Reisverslag 22-daagse rondreis Zuid-India

Zaterdag 25-01-2014       Amsterdam - Chennai
We zijn gisteren, vrijdag, ’s namiddags met de taxi samen met Marc en Sonja naar Schiphol vertrokken. Wel met een beetje vertraging, want er was ‘s morgens een auto in de flank van Marc’s wagen gereden, waardoor hij nog wat moest regelen met de verzekering. Tegen het aperitief waren we in Ibis Schiphol, en daarna hebben we lekker gegeten zoals we daar gewoon zijn.

Zaterdag rond halftien met de shuttle bus naar Schiphol, er eerst een stevig ontbijt genomen en dan vlot ingecheckt. De security control was aan de gate zelf, met een bodyscanner die bij mij twee valse alarmen gaf: mijn geldbuideltje en iets thv mijn rechter enkel. Als het vliegtuig toekwam, een A 380 - 800, spoedde iedereen zich naar het raam om foto’s te maken. Het is wel een indrukwekkende mastodont met zijn twee verdiepingen en 22 wielen. Hij was leeg, en werd direct opgevuld met de bagage op het “gelijkvloers” en de catering op de twee passagiersverdiepingen tegelijk. Het boarden verliep relatief snel, in deze versie waren er 520 zitplaatsen - op het bovenste verdiep enkel de chique plaatsen, naar verluid voor zo’n 1000 € meerprijs. Maar de zitplaatsen in de economy class waren ruimer zowel in de breedte als in de lengte. Eindelijk eens voldoende plaats voor de benen! Ook het eten was van meer dan gemiddelde kwaliteit. We vlogen dan ook met Emirates, die veertig van deze airbussen bezitten! Met lichte vertraging zijn we rond halfdrie vertrokken, en in Dubai om kwart na acht toegekomen, kwart na middernacht plaatselijke tijd. Voor de transfer hadden we ruim twee uur de tijd, dus hebben we wat kunnen shoppen.

Naar Chennai, het vroegere Madras, zijn we met een Boeing 777-400 gevlogen. Toch wel een lastig uur om wat te slapen op deze relatief korte vlucht. Zodra ik sliep kwamen ze al met het ontbijt, en daarna was er nog maar twee uur om een uiltje te vangen.

Zondag 26-01-2014       aankomst Chennai - Kanchipuram - Mahabalipuram
Hotel Mammalla Heritage104, East Raja Street Tamil NaduMamallapuramIndia+91 (0) 4427442060+91 (0) 4427442960
We kwamen toe rond 8 uur lokale tijd, maar het duurde enorm lang, zo’n twee uur, tegen dat iedereen zijn bagage had gerecupereerd. De reisleidster Julia stond ons buiten op te wachten, want omwille van de nationale feestdag mocht dit niet binnen gebeuren. We werden direct ondergedompeld in de warme drukte met getoeter langs alle kanten: welcome back in Asia!
Van Chenai hebben we quasi niets gezien, we reden immers met onze comfortabele reisbus ineens door naar ons hotel in Mammalla (of mammallalipuram of Mahabalipuram). We hielden wel een tussenstop in Kanchipuram, een soort lokaal Bokrijk. Veel was er niet te zien. Een vrouw vroeg heel beleefd (met gebarentaal) of ik een foto van haar man wou maken, en dan ook van de andere familieleden en uiteraard ook van haar zelf. Ze waren apetrots, en bedankten me met een stevige handdruk.

Het hotel is van betrekkelijke categorie, maar heeft wel een openluchtzwembad op het eerste verdiep en een goed restaurant waar we ‘s avonds gegeten hebben. ‘s Middags hebben we aan het strand gegeten. Je kon zelf je superverse vis uitkiezen. Wij hebben ieder een kleine langoest gegeten, zo vers dat ze bijna uit de kartonnen doos sprongen waarin ze getoond werden. Met frietjes verdorie, maar wel goede. En een pintje bier van 660 ml er bij. Voor 14 € pp Bij terugkeer naar het hotel zijn we een winkel binnengegaan om een bepaalde soort trompetten te bekijken, die inschuifbaar waren. Mooie dingen maar toch nogal groot om mee te nemen. We hebben er wel een klankschaal gekocht, Sonja is met een nieuwe armband naar buiten gekomen en Marc met een masker. Wat verderop was ik de anderen kwijt geraakt, ttz ze hadden niet op me gewacht toen ik een vogel aan het fotograferen was, en ik was dan maar een kruispunt te ver gegaan omdat ik ze nergens zag, waar ik aan een vriendelijke local de weg heb gevraagd. Hij was meester-steenkapper met een “atelier” met enkele leerlingen, dat ik natuurlijk even bezocht heb, en al even natuurlijk er iets gekocht heb, waarmee hij heel blij was. Hij heeft me tot aan het hotel begeleid!

Eens op de kamer lieten we ons overmannen door de slaap, en zoals afgesproken zijn we om 7 uur dan met Marc en Sonja aan het zwembad gaan eten - een medium pikante curry van kip en garnaal met rijst en naanbrood. Met twee pintjes (die we in een stenen drinkbeker kregen, want eigenlijk schonken ze geen bier op deze feestdag) en fooi 1500 Rupi, zo’n 15 €. Voor twee wel te verstaan. Aan eten zullen we hier niet arm worden, aan souvenirs misschien wel.

Lees het hele reisverslag.