Unicef en Djoser: een sterk team

Unicef en Djoser: een sterk team

“ Een kroon op ons werk”, noemt Herman van der Velde de toekenning van de S ponsorRing 2006. Afgelopen november kende de sponsorbranche het actieve samenwerkingsverband van Unicef en Djoser de vakprijs toe in de categorie ‘maatschappij’.“ Een kroon op ons werk”, noemt Herman van der Velde de toekenning van de S ponsorRing 2006. Afgelopen november kende de sponsorbranche het actieve samenwerkingsverband van Unicef en Djoser de vakprijs toe in de categorie ‘maatschappij’.

Djoser is al sinds 1993 een actieve partner van Unicef. Herman van der
Velde, oprichter en directeur van Djoser en Unicef-directeur Henk Franken
zijn uiteraard verheugd met deze onderscheiding. Ze zien ook voor de toekomst
veel perspectief in de samenwerking, bijvoorbeeld door meer bedrijven
te stimuleren een partnerschap met Unicef aan te gaan. Van der Velde:
“Wij betrekken niet alleen onze reizigers bij deze samenwerking, maar ook
onze zakelijke relaties. Wellicht kan Djoser een bruggetje bouwen tussen
deze bedrijven en Unicef.”

Samen sterk voor kinderen
Djoser steunt het werk van Unicef onder meer door iedere reiziger die boekt een vrijwillige bijdrage van 3 euro te vragen. Verreweg de meeste reizigers doen mee en aan het eind van het jaar verdubbelt Djoser de donaties. Afgelopen jaar schonken reizigers en Djoser zo 100.000 euro aan de kinderrechtenorganisatie. Het bedrag is ingezet als steun aan een Unicef-project voor (aanstaande) moeders en kinderen op de theeplantages in Sri Lanka. “Onze klant is de spil van de samenwerking met Unicef”, zegt Herman van der Velde stellig. “Reizigers doneren via Djoser graag aan Unicef. Ze begrijpen onze samenwerking met Unicef vaak goed. Het is een logische keuze. Unicef komt op voor kinderen, en reizigers komen in het buitenland meestal als eerste in contact met kinderen. Ze staan aan de kant van de weg en proberen Engelse zinnetjes uit op toeristen. Een antwoord van onze reizigers wordt vervolgens met een heleboel gegiebel ontvangen. Reizigers willen graag iets voor deze kinderen doen en via steun aan Unicef is veel meer te bereiken dan met een kleinschalig initiatief. Zelf ben ik twee jaar geleden (een maand voor de tsunami) op de theeplantages in Sri Lanka geweest. Tijdens zo’n bezoek krijg je een goed beeld van wat zo’n project inhoudt. Ik heb met eigen ogen gezien hoe breed en grondig Unicef te werk gaat. En dat die aanpak leidt tot échte veranderingen.”

Unicef in Sri Lanka: zorg voor de allerkleinsten
Sri Lanka, een eiland zo groot als de Benelux, ten zuiden van India, heeft
verschillende gezichten. Het land is bekend om de prachtige tropische landschappen,
tempels en olifanten. Maar de armste bevolkingsgroepen, die veelal op
de centraal gelegen theeplantages wonen, ontbreekt het aan van alles.

Unicef probeert dat, in samenwerking met de plaatselijke autoriteiten en metsteun van Djoser, te veranderen. De kinderrechtenorganisatie richt zich hier vooral op de bestrijding van ondervoeding. Want zonder de juiste voeding blijven
kinderen achter in hun ontwikkeling en zijn ze extra vatbaar voor gevaarlijke ziektes. Dat komt door een gebrek aan essentiële voedingsmiddelen zoals ijzer, jodium en vitamine A. Samen met lokale overheden en sleutelfi guren heeft Unicef een grootschalig voedingsproject opgezet. Unicef leidt gezondheidswerkers op, die ouders voorlichten over juiste voedingspatronen voor hun kinderen. Daarnaast leren vrouwen uit lokale gemeenschappen voorlichting te geven over het belang van borstvoeding en groeicontroles voor baby’s. Ook helpt Unicef bij de aanleg van moestuinen, drinkwatervoorzieningen en hygiënisch sanitair. Het voedingsproject op de Sri Lankaanse theeplantages heeft zijn eerste vruchten al afgeworpen. Steeds meer kinderen groeien gezond op, met voldoende energie om te spelen en te leren, dankzij goede voeding. Maar er is nog heel wat nodig om ervoor te zorgen dat alle kinderen zicht krijgen op een betere toekomst. Unicef en Djoser maken zich daarom ook in de toekomst sterk voor deze kinderen. Want wie werkt aan een
betere toekomst, zet kinderen op de eerste plaats.