Reisverslag 21 daagse groepsrondreis Zuid India & Sri Lanka

Reisverslag 21 daagse groepsrondreis Zuid India & Sri Lanka – vertrekdatum 03/02/2018 (Wim Hogewoning)

Dag-1 Amsterdam-Bangalore

Vandaag was het zover, en begon onze reis naar Zuid-India en Sri Lanka. We waren ruim op tijd op Schiphol, voor onze vlucht met de Airbus A380 van Emirates naar Dubai. We vertrokken precies op tijd om 14.30 u en kwamen na een vlucht van 6 uur en 15 minuten om 23.45 u lokale tijd op Dubai Airport aan. We hadden ruim de tijd om over te stappen want onze vlucht naar Bangalore vertrok om 04.30 u lokale tijd. Nu was het nog ca. 3 uur vliegen tot we om 08.45 u lokale tijd in Bangalore aankwamen.

Dag-2 Bangalore
Na een langdurige visum procedure waren we rond kwart voor elf gereed om met de bus richting hotel te gaan. Omdat het vliegveld ten noorden van Bangalore ligt, en ons hotel aan de zuidkant, moesten we dwars door Bangalore en kregen we een aardige indruk van de stad. Voor Indiase begrippen vrij modern, redelijk schoon en tamelijk geordend met weinig echte bezienswaardigheden. Wel kwamen we langs de botanische tuinen van het Lalbagh Park wat er mooi uitzag. Om 13.00 u kwamen we bij het HHI Select Hotel, een leuk hotel met mooie ruime kamers. Om half drie met de bus naar Ashram Art of Living. Een bijzonder park aan de buitenkant van Bangalore. Rond zes uur weer terug bij het hotel, en om half zeven met de groep gegeten bij de Italiaan (de meeste gerechten waren erg spicy). s’ Avonds was iedereen uitgevloerd dus vroeg naar bed. Het weer was vandaag prima, zonnig en lekker warm.

Dag-3 Bangalore - Somnathpur - Mysore
Keshavatempel Somnathpur Zuid-India DjoserOm half acht ontbeten in het hotel, want om half negen vertrokken we. Eerst moesten we Bangalore uit, daarna was het ongeveer drie uur rijden naar Somnathpur over een tamelijk rustige weg, door landbouwgebied met veel groen en af en toe een dorpje. In Somnathpur gingen we eerst naar de Keshava tempel. Dit is één van de nog drie overgebleven tempels  in Hoysala stijl in India. De buitenkant van deze tempel is versierd met prachtig beeldhouwwerk. Na het bezoek aan de tempel nog even in het dorp rondgekeken en genoten van plaatselijk fruit en drankjes. Om half twee gingen we op weg naar ons lunchrestaurant in Mysore, daarna door naar ons hotel Siddharta (wederom een goed en centraal gelegen hotel). Vanaf ca. 15.30 u hadden we vrije tijd, plus de mogelijkheid van een Bollywood bioscoop bezoek. Wij kozen ervoor om op eigen gelegenheid alvast een stukje van Mysore te gaan verkennen langs o.a. New Statue Circle, Townhall, Clocktower en het Centrale Bus Station (daar in de buurt ook wat gegeten). De hele dag mooi zonnig weer, ca. 27 graden.

Dag-4 Mysore

Vandaag hadden we de hele dag om Mysore op eigen gelegenheid te verkennen. Wij zijn na het ontbijt als eerste naar het Maharadjapaleis Mysore Zuid-India DjoserMaharadja’s Palace uit 1897 gegaan. Dit paleis is zowel van binnen als van buiten prachtig en behoort tot de twintig mooiste Ymonumenten van India, dus een must als je in Mysore bent. Wat verder leuk is om te doen is een bezoek aan de St. Philomena’s Cathedral (één van de mooiste door de Engelsen gebouwde kerken), de Devaraja Market (echt Indiaas), een bezoekje aan een bedrijfje waar ze wierrook stokjes maken (heerlijke geuren) en het Jagan Mohan Palace uit 1861. Met twee personen ben je voor zo’n tour met de tuc-tuc omgerekend ongeveer 60 eurocent kwijt. s’ Middags op tijd gegeten bij hetzelfde restaurant als de vorige dag. Daarna opnieuw naar het Maharadja’s Palace voor een Sound and  Light Show (ma t/m za van 19.00 – 20.00 u). Heel apart, Indiase vertellingen en muziek met lichteffecten op het paleis. Na de show terug naar het hotel. Het weer: zonnig en warm.

