Overzicht Italië rondreizen van Djoser

Reisverslag Zuid-Italië & Sicilië

Reisverslag Djoser 14 daagse reis Zuid Italië / Sicilië

12 tot en met 25 oktober 2020.

Het begint een week voordat wij gaan vertrekken. Het is toch anders met de Corona in de wereld. Meerdere formulieren in moeten vullen. Een formulier voor Calabrië en 1 voor Sicilië. Mondkapjes, handschoenen en desinfecterende gel moeten mee tijdens deze reis. We moeten nog vertrekken maar ook wel benieuwd of de reis doorgaat. Gelukkig is Italië nog goed bereisbaar en geel gekleurd en hopelijk blijft het ook zo. Het kan elke dag anders zijn. Ik ga van het positieve uit. Krijg mail om gezondheidsverklaring in te vullen en de vluchtgegevens zijn gewijzigd. Op zich niet verkeerd want we vliegen nu rechtstreeks naar Napels. Ook de 1e excursies zijn al gereserveerd. Mede omdat alles nu van te voren online gereserveerd moet worden, is dit door de reisleidster ter plaatse al gedaan. Zou toch jammer zijn als we de 1e excursies al moeten missen.

Ik kijk nu al uit na volgende week zondag....zal het dan net zo zijn als nu. Gaan we? Ik hoop het want de temperaturen zijn daar toch een stuk beter. De groep is vol, 22 man/vrouw en ik heb al zin om kennis te maken.

De reis gaat door. Wel een PCR test laten doen, deze is verplicht om Italië binnen te mogen. 11 oktober, een dag voor vertrek, en ik ben al in het hotel dichtbij Schiphol. Een fly en drive zodat mijn auto twee weken bij het hotel kan blijven staan. Ik besef des te meer dat dit een andere reis gaat worden dan ik gewend was. Benieuwd of alle medereizigers ook gaan. De groep is vol met 22 mede reizigers. Morgen aan het eind van de dag, als wij in Napels aan komen, zal ik het weten. Is iedereen negatief getest? Durft men de reis wel aan?

Maandag 12 oktober aankomst Napels.
De vlucht naar Napels ging voorspoedig. De koffers waren er snel en met de bus waar voldoende ruimte was voor iedereen om te zitten naar het hotel. De 21 medereizigers waren er ook. Iedereen was negatief getest en durfde de reis aan. Een leuke kamer en aangezien ik een eigen kamer had, heerlijk veel ruimte.

Ik wilde een klein rondje door Napels lopen, mede om de benen even te strekken en een indruk te krijgen van Napels. Niet te doen natuurlijk, een grote stad en we hadden maar twee uur voordat wij met de groep gezamenlijk uit eten zouden gaan. Ik ben met Elly op stap gegaan, met zijn tweetjes is toch leuker dan alleen. In een klein koffie tentje toch de 1e cappuccino met wat lekkers erbij genomen. Wat kun je daar veel zoetigheid kopen......

Dinsdag 13 oktober
Om 09.00 uur verzamelen bij het hotel voor een korte stadswandeling door Napels. Veel tijd is er niet maar toch leuk om door de kleine straatjes te lopen met veel leuke kleine winkeltjes.

Na 2 uur konden wij onze eigen weg gaan. Eerst een heerlijke cappuccino gedronken met een lekker zoet broodje erbij. Op elke hoek bijna heb je wel een koffiezaakje om even een bakkie sterke koffie te kopen. Je kan het staand op drinken, dat is goedkoper. Je mag ook op een stoel gaan zitten en dan betaal je iets meer.

Later een leuk restaurantje uitgezocht om iets te eten. Dit kon gelukkig nog buiten op het terras. Het regende na de lunch even kort en dan zie je gelijk de mannetjes tevoorschijn komen die paraplu’s willen verkopen. Een hondje die gelijk een regen jasje aankreeg.

