Brazilië

Reisverslag 21-daagse groepsrondreis Brazilië

Dag-1 Amsterdam-São Paulo

Aan alle voorbereiding komt een eind, dus vandaag was het zover, onze reis naar Brazilië ging beginnen. We waren ruim op tijd op Schiphol, het inchecken voor onze Lufthansa vlucht naar Frankfurt verliep vlot. Deze vlucht vertrok keurig op tijd (18.45 u) zodat we ook volgens schema om 19.45 u aankwamen in Frankfurt. Op het vliegveld daar ontmoetten we al bijna al onze medereizigers, dus gingen we als groep samen met onze reisbegeleider André op weg naar onze volgende vlucht Frankfurt-São Paulo (vliegtijd 12 uur), en op het vliegveld van Frankfurt is dat een flinke wandeling.

Dag-2 São Paulo-Curitiba

Na een prima vlucht kwamen we om 07.00 u aan op São Paulo (volgens schema). Hier hadden we tot het eind van de ochtend de tijd, dus zijn we met z’n allen naar de Starbucks gegaan, waar André tevens zijn introductie verhaal heeft verteld. Om 12.45 u vertrokken we voor onze vlucht met Avianca naar Curitiba, waar we om 13.45 u aankwamen. Toen nog met de bus naar ons hotel in het centrum van de stad, waar we rond 15.45 over onze kamers konden beschikken. De rest van de dag ter vrije besteding. Wij (Wim en Lia) hebben een korte wandeling gemaakt door Curitiba, een stad met een mooi oud centrum. De tocht ging langs de Rua das Flores (waar trouwens een straatcarnaval bezig was), Catedral Metropolitana (uit 1893), Largo da Ordem met de Igreja da Ordem (uit 1737), Praca Garibaldi met de Igreja Nossa Senhora do Rosario. s’ Avonds in de buurt van het hotel gegeten en op tijd naar bed. In Curitiba was het 33 graden en half bewolkt.

Dag-3 Curitiba (Trein Serra do Mar)

Curitiba Brazilië DjoserNa een welverdiende nachtrust stonden we weer op tijd op voor een prima ontbijtbuffet in ons (Slaviero Slim Centro) hotel. Om half acht vertrokken we naar het station. Hier vertrok om 08.15 u de Serra Verde Express, een trein die door de Serra do Mar van Curitiba naar Morretes rijdt. Dit is een heel bijzondere spoorlijn die eind 19e eeuw is aangelegd, 13 tunnels en 30 bruggen bevat, en een hoogteverschil van 1000 m overbrugt over een afstand van ca. 60 km. De tocht gaat grotendeels door Atlantisch regenwoud en biedt prachtige uitzichten en spectaculaire routes bij het klimmen en dalen. Omdat wij ook nog eens mooi helder weer hadden, was dit een schitterende tocht. Om 11.45 u kwamen we aan in Morretes. Een leuk plaatsje met nog oude koloniale straatjes en gebouwen, mooi gelegen aan de Rio Nhundiaquara.

Hier hebben we Barreado gegeten bij Restaurante Casaraõ. Dit is een stoofpot maaltijd die zo stevig wordt gemaakt, dat je je bord boven je hoofd om kunt keren zonder dat het eten eruit valt. Na de lunch nog wat door Morretes gelopen (waar het ruim boven de 35 graden was), en om 15.00 u weer terug met de bus naar Curitiba. Tot 19.15 u hadden we bij het hotel tijd voor onszelf. Daarna vertrokken we met taxi’s naar restaurant Jardins Grill, waar we ons welkomstdiner hadden in de vorm van een churroscoria waarbij heel veel obers steeds met vlees langskomen aan lange spiesen. Was ook geweldig. Kortom rond 22.30 u naar bed na echt een top dag.

Dag-4 Curitiba – Foz do Iguacu

Vandaag een lange reisdag van Curitiba naar Foz do Iguacu een afstand van ca. 650 km. Dus vroeg ontbeten en op tijd uitgecheckt, want onze (uitstekende) bus stond om 07.30 u klaar. Rond 10.00 u hadden we onze koffiestop (na 145 km in de omgeving van Irati) bij een mooi wegrestaurant. Volgende stop was om 12.45 u voor de lunch op 55 km voorbij Guarapuova. Om half twee weer verder. Onderweg o.a. langs een indianen reservaat en rond 16.30 u langs Cascavel. Hier in de buurt om 16.45 u onze laatste stop voor Foz do Iguacu waar we rond 19.00 u aankwamen. Na het inchecken met de groep gegeten bij het restaurant van supermarkt Maffate, dus hebben we de toetjes (bekertjes ijs) na afloop buiten opgegeten. Het was de hele dag mooi zonnig weer, maar zelf zijn we vanwege het reizen dus niet veel buiten geweest.

