Litouwen, Letland, Estland & Rusland

Rusland juni

Reisverslag 14-daagse rondreis Rusland 10 06 t/m 23 06

Dag 1: Amsterdam - Moskou

Om 9.30 uur kwam de door mij bestelde taxi. Snel was ik op Schiphol. Ingecheckt, koffer afgegeven, op naar de taxfree shops. Op tijd naar de gate voor de boarding. Daarin ontmoette ik al een groot deel van de groep plus Carin de reisbegeleider.

Ongeveer 20 minuten te laat vertrok het vliegtuig en na een rustige vlucht landden we om 18.30 uur locale tijd in Moskou.

Na lang wachten voor de douane en geld pinnen/wisselen naar de bus voor de transfer naar het hotel. De bus had moeite van het parkeerterrein af te komen doordat hier en daar auto’s de doorgang blokkeerden. Maar het kwam goed.

Op naar de stad: ik – en volgens mij iedereen - kijk m’n ogen uit. Het hotel is gigantisch groot maar wel goed. Na inchecken en de boel naar de kamer gebracht te hebben, drink ik m’n eerste biertje en eet een stuk pizza. Op tijd naar bed na een vermoeiende dag.

Tiny Dijkhuizen.

Dag 2 - Moskou

Na een goed verzorgd ontbijtbuffet was het om half negen verzamelen want we gingen onder leiding van Carin de stad in. Carin had ons de eerste dag verteld en vooral gewaarschuwd voor zakkenrollers en nepagenten in de Arbat, maar dat kon ons natuurlijk niet afschrikken. De manier van verplaatsen in Moskou is met de metro en het ging van station naar station, trappetje op en trappetje af. We gaven ons volledig over in de handen van Carin, terecht zo bleek. De metro is rijkelijk versierd met marmer, kroonluchters, schilderijen en standbeelden en die hebben we uitgebreid gefotografeerd. De roltrappen zijn een ervaring op zich: kijk de anderen die omhoog komen eens, die staan helemaal scheef! Gezichtsbedrog, de mooie lampen staan scheef. Maar wat zijn de roltrappen hoog en wat gaan ze snel! Met de metro zijn we bij het Novodetsji kerkhof aanbeland, waar onder andere Raisa Gorbatsjova, Chroesjtsjov, Jeltsin en - voor de techneuten onder ons – ook Toepolev liggen begraven. Het was de moeite zeker waard en het zonnetje was welkom.

Carin had beloofd ons flink aan het werk te zetten en daar is ze in geslaagd: pas na het bezoek aan het nieuwe Maagdenklooster en de verplaatsing naar het centrum was er de mogelijkheid tot het versterken van de inwendige mens. De rondleiding door Carin was toen ten einde: “jongelui tot ziens!”

Een pizza gegeten, (we zijn ten slotte in Moskou) met een biertje erbij. Over het Russische bier was er geen klagen, maar dat terzijde.

Met Giel, Arno, Tiny, Iet en Wim naar het Kremlin, maar daar stond een rij voor de kassa van zodanige lengte dat aanschuiven geen zin had. Dan met de kaart in de hand op zoek naar de Arbat, die toen we hem hadden gevonden uiteindelijk wat tegenviel. Ook in Praag en Warschau heb je soortgelijke straten met souvenirs en portrettekenaars. Veel bontmutsen, T-shirts en matrosjka’s; eigenlijk iets teveel. Na een biertje of wodka-jus verder doorgelopen en toen op zoek naar een restaurant maar die zijn daar niet echt dik gezaaid. In een reisgids stond onder andere een Bulgaars restaurant, daar hebben we lang naar gezocht en bij toeval gevonden. Arno dacht dat het een Mexicaans restaurant was. Dat rare Russische schrift ook! Het leermoment van de dag: geen wijn drinken in Moskou.

