Bhutan

Reisverslag 21-daagse reis Bhutan, Sikkim & Darjeeling

Reisverslag 21 daagse groepsrondreis India/Sikkim/Bhutan – vertrekdatum 16/10/2015 (Wim Hogewoning)

Dag-1 Amsterdam-Kolkata
Na diverse mailtjes van Djoser dat we bijna gingen vertrekken, en wat regelwerk voor het India visum was het dan zover. We waren op Schiphol om in te checken voor onze vlucht naar Kolkata (Calcutta) met een overstap in Dubai. Het inchecken ging allemaal vlot en de Airbus A380 van Emirates vertrok iets te laat rond 15.40u. Op Schiphol hadden we al twee reisgenoten ontmoet, en in het vliegtuig nog meer, omdat we allemaal op of in de buurt van de rijen 84 en 85 (!) zaten. Onderweg hebben we ons prima vermaakt met muziek uit de jaren zestig, en rond 0.00u middernacht (lokale tijd) kwamen we aan in Dubai, na een vlucht van iets meer dan 6 uur.

Dag-2 Kolkata
Victoria monument Calcutta (Kolkata) DjoserRond 00.15 u lokale tijd gingen we uit het vliegtuig. Vervolgens een heel eind rijden met de bus naar de terminal, en toen nog een heel eind lopen naar de gate voor onze vlucht naar Kolkata. Na ongeveer 4 uur vliegen (en een klein beetje geslapen) kwamen we om 08.30 u lokale tijd aan in Kolkata. Nadat we uitgestapt waren hebben de 14 deelnemers van onze groep kennis met elkaar gemaakt, en maakten we ook kennis met onze reisbegeleider Roeland. Na wat moeizame douane handelingen, uiteindelijk met de koffers naar de bus, die ons in ca. 50 minuten door het niet eens zo erg drukke verkeer van Kolkata naar ons hotel bracht, waar we rond 10.30u meteen naar onze kamers konden. We kregen anderhalf uur voor onszelf om een beetje uit te rusten en om wat op te frissen. Om twaalf uur hield Roeland een korte introductie bijeenkomst, waarna we met de groep heerlijk zijn gaan eten voor een vriendelijke prijs, bij een Chinees/Indiaas restaurant met de naam Bar-B-Q. Na de lunch met de groep gelopen naar het Victoria Memorial, met onderweg nog ruim de gelegenheid om te pinnen. Het (Queen) Victoria Memorial uitgebreid van binnen en van buiten bekeken, inclusief de tuinen er omheen. Daarna dachten we nog een poosje rustig op het gras te kunnen zitten, maar we waren zo’n bezienswaardigheid, dat iedereen met ons op de foto wilde. Rond 16.45u weer teruggelopen naar ons Hotel Dee Empresa, wat nog een flinke wandeling was. Het hotel was eenvoudig maar netjes en mooi centraal gelegen. De temperatuur in Kolkata was rond de 33 graden. s’ Avonds rustig aan gedaan.

Dag-3 Kolkata-Siliguri
Om 07.45u (Engels) ontbijt bij het hotel (goed en niet duur). Daarna nog een stukje gelopen in de omgeving van het hotel. Om kwart over tien met de bus naar het vliegveld voor onze binnenlandse vlucht met Spicejet naar Bagdogra (dit was een afwijking van het officiële programma, omdat er geen plek meer was in de nachttrein wegens festivals). We vertrokken om 13.55 voor een vlucht van ca. drie kwartier. In Bagdogra was het mooi zonnig weer en 31 graden. Vanaf het vliegveld zo’n drie kwartier rijden naar ons hotel Embassy in Siliguri. Om kwart voor vier met 10 man en Roeland en de lokale gids lekker gegeten bij een restaurant aan de Sevok Avenue. Na het eten nog gewandeld door gezellige drukke winkelstraatjes, maar omdat het al om een uur of zes donker wordt, zijn we aan het begin van de avond weer teruggegaan naar het hotel.

