Fragmenten uit een reisdagboek - Zuid-Afrika nationale parken

Dag 2 Pilanesberg nationaal park
Op naar Pilanusberg nationaal park voor onze eerste gamedrive. Al snel zien we impala’s, zebra’s, gnoes (wildebeesten) en nog veel meer. Bij de koffiestop in het park zit een boom vol aapjes, groot en klein, en bij het ‘watergat’ (waterplaats) komen even later zebra’s, vlakvarks (wrattenzwijnen) en gnoes drinken. Mooi om te zien. Op de terugweg zien we een olifantenbul die boos is, uitkijken dus. Op een gegeven moment lijkt het wel of hij een toneelvoorstelling gaat geven. Hij stapt in een grote plas en gaat staan, liggen, zitten en ronddraaien … Net of hij wil zeggen: maak maar mooie foto’s van me. En dat hebben we gedaan natuurlijk. We rijden terug naar onze tent. Daar is de stroom uitgevallen, maar ja, dat hoort ook bij Afrika. Maar even later doet alles het weer gelukkig. Als ik naar de douche loop wandelen er gezellig een paar impala’s mee. Dat gebeurt in Nederland niet, toch?

Dag 3 Bijzondere visite
Verder gaat de safari en dan zien we bij een rivier een hele kudde nijlpaarden liggen. Als ze de truck horen staan er een paar op en kijken zo van: wat doen jullie hier? Wij vragen ons wel eens af wie er hier nou eigenlijk naar wie kijkt. Terug bij onze tent zit de visite al op ons te wachten. Op één van de stoelen zit een wit padje naar ons te staren. We hebben hem maar snel op de grond gezet. Er lopen een stuk of tien impala’s langs onze tent en je kunt heel dicht bij ze komen als je zachtjes loopt. Douchen, omkleden en dan maar eens gaan kijken of we Cardi, onze Zuid-Afrikaanse reisbegeleidster, mogen helpen. Ze doet liever alles zelf, want, zegt ze: “Jullie hebben vakantie!” Tijdens het eten krijgen we bezoek van een paar wrattenzwijnen, die
zeker eens komen kijken of er iets te halen valt.

Dag 5 Drielandenpunt
Onderweg zien we een mama giraf met haar baby, de navelstreng hangt er nog aan. Opeens staan er drie giga olifanten naast de truck, je zou er bang van worden zeg. Maar ze hebben geen kwade bedoelingen gelukkig. Hier staan ook hele grote Baobab-bomen, sommigen hebben een omtrek zo groot dat je er wel met veertien mensen omheen zou kunnen staan. We gaan kijken bij het drielandenpunt - je staat dan met je rug naar Zuid-Afrika en voor je liggen Zimbabwe en Botswana. Je kunt daar heel ver kijken en de natuur is er prachtig.

Dag 8 Hyenafamilie in Kruger
Om half zes loopt de wekker af en na het ontbijt bij de truck worden we belaagd door apen. Voor je het weet zitten ze in de truck, dus deuren dichthouden. Er is brutale aap die het fruit van ons bord pikt, het moet niet gekker worden. Om 6 uur rijden we weg. Langs de weg ligt een hyenafamilie, een moeder met jongen van verschillende leeftijden. Schattig om te zien, maar zelfs de jongen zien er al louche uit eigenlijk. De zon gaat onder en we hebben nog steeds geen luipaard gezien. We richten onze schijnwerpers op de bosjes, op zoek naar ogen. En dan zien we een luipaard in een boom, wel op flinke afstand, maar toch! Later loopt er nog eentje voor de truck. Nu hebben we de big five gezien!

Dag 9 Op weg naar Skukuza
Bij Satara gaan we koffiedrinken, maar omdat de stroom net is uitgevallen lukt dat niet. Cardi heeft snel water opgezet en dan … is er koffie! Cardi gaat lekker hamburgers bakken, voor ons thuisgevoel zeker. Een broodje Mac. Als we een poosje hebben gereden staat een boze olifant de boel op te houden, hij kijkt steeds om en wappert met zijn oren. Volgens Cardi wordt er zo af en toe wel eens een auto omgeduwd door een olifant en wij maken dat toch liever niet mee natuurlijk. Daar gaan we weer verder want de olifant is in de bosje verdwenen.

Dag 11 Op wandelsafari
in Swaziland De ranger staat op ons te wachten voor de bushwalk. Hij begint met vertellen wat we wel en vooral niet mogen doen. Goed achter elkaar lopen en luisteren naar zijn aanwijzingen. Hij geeft uitleg over de voetsporen en de poep van sommige dieren en vertelt over de natuur van de bush. We zien impala’s en een nyala en dan ineens een leguaan, maar die is al snel weer weg. Na 2,5 uur zijn we weer terug bij het hek en als de ranger dit net heeft gesloten staat er een stukje verderop een reuze olifant achter het prikkeldraad. Hij is een beetje geïrriteerd zo te zien en Johannes zegt dat we maar een beetje uit de buurt moeten blijven. Het is leuk om te zien dat de olifant precies een boom wil hebben die aan onze kant staat. Op een gegeven moment staat zijn slurf zelfs recht overeind om er bij te kunnen komen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat dit kleine prikkeldraadje genoeg is om hem tegen te houden …

Dag 15 Drakensbergen
Met een klein groepje besluiten we naar de Tigerfalls te wandelen en dat pad gaat redelijk steil omhoog (tot zo’n 2000 meter). Het wordt steiler en hoger en ik krijg last van duizelingen en flauwvallen. Een paar keer extra stoppen hielp niet echt maar toch lukt het me om boven te komen. Poeh poeh, even bijkomen met dextro en zoute koekjes en dan gaat het weer goed.. Het laatste stukje is goed te doen en dan zie daar… de Tigerfalls. Het uitzicht is zeker de moeite waard!

Dag 16 Lekker smullen
Nog even een flesje wijn gehaald voor bij het avondeten. Dat eten gebeurt in het huisje dat over is en dat Cardi steeds de kombuis noemt. De tafels passen er precies in en we kunnen er allemaal net omheen zitten. Cardi heeft brood gebakken, kip gebraden, aardappels gebakken en pompoenmoes gemaakt. Hoe krijgt ze het voor elkaar?, vragen wij ons steeds af. Luxe maaltijd hoor.

Dag 17
Terug naar huis ‘Ons het geniet van die mooie Suid Afrika, die hele big five gesien, Cardi het lekker vir ons gekook die hele reis en Gavin het ons oral na toe gery. Baie baie dankie!’