Dag-5 Mysore – Kalpetta (Wayanad NP)

Om half acht ontbeten, want om half negen vertrokken we met de bus naar de Chamundi Hill (1050 m) iets buiten Mysore. Op deze heuvel staanStier Nandi Zuid-India Djoser drie tempels, waarvan de Sri Chamundeswari tempel de belangrijkste is. De tempel is ca. 2000 jaar oud en het beeld van de godheid is van puur goud. Heel veel Indiërs komen hier om te bidden. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een groot beeld van de stier Nandi. Van 11.30 tot 13.00 u hadden we nog gelegenheid om te lunchen in Mysore, daarna vertrokken we in de richting van Wayanad National Park. Na een poosje reden we langs de Mulhanga ingang van het park, waar we meteen al olifanten, everzwijnen, herten en apen gezien hebben. Via de plaatsen Sultan’s Battery en Meenangadi kwamen we rond vijf uur aan bij ons mooie resort Rainbow Holliday Home iets buiten Kalpetta. We kregen hier (bijna) allemaal en mooie thema lodge. Na aankomst hebben we nog een poosje gezamenlijk thee gedronken in de tuin. s’ Avonds met de groep heerlijk Indiaas gegeten in het restaurant van hotel Pankaj in Kalpetta. Het weer: vandaag zonnig, een beetje bewolking en boven de dertig graden.

Dag-6 Wayanad N. P.
Om acht uur ontbeten. Leuk uitgebreid ontbijt buiten geserveerd. Om 9 uur vertrokken we met de bus opnieuw riEten groep Wyanad NP Zuid-India Djoserchting Wayanad. Onze eerste stop was bij een lokale bewoner die pijl en bogen maakte. Dit gebruik was overgegaan van generatie op generatie. Vanzelfsprekend mocht iedereen van de groep ook even boogschieten, en werd er een groepsfoto gemaakt van iedereen gewapend met pijl en boog. Daarna naar een familiebedrijfje waar nog zoveel mogelijk handmatig eucalyptus olie uit de bladeren van de eucalyptus boom wordt gemaakt. Na dit bezoek geluncht in Sultan’s Battery. Na de lunch kwamen we om ca. 14.00 u aan bij de ingang van het Wayanad Park. Hier hadden we nog drie kwartier de tijd om wat rond te lopen. Om drie uur stapten we in de jeeps voor een safari door het park. In tegenstelling tot gisteren hadden we nu minder geluk en hebben alleen herten en apen gezien. Om vier uur weer terug richting ons resort met nog een tussenstop in Sultan’s Battery bij een zeer oude Jain tempel (die we alleen van de buitenkant konden bekijken). Om ongeveer zes uur weer terug bij het resort. s’ Avonds nog een keer gegeten bij Pankaj. Het weer: zonnig en warm, s’ middags wat bewolking.

Dag-7 Kalpetta (Wayanad N.P.) - Cochin
Groepsfoto pijl en boog Wyanad NP Zuid-IndiaOm zeven uur ontbeten, om acht uur vertrokken we met de bus. Dit keer met één man minder, want de buschauffeur had zijn bijrijder wegens wanprestatie naar huis gestuurd. Eerst een mooie route door de bergen en langs theeplantages daarna verder een vlakke route door veel plaatsjes naar Kozhikode (Calicut) waar we rond kwart voor tien een koffiestop hadden. De route ging verder via Guruvayar richting Thrissur in de omgeving waarvan we rond half drie gingen lunchen. Na de lunch was het nog ca. 80 km rijden via Aluva naar Kochi (Cochin), waar we om zeven uur bij ons wederom goede en centraal gelegen hotel Abad Chullickal aankwamen. s’ Avonds bij het hotel gebleven. Het weer: boven de dertig graden en af en toe bewolkt.

