Fragmenten uit een reisdagboek: Fietsreis Vietnam & Cambodja

Fietsreis Vietnam & Cambodja

Dag 3 Slapen in een homestay

Vandaag de eerste fietsdag. We rijden langs een van de vele riviertjes en door dorpjes. Door de bevolking worden we uitbundig begroet, overal klinkt ‘hellooo!’. Luc, onze lokale gids, heeft uitgelegd hoe wij ‘goeiedag’ in het Vietnamees kunnen zeggen, even oefenen dus. Tegen de middag komen we aan bij de rivier en gaan verder per boot. Na de lunch gaan we aan land en maken een wandeling tussen mango-, kokos- en bananenbomen. We overnachten in een homestay, kleine rieten aan elkaar geschakelde huisjes, en de vriendelijke familie bereidt een heerlijke maaltijd. Vroeg slapen maar, want vanaf morgen staan we elke dag vroeg op.

Dag 5 Proost!

We beginnen de dag met een ritje in de bus. Niet alle kilometers worden gefietst, soms worden we buiten de stad gebracht om zo direct op een interessante route te zitten. Luc geeft ons nog wat extra les in Vietnamese woorden. We fietsen dieper de delta in en zijn getuige van het typische Vietnamese leven tussen de kokos- en bananenbomen. We pauzeren in een dorpje waar een feest gaande is. Eén van de reizigers oefent zijn Vietnamees met een paar mannen en krijgt een soort rijstwijn aangeboden, en nóg een en nóg een ... Als dat straks maar goed gaat op de fiets … Even later blijkt het feestje een begrafenis te zijn!

Dag 6 Prachtige uitzichten

We worden uitgedaagd om van ons hotel in Soc Trang naar het hotel in Can Tho te fietsen, een rit van 70 kilometer. Met een aantal stops en bus-back-up durven we het wel aan. Het gaat lekker, we genieten van de uitzichten op de rijstvelden en groentekwekerijen. Af en toe een pauze is niet verkeerd want de zadels voelen best hard aan. Als er onderweg iets mis is met de fiets krijgen we hulp van onze fietsenmaker. Deze vriendelijke Vietnamese man fietst altijd achter de groep en zorgt dat niemand achterblijft. De temperatuur begint aardig op te lopen naar zo'n 35-37 graden, mijn rug voelt al aardig verbrand aan. Om 13.00 uur zijn we bij het hotel. Niet slecht gedaan! ’s Middags hebben we alle tijd om heerlijk te relaxen.

Dag 7 Zelfgemaakte springrolls

Deze ochtend geen fiets, maar een bootje naar de drijvende markt van Can Tho. We belanden midden in een levendige wirwar van kleine bootjes. Intussen vaart er een vrouw met ons mee die vakkundig de teennagels van de dames behandelt. Na de lunch stappen we op de fiets en steken met de ferry over naar een eilandje bij Vinh Long, waar we weer in een homestay verblijven. Tegen etenstijd nodigt de familie ons uit om te helpen in de keuken. We maken heerlijke springrolls. Ook de familie zelf is creatief bezig geweest en heeft Vietnamese poppetjes gemaakt van komkommer, die mooi staan op de gerechten van vis en rijst.

Dag 10 Eten op de markt

Dit wordt een pittige fietsdag. ‘s Ochtends rijden we een schitterende route door de Mekongdelta. Onderweg bezoeken we een wierookstokjesfabriek. In mijn fantasie zag ik een hal voor me met machines, maar in het kleine gebouwtje zit één man met z’n handen de stokjes te maken. We zien een kudde waterbuffels en lunchen op een lokale markt. Het afrekenen zorgt voor veel discussie, zij spreken geen Engels en wij geen Vietnamees. Op een gegeven
moment staan wel vijf Vietnamezen zich ermee te bemoeien, ze blijven maar zwaaien met briefgeld en gebaren dat we meer moeten betalen. Uiteindelijk geven ze het op. We gaan de volgende uitdaging aan: 20 kilometer fietsen met drie hellingen van 10 procent. Het is heuvel op wel even doorbijten met deze warmte (35 graden), maar toch gelukt! De fietsen gaan de bus in, want dit was voorlopig onze laatste fietstocht. We nemen afscheid van Luc en de fietsenmaker, zij rijden nog dezelfde avond naar hun familie in Saigon.

Dag 14 Fietsend door Angkor Wat

Een deel van de groep bezoekt op de fiets een viertal tempels in het Angkor Wat-complex. De eerste tempel ligt ongeveer 35 kilometer buiten Siem Riep. We fietsen met bus-back-up, dus mocht iemand het niet meer ziet zitten, dan kan hij of zij altijd met de bus terug. Onze Cambodjaanse fietsgids is een leuke, enthousiaste jongen, hij heeft een leuke route voor ons uitgestippeld. We fietsen over onverharde wegen en zien zo ook iets van het Cambodjaanse plattelandsleven. We stoppen bij een plantage waar ‘sticky rice’ wordt gemaakt, bamboestokken gevuld met een gezoet rijstmengsel. Aangekomen bij de prachtige tempel gaat ieder zijn eigen weg. Je kunt bijna overal in, op of langs lopen. Na de lunch bezoeken we onder meer de Ta Prohm-tempel, die is gebruikt bij de opnames van de film ‘Tomb Raider’.

Dag 15 Dagje tuk tuk

We hebben afgesproken om met z’n drieën nog een ochtendje enkele tempels te bezoeken. Niet op de fiets, maar in een tuk tuk. Jorrit heeft voor ons op een kaartje een route uitgetekend en om zeven uur staat onze tuk-tukchauffeur al bij het hotel te wachten. Hij brengt ons naar het tempelcomplex, waar we een wandeling van twee uurtjes maken langs schitterende tempels. Dan is het tijd voor de lunch. Ons ‘tuk-tukmannetje’ weet wel een restaurant. In eerste instantie staan we er wat sceptisch tegenover, maar het restaurant valt niet tegen en we hebben heerlijk gegeten. Onderweg terug naar het hotel te gaan stelt onze chauffeur voor of we willen shoppen, hij weet wel een shopping center ... ja ja ... Het is onze laatste avond, dus met de hele groep samen gegeten, was erg gezellig!!

Dag 16 Onvergetelijke zonsopkomst

Een groepsgenote is gisterochtend heel vroeg opgestaan om de zonsopkomst te gaan bekijken. Dat lijkt mij ook gaaf om te zien, maar ja ... om half vijf opstaan op de laatste dag? Ik twijfel nog, maar onze reisbegeleider heeft een leuke route bedacht en vindt het zelf ook leuk om mee te gaan, hij heeft de zonsopkomst hier ook nog nooit gezien. Dus: wekker gezet en om 05.00 zitten we met z’n drieën in de tuk tuk. Het is nog donker als we bij Pre Rup aankomen. Met de ‘zaklamp-app’ op mijn telefoon beklimmen we de trap van de tempel. En dan wachten tot de zon opkomt ... Het was het vroege opstaan zeker waard, echt heel erg mooi om te zien! ‘s Middags rijden we richting luchthaven en tijdens de lange terugvlucht genieten we volop na van deze fantastische reis.