Dag-5 Foz do Iguacu

Foz do Iguacu Brazilië DjoserVandaag gingen we op weg naar één van de hoogtepunten van deze reis, het Iguacu National Park. We vertrokken na het ontbijt om 09.00 u met de bus naar het Braziliaanse gedeelte van het park. Voor de ingang van het park gestopt, omdat 5 personen uit onze groep, waaronder wij zelf, de helicopter vlucht over de watervallen wilden maken. Het is een vlucht van ca. 10 minuten (kosten ca. 130 USD), maar je hebt een fantastisch uitzicht over de watervallen en omgeving vanuit verschillende invalshoeken, bovendien duurt de vlucht voor je gevoel langer.

Echt fantastisch! Hierna gingen we met z’n allen het park in, en werden we met een bus naar het begin van een wandelroute gebracht. Eerst kom je op plekken waar je meer een totaal overzicht over de verschillende watervallen hebt ( de meesten zijn ca. 90 m hoog, en de totale breedte bedraagt 3 km). Naarmate je verder loopt kom je steeds dichter bij de watervallen.

Dit levert mooie uitzichten op, veel geraas en als je eenmaal over de loopbruggen over het water gaat, wordt je kletsnat van het stuifwater. Alles bij elkaar een onvergetelijke ervaring, waarbij ik durf te stellen dat dit de mooiste watervallen van de wereld zijn. Rond een uur of één geluncht. Daarna nog het Parque das Aves bezocht, waar je heel veel Latijns Amerikaanse vogels (zoals papegaaien en toucans) in hun natuurlijke omgeving van dichtbij kunt bewonderen. Leuk om gezien te hebben. Rond 17.15 u weer terug bij het hotel, na een fantastische dag (ook qua weer). s’ Avonds naar een show bij Rafain inclusief diner. Was een mooie show waarin verschillende Latijns Amerikaanse landen werden gepresenteerd in zang en dans.

Dag-6 Foz do Iguacu

Vandaag nog een dag Iguacu, maar dit keer naar de Argentijnse kant (Porto de Iguazu). Vroeg ontbeten en uitgecheckt, want om half acht werden we opgehaald met de bus. Eerst een half uur rijden tot de grens Brazilië/Argentinië. Vervolgens door naar de ingang van het Nationale Park Iguazu, vandaar gelopen naar he treinstation. Met het treintje van het park naar Garganta del Diablo station. Hiervandaan was het 1100 m lopen over stalen bruggen via een mooie route naar het uitzichtpunt vlakbij Garganta del Diablo, de grootste waterval van Iguazu. Heel indrukwekkend de hoeveelheid water die hier van zo dichtbij naar beneden raast. Hier vandaan weer teruggelopen naar het station, en terug gereden naar Cataratas voor een lange wandeling. Wederom een prachtig uitzicht en dicht langs de lagere watervallen. Na afloop van de wandeling naar ons lunch adres, dichtbij de opstapplaats voor de boot. Na de lunch eerst met een truck door de jungle (met uitleg van een gids). Bij de opstapplaats van de boot konden we ons waar nodig omkleden, en onze spullen in waterdichte zakken stoppen. Dan aan boord van de open boot. Eerst vaar je rustig over de rivier, dan krijg je de gelegenheid om een aantal watervallen van dichtbij, en dus ook van onderaf te fotograferen. Dan moeten de camera’s in de waterdichte zakken en begint de “grande finale”. De boot vaart dan met flinke vaart een aantal keren vlak langs en soms ook door de onderkant van de watervallen.

Heel spectaculair, en iedereen wordt geheid kletsnat. Na deze fantastische belevenis moesten we nog een stukje teruglopen naar het treinstation (ook weer een mooie route trouwens). En hier gebeurde het dat Roelie (uit onze groep) kwam te vallen en haar knie en haar voet schaafde. Omdat het ter voorkoming van infecties e.d. beter was om dit even bij het Medisch Centrum van het Park te laten behandelen, werden er diverse zaken geregeld om daar wat sneller te komen. We kregen als groep voorrang met de trein, en om snel bij het station te komen werd Roelie met twee anderen (wijzelf) per golfbuggy vervoerd. Bij het Medisch Centrum is alles keurig verbonden en gedesinfecteerd, wat volgens Roelie zelf allemaal nogal overdreven was. Na het verlaten van het park, weer met de bus terug naar het hotel (via het opnieuw passeren van de grensposten van Argentinië en Brazilië). Rond 17.15 u weer terug bij het hotel (Best Western, een goed stadshotel). Na opnieuw een prachtige dag (Wij vonden de Argentijnse kant van de watervallen spectaculairder dan de Braziliaanse kant; maar voor een goed beeld moet je eigenlijk beide kanten bezoeken zoals in deze reis inbegrepen), konden we ons waar nodig nog omkleden en de koffers in orde maken. Rond 18.30 u vertrok de bus naar ons restaurant. Na wederom een prima diner begonnen we om ca 21.15 u aan onze nachtrit van ongeveer twaalf uur met de bus naar Bonito.

