardoor er minder bedekt werd dan met sarong. We waren zeer verbaast en moesten eigenlijk hartelijk lachen om de onlogische gang van zaken. Daarop gingen we ’t tempelcomplex bezichtigen. Het was erg druk, hordes groepen liepen met hun gidsen rond. Het was soms dringen om de prachtige tempels te bezichtigen. Goud en kleuren, ’t houd niet op. Prachtig ingelegd mozaïek, oud en gerenoveerd. Daar de drukte, kon ik echter niets van de Boeddhistische stilte terug vinden. Ook niet bij de “groene Boeddha”. Belangrijk was om je pet af en schoenen uit te doen, en niet met de voeten naar de boeddha te gaan zitten. Leuk was ook dat er een soort traditie was, die op een doping leek. Met een Lotus knop, in heilig water gedoopt, wordt er op het hoofd getikt. Daarna zijn we even een colaatje gaan drinken en een bezoekje gebracht aan het toilet. Voor de kinderen was het erg indrukwekkend en vermoeiend. Het was leuk om daarna naar de Klongs te lopen en een boottocht te maken. Heerlijk om even uit te waaien. We voeren over de rivier en zagen hoe arm en rijk naast elkaar leefden. Vissen: catfish. Worden beschermd door de Thai. Als je ze dood dan komt er ongeluk, voer je ze dan brengt dat geluk. Dus hebben we met z’n allen de vissen gevoerd. Na +/- 1uur varen stopten we bij een restaurant waar we hebben geluncht. Na het eten Chinatown in.

Ik ging met Bauke en Danny naar het hotel terug want de jongens wilden liever zwemmen.

Later bleken Stan, Scott, Mitchel en Anne ook liever te gaan zwemmen.

Dus hebben ze heerlijk gespeeld in het zwembad. De groep die naar Chinatown ging ervoer veel drukke, kleine, smalle straatjes, met vele handel en konden de koopjes niet weerstaan.

Floor en ik hebben ons heerlijk laten masseren in het hotel tegen het eind van de middag. We kwamen herboren terug van de Thaise olie massage.

S`avonds om 7uur stond een diner dansant op het programma.

Tijdens het heerlijke eten, kregen we een optreden over Ramajana.

Wat een mooi spel was, prachtige kleding en bewegingen op de muziek.

Vermoeid doken we s`avonds ons bed in.
Marja

Vrijdag 14 juli
Ontbijt om 7:30 en om 8:15 vertrek met de tuk-tuks naar Wat Po. Dat is de tempel met de liggende Boeddha en het oudste tempelcomplex in Bangkok (16e eeuws).

Prachtige collectie religieuze bouwwerken, rotstuinen, sculpturen, geschilderde torens en diverse koninklijke chedi’s.

De liggende Boeddha was 46 meter lang. Er zijn veel verschillende houdingen van de Boeddha met elk een andere betekenis, zo vertelde Maria ons.

Daarna namen we de taxi naar het Dusit park en het Vimanmek paleis.

Vimanmek betekend “Kasteel in de wolken” en is gemaakt van teakhout.

Ooit was dit het huis van koning Chulalongkorn ofwel koning Rama 5.

Het werd ontworpen door een Duitse architecten is gebouwd zonder een spijker te gebruiken. De oorspronkelijke constructie werd gebouwd op het eiland Ko Sichang.

Echter door een diplomatieke crisis verschenen er Franse oorlogsschepen in de golf van Siam, waardoor koninklijk bezoek aan ko sichang onmogelijk werd.

Daarna is het afgebroken en overgebracht naar Bangkok. Erg indrukwekkend, zonder schoenen en in mooie kleding gehuld, hebben we het paleis gezien. Binnen was het heerlijk koel maar buiten was het een sauna.

Daarna de vele voertuigen van de majesteit(en) gezien als ook de paarse tuk-tuk.

Sommigen gingen daarna nog shoppen in het Paragon en anderen gingen terug naar het Royal Hotel. Wij (de vinkies) deden een middagdutje en daarna lekker zwemmen in het zwembad van het hotel.

Danny had s`avonds buikpijn en diaree, dus Frans en Eline gingen samen wat eten en namen witte rijst en brood mee voor Danny & Hélène.

Voor de zekerheid heb ik bij Danny geslapen mocht hij een vervelende nacht hebben. Maar na een immodium capsule ging het goed en hadden er allemaal een goede nacht gehad.

