Nepal trekking

Maandag DAG 01
Om 14 uur met de trein vertrokken naar schiphol. We waren er al om 15.45 meer dan een uur te vroeg, maar ja beter te vroeg dan te laat. Dus zijn we maar gaan koffie drinken, zal voorlopig wel de laatste koffie zijn. Nadat we ingecheckt hadden heb ik nog wat gedronken en toen door de douane! We zijn een uur te laat vertrokken maar het kan erger………..! Als eten kregen we kip met rijst, appelgebak en kaas. Lekker glaasje wijn erbij en toen was het al 22 uur. Om 3 uur moesten we eruit in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten. We hebben hier een uur gewacht en nadat we helemaal gecontroleerd waren (!) konden we het vliegtuig weer in. Nog wat geslapen en toen was het alweer ochtend!

Dinsdag DAG 02
De zon op zien komen en wat ontbeten. Nog wat geslapen en ineens schrok ik wakker van de purser dat we bijna in Kathmandu waren! SPANNEND!!!! Nog een half uur en dan zouden we landen, totdat we hoorden dat het vliegveld van Kathmandu dicht was(!) Het kon wel 5 uur duren dus zijn we terug gevlogen naar New Delhi waar we zouden horen wat er gaat gebeuren. Eerst lang in het vliegtuig gewacht en toen mochten we eruit op het vliegveld! Er is daar niet veel te doen maar we kregen wat te eten en drinken en moesten maar gewoon wachten. Op een gegeven moment mochten we weer het vliegtuig in nadat we weer gecontroleerd zijn. We dachten dat we naar Kathmandu konden vliegen maar helaas daar kwam de purser weer, het vliegveld gaat eerst morgen pas open. Toen moesten we heel lang wachten in het vliegtuig, de Indiërs zijn echt langzaam, daar krijg je echt wel geduld van. Maar goed niets aan te doen, komt vanzelf goed! Om 17.45 te horen gekregen dat ze bezig zijn voor ons een hotel te vinden en te zorgen dat er een visum gemaakt wordt. Het is intussen 18.45 en je geduld raakt op, er zitten ook kinderen in het vliegtuig en die zijn zo rustig dat je zelf al helemaal niet moet zeuren. Dus gewoon wachten we hebben vakantie! Ik zit naast twee meisjes uit Noorwegen en heb eigenlijk nog niet met ze gesproken. Een gesprek begonnen en ze gaan hier les geven aan kinderen waarvan de ouders in Nepal werken en uit Noorwegen komen. Het is voor hen een stage en ze zijn hier 4 weken, waarvan ze 1 week vakantie hebben. Er is nieuws we gaan naar een hotel, er is een bus en we moeten ons paspoort afgeven voor een visum. Dit is wel even een kritiek moment want als je je paspoort niet hebt kun je helemaal niets. Maar volgens transavia kon het geen kwaad. Toen in een hele oude bus door India naar het hotel. Wat een auto’s en een lawaai, kunnen we vast aan wennen. Wat een geweldig hotel echt heel luxe! We moesten inchecken en konden nog wat eten. Het was duidelijk dat ik met marianne op de kamer zou slapen maar er waren niet genoeg kamers dus moesten we bij een engelse vrouw op de kamer, wat maakt het uit, we hebben een bed en een douche. Wel grappig, marianne zei: “Nu moeten we met een vreemde op de kamer”! Terwijl ze mij ook pas een dag kent, maar het komt al veel vertrouwder over. Na gegeten en gedoucht te hebben zijn we om 22 uur lekker gaan slapen.

Woensdag DAG 03
Om half 6 werden we gewekt en om 6.45 moesten we klaar staan. Na een douche en een geweldig ontbijt zijn we vertrokken richting vliegveld. Onderweg kom je dan nog wel even de werkelijkheid tegen wat een armoe, kom je net uit een heel luxe hotel en als je dan de huizen ziet waar de mensen in leven echt triest. Van dit contrast nog wel foto’s gemaakt. Ook zie je heilige koeien op straat lopen en als die op straat lopen dan moet je stoppen! Waren we bij het vliegveld mochten we het we het vliegveld niet op, was nog wel even paniek, omdat we geen paspoort hadden. Uiteindelijk is het wel gelukt doordat we de rest van de mensen van het vliegtuig zagen. Door een hele strenge controle maar uiteindelijk zijn we dus vertrokken en zijn we geland op het vliegveld Kathmandu, 24 uur later dan gepland. Achteraf gezien had ik het avontuur in India niet willen missen!

We werden opgehaald vanaf het vliegveld en zijn met een bus naar het hotel gebracht. Het regende en het was bewolkt maar de eerste indruk van nepal is mooi, de stad heel erg druk. Overal rijden de auto’s, brommers langs je heen en toeteren als gekken. In het hotel kregen we een cola en we gaan vanavond met z’n allen ergens eten. Marianne en ik zijn gelijk de stad ingegaan en rondgekeken. Wat een mensen en dan dat afpingelen is ook een hele kunst hoor. We hebben vooral rondgekeken en alles op ons in laten werken. We hebben pizza gegeten in de hoofdstraat van thamel en ook hier kijk je weer je ogen uit, het is heerlijk om in een restaurantje te zitten die uitkijkt over deze straat zodat je er niet tussen loopt maar wel alles zien kunt. We zijn met de riksja naar het hotel teruggegaan, niet dat het te ver lopen was want we moesten zelf de weg uitleggen aan de chauffeur, maar om de belevenis. Was wel heel grappig om mee te maken.