Dag-7 Bonito

Bonito BraziliNa enkele nachtelijke plaspauzes, kwamen we omstreeks 08.00 u aan bij onze pousada  Moinho de Vento iets buiten Bonito. Doordat we met een comfortabele bus met slaapstoelen gereisd hadden, had iedereen toch redelijk geslapen. Aangekomen bij de pousada kregen we meteen een heerlijk ontbijt, klaargemaakt door het sympathieke echtpaar dat de eigenaar is van deze pousada. Daarna naar de kamers gelegen in leuke huisjes verspreid over een mooi park. Aan het eind van de ochtend zijn we met een groepje meegegaan met André naar het centrum van Bonito om te kijken naar excursie mogelijkheden voor de middag. Wij hebben ervoor gekozen om met een groepje van zes plus André naar Parque das Cachoeiras te gaan, terwijl de overige vijf van de groep bij het zwembad van de pousada bleven.

Zodoende werden wij om 13.00 u opgehaald en na ongeveer een half uur rijden kwamen we aan bij het Parque das Cachoeiras.

Na enig onderhandelen kreeg André het voor elkaar om voor ons groepje een aparte gids te regelen (Engels sprekende gidsen zijn een probleem in Brazilië), zodat we alles met ons eigen groepje en in ons eigen tempo konden doen. Eerst werden we met een open vrachtwagen door de jungle naar het beginpunt van onze wandelroute gebracht. Deze mooie wandelroute gaat door de jungle langs 7 plekken waar watervallen in  meertjes uitkomen. In al deze meertjes die stuk voor stuk prachtig gelegen zijn mag je zwemmen. Heerlijk water, en soms ook de mogelijkheid om onder de waterval te staan. Bij de laatste waterval kun je je zelfs hangend aan een kabel in het water laten vallen. Ook krijg je onderweg uitleg over specifieke bomen en planten, en we hebben nog apen gezien. Alles bij elkaar een prachtige tocht, waarbij alles rustig gaat, en je ook nog heerlijk kunt zwemmen. Aan het eind van de tocht kregen we nog heerlijke lokale thee, waarna we met de bus werden teruggebracht (rond half zes weer bij de pousada). s’ Avonds gegeten bij Casa do João. Prima à la carte eten. Vandaag half bewolkt en erg warm, s’ middags onweer in de verte.

Dag-8 Bonito

Vandaag weer vroeg op voor de excursie naar de Gruta do Lago Azul. Om 06.00 u ontbeten, want om 06.40 u werden we opgehaald. Ca. een half uur rijden naar de ingang van het park van de Gruta do Lago Azul (Grot van het Blauwe Meer). Hier kregen we een instructie, en een helm op, daarna een stukje gelopen naar de ingang van de grot. Via 298 treden daal je af naar een meertje onderin de grot, dat door de weerkaatsing van het zonlicht een diep blauwe kleur krijgt. Een mooie afdaling met een fascinerend uitzicht op het diep blauwe water. Via dezelfde route weer terug, zodat we rond half elf weer teug waren bij de pousada. s’ Middags ging vrijwel de gehele groep snorkelen in de Rio Sucuri, en ze vonden het erg leuk. Het bijzondere is dat je snorkelt in een rivier, er zijn veel vissen te zien (hoofdzakelijk 2 soorten) en het water is ontzettend helder. Tijdens de 50 minuten durende tocht namen Sam en Willem trouwens vanaf het begin de kopposities in en die hebben ze niet meer afgestaan. Wijzelf zijn nog even heen en weer naar Bonito gelopen, en hebben s’middags samen met Hein bij het zwembad van de pousada gezeten en heerlijk gezwommen (het was half bewolkt en 35 graden). s’Avonds om 19.15 u verzamelen voor het diner bij Tapera. Was erg lekker en mooi gelegen in het centrum.