Het was wederom een heerlijke dag

Hélène

Zaterdag 15 juli

We gingen heel vroeg weg want we gingen naar een Waxmuseum en daar stonden alle 8 de Rama koningen en de belangrijkste monniken.

Maar die mocht je niet fotograferen, in ieder geval de monniken, uit respect.

Daarna gingen we naar Pra Pathon chedi(dat is een graftempel) en daar waren super veel Boeddha’s en op allemaal verschillende manieren stonden ze daar of lagen. Daarna gingen we nog naar de drijvende markt, dat was heel leuk want terwijl je in een bootje zat kwam je langs allerlei kraampjes waar je dingen kon kopen.

Toen we weer aan land waren had Maria allerlei soorten fruit meegenomen die je mocht proeven. We zagen daar ook nog een hele grote hagedis.

Toen zaten we heel erg lang in de bus naar het station want we gingen met de trein naar de boten waarmee we naar ons Hotel, de Jungle Rafts, op de River Kwai gingen. Maar eerst kon je naar het Jeath Museum. Daar was een tentoonstelling over de 2e WO. Toen we in de trein zaten moest je schreeuwen om wat te zeggen en dan leek het nog of je fluisterde. Want de trein maakte super veel lawaai.

Toen we in de boten zaten was het al donker en toen we aan kwamen waren er alleen olielampjes, want er was geen elektriciteit.

Dat was het dagje wel!!

Wieke

Zondag 16 juli
Hoi!, we mogen uitslapen en wel tot 8.00 uur. Jungle Rafts; wat een prachtige plek.

Midden in de jungle, dan een rivier. Echt een paradijs en een uitstekende plek om te ontspannen.

’s Ochtends met de long-tail boot crossen naar een ressort een stukje zuidelijker.

Een zwembad voor de kinderen, koffie en ligstoel voor de ouders. Kinderen vermaken zich prima en de ouders komen bij van drie dagen grote stad.

Tijdens de lunch (met frites voor de kids, attent hoor) barst een tropische regenbui los. De kinderen gaan terug het zwembad in, lekker zwemmen in de regen. De ouders komen tot de conclusie dat de achterliggende grot te glad is geworden en dus te gevaarlijk.

Op tijd met de long-tail boten terug sjesen naar de jungle-rafts voor de harde drukpunten massage. Bijna allemaal zijn we anderhalf uur op de drukpunten bedrukt.

Ik wist niet dat drukken zo pijn kon doen.

Lekker eten en ’s avonds met de Thaise gids Tarot kaarten getrokken. De negatieve punten werden volgens Thaise traditie weggelaten en de positieven punten benadrukt. Een hele goede gelegenheid om elkaar beter te leren kennen.

Opgetekend door:

Frank

Maandag 17 juli

Om 8 uur zijn we opgestaan; aankleden, wassen, tandenpoetsen, om half 9 ontbijten (we kregen gebakken ei met ham en brood en jam met wespen!).

Om 9 uur zijn we vertrokken in de bootjes. Daar hebben we meer dan 1 uur ingezeten.

Toen kwamen we bij het “raft” aan. Daar kregen we te horen dat het raft niet onder de brug door kon.

Daarom gingen we weer in de bootjes naar de andere kant van de brug op een ander raft. Daarmee zijn we met z’n allen naar een waterval gegaan (dat was maar een heel klein stukje). Bij de waterval zijn we gaan zwemmen.

Toen zijn we terug gegaan naar de lunch. We kregen bij de lunch frietjes met kip.

Toen zijn we door de jungle gaan wandelen. Ondertussen hebben we allemaal ‘vieze’ yells bedacht voor de voetbal wedstrijd. Ik ben daar ook nog gevallen en daar hadden ze ook nog een yell voor bedacht:

“hiding, hiding, hiding; Pim gaat voor de sliding!”

Toen weer terug in de bootjes en het laatste stuk mochten we drijven, terug naar de jungle rafts!

Daar waren we net op tijd voor de voetbalwedstrijd, en zo ging ie:

De Thai waren heel erg goed, iets beter dan ons, maar Stan had een paar prachtige reddingen en de rest deed ook heel goed mee.

Toen braken de Thai door, alle verdedigers waren uitgespeeld, Stan ging naar de man toe die aan de bal was. Die gaf laag voor naar een klein jongetje bij de tweede paal en die tikte hem er gemakkelijk in. Het stond 1-0 voor de Thaien.

Toen braken ze weer door, ze schoten en Stan kon er net niet aan; 2-0 voor de Thaien. En nog een keer kon Stan er net niet bij; 3-0 voor de Thaien.

