Reisverslag 10 dagen Jordanie juli

10 daagse rondreis Jordanie van 18-07 t/m 27-07

18-07
Na een goede vlucht landen we op om 19 uur lokale tijd in Amman. De koffer kunnen we meteen van de band pakken en met een half uurtje zitten we in de bus richting ons eerste hotel, Hillside hotel. Ons reisbegeleider, Oebele, stelt zich voor in de bus en spreekt even kort de komende dagen door. We hebben ook een lokale gids, Nidal. In Jordanië is het bij een groepsreis verplicht om ook een lokale gids mee te hebben. Nidal zal ons gedurende de reis veel vertellen over de geschiedenis van Jordanië, de cultuur en allerlei leuke weetjes. Het is een half uurtje rijden naar het hotel en we spreken af om met z’n allen te gaan eten. Oebele reserveert voor ons een tafel bij Tawaheen al-hawa (the windmill) het is een heel gezellig restaurant met muziek en een gezellig Arabisch inrichting. Ook het eten is erg lekker en als ons buik vol is keren we terug naar het hotel, om half 1 vallen we moe van de reis in slaap.

19-07
Om half 7 staan we op om te ontbijten. Om half 8 verteld Oebele ons over Jordanië, de verdere reis en kunnen we, zo nodig, vragen stellen. Ook stelt iedereen zich even kort voor. Half 9 stappen we in de bus op weg naar Ajlun. Onderweg verteld Nidal ons over het Koningshuis van Jordanië en over Ajlun zodat we een beetje wat weten over de geschiedenis van het kasteel waar we heen gaan. Als we aankomen legt Nidal nog wat uit en vervolgens kunnen we zelf door het kasteel lopen om rond te kijken en foto’s te maken. Om kwart voor 11 verzamelen we weer bij de bus en rijden we naar Jerash. Ondertussen hebben we ook een politie agent die met ons mee reist. Alhoewel de criminaliteit in Jordanië heel laag is, is het toch een vereiste dat er een politie mee reist. Voor we Jerash gaan bekijken gaan we met z’n allen lunchen, er is een heel buffet met van alles en nog wat! Het ziet er allemaal zo lekker uit dat het moeilijk te kiezen is. Jerash is één van de bestbewaarde antieke steden van de wereld. Ook hier krijgen we weer wat uitleg om vervolgens ons eigen weg te gaan, we maken wat foto’s en lopen rond. Maar omdat het toch al wel erg warm wordt zoeken we na een half uurtje een terrasje op en bestellen we een colaatje. Aan het begin van Jerash staan nog wat kraampjes met souveniertjes dus we gaan daar nog even kijken en wat spulletjes kopen. Ons reisbegeleider krijgt nog een hoofddoek omgeknoopt door 1 van de verkopers en iedereen wilt graag zijn spulletjes aan ons verkopen. Alleen zijn de verkopers totaal niet opdringerig, als je aangeeft geen interesse te hebben is het prima. De mensen zijn ook heel erg geïnteresseerd en heten ons keer op keer welkom in hun land. We kletsen nog even met een jongetje van een jaar of 10 die graag Engels wilt leren, met wat improvisatie en mijn woordenboekje komen we een heel eind en begrijpen we elkaar aardig!!
Rond een uur of half 5 komen we terug in het hotel en kunnen we ons even opfrissen en omkleden. We hebben weer besloten met z’n allen ergens te gaan eten. Osama (ons chauffeur) is zo vriendelijk om ons buiten zijn werktijden toch nog naar het centrum van Amman te rijden én ons ook weer op te halen. Eerst gaat iedereen voor zichzelf wat winkelen, Amman is een hele grote, drukke stad met veel winkeltjes. Wij besluiten op zoek te gaan naar een traditionele Jordaanse galabia (jurk). Het valt ons op dat als je er met z’n tweeën op uit gaat je veel makkelijker in contact komt met de lokale bevolking. We slagen, na wat onderhandelingen, voor een mooie jurk en gaan terug naar de afgesproken plek. Onderweg worden we nog aangesproken door de toeristenpolitie, hij vraagt wat we van Jordanië vinden en geeft aan dat mocht er iets zijn we altijd bij ze terecht kunnen. Na weer heerlijk gegeten te hebben zijn we om 22:30 terug in het hotel. We zijn erg moe maar zeer voldaan van alle indrukken. We hebben al heel wat indrukken op gedaan van Jordanië, maar het was helemaal niet teveel omdat er voldoende vrijheid was om zelf je tijd in te delen. In slaap komen duurt even omdat er beneden een feestje is maar als ik bij de receptie vraag tot hoe laat het duurt blijkt het tot 12 uur te duren. We lezen dus nog even wat en om 12 uur gaan we slapen.