Dag-4 Siliguri –Darjeeling
Om kwart voor acht ontbeten in het hotel. Om 9 uur vertrokken we met mooi zonnig en warm weer vanuit Siliguri, op weg naar Darjeeling. Onderweg nog gestopt bij een theeplantage waar we prachtige foto’s konden maken van theeblaadjes plukkende dames. Rond 11.00u gestopt in Kurseong waar we tevens geluncht hebben (heerlijke kleine hapjes). Toen was het nog ca. 2 uur rijden via een mooie route door de bergen. Omdat het vrij smalle wegen zijn vraagt het wel de nodige samenwerking tussen stijgend en dalend verkeer, en passeer je elkaar soms op enkele centimeters afstand. Rond half drie waren we ingecheckt in ons hotel Seven Seventeen met leuke authentieke kamers. Om kwart over drie begon een rondleiding met de lokale gids door Darjeeling (tussendoor nog even met Roeland langs een medische post geweest om een beenwond opgelopen op de theeplantage te laten behandelen). De rondleiding ging naar de Mahakal Tempel bij Observations Hill en langs de Town Hall, St. Andrews Church en Chowrasta (het centrale plein). Daarna via het centrum teruggelopen naar het hotel. s’ Avonds bij het hotel gegeten. In Darjeeling was het wisselend bewolkt en een stuk frisser dan in Siliguri.

Dag-5 Darjeeling
Om acht uur ontbeten. Om negen uur vertrokken we met taxi’s naar GhoomToy train to Ghoom Djoser (een klein halfuurtje rijden). Hier met de groep een stukje door het dorp gelopen, vervolgens naar de Yiga Choling tempel gelopen. Dit is een heel mooie tempel, waar het bovendien lekker rustig was, met een aangename temperatuur. Ik denk dat we hier zo’n drie kwartier zijn gebleven. Daarna via het wandelpad van Ghoom naar Darjeeling in ca. 2 uur teruggewandeld naar Darjeeling. Dit pad gaat o.a. langs het Ala Bari klooster, verder heb je mooie uitzichten op de dalen rondom Ghoom en Darjeeling. Er was helaas iets te veel bewolking om iets van de Himalaya te zien, al meenden we op een gegeven moment toch een puntje van een besneeuwde bergtop te zien. Rond 14.00u waren we weer bij ons Seven Seventeen hotel waar we even hebben geluncht, want om 15.45u moesten we weer verzamelen bij het station van Darjeeling voor de rit van 2 uur heen en weer naar Ghoom met de Toy train. Dit zijn treintjes op smalspoor met stok oude (gerestaureerde) stoom locomotieven die heen en weer rijden tussen Darjeeling en Ghoom. Het is een bijzondere ervaring om met deze treintjes te rijden, alleen was het inmiddels erg nevelig waardoor je weinig tot geen uitzicht had onderweg. s’ Avonds ook weer gegeten bij het hotel omdat dit gewoon goed was en met een ruime keuze. Daarna op tijd naar bed na een mooie maar ook een beetje vermoeiende dag.

Dag-6 Darjeeling
Darjeeling staat bekend als uitgangspunt voor trekking’ s, dus dat stond voor vandaag op het programma. Om half zeven met de bus naar Dhotrey (we kregen ontbijtpakketten mee). Dit was een rit van ruim 2 uur (mede door de gebruikelijke opstoppingen in Ghoom). Om half tien begon vanuit Dhotrey de trekking. Nu bestond onze groep uit tien echte wandelaars die samen met Roeland een lange tocht gingen maken, terwijl wij vieren het wat rustiger aan deden en een korte route zouden lopen (samen met de bijrijder van de bus). De echte wandelaars liepen in ca 2 uur naar Tongli, daar werd een half uurtje geluncht en toen zo’n vier uur afdalen naar Mareybhanjang, waarbij het laatste stuk zo stijl was dat er een taxi geregeld werd om een aantal mensen op te pikken. De korte tocht hield in dat we ongeveer twee en half uur richting Tongli gelopen hebben, en daarna weer terug, zodat we rond drie uur weer bij de bus waren, die ons naar Mareybhanjang bracht. Omdat we daar moesten wachten tot iedereen terug was, hadden we nog wat tijd om in het plaatsje rond te kijken. Iedereen vond het een zware, maar toch wel geslaagde dag, waarbij we gedurende de dag zelfs een klein stukje in Nepal waren. Omdat het bewolkt was hebben we helaas weer niets van de Himalaya kunnen zien, maar de temperatuur was verder prima om te wandelen. s’ Avonds hebben de meesten van ons bij het hotel gegeten, om daarna lekker uit te rusten.