Om 19 uur hebben we ons verzameld en zijn we met z’n allen gaan eten. Was erg gezellig. Er werd ons gelijk uitgelegd wat er verder ging gebeuren, omdat we een dag gemist hebben. Er is besloten om nog een dag in Kathmandu te blijven en dan 1 dag trekking i.p.v. 2 dagen en dan een extra dag bij de trekking in de annapurna. Daarna hebben we met z’n vieren nog geinternet en even gebeld naar huis. Het is heel makkelijk om op deze manier je familie en vrienden op de hoogte te stellen, je stuurt 1 algemene mail naar iedereen en klaar. Toen zijn we gaan slapen want morgen gaan we Kathmandu bekijken..

Donderdag DAG 04
Na het ontbijt ben ik samen met marianne, rienke en margriet naar de apentempel gegaan. Swayambhunath. Hier moesten we een hele hoge trap op en onderweg kwamen we allemaal apen tegen. Je moet hier ook echt oppassen dat je geen eten of drinken in je hand hebt want ze nemen het wel weg. Het regende jammer genoeg want vanaf de stoepa heb je een prachtig uitzicht op Kathmandu en de bergen. Bij de stoepa nog rondgekeken, er is hier erg veel te zien.

info
De stoepa van Swayambhunath ligt op een heuvel, 2 km ten westen van Kathmandu. Een beschilderde toegangspoort markeert het begin van de trap. Ongeveer 100 m rechts van de poort staat een gebouw met enkele metershoge gebedsmolens. Direct na de poort ziet je drie felgekleurde, zittende boeddha’s. De trap met z’n 365 treden leidt via een beboste helling naar de top van 77 m hoge heuvel. De stenen dierenfiguren langs het steile bovenste gedeelte van de trap stellen de rijdieren van de boeddha’s voor. Swayambhunath is een goed voorbeeld van een Nepalese stoepa. Een stoepa is een boeddhistisch heiligdom waarin een relikwie van Boeddha of van een belangrijke monnik wordt bewaard. Een relikwie kan een lichaamsdeel zijn- bij voorbeeld een haar of een tand – of een gebruiksvoorwerp van de heilige. De nepalese stoepa bestaat uit een verhoogd platvorm met daarop een afgeplatte koepel. Op de koepel rust een kubus. Boven op de kubus staat een spits toelopende toren, met op de top een soort parasol. Uniek voor Nepal zijn de ogen die aan alle kanten van de kubus zijn aangebracht: het zijn de alziende ogen van Boeddha , die de mensheid gadeslaan.

Daarna met een taxi naar de stoepa van Bodnath. Hier kun je bij de vele restaurantjes gaan zitten met uitzicht op de stoepa. Is echt een aanrader.

Info
De oudste stoepa van Bodhnath dateert waarschijnlijk uit de 7e eeuw. Zoals de meeste heiligdommen in de vallei viel de stoepa in 1349 ten prooi aan de vernielzucht van de islamitische sultan Shamsuddin Ilyas uit Bengalen. De stoepa in zijn huidige vorm is ongeveer vijf eeuwen oud. De stoepa van Bodhnath, de grootste boeddhistische stoepa van Nepal, is een van de fraaiste ter wereld. Rond de stoepa staat een hoge muur met nissen voor de honderden gebedsmolens. Gelovigen draaien de molens rond in de overtuiging dat de gebeden zo de kosmos in worden geslingerd. Daarbij zeggen ze telkens weer de eeuwenoude mantra OM MANI PADME HUM (O, GIJ JUWEEL IN DE LOTUS). Loop altijd volgens de wijzers van de klok rond een boeddhistisch heiligdom. In tegengestelde richting lopen beschouwt men als heiligschennis. De stoepa rust op drie trapsgewijs oplopende terrassen. Stenen olifanten met berijders flankeren de trap tussen het eerste en het tweede terras. De witte, ronde koepel op het bovenste terras staat voor het element water. De basis symboliseert het element aarde. Op de koepel staat een koperen kubus met aan alle zijden een paar ogen. Het zijn de alziende ogen van Boeddha, die de wereld en de daden van de mensheid gadeslaan. Boven de ogen zie je een kleine derde oog, waarmee Boeddha naar binnen kijkt en zichzelf beschouwt. De neus is in de vorm van een vraagteken, het Nepalese symbool voor één. Het benadrukt de eenheid van het mensdom en de eenwording met Boeddha. Een mond ontbreekt, want Boeddha prefereert mediteren boven preken. Evenmin zie je oren, want Boeddha is niet geïnteresseerd in gebeden te zijner ere. De kubus gaat over in een koperen trapvormige toren met dertien treden. De toren is het symbool voor het element vuur. De treden verbeelden de dertien stappen op weg naar verlichting. De toren wordt bekroond door een metalen parasol, het symbool voor het element lucht. De torenspits boven op de parasol is een symbolische vlam en staat voor het element ether. Op de koepel brengt men een saffraankleurige verfstof aan, het symbool van de lotus, een vooraanstaand element in de boeddhistische filosofie.

Van daaruit zijn we gaan lopen naar de lijkverbrandingen Pasupathinath. We hadden er expres voor gekozen om via een achterbuurt daarheen te lopen. Was heel bijzonder om te zien. Eerst zie je allemaal vervallen huizen en ineens staat er dan een prachtig huis tussen. Ook kwamen we langs een school en toen we gevraagd hadden of we mochten kijken hebben we foto’s gemaakt. Ik weet niet wie er meer bekijks hadden wij of die schoolkinderen. Ook zie je dan ineens een man lopen met een kast op zijn rug(!) die met een band op het hoofd gedragen wordt.

Ineens zie je dan rook in de lucht en ben je in de buurt van de lijkverbrandingen. Toen waren we bij pasupatinath wat heel indrukwekkend was, een gids heeft ons hier nog rondgeleid en van alles verteld. Er was een lijk die pas een half uur overleden was en lag te wachten tot die verbrand zou worden

info
Veel Hindoes die hun einde voelen naderen, komen naar de rivier om er te sterven. Daarom is bij de tempel een ziekenhuis opgericht voor de stervenden. Men verbrandt hun lichamen op de crematie-ghats, de stenen platforms aan de westelijke oever van de Bagmati. De ghats aan de voet van de hoofdtempel zijn bestemd voor de leden van de koninklijke familie en andere hooggeplaatsten: de ghats rechts van de bruggen over de rivier zijn voor gewone stervelingen.