Dag-9 Bonito-Pantanal

Om acht uur ontbeten, en om negen uur vertrokken met de bus richting Pantanal. Dit betekende tevens voor Hein en Sam dat ze afscheid moesten nemen van de kikker die hun tijdens het verblijf bij Moinho de Vento had vergezeld in de toiletpot. Bovendien was er  s’morgens nog even druk mailverkeer met Nederland want foto’s van besneeuwde tuinen en auto’s uit Nederland werden van onze kant beantwoord met zwembad poses. Na anderhalf uur onderweg te zijn geweest, stopten we in Miranda. Hier langs de bank geweest, gegeten en gewinkeld. Om twaalf uur weer verder met de bus tot ongeveer half twee, toen overgestapt op een truck (op een plek met enorm veel muggen) waarmee we door de Pantanal naar onze Pousada gebracht zouden worden (ca. 25 km). Onderweg al veel vogels maar ook krokodillen en capibara’s (grote knaagdieren) gezien. Rond een uur of drie kwamen we aan bij Pousada Santa Clara. Deze Pousada ligt in de Pantanal ongeveer midden tussen Miranda en Corumba. Om vier uur kregen we een rondleiding over het complex. Het is een oude boerderij verder van alle gemakken voorzien en met veel dieren, zo hebben we al een aantal prachtige ara’s en andere vogels gezien. Na de rondleiding gezellig met de groep bij elkaar gezeten. s ‘Avonds om 8 uur dinerbuffet. Vandaag was het bewolkt en een graad of dertig.

Dag-10 Pantanal

Pantanal Brazilië DjoserVandaag om 06.30 u ontbeten, want om 07.30 u gingen we met onze gids Pedro op safari (in de Pantanal hebben we volpension en zijn alle excursies inbegrepen). Eerst een stuk rijden met de truck door prachtige natuur met af en te stops om dieren te fotograferen o.a. vogels, kaaimannen en otters. Daarna een stuk gelopen door de bush waarbij we o.a. apen en ara’s gezien hebben. Al met al een leuke ochtendbesteding waarbij we tegen de lunch weer terugkwamen op Santa Clara. Na de lunch vrije tijd tot drie uur. Toen vertrok onze middag excursie te weten piranha vissen. Eerst moesten we een stuk door landerijen lopen. Toen een stukje varen over een mooie rivier waarbij we mooie vogels en een paar capibara’s gezien hebben.

Vervolgens ging de boot stilliggen en kregen we allemaal een hengel met aas (vlees), en toen kon het feest beginnen! We waren met negen personen en hebben onder groot enthousiasme ruim 25 piranha’s gevangen (Margo de meeste, maar Lia maakte het meeste lawaai als ze beet had). Ook mooie foto’s gemaakt van de scherpe tanden van de piranha’s. Om half vijf waren we weer terug bij de Pousada, waar we om acht uur dinnerbuffet kregen, waarbij o.a. onze zelf gevangen piranha’s op het menu stonden. Na het eten nog de film The Mission gekeken met de groep (gaat over de Missieposten rond Iguacu).

Dag-11 Pantanal

Om half zeven ontbijt (in het donker want de stroom was uitgevallen). Om half acht moesten we lopen naar de aanlegplaats van de boot, voor een uitgebreide en rustige boottocht over de Rio Abobral. Weer verschillende vogels gezien en kaaimannen en een paar apen. Om half elf weer terug bij de pousada, waar kort daarna de stroomvoorziening weer op gang kwam. s’ Middags bij de pousada gebleven, echter om drie uur konden we meedoen met een middag wandeling met onze gids Pedro. Twee uur gelopen door bossen en velden (vrij zware tocht, ook door de warmte), wel apart om mee te maken, maar weinig dieren gezien (wel veel muggen) en volgens Pedro lag dat aan de warmte. Om zeven uur gingen we met een truck op weg voor een avond-safari. We hebben ongeveer een uur in het donker rond gereden en o.a. een grote miereneter, een gevaarlijke slang en drie hertjes gezien. Om half negen gegeten, en daarna op tijd naar bed.