Rond half tien naar het Smolenskaja-metrostation, daar in de juiste trein gestapt en op tijd er weer uit. Zie je wel wij kunnen dat ook. Even na tienen terug in het hotel. Het was een fijne dag met een leuke groep.

Wilbert van Hoecke.

Dag 3 – Moskou

Vroeg vertrokken om op tijd in de rij te staan voor het Kremlin. 9.15: we zijn de eersten. Merkwaardig dat er geen groepen staan. We komen erachter dat het Kremlin gesloten is vanwege de nationale feestdag. Dat is ongelooflijk. Ben je in Moskou geweest en heb je noch het Rode Plein noch het Kremlin kunnen zien. Trienus biechtte op dat hij zo niet meer op zijn werk durfde te komen. Maar goed, we laten ons niet kisten. Na de Gouden Ring komen we terug in Moskou voor een nacht. Dan gaan we ’s avonds naar het Rode Plein en de volgende ochtend naar het Kremlin. We laten het huis van Tsjaikovsky dan maar zitten.

Als we dan het Kremlin niet in mogen maken we maar een rondje om het Kremlin heen. Schitterend uitzicht vanaf de brug. We gaan nog even naar de belangrijkste Russisch-orthodoxe kerk waar ook de begrafenisdienst van Jeltsin heeft plaatsgevonden. Ook hier kunnen we niet in vanwege het gigantisch grote aantal pelgrims dat in de rij staat.

’s Middags zijn we in de Tratyokava Gallery geweest die volhangt met Russische kunst. Al gauw blijkt dat we weinig weten van het alledaagse Russische leven dat heel anders is dan het leven in West Europa. Een boeiend museum. De moeite waard.

Daarna naar het Kunstpark geweest waar ook een verzameling beeldhouwwerken uit de Communistische tijd stond. Eerst dachten we een Jezus aan het kruis te zien maar het bleek een arbeider te zijn die geboeid aan een raket hing. Schokkend hoe je religieuze symbolen voor politieke doelen kunt gebruiken.

Op de terugweg waren in de nabijheid van het Rode Plein veel wegen afgezet. Een ongelooflijk groot aantal agenten en militairen was ingezet, zodat wij een flink eind moesten omlopen om een metrostation te bereiken.

Tiny de Jong.

Dag 4: Vladimir - Soezdal

Om 9 uur vertrokken met de bus. We reden door een prachtig landschap (berken, berken en berken). Na 2 uur gestopt bij een oud kerkje met een kerkhof: erg mooi. Er was weer een dienst aan de gang met mooi gezang.

Rond lunchtijd in Vladimir, een stad met een half miljoen inwoners. Oud en druk maar met een schitterende kerk en een klein kerkje met een mooi uitzicht over de rivier.

Stadspoort en stadswallen. 2 uur de tijd om te lummelen en alles te zien.

Daarna vertrokken naar weer een mooie kerk midden in het weiland, helaas staat de kerk in de steigers. Ook hier was weer een dienst aan de gang, wat kunnen ze mooi zingen.

Na een half uurtje rijden zijn we in Suzdal. De plaats staat op de wereld monumentenlijst. Door het dorp gereden. Niet te geloven zoveel kerken en zoveel oude houten huizen.

Rond gelopen, gegeten, gedronken en morgen gaat het verhaal verder.

Carla Brekelmans.

Dag 5 Soezdal

Voor dag en dauw stonden we op om dit keer gezamenlijk te ontbijten, zodat iedereen alle tijd had om Soezdal te bekijken. De kortste weg, prachtig zoveel wilde bloemen in het veld, namen we in ganzenpas. De rivier over en berg op naar het plaatselijke Kremlin. Dit bleek, maar dat hadden we kunnen weten, eerst om tien uur open te gaan. We kochten allemaal een 50R kaartje, waarmee je binnen de muren mocht wandelen. Dat was dus gelukt, maar wilde je ergens in moest je een 300R kaartje hebben. Terug naar de kassa dus.