Eerst wast men de dode in de rivier. Daarna wikkelt men het lichaam in doeken en vervoert het op een draagbaar naar de crematieplaats. Hier wordt het lijk op de brandstapel gelegd, waarna de oudste zoon de laatste riten uitvoert. De geboorte van een zoon is voor hindoefamilies daarom uiterst belangrijk: zonder zoon kan de laatste ceremonie niet plaatsvinden en is de ziel gedoemd tot eeuwig ronddolen. Na de verbranding gooit men de as in de rivier en bevrijdt daarmee de ziel van de overledene van de eindeloze cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte.

De heiligste tempel van Nepal en een van de beroemdste Shiva-heiligdommen in Azië. De tempel is gewijd aan Shiva in zijn vriendelijktste vorm als Pahupati, de Heer der Dieren en schutspatroon van Nepal.

Pashupatinath bestaat uit een complex van tempels, kleine heiligdommen en badplaatsen aan weerskanten van de rivier de Bagmati. Op de top van de heuvel heb je een goed overzicht over de stad en pashupatinath.

We hebben hier de hele middag doorgebracht. We zijn met een taxi nog wel richting Durbar Square geweest maar je moet hier ook de tijd voor nemen en we hadden vandaag al genoeg gezien. Was wel een hele mooie dag en ondanks de regen hebben we ons prima vermaakt. ’s Avonds nog afgesproken om te gaan eten met z’n vieren en toen hebben we bij een Indisch restaurant gegeten in thamel. Was erg gezellig en lekker. Om halfelf gaan slapen.

Vrijdag DAG 05
Om 7.15 wekker, tas ingepakt en ontbijten. Om 9 uur vertrokken richting Nagarkot, daar de tempel Changu Narayan bezocht.

info
De tempel van Changu Narayan ligt op de top van een heuvel, 13 km ten oosten van Kathmandu. De tempel is gewijd aan Narayan, een incarnatie van Vishnoe. De tempel met twee daken staat op een grote binnenplaats en wordt omringd door huizen die vroeger dienst deden als verblijfplaats voor priesters en pelgrims. De pagode heeft aan alle zijden een ingang met drie deuren.Stenen leeuwen bewaken de vergulde hoofdingang.

In een nis bevindt zich het 70 cm hoge beeld van Vishvarupa Vishnoe (foto), de almachtige Vishnoe. Dit magnifieke beeldhouwwerk van zwarte steen is een van de mooiste uitingen van Nepalese kunst. Onderaan ziet u narayan, liggend op de kronkels van de slang Ananta. In het midden staat Vishnoe, met tien armen en hoofden, op de schouders van een jonge vrouw als symbool van de aarde. Naga’s of slangenkoningen ondersteunen de god. De vier olifanten staan model voor de windrichtingen. Het beeldhouwwerk waarvan de rechterbovenkant is afgebroken, dateert uit de Licchavi-periode, waarschijnlijk uit de 5de of 6de eeuw.

Veel foto’s gemaakt en uitleg gehad van een gids. Was er mooi! Vooral het straatje er naar toe en het uitzicht wat je vanaf daar hebt. Daarna zijn we vertrokken voor een mooie lange wandeling. We hebben ongeveer 6 uur gelopen. Was alvast een goede oefening voor de trekking! Het was een hele mooie tocht, in de bergen en met een heel mooi uitzicht. Het was alleen jammer dat het niet zo heel mooi weer was anders hadden we een nog mooier uitzicht gehad. We hadden een hele gezellige kamer en na een douche zijn we gaan eten. Was erg lekker, een kopje tomatensoep en daarna macaroni met spinazie. Daarna hebben we met z’n vijven nog gekaart. Later moesten we nog dansen met de obers maar alleen jimmy had daar zin in. Toen maar gaan slapen.

Zaterdag DAG 06
We zouden om half 6 gewekt worden als het helder was maar helaas niet. Om half 7 eruit en om 8 uur vertrek richting Chitwan. Onderweg wat geslapen en een keer gestopt. Tussen de middag hebben we heel lekker gegeten in de tuin van een restaurant. Tegen 5 uur waren we bij Chitwan waar we verder zijn gegaan met jeeps en marianne met de moter. Dat was echt geweldig! We hebben hele mooie kamers (foto) het is hier alleen verschrikkelijk warm. Na het douchen genoten van de zonsondergang. Daarna aan tafel voor een Nepalese Avond. De dames kregen allemaal 3 armbanden en een tika (stip) op het hoofd. (foto) De heren kregen een topi, een hoedje wat ze moesten dragen. We moesten eerst onze handen wassen, omdat je met de hand eet en daarna kregen we uitleg over het eten. We kregen Dal Bhat, “het” gerecht uit Nepal met o.a. rijst, groenten, vlees, sla en aardappels. Na het eten mochten we naar buiten en werd er voor ons gedanst door nepalese dansers en muzikanten. We mochten zelf ook nog meedansen. Nog even bij het kampvuur gezeten en naar bed.