Dag-7 Darjeeling – Gangtok (Sikkim)
Vandaag om zeven uur ontbeten, en om acht uur vertrok de bus op weg naar Gangtok de hoofdstad van Sikkim. Na ongeveer anderhalf uur gestopt bij een klein plaatsje om even de benen te strekken. Verder via Kalimpong via een mooie route door de bergen naar de grens van Sikkim bij Rangpo. Hier konden we wat rondkijken, terwijl intussen de douane formaliteiten werden afgewikkeld. Rond 13.00u vertrokken we weer, waarbij we nog even tijd hadden om snel wat foto’s te maken van een klein festival dat plaatsvond. Nu was het nog ruim een uur rijden naar ons hotel in Gangtok (hotel Tashi Palace, mooi hotel). Vandaag hadden we mooi en warm weer, maar dat kwam natuurlijk ook omdat Darjeeling op ruim 2000m ligt en Gangtok op ongeveer 1500m. Aan het eind van de middag met de taxi naar het centrum. Hier gewandeld door de Mahatma Gandhi Marg, een gezellige brede winkelstraat met ook diverse restaurantjes, waar het behoorlijk druk was omdat het Dassain feest was, waardoor iedereen vrij had. s’ Avonds in het centrum gegeten bij Baker ’s Café, een goed restaurant met lekkere koffie en pizza’s of pasta’s. Na het eten met de taxi terug naar het hotel.

Dag-8 Gangtok
Om acht uur ontbeten, om negen uur in de bus. Omdat Joke jarig was, werd zij eerst toegezongen compleet met hoedjes en fluitjes. Daarna op weg naar de Dodral Chorten. Een stupa met een gouden top en 108 gebedsmolens. Hierna gelopen naar het dichtbij gelegen Institute for Tibetology. Hier bevindt zich een mooie verzameling oude waardevolle objecten uit Tibet (omdat ze hier veiliger bewaard kunnen worden dan in Tibet zelf). Hoewel het instituut niet groot is, was het erg interessant en bijzonder om deze dingen te bekijken. Toen was het tijd voor koffie met gebak (Roeland had een taart voor Joke laten komen). Na de koffie zijn we naar de noordzijde van Gangtok gereden, naar het 200 jaar oude Emchey klooster. Het lag in de bedoeling om hiervandaan naar Tashi Hill te rijden voor het uitzicht op de Himalaya, maar vanwege de bewolking had dat geen zin en zijn we tot slot naar Tsuk-la-khang de koninklijke gompa van de voormalige Choghyals van Sikkim geweest. Tenslotte zijn we in het centrum van Gangtok uit de bus gestapt, want het was langzamerhand (het was inmiddels half drie) tijd voor de lunch. Wij hebben gegeten bij Taste of Tibet, lekkere momo’s. Tot half twee was het mooi weer, maar toen we uit de bus stapten begon het te regenen, en dit ging over in plensregen. Dus na het eten met de taxi terug naar het hotel. s’ Avonds in het hotel gegeten.

Dag-9 Gangtok-Rumtek-Kalimpong
Group Picture View point DjoserOm zeven uur ontbijt, om acht uur vertrokken met de bus. Omdat het na de regen van gisteren heel erg mooi helder was zijn we eerst alsnog naar Tashi Hill gereden, waar we een prachtig uitzicht hadden op de Himalaya, en dan met name de Kanchenjunga, met 8596m de hoogste berg van India, en na de Mount Everest en de K2, de hoogste berg van de wereld. Mooie foto’s kunnen maken, en toen via Gangtok, door de bergen naar Rumtek, naar het klooster van Rumtek. Dit is in 1960 gebouwd voor Karmapa, het hoofd van de Kagyupa-orde, die toen vluchtte vanuit Tibet naar Sikkim. Vanuit Rumtek was het ongeveer 2 uur rijden naar Rangpo bij de grens met India. Hier hadden we een half uur om wat te eten, of eten te kopen, intussen werden de grens formaliteiten afgewikkeld. Om iets over 2 vertrokken we richting Kalimpong. We konden goed merken dat we weer in West-Bengalen waren, want we hadden onderweg weer regelmatig opstoppingen en pas en meetwerk in bochten en dorpen. Om iets voor vieren kwamen we aan bij de Thongsa Gompa een Bhutanees klooster uit 1692 waar we gedeeltelijk een mis konden bijwonen. Daarna naar ons hotel Komfort Inn in Kalimpong waar we rond vijf uur aankwamen. s’ Avonds gegeten bij Gompa’s Bar Restaurant in het centrum. Heen gebracht met de bus, terug met de taxi. Lekker gegeten, alleen bleek er een rat onder onze tafel gelopen te hebben, maar dat vertelden onze reisgenoten pas toen we ons eten al op hadden. Vandaag was het mooi weer met een lekkere temperatuur, alleen kwam er in de loop van de dag meer bewolking.