Om 14 uur zijn wij uit het hotel vertrokken om naar Pompei te gaan. Ik wist niet goed wat ik daarvan kon verwachten maar wat een groot gebied was er uitgegraven en tevoorschijn gekomen na de vulkaan uitbarsting van de Vesuvius. Erg leuke wandeltocht om door dit dorp/stad te lopen. Er was een Nederlandse gids en dat was ook geweldig. Zij bracht het erg enthousiast. We hadden een eigen koptelefoon zodat we gewoon foto’s konden maken en toch het verhaal konden horen. Top!

Daarna doorgereden naar Salerno voor onze volgende twee overnachtingen.
Ondertussen woensdag 14 oktober. Heerlijk geslapen in het hotel Polo Náutico aan zee. Het zou vandaag stormachtig weer worden. Alette, onze reis begeleidster was al gebeld door de boot maatschappij dat de boten ‘s middags niet zouden varen. Dat zou betekenen een kort boot ritje naar Amalfi en daar ongeveer 1,5 uur rondlopen en met de laatste boot terug in plaats van een hele dag in Amalfi. In Amalfi een korte leuke wandeling door leuke smalle straatjes. De middag doorgebracht in Salerno en dat was ook prima. In Nederland was de horeca dicht gegaan en daar konden wij hier nog heerlijk van genieten.
Naast het hotel was een restaurant en daar heeft de groep beide avonden gegeten. Een aanrader.

Donderdag 15 oktober
Vandaag een georganiseerde reisdag. Het was ook een regenachtige dag. We vertrokken om 9 uur en zouden onderweg stoppen bij een mozzarella boerderij uiteraard met buffels, Indiase buffels om precies te zijn. Wij kregen daar een rondleiding, erg leuk om te zien hoe het proces gaat. Mochten zelfs een stukje verse mozzarella proeven. Er was een winkel waar mensen uit de buurt en zelfs de hotels uit Napels hier de verse mozzarella kwamen kopen. Helaas konden we niets meenemen...komt nooit vers aan in Nederland.

Aansluitend zijn we naar Paestum gereden om daar de overblijfselen van het Griekse tempelcomplex te bekijken. Deze tempels zijn 2500 jaar oud. Bijzonder hoor. Gelukkig was het tijdens het lopen over het complex droog.

Onderweg naar het hotel nog een korte wandeling gemaakt door Rivello, een klein niet toeristisch dorpje. Helaas regende het toen wel.

Om half vijf waren wij in het hotel. We zouden hier met de groep in het hotel eten. Er was niet veel anders in de buurt. Voor 25 euro konden wij eten en drinken.....ik ben benieuwd want dat gaat nog gebeuren. Eten was prima, niet het allerbeste maar ik heb lekker gegeten.

Vrijdag 16 oktober
Rond 9 uur vertrokken wij naar Tropea. Onderweg een koffieshop en rond 13 uur waren wij in het hotel La Perla. Lekker de hele middag en een zaterdag vrij om te besteden. Eerst maar naar het dorp om een hapje te eten en door naar het strand gelopen. Het strand ligt lager dan het oude dorp waar wij dichtbij zaten dus dat werd trappen lopen. Eenmaal op het strand begon de zon te schijnen en hebben we een heerlijke Spritz Aperol gedronken in een strandtentje aan het strand terwijl Nederland in een lichte lockdown zit.

Zaterdag 17 oktober
Een vrije dag en toch ook een rustige dag. Vanochtend heb ik het oude stadje verkend door er heerlijk doorheen te slenteren. Leuke plekjes om te fotograferen. Daarna rond een uur of 11 op terras gezeten met een cappuccino en een stukje gebak. Je kan tijdens deze reis zoveel lekkers eten. De middag ben ik met de trein naar Capo Vaticano gereisd. Een klein stukje, ik denk ongeveer 8 minuten met de trein. Daarna wel 2,5 km gelopen om op het uitkijkpunt te komen. Gelukkig was daar ook een eet tentje open, er was namelijk al veel gesloten. Daar weer heerlijk gezeten en langzaam terug gelopen om de trein weer te nemen naar Tropea.