Voor de rest liep de wedstrijd rustig, maar wel spannend.

Toen braken de ‘Djosies’ door met Mitchel, hij ronde het fraai af in de korte hoek; 3-1 voor de Thaien.

Toen braken de ‘Djosies’ nog een keer door met een Thai (er waren een paar Thaien bij ons gekomen); 3-2 voor de Thaien. Toen was het afgelopen.

Rick, onze reisleider, zij dat we het beste Djoserteam ooit waren!

We gingen ons allemaal afspoelen in de rivier, want we waren hééééeel vies.

Toen gingen we avondeten en slapen.

Verteld door Pim

Geschreven door Hanneke

Getekend door Joske

Dinsdag 18 juli

Vandaag moeten we afscheid nemen van onze mooie ‘jungle rafts’.

Natuurlijk weer vroeg op, vooral voor de kinderen, die tot laat gekaart hebben, viel dat niet mee. Mariya had hen een nieuw kaartspel geleerd:

“8en en 9ens”, iets met bierdopjes en een (voor de schrijver) wirwar van spelregels.

Na het ontbijt meteen weer de speedbootjes in. Ze ‘vliegen’ met een vaart van zo’n 50 km/uur over het water. Bij de pier stond de bus alweer klaar, instappen en wegwezen.

Ons eerste uitstapje van vandaag is het safaripark.

De kamelen waren wel heel brutaal, ze staken hun hoofd helemaal in het busje.

De giraffen probeerden iedereen in de bus te zoenen. Onderweg zagen we ook nog leeuwen, antilopen, zebra’s en een grote bruine beer.

Toen weer een lang stuk in de bus, even gestopt bij een groot winkelcentrum om te eten en te shoppen.

De KFC vonden we niet lekker, de vers gebakken koekjes wel.

Na alweer een stukje bussen (veel geslapen, cd’s geluisterd en reisgidsen gelezen) kwamen we bij “Waterworld”. Heel veel vissen (Joske heeft wel 5 Nemo’s en wel 20 Dora’s gezien) en nog veel meer krokodillen.

Het was soms moeilijk te zien of ’t echt waren of “neppe”.

Het laatste stuk van de reis was erg nat , met veel wind en onweer. Onze stoere chauffeur moest nog even de weg vrijmaken met zijn hakmes en toen kwamen we bij het Countrylake Hotel aan. Daar was allen hartstikke donker; geen elektriciteit!

Toch nog lekker gegeten (met licht!), en vroeg naar bed (wij tenminste).

We misten daardoor wel de Karaoke! Uit betrouwbare bron hebben we gehoord dat Margot het mooist gezongen had en dat Rick alles “op zijn manier doet”.

Voor het slapen nog even de rode bultjes van Pim en Loek insmeren (het halve elftal van Djoser blijkt allergisch te zijn voor olifantenpoep). En dan lekker slapen.

Joske en Loek

Woensdag 19 juli

Vandaag gaan we weer reizen naar Sukhothai. We moeten dus vroeg op.

In de bus werden er spelletjes gedaan en geslapen natuurlijk.

We gingen onderweg langs een Boeddhafabriekje. Daar zagen we op posters hoe een Boeddha beeldje gemaakt werd. Jammer genoeg waren de werkers een pauze aan et houden. Dus gingen we weer de bus in.

Meer weet ik niet meer wat we gedaan hebben dus ga ik verder met het hotel.

Het was een mooi groot hotel met een zwembad en warme douches.

De kinderen gingen gelijk zwemmen.

Dat was de dag van Danny

Donderdag 20 juli

Vandaag was weer een lekker drukke dag. Vandaag was de sightseeing van Sukhothai aan de beurt. We vertrokken om 9:30 met de Tuk-Tuks.

Eerst bezochten we een Thaise basisschool en hebben kennis gemaakt met jet Thiase schoolsysteem.

Daarna kwamen we langs een rijst fabriek. Daar legde Mariya ons uit hoe de rijst wordt verwerkt.

De boer ontvangt rijstkorrels van de fabriek. Deze korrels worden in het water gelegd om te ontkiemen. Na een paar dagen worden de kleine rijstplantjes geplant zodat ze verder kunnen groeien.

Als de rijst plantjes groot genoeg zijn, worden ze gesnoeid en in de echte rijstvelden, sawa’s, gezet.

Na zo’n 2 ½ maand zijn de planten “zwanger” en wordt er geoogst.

De opbrengst per veld kan wel 6 tot 7 ton wegen!