Het museum was erg de moeite waard. Iconen, kerkelijke schatten en samovars. Er werd ook uitgelegd hoe alle restauraties aan iconen, kledij, enz. plaatsvonden. In de mooie kerk werd gezongen door 5* mannen, indrukwekkend.

Op naar ´t Kremlin. We hadden een slaatje en een worstenbroodje bemachtigd toen we daarna allerlei restaurantjes ontdekten. Enfin. Het rommelde in de verte en de lucht werd donkerder. Binnen het Kremlin bekeken we de raadszaal met 2 bijzonder fraaie tegelkachels en de kerk ‘in de steigers’. De eerste druppels regen waren inmiddels gevallen. Wat is Soezdal heerlijk gelegen en hopelijk laat men hier al die prachtige oude houten huisjes zo verweerd als ze nu zijn.

* 4 mannen i.p.v. sorry ik was te optimistisch! Elly Garssen.

Dag 6. Van Soezdal naar Jaroslavl

Om 7.30 uur werd het ontbijt geserveerd met een gebakken eitje. Nadat iedereen zijn buikje vol had, kon de reis naar Jaroslavl beginnen. Het komt niet vaak voor maar 10 minuten voor de afgesproken tijd (8.30) reden we bij het hotel weg.

Nadat we ongeveer 10 minuten gereden hadden, werd al duidelijk dat dit een avontuurlijke dag zou worden. De eerste politiecontrole was een feit. 5 minuutjes oponthoud en we waren weer op weg. Na een uur hobbelen en schudden diende zich de 2e controle aan. Deze duurde aanmerkelijk langer dan de eerste. Bij terugkomst van de chauffeur zat iedereen in de startblokken om de reis te vervolgen, echter de bus besloot anders. Iets met het luchtdruksysteem was niet in orde en moest eerst ‘gerepareerd’ worden. Dan maar aan de koffie. Na een klein half uurtje was alles gefixt en gingen we verder op weg naar Kostroma. In Kostroma hebben we eerst het klooster met z´n gebouwen gezocht. Indrukwekkend die iconen en verzameling voorwerpen en overblijfselen uit vorige eeuwen. Jammer dat de teksten niet in het Engels erbij staan, maar plaatjes en voorwerpen kijken is ook fascinerend. Na het klooster hadden we een uurtje om te lunchen en de lokale markt te bezoeken.

Nadat iedereen zich gemeld had, zijn we op weg gegaan naar onze eindbestemming van vandaag Jaroslavl.

In Jaroslavl aangekomen zijn we eerst naar de kerk van Ilya Proroka gereden. In deze kerk waren prachtige maar ook bijzondere schilderingen zichtbaar. Iconen en fresco´s in alle soorten en maten. Tijdens ons bezoek hebben we ook de akoestiek kunnen bewonderen doordat prachtige gezangen ten gehore werden gebracht. Na een korte wandeling werd er door de groep druk geflaneerd langs de boulevard, contacten met locale bruidsparen werd snel gelegd, een glaasje wodka en vriendelijke wensen leverde een ontspannen sfeer op.

Na dit intermezzo terug naar de bus en op naar het hotel. Nadat iedereen zijn sleutel had gekregen, ging ieder zijn eigen weg. Even opfrissen, wat drinken en dan op zoek naar een tentje met wat eetbaars. Na een fikse wandeling met af en toe een spat regen, zijn we beland in het centrum van Jaroslavl. Het viel niet mee om een tentje te vinden met ondertiteling van de Russische kaart. Uiteindelijk neergestreken bij een concurrent van De Mac. De salade was uitstekend en met behulp van plaatjes, handen en voeten werd het een complete maaltijd, inclusief koffie.

Na deze indrukwekkende en avontuurlijke dag, zijn we tevreden in bed gestapt. Moe maar voldaan.

Familie Blok: Flip & Ina. Bart & Monique, Edwin & Lenny.