Dag-10 Kalimpong-Jaigaon
Om 8 uur prima ontbijt in het hotel, om 9 uur vertrok de bus. Vanuit Kalimpong gingen we eerst een heel stuk richting Siliguri, dus eerst door de bergen, daarna langs de rivier (mooie route). Bij Sevok hadden we een tussenstop om de Coronation Bridge (uit 1941) en omgeving te bekijken. Daarna richting Mal waar we heerlijk geluncht hebben. Om 13.30 vertrokken we voor een rit van twee en half uur door vlak en tropisch aandoend gebied richting Jaigaon. Onderweg nog een stop gemaakt om (mooie) foto’s te maken van het oogsten van de rijst. Om ongeveer vier uur kwamen we aan bij ons hotel Anand in Jaigaon. Na het inchecken hadden we nog een uurtje om op eigen gelegenheid door Jaigaon te lopen. Jaigaon kan het best worden omschreven als een drukke, rommelige, typisch Indiase grensplaats. Om zes uur kregen we van Roeland wat informatie over de gang van zaken morgen, i.v.m. de grens formaliteiten. s’ Avonds goed gegeten bij Vatika. Overdag hadden we lekker warm weer, omdat we nu natuurlijk niet meer op hoogte zaten.

Dag-11 Jaigaon-Thimphu (Bhutan)
Om half zeven verzamelen in de hal van het hotel. Koffers werden ingeladen, daarna te voet (ca 10 min.) naar de Indiase grens. Het grenskantoor ging om zeven uur open, en om half acht kon de hele groep India verlaten. Toen weer een stukje lopen naar het grenskantoor van Bhutan. Hier had men wat meer werk i.v.m. foto ‘s en vingerafdrukken, maar toch waren we rond half negen klaar, en konden we met de bus naar het ontbijtrestaurant vlak over de grens. Prima ontbijt, alles keurig en goed geregeld. Na het ontbijt vertrokken we voor de rit van 182 km naar Thimphu. Na het drukke India, valt op dat het in Bhutan veel rustiger, netter en verzorgder is, terwijl het landschap afwisselend is en erg mooi. Na een stukje rijden stopten we bij Karpadi Gompa, een tempel met mooi uitzicht op Jaigaon en omgeving. Hierna een paar uur gereden met af en toe korte stop’ s tot ons lunchadres in de omgeving van Chukha. Via Chapcha weer verder richting Thimphu, met onderweg nog één stop bij Dobji Dzong een oud fort c.q. klooster hoog in de bergen gelegen. Rond kwart voor vijf kwamen we aan bij ons hotel Khamsum Inn in Thimphu. Een goed hotel met prima kamers en goed eten. Voor het eten nog een klein stukje door Thimphu gelopen. Om 19.00u diner buffet. Daarna bij het hotel gebleven. Het was vandaag mooi zonnig weer met een lekkere temperatuur.

Dag-12 Thimphu

Om zeven uur ontbeten, om acht uur vertrokken we met de bus voor een rondrit langs de hoogtepunten van Thimphu. Eerst naar de National Chorten, de belangrijkste stupa van Thimphu waar de lokale bewoners in flinke aantallen hun rondjes om de stupa maken. Deze stupa is in 1974 gebouwd ter ere van de derde koning van Bhutan die in dat jaar overleed. Vanaf deze stupa gingen we naar Buddha Point, dit is een “gouden” zittende Buddha van bijna 60m hoog die uitkijkt over de stad, en pas sinds september dit jaar toegangkelijk is. Binnenin bevinden zich o.a. 1000 kleine Buddha’s. Vervolgens gingen we langs een weefcentrum waar we lokale kleding konden passen. Toen naar Chung Khang Jakhang, een heel mooie tempel uit de 12e eeuw die uitkijkt over de Thimphu vallei. Na de tempel hebben we de Mothithung Takin Zoo bezocht. Dit is een park waar de Takin te zien is, een bijzonder rund dat alleen in Bhutan voorkomt. Toen was het tijd voor de lunch. Na de lunch een school bezocht waar men handnijverheid leert (o.a. schilderen, boetseren, borduren en houtsnijden), gevolgd door een bezoek aan het Folk heritage, waar je kon zien hoe men vroeger woonde in Bhutan. Via een tussenstop bij het Postkantoor, om wat bijzondere postzegels in te  slaan, gingen we naar de Thimphu Dzong. Hier eerst de vlagceremonie buiten bekeken. Toen snel naar binnen om de Dzong en de bijbehorende tempel te bekijken. Na een prachtige dag met mooie bezienswaardigheden reden we om zes uur terug naar het hotel. s’ Avonds gegeten bij Gakey House, waar we voor het eten eerst nog een ontvangstceremonie en een leuke show van lokale zang en dans bij een knetterend haardvuur te zien kregen. Het eten was dit keer gedeeltelijk Bhutaans en dat is behoorlijk pittig (maar wel veel plezier gehad aan tafel).