Redelijk bijtijds terug in het hotel. De trein tijden zijn niet zoals in Nederland en gaan niet vaak. Tijdens de ochtendwandeling door de oude stad veel kleine restaurantjes gezien. Daar ga ik er vanavond 1 van uitkiezen. De 1e avond zijn wij vrij snel op een terras gaan zitten en dat was in het centrum maar eigenlijk niet doen. Neem de kleine straatjes en daar kom je zoveel leuks tegen...

Zondag 18 oktober
Een lange reis dag voor de boeg. We gaan naar Sicilië. Met de boot de straat van Messina overgestoken en doorgereden naar Messina. De boottocht duurt niet lang. Ongeveer 20 minuten. We stonden nog niet op de Ferry of hij voer al weg. Leuk om zo naar Sicilië te varen. In Messina gestopt bij de kathedraal. Ik ben de vele trappen op gelopen om het klokkenspel aan de binnenzijde te bewonderen. Eenmaal buiten begon om 12 uur het oudste uurwerk te spelen met een kleine show.

Daarna doorgereden naar een parkeerplaats/ tankstation om een broodje te eten. Vervolgens doorgereden naar Palermo waar wij rond half 7 aankwamen en ja de spullen op de kamer gelegd en met een kleine groep wat gegeten en zo was deze dag ook weer om. We blijven hier drie nachten en dat is erg prettig. Even niet uit de koffer leven.

Maandag 19 oktober
Vanmorgen met de hele groep vertrokken naar de kathedraal van Monreale. Prachtige kathedraal met veel mozaïek.

Daarna de catacomben bezocht, erg bizar wel. Het meisje Rosalia is in goede staat te bekijken. Naast de catacomben ligt een begraafplaats en
daar kun je ook gelijk een kijkje nemen. Foto’s van de catacomben mocht je niet maken.

De lunch was dit keer geregeld door de chauffeur Vito. Hij had vooral eten gekocht wat de Sicilianen aten. Erg lekker en goed verzorgd. Het was mooi zonnig weer dus een plek in een park opgezocht. Vanaf het park terug gelopen naar het hotel. En op de terug weg nog het theater Massimo bezocht. Ook mooi van binnen....

Dinsdag 20 oktober
Wederom een vrije dag in Palermo. Vandaag een leuke ronde door de stad gemaakt. En het is ook heerlijk weer. Richting de oude stad gelopen en een grote fruit, vis, en van alles wat markt bezocht. Daar zijn ook leuke kleine tentjes met terrasjes te vinden.

Daarna bij de kathedraal van Palermo een broodje gegeten om daarna met goed gevulde maag de kathedraal te bezoeken. Voor 5 euro mag je ook naar boven en dan heb je een prachtig uitzicht over de oude en de nieuwe stad. Een aanrader, een paar trappen klimmen maar dan heb je ook wat.

Langzaam terug gelopen, af en toe een winkeltje binnen en een Italiaans ijsje gegeten. Redelijk op tijd weer terug om ons voor te bereiden op de avond.

Woensdag 21 oktober
Een leuk dagje weer. Vroeg ontbijten om 7 uur. Op weg naar Segesta om daar een tempel te bezoeken. Ook lag daar een oud theater. De moeite waard, allebei.

Daarna doorgereden naar Marsala om daar te gaan lunchen. Voor de lunch nog gestopt bij zoutvlaktes van Trapini.

Na de lunch doorgereden naar Selinunte om daar Griekse ruïnes te bekijken. Een gedeelte was niet open omdat er brand was geweest. De tempel met nummer E was wel open en dat bleek toch wel de mooiste te zijn. Half 6 aankomst in het hotel en voor het gemak van de groep was het diner inbegrepen.