De zaadjes gaan naar de fabriek waarvan weer een deel naar de boeren gaat.

In de fabriek wordt de rijst eerst gewassen en gezeefd. Daarna worden de vliesjes er afgehaald en tot slotte gepolijst en op grote gesorteerd.

Wat je overhoud zijn de mooie grote korrels, kleine korrels (sticky rice), zilvervliesrijst en de vliesjes. De vliesjes worden als dieren voer verkocht.

Na de rijstfabriek gingen we verder met de tuk-tuks naar een woonwijk. Daar bezochten we een mandenvechterij en een Teakwood fabriek.

Toen we daarmee klaar waren reden we door de rijst velden naar een oude Chedi.

Onderweg werden nog wat rijst plantjes geplant.

Na de Chedi bezochten we de “Speaking Boeddha”, waarna we snel door sjeesden om te lunchen.

We lunchten bij een groot tempelcomplex in de Khmer stijl.

Deze tempels waren de Royal Tempels toen Sukhothai nog de hoofdstad van Thailand was.

Na de lunch hebben we snel nog wat omliggende bezienswaardigheden gezien, waaronder een beeld van de 3e koning uit de Sukhothai dynastie.

Deze koning had onder andere het Thaise schrift ingevoerd.

Vanwege een sluimerende tempelfobie en een dikke hoosbui, vertrokken we naar het hotel om daar te “Lelaxen” (relaxen op z’n Thais).

Na de ontdekking te hebben gedaan dat de Thai geen pizzabakkers zijn, ga ik nu lekker slapen want morgen gaan we op weg naar Changmai.

Gekliederd door Floor

Vrijdag 21 juli

Vanmorgen hebben we heerlijk ontbeten. Daarna moesten we direct met de bus, op weg naar Lampang. Onderweg gingen we eerst naar het Olifantentrainingscentrum, daar kregen we een voorstelling door de olifanten.

Ze deden allemaal mooien en leuke trucjes. Op het laatst mochten we ze aaien, voeren en op de foto met de olifanten.

Het was heel leuk en je kon er souvenirs kopen.

We hebben hier nog wat gegeten en gedronken. Daarna gingen we met de bus naar een hele mooie tempel. Daar was van alles te zien.

De poort was de mooiste deur van heel Thailand. We hebben in de tempel ook geofferd en gebeden. Daarna kwamen we vrij snel in ons hotel aan.

Toen mocht je zelf kiezen wat je ging doen. Of je ging lekker een uurtje zwemmen, of je ging je koffers uitpakken , maar dat had toch geen zin want morgen moeten we toch al weg.

Bijna alle kinderen kozen voor te zwemmen. We hadden lummelen gedaan, ook met een paar volwassenen erbij. Het was super gezellig en leuk.

Anne

Zaterdag 22 juli

22 juli is ieder jaar weer een bijzondere dag, want dan ben ik jarig. Dit jaar dus in Thailand, en niet met z’n 4en maar met z’n 25en !

De dag begon om 5.45 uur: opstaan voor een Boeddhistische verjaardag.

Zo’n verjaardag begint natuurlijk in een tempel. Eerst gingen we eten kopen voor de monniken en dit vervolgens uitdelen op straat aan toevallig passerende monniken.

De bedoeling is dat je daarna knielt, waarna ze allerlei gebeden voor je prevelen.

Heel bijzonder allemaal.

Gelukkig hadden we Mariya bij de hand voor de regie, want ik had geen flauw idee wat de bedoeling en betekenis was.

Vervolgens gingen we geschenken kopen voor de gebeden in de tempel.

Gepaard met 3 emmers kado’s en 4 enveloppen geld gingen we naar een tempel in een woonwijk in Lampang.

Gewoon een klein onbelangrijk lijkende tempel waar de wijkbewoners naar toe gaan voor het dagelijks gebed.

Hier werd ik, Joke, Adriaan en Margot ingezegend en mij een lang en gelukkig leven toegewenst. Daar komen allerlei rituelen en gebedel aan te pas, die ik maar niet zal beschrijven om het kort te houden…. En omdat ik het Thai niet echt begrijp.

Maar erg indrukwekkend was het zeker!

Vooral de gemoedelijke en ongedwongen sfeer was heel bijzonder.

Enige amuletjes en geluksbriefjes rijker gingen wij vervolgens terug naar het hotel, waar ik inmiddels de rest van de groep ook was ontwaakt en mijn verjaardag meer een Hollands karakter kreeg (“Lang zal ie leven” etc.).