Dag-13 Thimphu-Dochulpas-Punakha

Om zeven uur ontbeten, na een ietwat onrustige nacht.Punakha Dzong Djoser In Thimphu zijn nl. erg veel zwerfhonden die overdag de hele dag slapen, maar s’ nachts enorme blaffestijnen houden. Om acht uur vertrokken we met de bus, na niet al te lang rijden hadden we onze eerste stop bij de Simtokha Dzong, iets buiten Thimphu, gebouwd in 1627. De volgende stop richting Punakha, was bij de Dochul pas op 3050m, na een mooie tocht door de bergen. Hier konden we de Victoria tempel en bijbehorende stupa’s bekijken, maar vooral ook het uitzicht op de Himalaya, met in dit geval als hoogste top de Gangkhar Punsum, met 7542m de hoogste berg van Bhutan. Rond half twaalf vertrokken we hier voor weer een niet al te lange tocht door de bergen. Daarna zijn we gestopt voor een groepswandeling naar Chimi Lhakhang door het mooie landschap van Bhutan (het was trouwens de hele dag zonnig en tamelijk warm). Deze tempel is gewijd aan Lana Drukpa Kuenley in de 15e eeuw, die bekend stond om zijn extreme gedrag. Daarnaast wordt de tempel ook de tempel der vruchtbaarheid genoemd, hetgeen nog extra wordt geaccentueerd door de tekeningen op de muren van de huizen in de omgeving. Na de wandeling rond 14.00u lunch met een mooi uitzicht op de omgeving. Toen nog ca. drie kwartier rijden naar Punakha Dzong. Dit is waarschijnlijk de mooiste en grootste Dzong van Bhutan, gelegen op het punt waar de rivieren Pho Chhu en Mo Chhu bij elkaar komen, en gebouwd in 1637. Hier kregen we ruim de tijd om alles te bekijken. Rond kwart voor vijf weer in de bus voor nog een korte rit naar hotel Zangto Petri iets buiten Punakha, waar we allemaal een leuke lodge kregen. Om 7 uur diner met de groep, daarna was het weer mooi geweest, na een schitterende dag.

Dag-14 Punakha-Jakar (Bumthang vallei)

Vandaag een lange reisdag, vandaar dat we al om 6 uur ontbeten, en om 7 uur vertrokken. In eerste instantie gingen we richting Trongsa. Na twee en half uur rijden, hadden we een koffie en fotostop bij Nobding. Na de koffie was het nog ongeveer drie kwartier rijden naar de Pelle pas (3400m). Wijzelf hadden voor dat stuk gebruik gemaakt van de “kofferauto”, een stevige four wheel drive pick-up, waar bij toerbeurt mensen van de groep in mee mochten rijden. Vanaf de pas was het ruim een uur rijden naar de lunch in Chazam. We zouden om 1 uur vertrekken, maar toen hadden wij, en vele anderen met ons, een probleem, want omdat er 4 km verderop veel stenen op de weg waren gevallen, was de weg geblokkeerd, en dat moest dus eerst weer worden opgeruimd. Uiteindelijk konden we na ongeveer een uur weer vertrekken, wat eigenlijk nog erg meeviel, intussen was een groot deel van de groep alvast een stuk vooruit gewandeld. Al met al waren we rond 15.30u bij het viewpoint over Trongsa. Hier een korte stop, net als een uur later in Trongsa zelf, alleen duurde de stop nu iets langer omdat de bus een lekke band had die verwisseld moest worden. Om ongeveer vijf uur vertrokken we weer, en nu reden we (gedeeltelijk in donker) in één stuk door naar ons hotel Tshela Lodge in Chokkor, dichtbij Jakar in de Bumthang vallei. We hadden de hele dag mooi weer, alleen werd het s’ avonds fris. Aangekomen bij het hotel eerst genoten van een prima buffet, daarna naar de kamer (de kamers waren goed, alleen de meesten van ons hadden problemen met de badkamer). Om half elf vertrokken we met de hele groep voor een avond ceremonie van de één na laatste festival dag. Het betrof de zgn. naakt dans uitgevoerd door (mannelijke) dorpelingen, die alleen hun hoofd hadden omwikkeld om onherkenbaar te zijn, maar verder naakt dansen met de bedoeling om demonen te verdrijven (vanzelfsprekend mocht er ook niet gefotografeerd worden). Op grond van de vooraf gegeven informatie hadden we iets plechtigs of serieus verwacht, maar de werkelijke uitvoering had meer weg van studenten die te veel op hadden en nu met hun geslachtsdeel liepen te slingeren. Na een half uur hadden we het wel gezien, en zijn we teruggegaan naar het hotel zodat we rond twaalf uur naar bed gingen.