Dag-8 Cochin

Rond 9 uur in het hotel ontbeten en om kwart voor tien zijn we (individueel) op pad gegaan in Cochin.  Eerst door de Joodse wijk met o.a. de Joodse begraafplaats en de Pardeshi Synagoge. Van daar naar het Dutch Palace. Oorspronkelijk gebouwd Chinese vissersnetten Cochin Zuid-India Djoserdoor de Portugezen in 1557, doch grondig gerenoveerd door de Hollanders in 1663 die er tot 1795 zijn gebleven. Het paleis is beroemd om zijn prachtige muurschilderingen. Na dit paleis verder gewandeld naar de Portugese Santa Cruz Basilica, en de Saint Francis Church ook oorspronkelijk gebouwd in 1510 als katholieke kerk, maar later door de Hollanders aangepast als protestantse kerk. Hier vlakbij ook nog de Hollandse begraafplaats bezocht met graven uit de periode 1633 – 1795, en het Fort Heritage hotel dat oorspronkelijk een VOC gebouw was. Daarna nog wat gewandeld langs de boulevard, en langs de voor Cochin specifieke Chinese visnetten. Om kwart voor drie kwam de groep weer bij elkaar voor een gezamenlijke boottocht door de wateren van Cochin. Omdat de boot uiterlijk om drie uur moest vertrekken, moesten we 10 minuten later weer terug, omdat drie mensen uit onze groep een tuc-tuc driver hadden die absoluut niet begreep waar hij hen naartoe moest brengen, maar na de nodige telefoontjes heen en weer kwam dit toch nog goed en heeft de boot ze alsnog op kunnen pikken. Ter afsluiting van de dag nog een Kathakali show bezocht. Dit is een uitvoering van zwaar geschminkte mannen in mooie kleding waarbij je van tevoren ook het schminken kan bijwonen. Heel apart en de moeite waard. Na de voorstelling iets gegeten bij een Italiaans restaurant, en met de tuc-tuc  teug naar het hotel. Het weer: zonnig en 33 graden.

Dag-9 Cochin - Alleppey
Rijstboot Kerela Allepey Backwaters Zuid-India DjoserOm half negen ontbeten, en om tien uur vertrokken met de bus richting Alleppey. Ongeveer 60 km over een vlakke weg langs af en toe een dorpje. Om half twaalf waren we bij onze houseboat. Een mooie boot van twee verdiepingen met 7 slaapkamers (de bedden hadden wel een onderlaken maar geen bovenlaken, dus misschien handig om een lakentje van thuis in de bagage mee te nemen), een eetruimte en een beneden- en bovendek waar je buiten kon zitten. Eerst gingen we een uur over een meer varen, daarna ging de boot naar de kant omdat de lunch werd geserveerd. Na de lunch gingen we in rustig tempo varen over brede en smallere rivieren (samen met heel veel andere houseboats). Erg leuk en zeer rustgevend. Rond half vier koffie/thee sessie op het voordek. Om half vijf legden we weer aan om drie kwartier met kleine bootjes door smalle kanalen te gaan varen. Erg leuk, ook om de lokale bevolking bezig te zien op de kant. Na weer een poosje varen met de houseboat een nieuwe stop om voor de liefhebbers een massage + sauna te nemen. De deelnemers kwamen zeer enthousiast terug op de boot. Om acht uur diner, daarna nog met z’n allen op het voordek wat gedronken. Daarmee  kwam weer een einde aan een mooie en gezellige dag. Het weer: ca. 33 graden, dus warm.

Dag-10 Alleppey - Kovalam

Om half acht kregen we thee, vervolgens om acht uur ontbijt. Ondertussen voer de houseboat richting Alleppey waar weLighthouse Beach Kovalam Zuid-India Djoser rond 09.15 u aankwamen. Omdat Marylou last had van een heftige uitslag, gingen we eerst nog even langs het ziekenhuis om dit te laten behandelen. Hierdoor vertrokken we rond 10.15 u richting Kovalam. Na enkele stops onderweg voor toiletgebruik en om wat te eten in te kopen, kwamen we om 13.45 u door Kollam. Van hier verder richting Trivandrum waar we rond kwart voor vier langs reden. Toen was het nog een half uurtje tot ons hotel in Kovalam Beach. Wij verbleven één nacht in Beach Hotel Neelakanta aan het Light House Strand, waarbij iedereen een kamer met zeezicht had. s’ Avonds heerlijk vis gegeten bij restaurant Coconut Grove aan het strand. Het weer: half bewolkt ca. 32 graden.