Zondag DAG 07
Om half 6 gewekt om 6 uur ontbijt en om 7 uur weg. Eerst een stuk langs de rivier gelopen toen met de kano over de rivier waar krokodillen in zitten maar helaas niet gezien. Aan land zijn we verdeeld in groepen en hebben door het woud, bos en olifantengras gelopen. Er werd door de gids nog uitgelegd wat je moest doen als je een beest tegen zou komen. Al s je een beer ziet moet je in een rondje gaan staan en als je een tijger tegen komt dan moet je in een boom klimmen(?), bomen waren er nauwelijks alleen hele dunne. Helaas hebben we niets gezien. Alleen aan het eind nog apen dat was ook heel mooi. Op de terugweg nog een mooie vlinder gezien. Om 12 uur waren we weer terug en de middag hadden we vrij! Was wel even lekker. We hebben eerst maar eens gedoucht en wat gegeten. Daarna in de tuin gezeten en wat gelezen en nog wat geslapen. Het is hier wel 33 graden dus daar wordt je best moe van en het is tenslotte vakantie! Om 17 uur konden we met Andre mee naar het kindertehuis. Andre is ook een gids van djoser en heeft hier een kindertehuis opgericht. Heeft veel indruk gemaakt. De kinderen zitten daar met z’n allen samen huiswerk te maken, zonder ruzie. Het was heel mooi om te zien, de kinderen hebben echt helemaal niets en zijn toch heel gelukkig. Op blote voeten en met gaten in de kleren. Er was er eentje die heel ondeugend was, die is door zijn ouders in de steek gelaten en heeft heel lang op straat geleefd. Nog steeds als hij een vlieg ziet dan eet hij die op! Ik vind het heel goed wat andre heeft opgezet en als je ziet dat je voor zo weinig geld zoveel voor die kinderen kunt doen, echt heel mooi! Voor 150 euro kan 1 kind een heel jaar naar school, schoolboeken, eten en drinken, kleren en kan slapen in het kindertehuis.

Maandag DAG 08
Weer om half 6 opstaan (vakantie????), om 6 uur ontbijt en om 7 uur op de olifant. Het 1e uur vond ik niet veel aan, maar gelukkig daarna zagen we neushoorns dus dat was geweldig. Wat een mooie beesten en we zijn er ook heel dicht bij geweest. Toen nog een stuk door de bush en een hele mooie roofvogel gezien. Na 3 uur mochten we weer van de olifant af maar het was toch wel een mooie belevenis. Toen we terug waren hebben we wat gegeten en hadden we tijd voor ons zelf. Dus ben ik wat winkeltjes langs gegaan en heb ik nog even geinternet. Ik had ook wat mailjtes terug dus dat was wel erg leuk. We gaan zo een stukje (?) fietsen en het is heel erg heet. Om 14.45 uur weggegaan op de mountainbike en om 18.45 uur waren we weer terug. Dit was niet echt de bedoeling we zijn echt overal langs geweest en vooral 4 uur was een beetje overdreven. Het laatste stuk was het zelfs donker! Maar goed wel weer heel sportief geweest. Alleen als je hier iets in tijd vraagt en ze zeggen 5 minuten reken dan maar op zijn minst een half uur! Ben er wel een beetje ziek van geweest of was het, het eten? Nou ja dan heb je het maar gehad, had alleen de angst dat het door zou zetten en dan de volgende dag een hele dag in de bus en daarna de trekking, dan moet je wel fit zijn. Gelukkig nog wel wat geslapen. Wel zielig voor marianne. Om 6 uur opgestaan en ors genomen en wat toast gegeten. We zien het wel!

Dinsdag DAG 09
In de bus gelukkig nog wat geslapen en maar niet teveel gegeten. Om half 3 waren we in Pokhara. We hebben een ruime kamer en een hele mooie kaptafel We hebben om 19 uur briefing over de trekking! Marianne en ik zijn nog even naar het meer gelopen en hebben daar een bootje gehuurd en hebben ons laten varen. Heerlijk! We zijn nog bij een eilandje gestopt en een tempel bekeken die in het midden van het eiland staat.

Info
Het phewa-meer is meteen lengte van 9,6 km en een breedte van 3,2 km het op een na grootse meer van nepal. Vanaf het meer heb je een prachtig uitzicht op het Annapurna-massief. Op een eilandje midden in het meer staat een heiligdom met twee gele daken. Deze tempel van Varahi Bhagvati is gewijd aan een incarnatie van Durga. Op dinsdag en zaterdag brengen pelgrims, die zich met boten laten overzetten, dierenoffers aan deze bloeddorstige godin.
Daarna de laatste inkopen gedaan voor de trekking en terug naar het hotel. Daar nog maar eens de tas ingepakt voor de trekking, het is de bedoeling dat je een kleine dagrugzak meeneemt en de grote rugzak blijft in het hotel. Om 19 uur briefing, het is heel spannend, want nu gaat het echt gebeuren. Hari vertelde het zo leuk dat je gewoon zin hebt om te gaan. Hij gaf allemaal handige tips over wat je wel en niet moest doen. Het belangrijkste is dat je je aanpast aan het land en hun gewoonten, dus geen geld geven aan kinderen, inwoners geen hand geven dat kennen ze hier niet, maar de handen vouwen en namaste zeggen. Het is ook belangrijk dat je loopt in je eigen tempo er is in principe maar 1 weg omhoog en er is altijd iemand bij je en vooral GENIETEN!!!!

Toen zijn we met z’n vieren nog wat gaan eten bij het meer en vroeg gaan slapen want morgen moeten we fit zijn en vroeg op! Het eten is er goed ingebleven dus dat is prettig. Om 22 uur al gaan slapen.

DE TREKKING

Woensdag DAG 10 - 1e dag van de trekking
Marianne en ik waren al om 6 uur wakker van de zenuwen, het is best spannend met name voor jezelf omdat je niet weet wat je verwachten kan, of je het aan kan om 6 dagen te lopen enz.