Dag-15 Bumthang vallei

Dancer Bhumtang Festival DjoserOm 8 uur goed ontbeten in het hotel. Om 9 uur gingen we te voet naar Janbay Chakhang waar om 09.30u het Chakhang Drup festival begon. Een kleurrijk en leuk schouwspel om te zien. Bovendien komt er heel veel plaatselijke bevolking op af die allemaal hun mooiste kleding aanhebben. Nadat we hier ruim twee uur van genoten hadden, bracht de bus ons weer terug naar het hotel voor de lunch. Om één uur vertrokken we weer voor een korte busrit naar de Kurjey Lakhang. Een tempel complex bestaande uit drie tempels waarvan de oudste uit 1652 stamde en o.a. veel vrouwelijke gouden Buddha’s bevatte. Hiervandaan kon een deel van de groep wandelen en een deel met de bus naar Tamshing Goemba. Wij gingen met de bus en hadden onderweg nog een fotostop bij het vliegveld en de Jakar Dzong. Tamshing Goemba is ook een oude tempel uit 1501 met bijzondere (oude) muurschilderingen. Ook kon je door de tempel lopen met zware (35kg) kettingen op je rug om verschoond te worden van je zonden. Via een korte stop in het centrum van Jakar, terug naar het hotel na een leuke middag (mooi weer, af en toe fris). s’ Avonds gegeten bij hotel Mountain Lodge (een splinternieuw hotel), prima eten.

Dag-16 Jakar-Punakha
Vandaag weer een lange reisdag terug naar Punakha, dus om 05.30u ontbijt, en om 06.30 vertrok de bus. De eerste stop hadden we op de Yotong pas na anderhalf uur rijden. Dit zou tevens het hoogste punt zijn waarop we deze reis kwamen nl. 3485m. Vanaf de pas was het opnieuw ongeveer anderhalf uur rijden naar Trongsa. Hier stopten we een half uur o.a. om even snel de Trongsa Dzong te bezichtigen. Deze Dzong is gebouwd in 1648, en van hieruit werd het land bestuurd door de 1e en de 2e koning. Rond tien uur gingen we weer verder met de bus, om rond 12.15u weer even een korte stop te maken bij een festival dat langs de weg rondom een Nepalese tempel plaatsvond. Een gezellige en vrolijke bedoening. Rond kwart over één kwamen we aan bij ons lunchrestaurant Tushita Café langs de weg naar de Pele pas. Deze pas bereikten we na de lunch om ongeveer half drie. Toen was het nog drie uur rijden naar ons hotel Zangto Petri bij Punakha, waar we dezelfde kamers kregen als drie dagen geleden. Al met al waren we zo’n elf uur onderweg geweest en dat is niet het gevolg van enorme afstanden, maar wel dat de route over wegen gaat die smal zijn, vaak onverhard en vrijwel altijd door de bergen (wat natuurlijk wel weer mooie uitzichten oplevert). s’ Avonds om zeven uur gegeten bij het hotel. Het weer was wisselend bewolkt, af en toe fris en tijdens de bustocht een paar spatjes.