Dag-11 Kovalam – Trivandrum – vlucht naar Colombo - Negombo
Vandaag vroeg opgestaan, want om 06.00 u vertrokken we naar het vliegveld van Trivandrum voor onze vlucht naar Sri Lanka. Bij het inchecken hoorden we dat onze vlucht met een Airbus A321 van Srilankan anderhalf uur vertraging had. Dus vertrokken we pas rond half twaalf en landden we op het vliegveld van Colombo omstreeks kwart over twaalf. Douane formaliteiten gingen een stuk sneller dan in India, dus om half twee vertrokken we met onze bus mede vergezeld door onze lokale gids Asith Perera, naar wederom een leuk hotel aan het strand van Negombo, Beacon Beach. Om half vier vertrokken we weer voor een rondvaart door het kanalen stelsel rond Negombo dat nog door de Nederlanders in de VOC tijd is aangelegd. Een mooie tocht waarbij we bovendien een aantal bijzondere vogelsoorten zoals bijv. ijsvogels en een waterhagedis hebben gezien, met als toetje een mooie zonsondergang. s’ Avonds in het hotel gegeten. Was goed. Het weer: half bewolkt, 32 graden.

Dag-12 Negombo – Dambulla - Habarana

Rotstempel Dambulla Sri Lanka DjoserOm zeven uur ontbeten, want om acht uur vertrok de bus voor een korte rit naar de vismarkt van Negombo. Dit is een geweldig spektakel, omdat er niet alleen vis wordt schoongemaakt en verkocht, maar er wordt ook heel veel vis gedroogd en gepekeld en de netten worden schoongemaakt. Echt een niet te missen spektakel. Vanaf de vismarkt gingen we via een korte tussenstop bij het hotel op weg naar Kurunegala voor de lunch (een rit van ca. twee en half uur, waarbij ook de zgn. Djoser-broek rondging door de bus;  een reserve onderbroek voor noodgevallen, omdat velen van ons in India toch wel wat buikloop perikelen hadden opgedaan). Om 13.45 u weer verder, nu nog een uur rijden naar Dambulla waar we de prachtige Rots Tempel hebben bezocht. Een complex van vijf grottempels waarvan de geschiedenis teruggaat tot de 3e eeuw voor Chr. Maar waarvan de belangrijkste beelden en muurschilderingen uit de 12e eeuw dateren en te vinden zijn in de Raja Maha vihara. Iedereen vond het erg mooi en indrukwekkend. Op de terugweg naar de bus nog langs een mooi Boeddha beeld gelopen. Na een korte stop in Dambulla kwamen we om half zes aan bij het heel mooie Oak Ray Elephant Lake resort in Habarana. s’ Avonds in het hotel gegeten. Het weer : half bewolkt 32 graden, alleen bij aankomst bij de tempel een fikse regenbui.

Dag-13 Bezoek Sigiriya en Polonnaruwa vanuit Habarana
Om half zeven vertrokken we vanaf het resort, want we wilden met openingstijd (07.00 u) bij Sigiriya zijn, om de drukte en de warmte te vermijden. Eerst liepen we door de watertuin, toen begon het traplopen omhoog langs de fresco’s van de maagdenKudde olifanten Minneriya NP Sri Lanka Djoser van Sigiriya, de Mirror Wall (op ca 100 m) via het Leeuwen terras naar de top op 180 m. Op de top is niet zo heel veel te zien (ruïnes) en omdat het nogal heiig was, was er ook niet zoveel uitzicht, maar het is toch wel een belevenis om deze beklimming te doen. Naar beneden gingen we via een gedeeltelijk andere route langs o.a. Cobra Hood Cave, terug naar de bus. Onderweg zagen we dat de route omhoog inmiddels heel erg druk was. Om 10 uur waren we weer terug bij het resort. Daarvandaan vertrokken we alweer vrij snel richting Polannaruwa. Dit was van de 11e tot de 13e eeuw de hoofdstad van Sri Lanka. Over een groot gebied zijn dan ook diverse interessante en mooie ruïnes te vinden zoals de Vatadage, de Hatadage en de Galvihara (met liggende Boeddha). Wij hebben al deze ruïnes bezocht op de fiets, wat een erg leuke manier was om dit gebied te verkennen. Om een uur of twee gingen we met de bus naar ons lunchadres, voor en korte lunch. Na de lunch snel naar het Minneriya N.P. voor een jeep safari van twee uur. Mooie jeeps waarin je ook rechtop kon staan. In dit park leven verschillende kudde’ s olifanten, wij hebben dan ook een prachtige safari gehad en minstens 40 olifanten gezien. Om half zeven werden we rechtstreeks vanuit het N.P. met de jeeps bij ons resort afgezet. Om half acht gezamenlijk het diner buffet gebruikt. Hiermee kwam een einde aan een heel mooie dag. Het weer: half bewolkt en 33 graden.