Donderdag 22 oktober
Vandaag ook weer om 7 uur ontbijt. Om 10.00 uur moesten wij bij de beroemde Valle dei Templi zijn. De entree is net als in Nederland met een tijdslot. Wij konden er van 10 tot 12 uur rond kijken. Erg mooie tempels met de stad Agrigento op de achtergrond. Het archeologisch museum kon ook bezocht worden maar dat heb ik niet gedaan. In de tempel vallei is al zoveel moois te zien dat je de twee uur makkelijk vol maakt.

Om 12 uur zouden we weer opgehaald worden om naar een restaurant te gaan met een klein binnen tuintje. Net groot genoeg voor de groep. Heerlijke broodjes weer dus iedereen tevreden de bus weer in.

Een tocht van bijna twee uur stond op het programma om naar een oud jachthuis te gaan. Villa Romana del Casale. Een jacht verblijf van een Romeinse gezagsdrager. In dit jachthuis was nog mooie Romeinse mozaïek te bewonderen.

Vrijdag 23 oktober
Vroeg weg op weg naar de Etna. We kregen te horen dat het koud zou zijn boven op de Etna, en ook vaak veel wind. Dus warme kleding mee en gaan maar. Eerst met een kabelbaan naar 2550 meter. Op deze vlakte kon je rond lopen. Is niet zo heel groot. Daarna het laatste stuk van ongeveer 400 meter met een bus omhoog. En wat was het mooi zeg. Met een gids een rondje gelopen over een krater, die niet actief was. Maar je kon de Etna ruiken, horen rommelen en je zag de rook. En we hadden prachtig zonnig weer en er was geen wind. Fantastisch!

Zaterdag 24 oktober
De laatste dag. We waren vanaf de Etna doorgereden naar Giardini-Naxos vlakbij Taormina. Een heerlijk hotel met uitzicht op het strand. Ik ben met de stads bus naar Taormina gegaan om met een andere stadsbus naar Castelmola te gaan. De bussen rijden niet vaak dus dat werd toch wel even plannen. Bij tijds weg en naar Castelmola gegaan. Een klein plaatsje met mooi uitzicht over Taormina. In café Turrisi een kopje koffie gedronken, apart café maar wel mooi gelegen.

Op de terugweg vanaf Castelmola nog door Taormina gewandeld en gelijk geluncht. Prima stadje ook. Hier kon je de laatste souvenirs kopen.

De volgende dag, zondag de 25e oktober terug naar huis en op het vliegveld van Catania de laatste cappuccino op Italiaanse bodem gedronken.

Enkele handige tips:
Geld halen kan in elke stad. Gemakkelijk uit de geldautomaat en er worden geen extra kosten gerekend.

Overal koffie en nog eens koffie. Genoeg zoete broodjes te krijgen.
Als je koffie staand aan de bar drinkt, is het goedkoper dan datje op het terras gaat zitten.

Toiletten zijn ook regelmatig aanwezig. Je kan in de kleine tentjes naar binnen lopen. Bij de meesten hoef je niet te betalen. Leuker natuurlijk om ook even wat te drinken of eten. Heel vaak toch wel toiletpapier. Niet altijd.

Bekijk de reis door Zuid-Italië & Sicilië.

Boek en reis met zekerheid

• Kosteloos omboeken
  • 100% terugbetaling bij annulering
  • 24/7 hulp en bijstand, ook bij repatriëring
  • ANVR- en SGR garantie
  • Op de hoogte van plaatselijke corona-richtlijnen
  • Goede lokale vertegenwoordiging
  • Vervoer met eigen bus en gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen
  • Nederlandse reisbegeleiding bij meeste reizen
  • Veel individuele vrijheid met comfort en veiligheid van groepsreis
  • Meer dan 35 jaar ervaring
  • Vergoeding niet-genoten reisdagen bij repatriëring bij wijziging reisadvies naar "rood"

Lees meer >

Klantwaardering

8,6

Karakteristiek Italië en op zijn best in de prachtige stadje...
Karakteristiek Italië en op zijn best in de prachtige stadjes met prachtige kerken met onwaarschijnlijke mirakels. Grote afwisseling wordt er geboden met de schitterende natuur.