Dag-17 Punakha-Paro

Om zeven uur ontbijt, acht uur vertrek met de bus. Eerst twee uur gereden richting Dochal pas. Vlak voor de pashoogte een fotostop omdat het mooi helder weer was en we prachtig uitzicht hadden op een heel breed stuk Himalaya met als uitschieters de 7194m hoge Musang Kang en de Gangkar Punsum met 7542m. Om 10.15u waren we op de pashoogte waar we een half uur (koffie)pauze hadden. Toen de pas weer naar beneden richting Thimphu vervolgens richting Paro, met onderweg nog een lunch en een stop bij een tempel die alleen te bereiken was via een mooie oude hangbrug. In Paro kwamen we begin van de middag aan, waarbij we eerst de Rinpung Dzong (uit 1646) bezochten. Tijdens dit bezoek kregen we een fikse regenbui. Echter tegen het eind van het bezoek werd het weer droog en zijn we naar het centrum van Paro gelopen, waar we anderhalf uur de tijd hadden om te winkelen en wat rond te kijken. Om kwart voor zes gingen we naar het Bongde Institute of Hotel and Tourism. Hier worden onder Nederlandse leiding jonge Bhutanezen opgeleid in de (luxe) hotel- en restaurant-wereld. Wij kregen een keuzemenu dat werd uitgeserveerd. Heerlijk eten en erg gezellig, dus een aanrader voor volgende groepen! Rond half negen waren we bij ons hotel Namsay Resort en hier wachtte ons de volgende verrassing: een enorm ruime en comfortabele kamer. Op tijd naar bed, want morgen vroeg weer op (tegen kwart voor tien kregen we trouwens een enorme plensbui).

Dag-18 Paro

Vandaag zouden we naar hetThe Tiger Nest Dzong Paro Valley Djoser beroemdste klooster van Bhutan gaan, nl. het Taktshang Lhakhang of te wel het Tiger’s Nest. Dit is een klooster tegen de berghelling aangebouwd, 900m boven de vallei, wat neerkomt op een hoogte van 3100m. Het oudste gedeelte van het klooster stamt uit 1646 en bevat een grot waarvan je alleen de toegangsdeur kunt zien omdat die maar éénmaal per jaar een dag open gaat. Voor zoiets moet je natuurlijk vroeg je bed uit, dus hadden we om zes uur ontbijt en vertrokken we om zeven uur met de bus naar de parkeerplaats voor het Tiger’s Nest waar we om half acht aankwamen. Op dat moment was het nog behoorlijk bewolkt en nevelig. Nu bereik je het Tiger’s Nest in drie fasen, eerst moet je ruim een uur flink klimmen over een bos c.q. bergpad om bij een restaurant te komen, dat tevens het eerste uitzichtpunt is. Hier kun je trouwens ook met een paardje naar toe (maar terug moet je wel lopen). Bij dit punt was het nog steeds bewolkt, dus weinig uitzicht. Hier vandaan is het vervolgens weer een uur klimmen naar het volgende uitzichtpunt, dat ongeveer op gelijke hoogte ligt als het Tiger’s Nest. Vanaf dit punt begon de lucht te breken en konden we het Tiger’s Nest zien, wat echt een wow moment is. Dan is het nog ongeveer een kwartier via trappen dalen en vervolgens een kwartier via trappen stijgen en dan ben je er (hoewel in het klooster ook nog behoorlijk trap geklommen moet worden). Het klooster en de toegang tot de grot zijn interessant, maar het is toch vooral de weg ernaar toe die een grote indruk achterlaat. Als je er geweest bent moet je natuurlijk ook weer langs dezelfde lastige weg naar beneden. Bij het (uitzicht) restaurant konden we lunchen. Hier zaten we lekker in de zon met nog steeds een mooi uitzicht op het Tiger’s Nest. Na de lunch verder naar beneden gelopen naar de bus, en toen terug naar het hotel, waar we om een uur of drie aankwamen. Sommigen bleven uitrusten bij het hotel, anderen gingen nog winkelen in Paro, en er was ook nog een mogelijkheid voor een hot stone bad. Kortom iedereen heeft zich nog prima vermaakt tot het diner in het hotel om 19.00u. Tijdens het diner afscheid genomen van onze prima lokale gids Sonam, onze voortreffelijke chauffeur Tashi en de man van de “kofferauto”.

Dag-19 Paro-Kolkata
Om zeven uur ontbijt, acht uur vertrek naar het vliegveld van Paro, wat maar een klein stukje rijden was.  Inchecken etc. ging heel vlot, omdat het natuurlijk maar een klein vliegveld is. Onze vlucht met Bhutan Airlines vertrok om 10.45u en duurde 1 uur. Uitstekende verzorging aan boord; prima maatschappij. I.v.m. het tijdsverschil met India kwamen we 11.15u lokale tijd aan in Kolkata. Met de koffers en de douane ging het vrij vlot, maar omdat het verkeer behoorlijk vast zat waren we om 13.45u bij ons hotel Dee Empresa (net als aan het begin van de vakantie). De middag konden we naar eigen inzicht besteden. Wij zijn over de Nehru Rd. langs allerlei (verkoop) stalletjes en het Indian Museum tot aan het Oberoi Grand Hotel gelopen, en daar afgeslagen naar New Market (oude benaming Sir Stewart Hogg Market). Hier met behulp van diverse “begeleiders” door New Market geloodst, maar we konden niets van onze gading vinden. Terug gelopen via Maidan Park naar Park Street. Hier heerlijk gegeten bij Moulin Rouge (is echt aan te bevelen!). Daarna teruggelopen naar ons hotel. In Kolkata was het bewolkt en 30 graden.