Dag-12 Pantanal – Campo Grande

Om half zeven ontbeten, want om half acht liepen we naar de paarden voor een rondrit te paard over het landgoed van Santa Clara van twee uur, dus waren we om kwart voor tien weer terug. Toen tijd om te douchen en uit te checken. Rond twaalf uur geluncht, en om ongeveer kwart voor één stapten we in de truck die ons weer naar de bus zou brengen. We verlieten Santa Clara onder het zingen van “Ugghe, ugghe, ugghe het stikt hier van de muggen” want de natuur in de Pantanal is prachtig en je ziet mooie en bijzondere dieren, bovendien is het een plek waar je als je wilt heerlijk kunt ontspannen, maar houd rekening met veel overlast van muggen (zeker in deze tijd van het jaar). Om ongeveer half twee konden we overstappen op onze bus en gingen we richting Miranda. Met een half uur oponthoud dor een politie controle onderweg kwamen we om kwart voor vier in de buurt van Miranda aan voor een stop. Rond 16.30 u weer verder. Na twee en half uur kwamen we aan bij ons hotel Turis in Campo Grande. Campo Grande is een technische stop voor de vlucht naar São Paulo, dus verder niet bijzonder. Om kwart voor acht gegeten aan de overkant van het hotel, was erg lekker en zeer voordelig. De hele dag erg warm met onderweg af en toe regen.

Dag-13 Campo Grande - Paraty

Om kwart over zes ontbeten (in alle hotels hadden we ontbijtbuffet). Om kwart over zeven met de bus naar het vliegveld, dat was maar een kwartier rijden. Daar afscheid genomen van onze prima chauffeur van de afgelopen dagen, en ingecheckt voor onze vlucht met TAM naar São Paulo. Het vliegtuig vertrok keurig op tijd om 09.25 u voor een vlucht van 1 uur en 40 minuten. Door het tijdsverschil van 1 uur kwamen we om twaalf uur aan. Na het ophalen van de koffers met de bus langs São Paulo gereden tot ongeveer half twee, voor een lunchstop bij een wegrestaurant. Om ongeveer kwart over twee weer verder richting Paraty waar we om kwart over vijf bij onze mooie Pousada do Principe aankwamen. s’ Avonds nog wat gegeten bij een nabijgelegen pizzeria (grote, maar lekkere pizza’s) en nog wat inkopen gedaan. Prachtig weer de hele dag ca. 35 graden.

Dag-14 Paraty

Paraty Brazilië Djosers’ Morgens vroeg op voor een wandeling door Paraty zodra het licht wordt. Je kunt dan door het oude centrum lopen zonder toeristen, en waant je rond 1750 als je daar in je eentje rondloopt. Heel bijzonder. O.a. gelopen langs Igl. do Santa Rita (1722), oude gevangenis (1890), de haven, het fort, Igl. dos Remedios (1873) en Igl. do Rosario (1725). Na het ontbijt wasgoed naar de wasserij gebracht en om negen uur werden we opgehaald voor een boottocht door de baaien en langs de eilanden voor de kust van Paraty. De boot stopt regelmatig om te snorkelen of te zwemmen of over het strand te lopen, en natuurlijk ook voor de lunch aan boord. O.a. langs de Praia Vermelha en de Praia da Lula. Op één van de stranden gaf Aad trouwens nog een demonstratie liaan-slingeren. De baaien en eilanden rond Paraty zijn erg mooi en je kunt er heerlijk zwemmen.

Verder is het oude centrum van Paraty zelf ook heel bijzonder, zodat iedereen dit echt een fantastische bestemming vond, en een genot om hier anderhalve dag te verblijven. s’ Middags rond vier uur weer terug bij het hotel, daar nog even met z’n allen bij het zwembad gezeten. s’ Avonds gegeten bij restaurant Benditas in het oude centrum, erg goed alleen vond Aad de stokvis wat droog. Mooi zonnig weer en een graad of 35.

Dag-15 Paraty – Ilha Grande

Vandaag konden we nog een halve dag in Paraty blijven, dus hoefden we niet zo heel vroeg te ontbijten. Na het ontbijt nog met z’n allen bij het zwembad gezeten. Aan het eind van de ochtend nog wat boodschappen gedaan, koffers gepakt en uitgecheckt. Om één uur gingen we met de bus op weg naar de havenstad Angra dos Reis. Hier kwamen we na een uur en drie kwartier rijden aan, dus was er nog tijd voor een koffiestop. Om 15.30 u gingen we aan boord van de veerboot naar Vila do Abraão op Ilha Grande. Dit was wel speciaal, want omdat het vlak voor het weekend was, zat de boot stampvol met Brazilianen waar wij verspreid tussen zaten. Deze mensen hadden echter ook flink inkopen gedaan in Angra dos Reis, zodat alles vol stond met tassen, zakken etc. tot aan dozen met kippen toe. Zo had bijv. de dame naast mij acht grote zakken mee + twee grote tassen en nog een blad met eieren. De overtocht duurde anderhalf uur. Bij aankomst op het eiland was het heel druk; gingen de koffers op een kar en liepen wij achter de kar aan naar ons ontzettend leuke onderkomen Pousada Pedacinho de Céu, aan de rand van het dorp. s’ Avonds gegeten bij O Pescador, tafels op het strand vlakbij de branding, heerlijk eten (bijv. gamba’s) maar wel prijzig. De hele dag zonnig en erg wam 35 graden.