Om 7 uur ontbijten en half 9 vertrokken met de bus. Onderweg was de fishtail-mountain al goed te zien. Nog gestopt om een foto te maken. Even later werden we afgezet met de bus en kon de trekking beginnen. Om 10 uur zijn we begonnen met lopen. We gaan vandaag van naya pul (1070) naar tirckedhunga.(1540). Het is ongeveer 5 uur lopen. Het viel me mee de eerste dag. We lopen rustig en hebben veel stopplaatsen. Daar wachten de dragers op ons en hebben een gasstel bij zich waar ze dan water op koken en koffie of thee zetten. Dan zit je daar bij een waterval op stenen en krijg je koffie en thee met koekjes en noten. Wat wil een mens nog meer.!!!!!!!! Onderweg krijgen we dan bij een restaurant wat te eten, het is meestal rijst met groenten maar heel vaak hebben we ook kunnen kiezen. Wat een prachtige natuur heb je hier, overal beekjes en watervallen en dan die kracht van het water, heerlijk! Het water ging de hele tijd met ons mee. Het is volop genieten! Om 16 uur zijn we bij de lodge en iedereen kan douchen, ik had wel een koude maar evengoed is het heerlijk dat je je even af kunt spoelen. Goed de beentjes en voetjes inwrijven en klaar voor de tweede dag! We hebben nog even lekker op het balkon gezeten en daarna hebben we gekaart en gegeten. We gaan vroeg slapen want morgen moeten we heel vroeg op (6uur).

Donderdag DAG 11 - 2e dag van de trekking
Om 6 uur opgestaan en om 7 uur vertrokken. Vandaag zijn we op het ergste voorbereid, we moeten 2,5 uur klimmen en dan gaan we pas ontbijten. Gelukkig dat je er op instelt, want uiteindelijk viel het best wel mee en als je dan met z’n allen zit te ontbijten, brood/koffie/omelet, dan ben je het ergste alweer vergeten! Vandaag gaan we van Tirckhedhunga (1540) naar Ghorepani (2750). Er wordt veel gestopt om een foto te maken of om pauze te houden, heel relaxed. Aan het eind van de middag had ik het wel even zwaar, er was gezegd nog maar een half uur en toen bleek het uiteindelijk een uur te zijn, en vooral met heeeeeeeel veeeeeeeel klimmen, je praat dan echt over treden, waar ik bijna op moet klimmen, maar je wordt altijd wel heel vriendelijk geholpen door de gidsen die je hand vastpakken of je even snel helpen. Ze willen ook je rugzak wel dragen maar daar ben ik nog te eigenwijs voor, gaat ook prima! Als je er dan uiteindelijk bent en je gaat zitten en je krijgt een kop thee of koffie, dan ben je wel weer heel voldaan. Vooral toen marianne en ik de kamer gingen bekijken, we moesten dan wel weer klimmen (bovenste etage, en liften kennen ze niet) maar we hadden een geweldig mooi uitzicht. Het was jammer dat het wat bewolkt was. Ik ben me even gaan douchen, en had een douche die nog kleiner was dan mezelf en met een kaars aan i.p.v. licht dus erg romantisch. Het was een klein straaltje maar zelfs dat is heerlijk! Daarna nog even bij de houtkachel gezeten, koffie gedronken, eten besteld en je bent weer warm van binnen. Toen nog even naar de kamer, waar we vreselijk gelachen hebben met manda en william. Hun zaten 3 kamers verder, maar de muren waren zo dun, dat het net leek of dat ze naast ons zaten! We kregen nog een cadeautje: de fishtailmountain helemaal in de zon, echt heel mooi, dus gauw een foto gemaakt, wat een plaatje!!!!!!! Later naar beneden, wat gegeten, gekaart en gekletst!Om half 9 naar boven en naar bed, heb wel spierpijn nu. Morgen worden we om half 5 gewekt, gaan we naar Poon Hill. Hopen op helder weer!

Vrijdag DAG 12 - 3e dag van de trekking
Om 4.45 vertrokken zonder koffie of ontbijt. Met water met een vitaminetablet, snickers, fototoestel en een warme trui gaan we op weg naar de zonsopgang die moet je gezien hebben!!!!!!! In het donker gaan we dan met z’n allen, alleen Harm en Lia gaan niet mee. In het begin ging het nog wel, maar het was alleen maar klimmen, echt heel erg, heb zelfs een moment gedacht, ik blijf hier wel zitten en wacht tot ze weer benedenkomen. Maar ook nu weer als je eenmaal boven bent dan ben je toch weer heel blij dat je ook dit weer gedaan hebt. Het was een hele klim en zonder de hulp van de anderen die me gesteund hebben was het heel wat moeilijker geweest, maar uiteindelijk ben je er! Iedereen bleek het zwaar te hebben gehad, dus dat is een hele troost. Boven kon je nog koffie of chocolademelk krijgen, echt heel grappig en lekker. We zijn van 2750m naar 3193m geklommen dus een hele hoogte. Je krijgt dan ook last van je adem zelfs als je niet meer rookt, dat is nu wel een voordeel! De zonsopgang was wel heel erg de moeite waard, dus het was niet voor niets! Nog hele mooie foto’s gemaakt van de zonsopgang en van de groep! Toen moesten we dezelfde weg weer naar beneden en dat is ook nog heel zwaar, je hebt het gevoel dat je tenen uit je schoenen gaan zo drukt dat. Maar ook nu werd ik weer heel erg geholpen dus dat is wel aardig allemaal.