Dag-20 Kolkata
Markt Calcutta IndiaOm half acht ontbeten, half negen vertrek. Vandaag gingen we een bustour maken langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Kolkata. Eerst langs het Government House, het parlementsgebouw en het stadhuis naar Dalhousie Square met o.a. Writer ’s Building uit 1886 en het General Post Office. Toen door naar de bloemenmarkt. Dit is India ten voeten uit. Druk en chaotisch maar toch ook bijzonder om het te beleven. Via de bloemenmarkt kwamen we bij de Howrah Bridge. Hier mochten we overheen lopen, wat ook weer een belevenis was, want dit is een brug met acht rijstroken en twee trottoirs, gebouwd in de jaren 40, die tot de drukste bruggen ter wereld behoort. Vanaf de brug terug naar de bus, die ons vervolgens naar de Jain tempel bracht, een heel mooie tempel met prachtige glasmozaïeken en spiegels. Na deze tempel naar Kumortulli dit is een wijk waar beelden en toebehoren gemaakt worden voor festivals. Geluncht in de omgeving van de Universiteit en bijbehorende boekenmarkt. Na de lunch naar het Moeder Theresa huis, waar zij gewoond en gewerkt heeft en waar ook haar graftombe is. Heel indrukwekkend, en zeker een bezoek waard. Tot slot nog naar de Kali tempel, de tempel van Shiva die beschouwd wordt als het hart van de stad, en als zodanig ook een soort bedevaartsplaats is. Rond vijf uur bij het hotel terug na een prachtige dag. s’ Avonds om zeven uur hadden we het afscheidsdiner bij Bar-B-Q. Weer lekker gegeten (net als aan het begin van de vakantie), met leuke toespraken.

Dag-21 Kolkata-Amsterdam
Om kwart voor zes moesten we de koffers klaarzetten. Zes uur vertrok de bus naar het vliegveld. Omdat de wegen nog rustig waren deden we daar een half uur over. Onderweg zagen we de vele mensen die de nacht op straat doorbrengen langzaam maar zeker wakker worden. Op het vliegveld duurde het inchecken vrij lang, omdat er een enorme rij bij de balies van Emirates stond. Onze vlucht naar Dubai vertrok uiteindelijk iets meer dan een half uur te laat. De vlucht duurde ongeveer vier en half uur, zodat we lokale tijd 13.15 op Dubai aankwamen. Hier hadden we ongeveer twee uur de tijd om over te stappen. De vlucht naar Amsterdam vertrok op tijd (15.15u), de geplande vliegtijd was 6 uur en 40 minuten. Het toestel een 777-300 zat lang niet vol, dus de meesten van onze groep hadden lekkere ruime plekken. We landden om 19.15u op Schiphol, dat was drie kwartier eerder dan gepland. Op Schiphol hebben we afscheid genomen van onze reisgenoten en onze prima reisbegeleider Roeland.

Hiermee kwam weer een einde aan een prachtige vakantie. Bhutan is een heel bijzonder land. De natuur is prachtig, alles gaat heel rustig en gemoedelijk, en de bevolking is vriendelijk en bijzonder gekleed. Houdt bij deze reis wel rekening met twee lange reisdagen met de bus (elf en half uur), en af en toe moet er een stuk gelopen (of geklommen) worden om bij bepaalde bezienswaardigheden te komen. Sikkim zit qua beleving een beetje tussen India en Bhutan in. Het contrast met levendige en rommelige plaatsen als met name Kolkata, Darjeeling en Jaigaon in India is natuurlijk groot, maar juist dat maakt deze reis ook boeiend. Wat ons nog wel opviel is dat de mensen in West Bengalen anders, en veel vriendelijker zijn dan bijv. in Radjasthan.

Klantwaardering

8,6

Boeddha & eeuwenoude tempels, inspirerende monniken & kloost...
Boeddha & eeuwenoude tempels, inspirerende monniken & kloosters, kleurrijke festivals, bergen & valleien, authentieke hotels & gastvrijheid, maar in het bijzonder het gevoel tijdelijk deel uit te maken van een andere wereld.Voeg dit alles samen en je hebt Bhutan "Land van het Bruto Nationaal Geluk".