En niet te vergeten: een prachtig Boeddha beeld als kado van Djoser en de groep.

Dat was nog eens een begin van een verjaardag! Maar daarna ging het normale Djoser schema weer gewoon verder: met de bus naar Chang Mai. Onderweg stopten we bij de “Enge beesten markt”, waar ze zaken verkopen als gebakken sprinkhaan, wormen en ander lekkers. Maar ook levende handel (zielige hondjes enzo), etenswaren en souvenirs. Een gezellige boel dus, waar we al snel tijd te kort kwamen. De volgende stop was bij de parasollen fabriek in de buurt van Chang Mai.

Hier wordt op nog ambachtelijke manier de Chinese parasol gemaakt van hout, papier, touw en behangselplak. Daarnaast worden ze prachtig beschilderd, iets wat ze niet alleen met de parasols doen maar ook op b.v. T-shirts, tassen, etc. die groepen zoals wij meebrachten.

Ze hadden het er druk mee, maar ook hier werden we genoodzaakt afscheid te nemen…er stond immers nog een klein feestje op het schema in het hotel in Chang Mai. Bij aankomst had het hotel een ‘taart’ gemaakt van een stapel pannenkoeken, al sinds jaar en dag traditioneel onderdeel van mijn verjaardag.

Na nog enige liederen en kado’s in ontvangst te hebben genomen, was mijn verjaardag compleet!

Als klap op de vuurpijl ontstak Danny het confettikanon, en kreeg ik op Boeddhistische wijze van iedereen een touwtje om de pols geknoopt, vergezeld van een persoonlijke (onuitgesproken) wens. Dit alles gepaard gaande met een hoop Thaise groeten en buigingen, uiteraard. Ontzettend leuk om zo met de groep je verjaardag te vieren en iets om niet zomaar te vergeten.

En natuurlijk met grote dank aan onze gids Mariya die deze kennismaking met de Boeddhistische verjaardag heeft geregeld!

Een geweldig begin van mijn 42ste levensjaar en een fantastische vakantiedag, wederom.

Han

Zondag 23 juli

De eerste dag in Chang Mai eb gelijk de stad uit om de omgeving eens goed te beleven. Om 9 uur in de taxi voor een ritje van een uur dat eindigde in een prachtig berglandschap. Daar stonden de olifanten al te ‘popelen’ om ons een stukje wildlife te laten ontdekken.

Sommige olifanten hadden kuren en maakten er een spelletje van om de toeristen zoveel mogelijk bananen en suikerriet afhandig te maken.

De olifant van Loek en Joske was onwillig om zijn vorige vracht Thaise dames te lossen, maar bleek met de 2 aardige Djosergasten de makste van het stel.

Het beest van Marja en Frank dook steeds de struiken in om te eten.

Die van Joke, Han en Margot at 1 banaan om de 4 stappen. Uiteindelijk moest Han van het zitje omdat dat niet goed vast zat. Hij beleefde spannende momenten op de nek van de olifant bij de afdaling naar de rivier.

Pim zat als een volleerde Majoub op de kop van zijn olifant.

Hierna per taxi verder de bergen in naar de Mae Sa waterval.

Dit was de start van een jungle tracking. Onderweg hebben we onze kennis van de natte rijstteelt kunnen testen.

Bij een hutje van een bergfamilie zijn de kids afkoeling gaan zoeken in een klein watervalletje. Toen verder op weg naar de taxi voor een ritje richting lunch.

Net nadat de nasi en bami op tafel stonden, brak de hemel los. Op zoek naar droge plekken ontstond er een staand buffet. De rest van de tijd, voor het droog werd, werd gedood met moppentappen en handelen in bergvolk souvenirs.

En het werd droog en dus tijd voor een stukje raften met bamboe rafts.

Ik dacht dat ik al wist wat rafting in hield maar dat had ik mis.

Het werd een prachtige tocht langs stille oevers, snel stromende stukjes, olifanten en hangbruggen. Betoverend mooi en heerlijk koel aan de benen en billen.

De roti waar Rick ons op trakteerde maakte de dag helemaal compleet en om 6 uur kwamen we moe maar voldaan terug.

Joke

Maandag 24 juli

Vandaag zijn we sportief.

We gaan fietsen. Rond 9 uur brengt Etiënne de fietsen.

Mijn fiets is een paarse.

Mountainbike met 21 versnellingen en voorvering.

Ook moesten we een helm op, want we konden een kokosnoot op onze hoofden krijgen. We kregen allemaal een fles water voor onderweg mee.