Toen we beneden waren, kregen we een tibetaans ontbijt: omelet met tibetaans brood, het is een beetje vet, lijkt op oliebollen, maar wel lekker. De tas weer gepakt en om 9 uur weer op pad! Nu begint de dag eigenlijk pas, Poon Hill was alleen maar voor het uitzicht. Ik heb vanmorgen eerst nog even met de gids gepraat en die heeft me precies verteld hoe deze dag eruit ziet. Dit is heel fijn omdat je je instelt op de dingen die gaan komen. Hij weet dit ook precies en als hij zegt een half uur klimmen dan is dit ook precies een half uur en dat vind ik fijn. Vandaag gaan we van Ghorepani (2750) naar Tadapani (2590). Eerst zijn we een heel stuk omhoog gegaan en als je dan denkt ik kan niet meer, kom je op een hele mooie plek en krijg je een appel en koekjes en kun je even uitrusten en ben je weer met z’n allen bij elkaar. Daarna nog a little bit up en a little bit down, wat een geweldig mooi uitzicht en omgeving. Je moet af en toe gewoon even stil gaan staan om alles in je op te nemen want het is allemaal zo ongelofelijk mooi en bijzonder. Toch weer heel anders dan Zwitserland. Het is ook heel afwisselend, zo loop je in de bush en zie je allemaal bananenbomen, dan weer langs grote rotsblokken of langs hele mooie watervallen, het is ook zo’n machtig geluid. Toen we bij de lunch aankwamen zaten er allemaal apen op de rotsen. Met het blote oog zag je ze bijna niet maar met de verrekijker wel. Ik heb de lens op de camera gezet en toen kon ik ze wel fotograferen. Was een prachtig gezicht! Na de lunch die bestond uit nudelsoep die erg lekker was, moesten we nog ongeveer anderhalf uur lopen. Het laatste half uur was weer klimmen en heb ik dit heel rustig gelopen samen met Mark en Albien, dat was echt heel relaxed, en toen we bij de lodge waren wilden we eigenlijk nog wel een stuk lopen! Buiten in de zon koffie gedronken, het is net vakantie! Daarna met een paar nog wat souvenirs gekocht en natuurlijk afdingen. Toen nog even naar de kamer, die heel gezellig was. Buiten was een douche gemaakt en die was warm en schoon dus dat was heerlijk. Daarna op de kamer de waxinelichtjes aan, je mist dan alleen nog een glaasje wijn, en hebben we nog even gekletst. Later kwamen Margriet en Rienke er ook nog bij en hebben we een nekmassage gedaan. Echt lekker! Toen hebben we gegeten en natuurlijk weer gekaart!!!!!!!!!!!! Toch is dat allemaal wel heel gezellig en gemoedelijk., je mist de radio of tv echt niet! Het eten was vandaag niet zo lekker, gebakken aardappels met paprikapoeder en hete chocomelk na wat pudding moest zijn. Om half 9 gaan slapen!

Zaterdag DAG 13 - 4e dag van de trekking
Een paar keer wakker geweest vannacht, het was koud en heb met joggingbroek, trui en sokken aan geslapen. Om 5.15 was ik wakker en moest naar de wc, kom ik buiten is er een prachtige lucht, dus dat wordt een prachtige zonsopgang! Ik marianne wakker gemaakt en toen hebben we in de uitkijktoren gewacht tot 6 uur en het was een cadeautje!!!!!!! De lucht was zo mooi het was eigenlijk nog mooier dan gisteren. Heb dan ook heel veel foto’s gemaakt. Het was daarna gewoon al warm in de zon dus lekker buiten koffie gehad, ontbeten.en geschreven in mijn dagboek met uitzicht op de bergen, wat wil een mens nog meer???????? We gaan om 8 uur weg. We gaan eerst 1,5 uur dalen, dan klimmen en dan lunch! Na de lunch nog 2 uur een beetje klimmen en 15 minuten echt omhoog. Heel fijn als je van te voren een beetje weet wat er gaat gebeuren, kan ik me er toch een beetje op voorbereiden. Vandaag hadden we twee hele enge bruggen, daar wordt je echt niet blij van. Verder prachtige rijstvelden, wietplanten, steile afgronden en smalle paden. Vandaag zijn we van Tadapani (2590) naar Chomrong (2170) gegaan en dit was de extra dag en zeker de moeite waard!

Om 15 uur waren we al bij de lodge en hebben we lekker wat geslapen. Daarna de kuitjes nog even gemasseerd en de voetjes ingewreven. Daarna nog gekaart, hoe kan het ook anders en heerlijk gegeten: kip met friet en sla, miste alleen nog de appelmoes. Was echt geweldig en dat in de bergen! Met de voetjes aan de kachel nog even gekaart en toen vroeg naar bed.

Zondag DAG 14 - 5e dag van de trekking
We werden om 6 uur gewekt en dat was heel zwaar en had vreselijke spierpijn. Helaas is het bewolkt dus geen mooie zonsopgang. We kregen bij het ontbijt een pannenkoek en koffie. Om 7.15 vertrokken en vandaag gaan we van Chomrong (2170) naar Ghandruk (1940), we vertrekken zo vroeg, zodat we op tijd in de middag aan komen want ghandruk schijnt een heel mooi dorpje te zijn, met verschillende winkeltjes! We moesten een heel eind dalen naar de rivier, weer een hele enge brug over maar ook die weer overleefd! Het is echt geweldig hoe de porters het voor elkaar krijgen iedere keer weer op het juiste moment te stoppen, thee of koffie klaar te hebben en op zo’n mooie plek. Nu is dat laatste niet zo moeilijk want het is hier gewoon mooi!!!!!!!! Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar wat een mooi en boeiend land is NEPAL!!!!!