Dag-16 Ilha Grande

Ilha Grande Brazilië DjoserOm acht uur ontbeten. Na het ontbijt nog wat door het dorp Vila do Abraão gelopen. Om half elf gingen we naar de pier met vijf personen uit onze groep voor een boottocht langs een aantal mooie plekken van het eiland. De zeven sportievelingen onder ons waren al eerder vertrokken voor een zware wandeling naar het Lopez Mendes strand (en met de boot weer terug); tijdens de wandeling nam Bart trouwens het voortouw en hij bleek verder onvermoeibaar. Onze boot bleek een ruime speedboot waarin behalve wij vijven nog een groepje van 4 Brazilianen uit Rio zat, en een groepje van 6 Brazilianen die de hele dag bier dronken, maar toch gezellig bleven.

Wij voeren eerst naar het Lagoa Azul waar we konden zwemmen en snorkelen (dat kan Roy trouwens heel lang volhouden), echter waar het enorm druk was (hetgeen gebruikelijk is op Ilha Grande in het weekend, omdat het niet ver bij Rio vandaan is). Wel heerlijk water en ontzettend helder. Vervolgens naar Lagoa Verde. Ook weer vrij druk, maar heerlijk water om te zwemmen. Daarna naar Praia do amor waar we op een mooie plek geluncht hebben, tenslotte stopten we bij het strand van Feiticeira waar we heerlijk gezwommen hebben en aan het strand hebben gezeten. Om kwart voor vijf weer terug in Abraão, na een (naar onze mening) ontzettend leuke tocht. De wandeling naar Lopez Mendes bleek behoorlijk zwaar, maar onderweg kwamen ze langs twee strandjes die ze erg mooi vonden, zodat enkelen dat wel voldoende vonden en ze dus niet meer helemaal naar het Lopez Mendes strand zijn doorgelopen. s’ Avonds gegeten bij Filho dos Peixes, erg lekker. Zo kwam er weer een einde aan een prachtige dag die ieder op zijn eigen wijze had beleefd. Het weer was ook weer prachtig en warm (hoog in de 30 graden).

Dag-17 Ilha Grande – Rio de Janeiro

Om acht uur ontbeten. Negen uur vertrek naar de boot. Dit keer gingen we met een snelle boot naar Jacarai, een tocht van 40 minuten. Daarna lopen naar de bus (met de koffers). Rond half elf gingen we rijden richting Rio. We begonnen meteen met de finale van de kennisquiz van André, met als finalisten Hein, Wim en Willem. Om de spanning erin te houden werd de uitslag pas na de koffiestop bekend gemaakt. En de winnaar was: Wim (dus ikzelf). Rond 12.45 u reden we Rio binnen en om ongeveer half twee waren we bij ons hotel Copa Sul, dichtbij het Copacabana strand. Tot drie uur hadden we de tijd om nog wat te eten, en om te kleden want daarna begon de tour naar de Corcovado met onze prima locale gids Telmo. Eerst langs Copacabana erg druk (en al een behoorlijke carnavals sfeer), toen nog twee mooie foto stops bij uitzichtpunten, tenslotte kwamen we om half vijf aan bij het Christusbeeld op de Corcovado, waar we een uur de tijd kregen om alles rustig te bekijken. Het was niet zo heel erg druk, en het uitzicht prachtig. Op de terugweg gewandeld door de wijk Santa Teresa dat een beetje aan Lissabon doet denken. Hier ook nog wat gegeten (dik belegde boterhammen) bij een authentiek café uit 1919. Tot slot nog met de bus naar een wijk buiten het centrum voor een bezoek aan Samba-school Imperatriz, waar we een repetitie voor het carnaval konden bijwonen. Het swingde de pan uit op keiharde muziek, dus wel bijzonder om een keer mee te maken. Hier kocht Marloes trouwens een T-shirt van de plaatselijke vereniging, maar wat wil je, Brabanders en carnaval. Rond 23.45 u weer bij het hotel, dus hoog tijd voor een welverdiende nachtrust. Vandaag zonnig en ca. 34 graden.