Dag-14 Habarane - Matale - Kandy
Om zeven uur ontbijt, acht uur vertrek. Ca. anderhalf uur rijden naar Matale waar we een bedrijf bezochten met een mooie tuin met allerleQueens Hotel Kandymeer Sri Lanka Djoseri kruiden en oliën. Voor de liefhebbers was er een gezichts of nekmassage, en we kregen heerlijke kruidenthee. Daarna nog eens anderhalf uur rijden naar Kandy, naar ons mooie hotel Casamara (met zwembad) midden in het centrum. Kandy is een behoorlijk drukke stad, wat een groot contrast was met onze vorige bestemming. Wij hebben s’ middags een korte wandeling gemaakt (in onze vrije tijd) langs het Queens Hotel, Kandy Lake, de markt en de Clock Tower. Verder nog lekker een uurtje op ons balkon gezeten met een drankje. Om half vijf vertrokken we met de groep naar een Kandyaanse dansshow van een uur (wij vonden de show in India indrukwekkender). Daarna de beroemde Tempel van de tand bezocht (Dalada Muligawa). Het bezoek aan de tempel is wel bijzonder, alleen was het vreselijk druk en wordt je geduld wel op de proef gesteld, maar dit moet je natuurlijk wel gezien hebben als je in Kandy bent. Na het bezoek aan de tempel weer terug naar het hotel. Het weer: half bewolkt ca 28 graden (Kandy ligt wat hoger).

Dag-15 Kandy

Om acht uur ontbeten, en om negen uur vertrokken met de bus. Eerst naar een mooi uitzichtpunt boven Kandy. Echt mooi Uitzichtpunt op Kandy Sri Lanka Djoseromdat het ook heel helder weer was. Daarna ongeveer acht kilometer gereden naar een fabriekje waar edelstenen bewerkt worden (en natuurlijk ook verkocht). We kregen hier een rondleiding en hebben een poosje in de winkel doorgebracht. Toen doorgereden naar de Royal Botanic Gardens. Een ruim opgezet en erg mooi park, met bovendien als bijzonderheid een grote hoeveelheid vliegende honden (een grotere versie van de vleermuis, die in bomen leeft). In het park tevens geluncht, zodat we rond drie uur weer terug waren bij het hotel. Vanuit het park zijn trouwens vier mensen van onze groep met openbaar vervoer naar het olifanten weeshuis bij Pinawella geweest. Was heel erg leuk, maar is wel ruim anderhalf uur rijden vanuit Kandy (en dus ook weer anderhalf uur terug). De rest van de middag rustig aan gedaan, want het was lekker weer, zonnig en helder en 32 graden. s’ Avonds gegeten bij restaurant Devon vlak bij het hotel, een beetje smoezelig, maar goed eten.

Dag-16 Kandy – Nanuoya – Nuwara Eliya

Trein Kandy-Nanu Oya Sri Lanka DjoserOm negen uur ontbeten, want we gingen om half elf met de bus naar het station. Hier vertrok onze trein om 11.10 u. We hadden gereserveerde plaatsen en reden door een prachtig en afwisselend landschap met heel veel theeplantages. De route ging vanuit Kandy langs o.a. de volgende stations: Peradeniya, Gampola, Hatton en Watagoda naar Nanu-oya waar we na vier uur rijden aankwamen. Hiervandaan nog ca 20 minuten met de bus naar ons wederom goede hotel Windsor, midden in het centrum van Nuwara Eliya gelegen op 1884 m (dus wat koeler). In deze plaats is nog veel Engelse invloed te zien. Dit was duidelijk merkbaar toen wij s’ middags het plaatsje nog en beetje gingen verkennen. Zo is het Postkantoor nog geheel in Tudor stijl bezienswaardig. Verder hebben we nog wat rondgewandeld over de Nuwara Eliya Golf Club die is opgericht in 1889. Ook zijn de Hill Club en het Grand Hotel de moeite van het bekijken waard, vanwege hun bouwstijl en de prachtige tuinen. s’ Avonds goed gegeten bij ons hotel. We hadden mooi warm half bewolkt weer met in Nuwara Eliya iets frisser.