Dag 7: Jaroslavl - Moskou

We beginnen deze dag het ontbijt met worstjes en doperwten. Iedereen zit op tijd in de bus en we gaan op weg naar Rostor-Veliki waar we om 9.15 uur aankomen voor een bezoek aan het Kremlin. Voor dat we het Kremlin in kunnen is er voldoende tijd om boodschappen te doen en een kop koffie. Om het Kremlin te bekijken hebben we 1 uur de tijd. In het Kremlin valt veel te zien en om alles goed te bekijken, is dit te kort. We hebben ons beperkt tot de iconen en religieuze kunst in emaille. Indrukwekkend allemaal en mooie fresco’s. Buiten het Kremlin worden allerlei handgeschilderde emaille sieraden aangeboden.

Om 11.00 uur is iedereen weer bij de bus en gaan we op weg naar Peroslavl. Onderweg worden we staande gehouden door een in blauw gekleed mannetje met een wit-zwarte stok. We maken ook een tussenstop bij een tank waar een monument van gemaakt is. In Peroslavl bouwde Peter de Grote zijn eerste schip aan een van de grootste meren van Rusland.

Vervolgens gaan we naar Sergijev Posad, 80 km ten noorden van Moskou, voor een bezoek aan het Drievuldigheidsklooster. Dit is als het ware het Vaticaan van de Russische kerk en ook de residentie van de patriarch. Indrukwekkende gebouwen! We woonden hier een gedeelte van een mis bij met mooie gezangen.

Op weg naar Moskou nog een tijdje in de propka gestaan. ’s Avonds nog een bezoek aan het Rode Plein gebracht. Al met al een lange maar fijne dag.

Trienus en Anna Dunning.

Dag 8: Moskou – Tver

Na een heerlijk ontbijt gingen we per bus naar het Kremlin. Gelukkig waren we vroeg en hoefden we niet lang in de rij te staan voor toegangskaartjes. Ik ben erg blij dat we toch nog naar het Kremlin konden want het was echt de moeite waard. Een paar prachtige kerken waaronder de fantastische Assumption kathedraal. Helaas wel erg vol met grote groepen toeristen. Het Kremlin is veel groter dan ik me had voorgesteld. Het doet heel ruimtelijk aan. Het afzichtelijke congresgebouw is een dissonant.

Op de terugweg naar de bus hebben we geluncht in het ondergrondse winkelcentrum onder het grote plein voor het Kremlin. Wat een luxe, drie verdiepingen vol. Ook nog een stukje folklore gezien want op het Rode Plein was een parade van zo’n 80 60-plussers met Sovjetvlaggen en bijpassende revolutionaire muziek. Een andere wereld.

Keurig op tijd vertrokken naar Tver waar we om ongeveer 4 uur aankwamen. Het hotel is prima. Met een paar mensen een biertje gaan drinken op een bankje in een groenstrook in de stad. Dat werd nog een heel serieus gesprek over Stalin, vervolging, concentratiekampen, enz.

Na een uurtje stapten er 4 mensen op naar het hotel, zelf ben ik naar het reispaleis van Catharina de Grote gewandeld. Dat was leuk. Het paleis valt bijna uit elkaar van ellende maar heeft daardoor nog een zeer authentieke verschijning. Catharina gebruikte dit paleis op haar tochten van Moskou naar St. Peterburg en visa versa. ’s Avonds gegeten in de stad. Op 2 na was de gehele Djosergroep daar aanwezig dankzij reisbegeleidster Carin’s aanbeveling. Heerlijk gegeten.

Na het diner een avondwandeling langs de Wolga. Nog even langs Catharina’s paleis en toen een drankje gedronken in een cafetaria in een park. Buitengewoon gezellig, leuke muziek en dansende jongelui. Na zo’n 1,5 uur begon het vreselijk te gieten en zijn we met onze drankjes binnen in het cafetaria gaan zitten. Het bleef maar regenen, het werd steeds later en we besloten de regen te trotseren en naar het hotel terug te gaan. Gelukkig vonden we een late taxi die ons voor 80R naar het hotel wilde brengen.