Dag-18 Rio de Janeiro

Rio de Janeiro Brazilië DjoserOm acht uur ontbeten. Om negen uur vertrek voor de stadstour met Telmo. Via Copacabana naar Flamengo, daar een mooi uitzicht op de Suikerbroodberg en Botafogo, en tevens nog een stukje langs het water gelopen. Daarna met de bus naar het oude centrum, hier eerst de voormalige koninklijke kapel N.S. do Monte do Carmo bezocht. Hiervandaan gelopen door mooie oude straatjes naar de N. Sra. da Lapa dos Mercadores. Vervolgens langs de Candalaria kathedraal (uit 1775) naar het eerste gebouw van de Banco do Brasil. Toen gingen we naar Confeitaria Colombo (uit 1894) een heel bijzonder art nouveau ingerichte tearoom met heel veel spiegels. Vanzelfsprekend hebben we hier even koffie gedronken met een heerlijke “pasteis”. Na de koffie naar de Bibliotheek Paulo Barreto uit 1921 met meer dan 250.000 boeken. Heel bijzonder. Toen gelopen naar de Metropolitana kathedraal.

Een modern gebouw uit 1976 met prachtige gebrandschilderde ramen. Vanaf de kathedraal was het maar een klein stukje lopen naar het beginpunt van het oude trammetje naar Santa Teresa. Na enig geharrewar konden we uiteindelijk mee met de tram voor een leuk ritje. In Santa Teresa stond de bus voor ons klaar die ons eerst naar het Sambadromo zou brengen (de grote tribunes voor het carnaval), en aansluitend naar het Maracaña stadion. De middag werd afgesloten met een bezoek aan de Selaron trappen in Lapa. Heel kunstzinnige trappen bewerkt met tegels. Erg apart en leuk om te zien. Op de terugweg Roy en Margo afgezet bij de kabelbaan naar de Suikerbroodberg. De rest van de groep ging terug naar het hotel.  s’Avonds in de buurt van het hotel gegeten. Toen we terugkwamen op de kamer wachtte ons een verrassing, want er lag een heerlijke fles Merlot klaar, had André geregeld voor de winnaar van de Brazilië quiz. Nou daar wisten we wel raad mee! Vandaag was het zoals gebruikelijk ca. 34 graden en zonnig.

Dag-19 Rio de Janeiro

Om acht uur ontbeten. Om ca. 09.15 op pad. Zeven mensen van de groep gingen vandaag op excursie naar o.a. Jardim Botanico en het Olympisch dorp. Wij tweeën besloten evenals Sam en Hein om vandaag onszelf te vermaken. Wij zijn eerst over de boulevard van Copacabana naar het Fort gelopen, maar dat was nog gesloten, dus door naar het strand van Ipanema. Hier zijn we langs het café gegaan waar het lied “The girl from Ipanema” geschreven is, omdat daar elke dag dezelfde mooie juffrouw voorbij kwam als ze naar het strand ging. Vervolgens verder gelopen langs Leblon, waar alle luxe hotels en appartementen zijn. Toen geluncht in de Rua Dias Ferrera waar je heel mooie restaurants hebt. Omdat we niet meer zo ver verwijderd waren van de Jardim Botanico  zijn we daarheen gelopen. Hier hebben we ongeveer anderhalf uur rondgekeken. Prachtige parken en indrukwekkende palmbomen (heel hoog) en bamboewouden. Terug met bus 510 (Rs. 3.80 p.p. is iets meer dan eén Euro) naar een halte vlakbij het hotel in Copacabana. Ook een belevenis. Gelet op de snelheid en de inhaalacties van de buschauffeurs hebben ze veel naar Max Verstappen gekeken. Rond half vijf waren we weer terug op de kamer en hebben we ons tegoed gedaan aan de fles Braziliaanse Merlot. De groep die de dagexcursie had gemaakt had ook erg genoten; met name Roy was erg in zijn nopjes omdat hij Jack-fruit had gegeten. s’ Avonds het afscheidsdiner aan de Copacabana boulevard , was lekker en gezellig, tevens André onze uitstekende reisbegeleider in het zonnetje gezet als dank voor alles wat hij voor ons gedaan had. Het weer was de hele dag mooi, ca. 34 graden.

Dag-20 Rio de Janeiro - Frankfurt

Rio de Janeiro groep Brazilië DjoserOm half acht ontbeten, want om half negen gingen we op excursie naar de Rocinha favela. Eén van de grootste van Rio, gelegen naast een heel chique wijk. We zijn bovenin de favela begonnen om o.a. het mooie uitzicht te bewonderen. Daarna met een lokale begeleider via veel trappen en smalle steegjes helemaal afgedaald naar beneden. Bijzonder om dit mee te maken, en het moet met een begeleider anders is het veel te gevaarlijk. Beneden aangekomen stond de bus voor ons klaar, die ons terugbracht naar het hotel. Hier waren we om half twaalf, dus hadden we nog anderhalf uur voordat we uit moesten checken bij het hotel. Koffers tijdelijk opgeslagen, want tussen vijf en zes was er nog gelegenheid om te douchen en om te kleden. Wij zijn s’ middags naar het Copacabana strand gegaan (twee stoeltjes en een parasol gehuurd totaal Rs. 15 is ongeveer Euro 4,50).