N ever
E nding
P eace
A nd
L ove

Het laatste stuk lekker relaxed gelopen, was heerlijk .Echt genoten van de natuur, de geluiden, de rust, beetje rondkijken, foto’s maken en natuurlijk genieten!!!!!!! Toen we tegen de middag in het hotel aankwamen kregen we Dal Bhat, rijst met groenten (andijvie), linzen en aardappels. Toen naar de kamer en na een koude douche zijn we weer fris voor de middag! We kunnen vanmiddag een film gaan kijken over de bergen, maar die wordt helaas afgelast omdat de elektriciteit het niet doet. We hebben toen een stadstour(!) gekregen en gingen als eerste naar een klooster en daar moest je de schoenen uit doen. We liepen als echte toeristen achter elkaar aan en aangezien wij dat niet wilden zijn we dus onze eigen weg gegaan. Samen met Marianne, Rienke en Margriet hebben we dus winkels gezocht want daar is een vrouw natuurlijk nooit te moe voor! We zagen hele mooie straatjes maar geen winkeltjes en ineens kwamen we bij een huis waar je kleding kon huren voor een foto. Die vrouw was heel erg aardig en toen hebben we bij haar in de tuin wat gedronken. Wat een mooi huis heeft zij en vooral die bloemen. Ze was er ook erg trots op, ze was de hele tijd aan het vegen en haar kinderen zaten op het dak de buitenkant van het huis met modder in te smeren. Toen door allerlei straatjes en steegjes weer terug naar het hotel, nog even gerelaxed en gaan eten. We kregen een overheerlijke pizza, het is ongelofelijk hoe goed dat eten hier is. Ik wilde mathieu nog bellen voor zijn verjaardag, want ze hadden hier telefoon maar dat koste 10 euro per minuut, dus dat is iets te gek! Daarna werd er muziek gemaakt door de porters en moesten wij natuurlijk ook meedansen. Was wel gezellig tot dat wij ook iets moesten verzinnen en wat doe je dan als nederlanders……………de polonaise!!!!!!!!!!!!

Maandag DAG 15 - 6e en laatste dag van de trekking
Wat zijn die 6 dagen snel gegaan en wat was het mooi en voor je het dan weet zit je alweer op de laatste dag! Echt heel jammer, je kijkt er zo naar uit en voor je het weet is het voorbij. Maar we kunnen terug kijken op een geslaagde trekking, en we hebben nog 1 dag om te genieten in de bergen! De eerste 2 dagen heb ik gelopen met de regencape in mijn rugzak en vandaag dacht ik nog ik heb hem niet nodig. We waren een half uur onderweg en toen begon het te regenen en dat gaat dan heel hard en mijn regencape zat dus in de tas bij de porters! Ik was al snel heel nat, totdat ik de porters zag die aan het schuilen waren., zij hebben niet zo’n mooie regencape en waterdichte schoenen. Zij lopen op slippertjes en in een t-shirt. Maar goed zij zijn het ook gewend en ik heb toch maar gauw mijn regencape gepakt. We gaan vandaag heeeeeel veeeeeeeel dalen. Het is een vreselijke mooie tocht vandaag. We gaan van Ghandruk (1940) naar Naya Pul (1070). Al gauw scheen de zon weer en waren de rijstvelden prachtig groen, het water blauw en de krekels waren volop aanwezig! Ik liep als laatste en heb echt een paar minuten stil gestaan om alles nog eens goed in me op te nemen, nog 1 x genieten van dit prachtige land! Op een gegeven kwamen we weer bij de groep en die zaten thee te drinken aan het water. Iedereen zat lekker te genieten op een grote steen van de omgeving. Eenmaal beneden bij de rivier kregen we nog een afscheidslunch en hebben we foto’s gemaakt van de hele groep met de porters. Het laatste half uur was nog wat klimmen en begon het weer te regenen, de bergen huilen omdat wij weg gaan!

Nepal is here to change you not for you to change it!!!!!

Uiteindelijk waren we weer terug bij het beginpunt waar we de trekking gestart waren en je bent gelijk terug in de wereld. Stinkende uitlaatgassen, toeterende brommers enz. Dan pas merk je hoe je afgesloten was van alles, zonder tv, radio, telefoon of internet. We moesten hier nog een tijdje op de bus wachten en zagen nog een vrouw die op blote voeten, tegen een berg, in rok, met een mand achterop, met een mes gras wegmaait. Ook heb ik nog hele mooie vlinders gezien. Toen kwam de bus en gingen we weer terug naar Pokhara naar ons hotel. Vanavond is er een afscheidseten samen met de gidsen en porters want die zien we niet meer terug, die gaan morgen weer de bergen in om dezelfde trekking te maken met een andere groep van djoser! We gaan met z’n allen t-shirts laten maken voor de porters en de gidsen met een tekst en die bieden we dan aan! Daarna snel douchen en tijd voor een biertje! We kregen allerlei hapjes en daarna was er nog een soort buffetje met rijst, groenten en vlees. Natuurlijk werd ons clublied RESHAM PHIRIRI,weer gezongen en moesten wij meedansen en zingen. Was heel gezellig en later zijn we nog naar een kroeg geweest en dat had ik beter niet kunnen doen!

Dinsdag DAG 16
Om 7 uur wakker met een kater en dat was niet leuk. Heb tot 12 uur op bed gelegen en daarna ging het wel wat beter! Wat gegeten en de winkeltjes langs geweest. Afgesproken met rienke en margriet dat we naar een tibetaans klooster zouden gaan, om een dienst mee te maken. Om 15 uur met de taxi naar dit vluchtelingenkamp gegaan en gevraagd of de taxichauffeur wilde wachten. Het was best interessant om mee te maken, alleen is het jammer dat je niet precies weet waar het over gaat. We mochten er de hele dienst bij blijven en foto’s maken.

OM MANI PADME HUM (o gij juweel in de lotus)

Toen we later buiten kwamen was het prachtig weer en zijn we naar het meer geweest om nog even te kunnen genieten van de zonsondergang. Wat een prachtig gezicht. We hadden een bootje gehuurd met een schipper en hebben veel foto’s gemaakt. Was weer een cadeautje dat we op de laatste avond in pokhara mee mochten maken. Daarna hebben we op de kamer de tas ingepakt omdat we morgen alweer weg gaan. Ik moet vroeg op staan omdat ik ga raften met Gerard, Jimmy, Mark, Nienke, Carla en William. We hadden afgesproken om te gaan eten en hebben eerst nog wat gewinkeld. We hebben gegeten bij “The Lemon Tree”, dit was echt geweldig!!!!!!! We hadden een broodje vooraf met knoflook, kruiden en tomaat. Het hoofdgerecht was een gegrild stuk vlees en verse groenten. We hadden er allemaal twee drankjes bij. We moesten hier wel 1200 roepies voor betalen, dit is omgerekend 20 euro voor 4 personen! Is echt niet te geloven, zo lekker en zo goedkoop! Ik heb nog even snel gemaild en een mail verstuurt naar het thuisfront.