Ter afsluiting een slaapmutsje genomen op de kamer van Wilfred en Giel. Dat was een zeer genoeglijke afsluiting van de dag. Gezellige, maar ook heel diepgaande gesprekken. Het was een enerverende dag!

Arno Sinselmeijer.

Dag 9: Tver - Novgorod

Vandaag vetrokken we een half uur later dan gepland: de chauffeur had een half uur vertraging. Voor vandaag hadden we een andere bus en een andere chauffeur.

Hoewel de bus wat ouder was (een DAF) had deze bus wel heerlijke stoelen. Ook was het bewolkt in plaats van ongeveer 30° en veel zon waardoor het erg aangenaam was in de bus.

Ik en mijn medereizigers hebben dan ook heerlijk kunnen slapen in de bus.

Onderweg naar Novgorod zijn we gestopt bij marktkraampjes langs de weg. De eerste stop bij een dergelijk marktkraampjes was ten behoeve van de lunch. Aardige Russische dorpelingen verkochten warme broodjes met appel/kersen of aardappels. Ook verkochten ze thee uit ouderwetse samovars: waterketels met een kraantje onderin en een kacheltje bovenin (waarin houd gebrand werd). Vervolgens reden we weer verder. Het landschap was prachtig: riviertjes, vele bossen en af en toe een (soms vervallen) kerkje. Het weer was ook wisselvallig: zon en regen wisselden elkaar af. Onderweg zijn we ook gestopt bij een porseleinverkoop. Niemand heeft iets gekocht voor zover ik weet, want het was wel een ontzettend kitscherige boel. Vervolgens weer op pad met de bus.

The bus had started to drive in a very strange jumping way. We enjoyed that for a couple of hundred meters before everybody understood: the bus is broken! Pity, it took an hour for Volodya (driver) to repair it. So we were in Novgorod at about 5.30 PM. fortunately the rainy weather has changed into sunny and warm and could not prevent us from having a walk together with the group to the Kremlin. We had a nice guided tour by Carin. Then we enjoyed our dinner in a very good restaurant (also located in the Kremlin). The food was perfect. I enjoyed that a lot. Walking back to the hotel we did quiet some sightseeing of Novgorod. It was a nice ay, as all those before.

Ertan & Mayya Tarimer.

Dag 10: Novgorod

Vrije dag, in te delen naar ieders eigen inzicht. Om 9.00 uur gezamenlijk ontbijt. Voor de afwisseling op het pluche en een ronde tafel. Deed me denken aan de poffertjeskraam, alleen de gordijnen ontbraken. Tafelgenoten maakten ons attent op de schoonheid van de omgeving direct achter het hotel. Er stond een oud kerkje, niet gerestaureerd midden in het groen. Prachtig. Vervolgens kwamen we langs een school waar de juffen nog in traditionele dracht liepen. Lange zwierige rokken, blouses met lange mouwen en sjaaltjes om. De kinderen waren zeer gedisciplineerd tijdens het groepsspel.

Ook een bezoek aan een kerk, waar een dienst bezig was met uitbundige bewieroking en gezang door 2 dames. De priester/voorganger hield tijdens de dienst iedere binnenkomer in de gaten. Genoeg van de kerken. Over de wallen naar de brug voor de Oude Stad. Vanaf de brug een prachtig gezicht op het Kremlin. Na de lunch de boot genomen om naar het klooster te gaan. Helaas gingen we niet naar, maar langs het klooster. Leermoment van de dag: laat je goed informeren. Overigens een mooie boottocht over de Bolkov. Hierna het Kremlin wel bezocht, de Sophia kathedraal en de kunstwinkel/galerie. Na een leuke aankoop tevreden aan het bier.

’s Avonds op een terras gegeten en we gaan ons nu opmaken voor het toetje van de vakantie: St. Peterburg.

Erna Derksen.