Op zich is dat ook een leuke belevenis want er komen de hele tijd verkopers met van alles en nog wat langs (niet opdringerig trouwens). Aan het eind van de middag omgekleed en wat gegeten; om half zeven richting vliegveld. Inchecken verliep vlot voor onze vlucht naar Frankfurt van 10 uur en 40 minuten.

Dag-21 Frankfurt

Om 14.00 u lokale tijd kwamen we keurig op tijd aan op Frankfurt, waar we eind van de middag door zouden vliegen naar Amsterdam. Hier wachtte ons echter een verrassing want i.v.m. een verwachte storm (windkracht 11/12) in het westen van Nederland was onze vlucht gecanceld. Er werden ons twee alternatieven aangeboden, of 4 uur met de trein naar Amsterdam Centraal, of overnachten bij het Intercity hotel Frankfurt Airport (met diner en ontbijt) en dan morgen met de vlucht van 06.55 u naar Amsterdam. Zes man (waaronder wijzelf) kozen voor het hotel, de overige vijf gingen met André met de trein. Dit resulteerde in heel wat geregel en papierwerk voor de Servicedesk van Lufthansa, dus duurde het wel een poos voordat alles rond was. Toen hebben we op het vliegveld afscheid van elkaar genomen, en zijn wij onze koffers op gaan halen en met de shuttle naar ons hotel gegaan. Om 18.15 u gezamenlijk gegeten (diner buffet) en daarna op tijd naar bed omdat we toch wel moe waren van de reis. In de loop van de avond kregen we berichtjes dat de treinreizigers rond elf uur/half twaalf thuis waren gekomen.

Dag-22 Frankfurt- Amsterdam

Om 03.45 u opgestaan en om 04.30 u ontbijt, een kwartier later met de shuttle bus naar het vliegveld. Ingecheckt en om 06.55 u vertrok onze vlucht van 50 minuten naar Amsterdam, waar we om 07.55 u aankwamen. Wij werden opgehaald van Schiphol, zodat we omstreeks 09.15 u weer thuis waren.

Hiermee kwam weer een eind aan een prachtige vakantie. Deze rondreis Brazilië is echt een topper. Volgens ons zijn de watervallen van Iguacu de mooiste van de wereld en is Rio de Janeiro één van de mooiste steden ter wereld, maar naast deze hoogtepunten zijn de overige bestemmingen tijdens deze reis, zoals Serra do Mar, Bonito, Pantanal, Paraty en Ilha Grande stuk voor stuk ook bijzonder en erg mooi of leuk. Daarnaast is vrijwel niets hetzelfde, dus is de reis ook heel afwisselend, echt een aanrader. Een bijkomend voordeel voor ons was dat we ook een ontzettend leuke en gezellige groep van 11 personen hadden, waarbij iedereen goed met elkaar op kon schieten; en niet te vergeten onze reisbegeleider André van de Vooren die alles uitstekend voor ons geregeld heeft, maar ook heel veel extra dingen deed, kortom volgens de hele groep de beste reisbegeleider is die Djoser heeft!

Wim Hogewoning
04-03-2017

Boek en reis met zekerheid

• Kosteloos omboeken
  • 100% terugbetaling bij annulering
  • 24/7 hulp en bijstand, ook bij repatriëring
  • ANVR- en SGR garantie
  • Reizen volgens RIVM richtlijnen
  • Opvolging reisadviezen ministerie van Buitenlandse zaken
  • Op de hoogte van plaatselijke corona-richtlijnen
  • Goede lokale vertegenwoordiging
  • Vervoer met eigen bus en gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen
  • Nederlandse reisbegeleiding bij meeste reizen
  • Veel individuele vrijheid met comfort en veiligheid van groepsreis
  • Meer dan 35 jaar ervaring

Lees meer >

Klantwaardering

8,8

De Brazilië-Amazone reis is een leuke, relaxte reis met veel...
De Brazilië-Amazone reis is een leuke, relaxte reis met veel variatie. Bijzonder om de Amazone zo van verschillende kanten te kunnen ervaren. Verwacht niet al te veel hoogtepunten en dieren. Dankzij een leuke groep, prima reisbegeleider Linda en goede lokale gidsen hebben we ons goed vermaakt.