Woensdag DAG 17
Was om 6 uur wakker en heb mijn spullen gepakt en zat om half 7 al beneden. Marianne ging niet mee dus die kon lekker blijven liggen. We hebben met z’n allen ontbeten en zijn toen om half 8 weggegaan. Was een lange weg met de bus, er zaten Australiërs bij ons in en die moesten constant naar de wc. Maar goed uiteindelijk waren we er, en heb ik gezellig met carla achter een steen zitten plassen echt lachen was dat, volgens mij kon iedereen ons ook zien. We kregen een hele uitgebreide uitleg dat ik het gevoel had dat ik terug moest gaan. Uiteindelijk was het helemaal niet eng en hebben we ook nog gezwommen! Op een gegeven moment zaten er mensen aan de kant van het water en het leek net op ze aan het barbecuen waren, mark nog vriendelijk groeten, bleek het een crematie te zijn. Was wel een beetje pijnlijk. Onderweg waren er nog apen en de natuur was prachtig. Het was leuk om mee te maken. Daar nog wat gegeten en onderweg ook nog wat. Het was een vreselijke lange rit en om half 8 waren we pas in Kathmandu. We hebben gedoucht en nog wat gedronken, ik was zo moe dat ik om 21 uur als een blok in slaap ben gevallen tot de volgende morgen 7 uur.

Donderdag DAG 18
Om half 8 ontbijten en om 9 uur klaar staan want vandaag hebben we een excursie naar Patan en Bhaktapur.

info
Patan staat bekend als Lalitpur, Stad der schoonheid,door de talrijke fraaie tempels, kloosters en beelden. Het is een koningsstad net als Bhaktapur. De gebouwen op het Durbarplein van Patan laten op ondubbelzinnige wijze zien waartoe de Newar-architecten uit de Malla-periode in staat waren. De krishna Tempel aan de zuidkant van het plein is een van de weinige achthoekige tempels van Nepal. Yogamati, de dochter van koning Yoganarendra Malla, richtte de tempel in 1723 op ter nagedachtenis aan haar vader en jonggestorven zoon . De enorme koperen bel van Taleju, op een verhoging is gewijd aan de huisgodin van de Malla’s. De bel diende om erediensten voor de godin aan te kondigen en om bij onraad alarm te slaan. De Hari Shankar Tempel heeft drie daken, knielende olifanten markeren de toegang tot de tempel. De witte tempel van Narasimha dateert uit 1590 en is gewijd aan Vishnoe in de gedaante van manleeuw. Voor de Shikara staat de 6 m. hoge zuil van koning Yoganarendra Malla. De knielende vorst zit – met het gezicht gericht naar het koninklijk paleis – onder een huif in de vorm van een cobra. Op de kop van de slang zit een vogel. Zolang deze vogel daar zit komt de koning terug. Overmand door verdriet over zijn zoon is hij meer dan 500 jaar geleden verdwenen, maar de bevolking denkt nog steeds dat de koning terugkomt en houden uit voorzorg dag en nacht een deur en raam van het koninklijk paleis open.

Bhaktapur, de Stad der getrouwen, is een van de intrigerendste steden in de vallei. In deze plaat hangt nog de sfeer van een middeleeuwse nederzetting. Hier hebben we de hele middag rondgelopen en wat gegeten, overal klonk het nummer OM MANI PADME HUM, wat wel heel bijzonder was. Hier heb ik ook nog wat souvenirs gekocht en hebben we gezellig op een bovenverdieping van het restaurant gegeten, zodat je over het plein kon kijken. Ook zijn we nog bij het pottenbakkersplein wezen kijken. Een bijzondere stad maar wel heel toeristisch. Om 17 uur waren we in het hotel terug en vanavond hebben we ons afscheidsdiner (snik, snik) We hebben met z’n allen in een tibetaans restaurant gegeten ,wat heel lekker was. Daarna hebben we “echte”koffie gedronken met een tia maria. Met een paar zijn we toen nog doorgezakt bij Tom and Jerry’s!!!!!! Nog even de voetjes van de vloer in een echte dancing, en om half 3 waren we weer in hotel.

Vrijdag DAG 19
Vandaag nog de tijd om de laatste souvenirs te kopen en rond te kijken in Kathmandu. Ik ben nog bij het durbar square geweest wat we de eerste dag gemist hebben, was wel interessant maar ik heb nu wel genoeg tempels gezien en wil kopen!!!!!!! We moesten ook nog douchen en de spullen inpakken want die hadden ze weer nodig. Om 17 uur zijn we richting vliegveld gereden en hebben nog even zitten kaarten. Op een gegeven moment mochten we het vliegtuig in en daar gaan we………………!!!!!!!!!!!!!! De reis is verder prima verlopen en we waren zelfs vroeger in nederland dan gepland. Het is vreselijk koud in nederland. Kan mijn sjaal die ik gekocht heb in Nepal nu goed gebruiken!!!

Terugblik: Ik ben heel blij dat ik deze reis gemaakt heb en heb nog geen seconde spijt gehad. Ik was erg blij met mijn kamergenote, marianne, want dat heeft er zeker aan bijgedragen dat deze vakantie zo mooi en gezellig was. Verder heb ik ontzettend genoten en veel gezien en geleerd! Wat ik heel bijzonder vond is dat de mensen ondanks hun armoe nog zo blij en vriendelijk zijn.

Nepal ik kom zeker nog een keer terug, een vakantie om nooit te vergeten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!