We mogen onze gids ‘miauw’ noemen, want ze heeft zo’n lange en moeilijke naam.

Het eerste stuk gaat met veel verkeer (auto’s, tuk-tuk’s, taxi’s) door de stad.

Daarna rijden we door mooie parken en langs de rivier “Ping”.

Onderweg zijn we gestopt bij een Thaise tempel en een park waarin mensen woonden die lepra hebben of door een ongeluk lichamelijk gehandicapt zijn.

Bij een winkeltje hebben we nog dingen (vaas, kaarten, boekenleggers, kettinkje, armbandjes) die door deze mensen zelf gemaakt zijn.

Miauw heeft ons verteld over Thaise gewoontes en bomen, planten, dieren enz.

Ze heeft ons onderweg op een snack getrakteerd: gebakken banaan, gebakken aardappel, rijstkoekjes en een Thaise lunch.

Fietsen was leuk in Changmai. Bij 3en waren we terug.

En hebben we afkoeling gezocht in het zwembad. Einde.

Geschreven door: Eline

Verteld door: Frans

Getekend door: Danny

Dinsdag 25 juli

We zijn om 8.30 uur gaan ontbijten, om 9.00 uur vertrokken.

Vandaag hadden we 4 “optionals” uitgezocht en wel, de warm water bron, de orchideeën / vlindertuin, de Wat Prathat Doi Suthep en als laatste de dierentuin (inclusief uitstervende panda).

Vertrokken vanaf Chang Mai Holiday Hotel met taxibusjes (met sportvelgen) op weg naar de warmwater bron.

Het was +/- 1uur rijden, wat geen onaangename rit was. Hier aangekomen konden we rond wandelen in een prachtige tuin. Familie Smeets en Familie Knapen hadden een mandje eieren gekocht welke ze in de loei hete bron, ca. 105°C, konden koken. Later bleek dat er geen ‘schrikwater’ was waardoor de eieren moeilijk te pellen waren. Via een warm voetenbad kwamen we bij de zwembron.

Het was heerlijk warm en zacht water, met een watervalletje.

Na deze prima optional op naar de volgende.

Na +/- 40 minuten rijden kwamen we aan op het parkje waar de orchideeën en vlindertuin zich bevond. De jongens namen eerst een kijkje in de vlindertuin waar zich zeker 8 vlinders bevonden. Wel zat er één hele grote vlinder in een hokje, ie we nog nooit gezien hadden.

Daarna even de orchideeën bekeken.

Achter in de tuin zaten speciale honden en katten in een kooitje.

En op het parkje stonden nog een paar ‘old timers’.

Volgens mij maken ze van iedere hobby een z.g.n. beziensaardigheid.

In dit parkje hebben we ook onze lunch genoten. Voor de kids een aangename verrassing; jawel hoor patat, kip, vis en loempiaatjes. Allemaal goed gegeten hoor!

Hier vanaf verder naar de Wat Phrathat Doi Suthep. Dit ligt boven op de berg bij Chang Mai. Toen we de berg opreden met onze taxibusjes zijn we onderweg gestopt om van het uitzicht over Chang Mai te genieten.

Heel mooi en ook goed te zien waar de scheiding is van oud en nieuw chang Mai.

Boven op de berg met een lift naar de tempel. We hadden tot vandaag al veel tempels gezien, maar wij vonden deze de mooiste.

Echt een groot goud Chedi gebeuren, mooi en misschien toch ook wel kitsch.

We hebben alle drie met stokjes een wens toegewezen gekregen.

Voor de een was die wat leuker dan voor de ander.

De Doi Suthep is ontstaan omdat Koning Kuena op zijn witte olifant de berg opklom.

De witte olifant viel boven op de berg dood neer na de lange reis.

Dit was toch wel een teken dat hier zeker de Wat Prathat Doi Suthep moest komen.

Het was al laat geworden, 16.00 uur, maar we waren toch van plan om nog naar de Chang Mai zoo te gaan. Het park lag op een heuvelachtig gebied waardoor onze kuiten aardig getest werden. We zouden ook uitstervende panda’s te zien krijgen.

Leek ons wel leuk. Wat bleek: moest je weer extra voor betalen.

Het zijn de kosten niet , maar ik voelde me nu toch wel uitgemolken worden, dus helaas geen panda’s voor ons.

Toch nog aardig wat andere dieren gezien.

Hierna met een instap taxi naar het hotel.