Dag 11: Novgorod – St. Petersburg

Een korte reisdag. Rond 13.00 uur zouden we de laatste pleisterplaats bereiken van onze rondreis door Rusland. Tijd genoeg voor nog een aantal bezienswaardigheden. Zoals daar waren: 2 dames op leeftijd die hun huis openstelden voor toeristen. En knus onderkomen met veel kleine kamers, vol met eens aangeschafte meubels. Aan sommige wanden waren ook tapijten bevestigd. Al deze dingen gaven het geheel een wat stoffige sfeer wat nog eens benadrukt werd door de ietwat muffige lucht die er hing.

De oudste dame waakte over de drankfles en het fooienmandje. De likeur smaakte prima, hoewel zeer voelbaar op de bijna nuchtere maag.

Rond het huis lag de moestuin waarin zich een heuse molen, op kleine schaal, bevond. De andere dame ging over de souvenirs, die zeer eigentijds waren.

De tweede stop betrof het grote oorlogsmonument met betrekking tot de slag om Leningrad, zoals St. Petersburg in de Tweede Wereldoorlog nog heette. De ellende van bommen en hongersnood laat zich niet beschrijven: van 1941 – 1945 waren er zo’n 800.000 doden. Hoewel de Russische heroïek wel aanwezig was, ging er ook veel gevoel vanuit. Het lijden van de bevolking had er ook een plaats gekregen: wanhoop, angst, uitzichtloosheid. De proporties van het monument mogen dan typisch Russisch zijn, in verhouding tot deze gewezen hel waren het de juiste. Een standbeeld van Lenin en een kerk als een suikertaartje besloten de reeks bijzonderheden.

In tegenstelling tot Novgorod dat een slaperige provinciale stad is, is St. Petersburg een bruisende energieke metropool. Engelse onderschriften, prompte bediening en vooral veel cultuur. Morgen meer!

Bert Bemer.

Dag 12: St. Petersburg

Om 8.45 uur ontbijt want om 10.00 uur is het verzamelen voor het vertrek naar de Hermitage. Stipt op tijd vertrokken. Na de metro en een wandeling langs de favoriete mannen van Carin aangekomen bij de ingang. Na kennisgemaakt te hebben met ons Nederlands sprekende gids, begonnen aan de rondleiding. Hierover kunnen we kort zijn: veel herkenbare schilders met een uitstekende Nederlandse uitleg.

Na 2,5 uur had iedereen kleine voetjes en we verlieten de Hermitage om buiten nog wat rond te kijken.

Na een eenvoudige maaltijd op naar het theater waar het ballet Het Zwanenmeer werd opgevoerd. Een Russische voorstelling die diverse indrukken heeft achtergelaten.

Familie Blok: Flip & Ina, Bart en Monique, Edwin & Lenny.

Dag 13 St. Petersburg

Wij zijn naar het paleis van Catharina de Grote geweest. Het was fantastisch. Bij terugkomst nog een biertje. Naar de Italiaan, lekker gegeten en een beetje last van korte pootjes. Nog een biertje en naar bed.

Edwin Nagtegaal.

Dag 14: St. Petersburg – Amsterdam

Vandaag de laatste dag. We hebben vandaag vroeg ontbeten zodat we nog even de kathedraal kunnen bekijken. Als de tijd het toelaat maken we nog een boottochtje. Dan weer terug naar het hotel. Met een broodje op zak zijn we gereed voor onze terugreis.

Lenny Nagtegaal-Blok.

Om half 4 vertrokken we met de bus naar het vliegveld. Na alle controles en bureaucratie te hebben doorstaan, was er nog tijd om de laatste roebels uit te geven aan o.a. Wodka.

Het vliegtuig vertrok op tijd en na een voorspoedige vlucht namen we op Schiphol afscheid van elkaar.

Het was een mooie reis in goed gezelschap. Om met Iet te spreken: “helemaal geweldig, helemaal leuk”.