India

Madurai, pelgrimsoord in Zuid-India

door Emmy Verhees
 
De enorme Sri Meenakshi-tempel in Madurai is met zijn felgekleurde beelden typisch voor Zuid-India. Indiërs van heinde en verre komen naar deze pelgrimsstad in de zuidelijke deelstaat Tamil Nadu, waar rituelen en tradities een eeuwenoud religieus verhaal levend houden.

Het koningspaar dat Madurai, volgens de legende, ongeveer 2000 jaar geleden regeerde, was kinderloos. Totdat Shiva, de god van leven en dood in het hindoeisme, besloot hen een meisje te sturen dat Meenakshi heette. De koning en zijn koningin namen haar op als hun eigen dochter maar maakten zich zorgen toen ze ontdekten dat het meisje drie borsten had. Shiva verzekerde hen dat de derde borst vanzelf zou verdwijnen als ze haar ware liefde zou ontmoeten. Zo gebeurde het ook, toen Meenakshi Shiva tegenkwam. Niet toevallig, want Meenakshi was een reïncarnatie van Parvati, de echtgenote van Shiva. Op de plaats waar ze trouwden staat nu de Sri Meenakshi-tempel.

Stad der Festivals
Man tempel Madurai India Madurai is gebouwd in de vorm van een lotusbloem, met de Sri Meenakshi-tempel als stralend middelpunt. Jaarlijks bezoeken duizenden pelgrims uit heel India deze stad. De tempel is beroemd vanwege de bijna 50 meter hoge toegangspoorten, de ‘gopurams’, die uitbundig zijn versierd met felgekleurde beelden van hindoeïstische goden, godinnen en mythologische wezens. Dat Madurai rijk is aan religieuze tradities blijkt uit de bijnaam Stad der Festivals, een verwijzing naar de vele jaarlijkse hindoefeesten. Zoals het Chitiraifestival in het voorjaar, ter herdenking van het huwelijk tussen Shiva en Parvati. Maar de godenbruiloft komt niet alleen tijdens deze jaarlijkse herdenking tot leven, al eeuwenlang brengen priesters elke avond de twee geliefden in de tempel bij elkaar voor de nacht. Het is een prachtig tijdstip voor een bezoek aan deze tempel en je kunt dan meteen getuige zijn van de goddelijke hereniging. In de straten rond de tempel is ook ’s avonds genoeg te zien. Bij de lootjesverkopers bespreken mannen druk de laatste uitslagen en hun kansen op een winnend lot. Vrouwen vegen de stoepen en verkopen groenten die ze in keurige stapeltjes hebben uitgestald. Meisjes rijgen slingers van witte bloemetjes die ze later in de tempel om de beelden van hindoegoden zullen hangen of in hun eigen haar binden.

Handel
Hoe dichter je bij de tempel komt, hoe drukker het wordt op straat. Thee, stoffen, armbandjes, kruiden of slippers: alles is hier te koop. De handelaren richten zich vooral op de kleurrijke stroom pelgrims. Met bergen koopwaar op hun schouder of slechts een stapeltje visitekaartjes in de hand achtervolgen ze de gelovigen en toeristen om ze ervan te overtuigen dat ze beslist iets moeten eten of drinken, dat ze toch zeker wel even willen kijken en misschien wel zullen kopen. Tussen de bedrijvigheid door loopt hier en daar een koe die zich loom ontfermt over kokosnootschillen en ander afval.

Wie zijn zintuigen even rust wil gunnen en ontsnappen aan alle verkooptechnieken, heeft maar een mogelijkheid: de poorten door en de tempel in. Bij de ingang staat een olifant die voor een paar roepies voorbijgangers zegent door met zijn slurf voorzichtig hun hoofd aan te raken. De olifant symboliseert voorspoed en wijsheid en verwijst naar Shiva’s zoon Ganesh, de populaire god met de olifantenkop. Zelfs kleine kinderen die een beetje bang zijn voor het grote beest worden door hun ouders onverbiddelijk onder de olifant gezet: een beetje geluk en wijsheid kan iedereen wel gebruiken. Dat Indiërs niet alleen als pelgrim maar ook als toerist de tempel bezoeken, blijkt wel uit het grote aantal camera’s dat vrolijk van hand tot hand gaat om alle familieleden op foto vast te leggen, het liefst samen met een buitenlandse toerist. Inkopen doen hoort er ook bij. Onder fel tl-licht in kleine stalletjes gaan de zilveren offerschaaltjes waarop kleine kokosnoten en bananen zijn gerangschikt, grif van de hand, maar ook armbandjes, speelgoedgeweertjes en ansichtkaarten.

Mysterieuze sfeer
Tempel Madurai India Elke avond klinken in de Sri Meenakshi-tempel tromgeroffel en lichte fluitklanken. Vier dragers halen het beeld van Shiva op een prachtig versierde draagbaar uit zijn verblijf om hem naar de kamer van Parvati te brengen. Twee mannen wuiven het beeld koelte toe met enorme waaiers en drie anderen volgen de stoet met een brandende drietand, het symbool van Shiva. Hoewel het beeldje schuilgaat achter gewaden en zo onzichtbaar blijft voor toeschouwers, lopen pelgrims zingend en met hooggeheven handen om de draagbaar heen. Ze lijken in staat om alleen te zijn met hun god zonder zich iets aan te trekken van de drukte in de tempel. De geuren van wierook, brandende kokosolie en mensenzweet van eeuwen, overheersen in het hart van de tempel en de lucht voelt warm en vochtig aan. De vuurtjes voor de beelden werpen grillige schaduwen die, samen met de muziek, zorgen voor een mysterieuze sfeer. Als Shiva bij Parvati’s kamer aankomt, stopt de muziek en doen pelgrims een stapje achteruit om de kleine optocht door te laten. Shiva is voor de nacht weer bij zijn geliefde en de deuren van Parvati’s kamer zullen dicht blijven tot de volgende ochtend. Lang duurt de ceremonie niet maar dat maakt het ritueel, dat verhaalt van een van de mooiste tempels in India, niet minder indrukwekkend.

Bekijk de rondreis door Zuid-India.
 


  
Aan de informatie in deze artikelen en verhalen kunnen geen rechten ontleend worden.

Klantwaardering

8,7

Een geweldige, indrukwekkende, bijzondere, maar ook erg verm...
Een geweldige, indrukwekkende, bijzondere, maar ook erg vermoeiende reis. Heel veel gezien, beleefd en ervaren. Verschillende volken gezien, verschillende landen ervaren. Heerlijk gegeten, met verschillende valuta leren omgaan. Leren onderhandelen en enorm genoten. Met een geweldige reisbegeleidster

Leny B. - 10,0
Terug naar boven