Dag-17 Nuwara Eliya – Horton Plains – Udawalawe N.P.
Vandaag vroeg op, want om vijf uur vertrokken we (met ontbijt pakketten)  met twee kleine busjes naar het Horton Plains N.P. Je kunt het best vroeg vertrekken, omdat het overdag te warm wordt om lang te wandelen. Kennelijk denkt iedereen zo, want Horton Plains NP vogel Sri Lanka Djosertoen wij om zes uur bij de ingang van het park aankwamen was er een enorme file. Om half zeven begonnen wij aan onze wandeling, de World’ s End Tour van ca. 9,5 km. Je loopt door een prachtig afwisselend  landschap met af en toe heel mooie uitzichten, maar ook met regelmatig moeilijk begaanbare paden. In het begin is het koud en is een trui of jack echt nodig. Vrij snel krijgt de zon echter meer kracht, en kun je beginnen met “afpellen”. Bij World’ s End sta je naast een afgrond van meer dan 1600 m diep. Behalve de toeristen op de wandelpaden is dit gebied verder onbewoond. Wij vonden het een unieke belevenis, al was het laatste uur van de wandeling behoorlijk zwaar omdat je dan moe begint te worden en nog flink moet klimmen. Om half één waren we terug bij de busjes, en was het inmiddels behoorlijk warm geworden. Daarna terug naar het hotel, om om te kleden en wat te eten. Om kwart over twee gingen we op weg naar onze volgende bestemming. Via Welimada, Bandaruwela, Ella, de Ramada waterval (hier een korte pauze), een theestop bij Wellawaya, toen door naar Udawalawe waar we om half zeven aankwamen bij ons Athgira River Camp. Een heel leuke locatie midden in de natuur met mooie ruime luxe tenten, met echte bedden, verlichting en een mooie badkamer, kortom een goede en heel originele manier van overnachten. Om acht uur gezamenlijk diner buiten bij de rivier, daarna op tijd naar bed.

Dag-18 Udawalawe N.P. - Ahangama
Strand met palmbomen Ahangama DjoserNadat we heerlijk geslapen hadden in onze tent, moesten we nog een keer vroeg op, want om 05.15 u kregen we koffie met wat koekjes en om half zes vertrokken we met twee jeeps voor een safari door het Udawalawe N.P. Bij de ingang van het park moesten nog kaarten gekocht worden en hier was het zelfs op dit uur van de dag erg druk. Tegen half zeven begon de tocht door het park. Dit park is zeer uitgebreid en we hebben heel veel gezien. Diverse prachtige vogels, waterbuffels, krokodillen en olifanten. Echt een heel mooie safari. Om kwart voor tien waren we weer terug bij ons resort. Eerst nog wat opgefrist, daarna een heerlijk ontbijt aan het terras bij de rivier. Om elf uur vertrokken we op weg naar onze volgende bestemming nadat we genoten hadden van onze huidige locatie. De route ging langs Embilipitiya en Walasmulla naar Matara. Hier hadden we een koffie/lunch stop van drie kwartier. Wij zijn nog even naar Fort Matara gelopen uit de 16e eeuw. Om kwart voor twee gingen we weer verder. De volgende stop was bij Kogalla bij het Zeeschildpadden project. Hier worden gewonde schildpadden opgevangen, en wordt het uitkomen van de eieren beschermd en worden jonge schildpadden uitgezet in zee als ze iets meer volgroeid zijn, om te voorkomen dat ze door meeuwen of andere dieren  opgegeten worden. Wij waren erbij dat een paar schildpadjes werden teruggezet in zee. Heel leuk en boeiend. Toen nog een klein stukje rijden naar ons mooie hotel Insight Resort aan het strand van Ahangama, waar we om vier uur aankwamen. s’ Middags nog even een stukje Ahangama in gelopen (een nogal rommelig plaatsje), daarom terug langs het strand gelopen. s’ Avonds gegeten bij het hotel, was prima. Het weer: de hele dag onbewolkt en boven de 30 graden.

Dag-19 Ahangama
Vandaag een vrije dag in Ahangama. Dus om negen uur ontbeten, daarna nog een stukje rondgelopen in Ahangama en foto’s Paalvisser Ahangama Sri Lanka Djosergemaakt van de steltvissers, die alleen in dit deel van Sri Lanka voorkomen. s’ Middags lekker uitgerust bij het zwembad en het strand. Mooi zonnig weer en boven de 30 graden. Ook waren zowel het zwembad als de zee heerlijk van temperatuur. s’ Avonds gezamenlijk diner buffet in het hotel, daarna nog buiten gedanst.