Weinig tijd om te eten, want we moesten om 20.30 uur weer weg voor een Thai box wedstrijd. Een ervaring op zich, leuk voor de jongens en met het randgebeuren ook leuk voor mij. Het was in een achteraf straatje waar ook de meisjes/jongens van plezier zich bevonden. Op een soort overdekte uitgaansgelegenheid stond middenin de ring. Hier werden enkele box wedstrijden uitgevochten.

Na 22.30 uur lieten de travestieten zich van hun beste kant zien.

Nou ja, beste, het is maar net wat je smaak is. In deze gelegenheid zag je toch veel dikke, oude, grijze, opgewonden, Europese toeristen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Na 23.00 uur kwamen we trava’s langs de tafels en dit leek ons het juiste moment om te vertrekken.

Dit was een lang verhaal van een lange dag om niet te vergeten.

Monique

Woensdag 26 juli

Vandaag was de vertrekdag van Chang Mai naar Bangkok.

Om 12.00 uur moest iedereen uitgecheckt zijn. Genoeg tijd om uit te slapen dus.

D’r waren helaas maar een paar kamers waar de koffers in gezet konden worden, die later naar de kleine busjes vervoerd kunnen worden.

Om 12.00 uur moest  iedereen dus uit zijn kamer en was iedereen vrij om iets voor zichzelf te doen.

De meeste mensen gingen nog even Chang Mai in om een goede voorraad in te slaan voor in de trein, maar ook bleven sommige mensen gewoon in het hotel.

Om 15.30 uur vertrokken we met de hele groep naar het treinstation.

In 2 bussen zaten mensen en 1 bus werd gebruikt voor het vervoer van de koffers.

Bij aankomst op het Chang Mai station werden onze koffers op de bagagecar gezet en naar de trein gebracht.

Toen we allemaal onze plaatsen en de trein hadden gevonden konden we vertrekken. Na enkele minuten kwam de trein jufrouw langs om te vragen wat we wilden eten. Na enkele minuten kwam het eten en konden we lekker smullen.

Na het eten gingen we met z’n allen bingoën voor geweldige prijzen.

De gameboys gingen het snelst uit de prijzenkast.

Na de bingo konden we nog even praten maar daarna was het wel slapen.

Kortom een aardig drukke dag.

Mitchel

Donderdag 27 juli
Om 5 uur werden we wakker gemaakt. Ik had best lekker geslapen maar kwam met moeite mijn bed uit.

Daarna werden de bedden ingeklapt, tafels werden opgezet en het ontbeid werd geserveerd. Ik vond het niet lekker, het was koude friet met “bijzonder” brood.

Ik heb maar wat crackers gegeten. Bij het station was het aardig hectisch: de koffers moesten snel de trien uit.

De bus stond al klaar. We zijn daarna naar het Starbucks café gereden.

Daar had ik een saucijzen broodje besteld en heb ik een colaatje gehaald bij de Mac.

Daarna kwamen we 2½ uur te vroeg aan bij de pier. Er werd overlegd over het bestellen van een andere boot. In de ‘andere’ boot (speedboat) kwamen we ook te vroeg op Koh Samet aan. We moesten twee uur wachten.

De kids gingen meteen zwemmen en de ouders gingen lunchen.

Om 1 uur konden we naar de kamers.

’s Middags speelden Mitch, Stan, Wieke en ik een voetbal wedstrijdje tegen Danny en 3 Zweden. Wij wonnen met 4-3. daarna hebben we henna tatoo’s laten zetten.

Die van mij zat verkeerd. Daarna gingen sommigen voetballen, anderen lieten hun nagels doen en anderen gingen weer lekker zwemmen.

’s Avonds ging iedereen voor zichzelf een eettentje zoeken. Ik kon gelukkig friet met hamburger krijgen, want Thais eten vind ik wat minder.

Na het eten gingen we weer anderen zoeken. We verzamelde ons bij een restaurantje. Het was erg gezellig.

Toen ik naar bed ging kwam ik er achter dat ik mijn rug flink verbrand had.

Ik kon bijna niet slapen. Ik ben vaak wakker geworden van al het zand in mijn bed.

Uit eindelijk ben ik maar in het bed van mijn ouders gaan liggen.

Bauke

Vrijdag 28 juli

Iedereen kon vandaag lekker uitslapen maar iedereen moest wel voor half 11 aan het ontbijt zitten. Toen we klaar waren met eten, kon iedereen iets voor zichzelf gaan doen. De meeste mensen kozen ervoor om aan het strand te gaan liggen, er werd leuk gespeeld en gezwommen.

Rick, onze reislijder, had geregeld dat we met z’n allen bij iemand konden gaan eten.