Dag-20 Ahangama – Galle – Colombo
Om half acht ontbeten, want om half negen vertrok de bus. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in Galle, dat van 1640 tot 1796 een belangrijk bolwerk van de VOC is geweest. We hebben hier onder leiding van Asith een wandeling gemaakt door het oude ommuurde gedeelte, en dat was bij een temperatuur ruim boven de 30 graden best een toer. We zijn begonnen bij de Clock Tower en het Sun Bastion, het Moon Bastion en het Star Bastion. Verder over de muur langs nog verschillende Bastions, tot aan de vuurtoren. Toen via de Leyn Baan straat langs het oude Dutch Hospital en de Parlementsgebouwen koloniale tijd strand Colombo Sri Lanka DjoserGroote Kerk uit 1755. Via de oude Hollandse pakhuizen (thans museum) terug naar de bus. Om twaalf uur gingen we weer een uurtje rijden (nu grotendeels over de snelweg) tot de koffie en lunch stop. Daarna was het nog twee uur rijden voordat we Colombo binnenreden. Hier hebben we een stadsrondrit gemaakt met de bus langs de Bandaranaike Conference Hall, de Independance Memorial Hall, het Stadhuis, de oude Parlements Gebouwen en het Hoofd Postkantoor, naar ons mooi centraal gelegen koloniale hotel Grand Oriental Hotel, met grote suites en een prachtig hemelbed. Hier kwamen we om vijf uur aan. We hadden vrije tijd tot half acht, maar hadden tijdens de rondrit natuurlijk al heel veel gezien. s’ Avonds om half acht afscheidsdiner in het Harbour Room Restaurant van het hotel, goed eten en verder gezellig met de nodige toespraken.

Dag-21 Colombo – Dubai- Amsterdam
Vandaag om zes uur ontbeten want om half zeven vertrok de bus naar het vliegveld.  Dit was ongeveer drie kwartier rijden. Inchecken en diverse controles verliepen redelijk vlot en onze eerste vlucht met een Boeing 777 met Emirates van Colombo naar Dubai had een geplande vluchttijd van 4 uur en 20 minuten en vertrok precies op tijd (09.55). Om 13.05 u lokale tijd kwamen we aan in Dubai. Hier hadden we ruim anderhalf uur de tijd om naar de volgende gate te gaan. Op Dubai International Airport betekent dat een flink stuk lopen en een stuk met de trein. Onze vlucht naar Amsterdam met een Airbus 380 vertrok om 15.15 u, de geplande vliegtijd bedroeg zes en half uur. We kwamen om 19.15 u op Schiphol aan. In Nederland was het ruim dertig graden kouder dan in Colombo!

Hiermee kwam weer een einde aan een mooie reis, met een leuke groep van 11 personen en onder goede begeleiding van Monique. Sri Lanka is een bestemming die iedereen leuk vond, want het is een mooi (groen) land, met veel variatie, zonder al te veel grote afstanden. Bij deze reis bezoek zie je vrijwel alle hoogtepunten van Sri Lanka, dus krijg je Zuid-India als het ware als bonus erbij. Zuid-India is in vergelijking met andere delen van India wat rustiger en beschaafder, waarbij Somnathpur, Mysore, Cochin, Alleppey en Kovalam echt leuke plekken zijn om bezocht te hebben.

Enkele praktische tips

• Je kunt vrijwel overal geld pinnen dus hoef je in principe weinig contant geld mee te nemen (wel wat voor de fooienpot en de fooi voor de reisbegeleider).
  • Je bent alleen in Bangalore in malariagebied, dus in totaal anderhalve dag. Gezien deze zeer korte periode hebben tien van de elf mensen van onze groep dan ook geen malariatabletten geslikt.
  • Gedurende de hele reis heb je twee keer een uur wat warme kleding nodig. In het algemeen volstaat daarvoor de kleding die je thuis aantrekt om naar Schiphol te komen.
  • Op de boot in Alleppey heb je geen bovenlaken, het kan dus nuttig zijn om daarvoor een reserve lakentje van huis mee te nemen.
  • Bij de reisinformatie staat dat de hotels zonder ontbijt zijn. Omdat de resorts volpension zijn en enkele hotels ook inclusief ontbijt, is in totaal ongeveer 10x het ontbijt inbegrepen.