Nadat Rick alle rekeningen betaald had ging er een groepje van 7 personen naar de disco, waaronder Mitchel, Floor, Rick, Mariya, ik en nog 2 Thaise mensen.

In de disco was het super cool. Ook hebben we deze dag nog gevoetbald tegen Zweedse mensen.

Dit was de tweede wedstrijd die we tegen de Zweden gevoetbald hebben.

Gisteren hadden we gewonnen met 4-3, vandaag verloren we met 4-7.

Het was heel leuk, ook hebben we nog een heel groot zandkasteel gemaakt met z’n allen. Het was dus een hele leuke dag.

Stan Achten

Zaterdag 29 juli

We (we is Adriaan, Margot, Wieke, Floor, Marja, Pim, Joske, Loek, Hanneke en Maria, onze gids) hebben een boottogt gemaakt. We zijn bij 2 andere ijlande en naar een andre plek van het ijland geweest. Onder het vaaren midden op zee vloog de boot wel 2 meter de lugt in. We zijn het eerste ijland gestopt om te snorkelen.

Deze tweede keer voor een wandeling.

De derde keer bij een plek waar ze lieten zien welke dieren in de zee van tailand lefde en Maria voor ons visjes gekogt en die mogte we voeren en daarna gingen we terug.

Adriaan

Zondag 30 juli

Vandaag een rustig dagje op kosamet.

Eerst vlechtjes maken en toen zwemmen met de grote banden in de zee.

De golven waren heel hoog.

Zo is het de verdere dag gegaan. Toen gingen we eten.

De ouders hadden hot pot en de kinderen hadden friet en kip met mayonaise.

Het was heel lekker.

Daarna zijn we gaan slapen.

Joske en Pim

Maandag 31 juli

Vandaag om 12 uur vertrekken uit Ko Samet (snik, snik…).

Een lange busdag; vooral het laatste stuk in Bangkok duurde heel lang, doordat we in de file terecht kwamen.

Even snel opfrissen in het hotel en te voet naar een leuk restaurant voor het afscheidsdiner.

Rick had voor iedereen een paar mooie kadotjes: foto’s en een Djoser T-shirt!

Natuurlijk had de groep ook een passend afscheidskado voor Rick en Mariya met mooie woorden overhandigd door Loek.

Daarna lekker slapen en morgen het laatste dagje in Bangkok!

Hanneke

Dinsdag 13 augustus

Alweer onze laatste dag hier in Thailand.

Vanmorgen zijn we na het ontbijt aan onze fietstocht begonnen.

Na 1½ uur hadden we gewandeld, met de boot gevaren en met de metro en de sky-train gereden.

Eenmaal op de fiets hebben we eerst een stuk door het drukke verkeer van Bangkok gefietst. Na met longtail boats over te zijn gezet naar de andere kant van Bangkok kwamen we in een heel andere wereld terecht. Over kleine smalle fietspaden, zijn we door plantages gefietst. Dit gedeelte was heel erg mooi en groen, echt zeer de moeite waard.

Weer terug in het drukke gedeelte van Bangkok hadden we zoiets van: ”het is eigenlijk gek om hier door dit verkeer te fietsen”.

Van daaruit zijn we met de sky-train en de boot terug gegaan naar ons hotel.

Iedereen heeft vanavond zijn/haar verblijf in Thailand zelf, met het eigen gezin, afgesloten.

Om 20.30 werden we door de bus opgehaald om terug gebracht te worden naar het vliegveld.

Juist in deze bus zit ik dit laatste stukje uit ons dagboek te schrijven.

Ik draag het dadelijk over aan Floor, die zich bereid heeft verklaard om dit dagboek voor de hele groep uit te werken.

Ik neem aan dat ik namens de hele groep zeg: “Floor bedankt”

Myriam

14 augustus

En dan zeg ik graag gedaan! Het heeft wat tijd gekost maar ik heb het met plezier uitgetypt. Ik heb zo precies mogelijk alles uitgewerkt( inclusief spelfouten :P), al kan het zijn dat ik sommige zinnen iets veranderd heb. De rede daarvan is het handschrift van de schrijver (niet te lezen red.), of dat de zinnen te lang werden, met de meest rare constructies las gevolg.

De plaatjes heb ik achterwege moeten laten want anders werd het bestand te groot en kon in het niet naar Djoser mailen.

Ik heb erg gelachen toen ik alles weer terug las en de hele reis kwam weer terug.

Ik hoop dat jullie dat ook beleven.