20-07
Om 7:15 krijgen we de wake-up call. Er staan vandaag 2 kastelen op het programma en een bezoek aan de Dode Zee. Als eerste gaan we naar Qasr Kharana, na een korte uitleg van Nidal lopen we door de gangetjes van het eeuwen oude kasteel. Ook het tweede kasteel, Qasr Amra, is prachtig met eeuwen oude bewaarde fresco’s. Na de twee kastelen stappen we in de bus op weg naar de Dode Zee. Alhoewel ik niet van plan was erin te gaan, neem ik toch een ‘duik’. Het is een hele ervaring om zo te blijven drijven in het water! Aangezien ik last heb van eczeem smeer ik mijn armen en benen in met de modder van de bodem, je weet immers maar nooit! Na me afgespoeld te hebben gaan we nog 2 uurtjes op de zonnestoel liggen om vervolgens in de bus te stappen terug naar het hotel. Mijn moeder en ik besluiten een avondje zelf op stap te gaan, het is erg gezellig met de groep maar we hebben even behoefte aan een rustig avondje om alle indrukken te verwerken. We gaan eten in hetzelfde restaurant als de eerste avond ‘Tawaheen al Hawa’ met het adres van het restaurant én het hotel gaan we op pad. Alles verloopt prima, met de taxichauffeur moeten we even onderhandelen maar hij brengt ons voor 2 dinar naar het restaurant. Wederom hebben we er heerlijk gegeten, ook de service is er prima! Als we terug willen kent de taxichauffeur ons hotel niet en weet de weg dus niet. Ik geef hem het kaartje van het hotel en na wat telefoontjes zet ook hij ons netjes af bij het hotel. Voor het hotel kletsen we nog wat met ons gids en gaan daarna lekker slapen.

21-07
Vandaag zullen we vertrekken naar Wadi Musa, waar Petra ligt. Onderweg bezoeken we ook nog wat bezienswaardigheden. Eerst rijden we naar Mount Nebo, de berg waar Mozes het beloofde land heeft gezien. We treffen het want het is een heldere dag en we kunnen Jeruzalem zien liggen. Het is een prachtig uitzicht zo over de Jordan Valley en de Dode Zee. Na een half uurtje te hebben genoten van het enorme uitzicht en het bezichtigen van de Basiliek kerk vertrekken we naar Madaba. Ook hier is een heel mooi bewaarde mozaïek afbeelding te zien in een kerk. Madaba is een klein stadje waar we nog even wat kunnen winkelen. Er is ook een winkeltje met ‘Dode Zee producten’ en omdat mijn eczeem gewoon echt bijna weg is (ik kan het zelf bijna niet geloven) sla ik wat producten in voor in Nederland! Na Madaba vertrekken we naar Karak. Ik had van te voren nog even het idee wel genoeg kastelen te hebben gezien maar ook deze is weer zeker de moeite waard. Op weg naar Karak maken we nog even een stop in een enorme vallei, het is hier niet te omschrijven hoe mooi dat is, het is echt iets wat je met je eigen ogen moet zien!!
Om 20:00 komen we aan via de ‘Kingsway’ in Wadi Musa. We slapen in het Petra Diamond hotel. Het is een eenvoudig hotel met een hele gastvrije sfeer, ik spreek tijdens de dagen daar de eigenaar van het hotel en ervaar het echt als een prettig hotel om te verblijven. We douchen even en besluiten na het eten nog even een stukje te lopen. Na nog geen 200 meter zijn we omringt door kinderen die allemaal op de foto willen en graag hun paar woordjes Engels willen laten horen! Giechelend kijken ze hun foto’s terug, de meisjes geven ons nog wat bloemetjes en na heel wat foto’s besluiten we weer terug te gaan naar het hotel. Waarschijnlijk door alle indrukken val ik bijna niet in slaap en slaap uiteindelijke niet meer als 2 á 3 uurtjes. De volgende dag bezoeken we Petra dus dat zal een zware dag worden!

22-07
Half 7 staan we op, ik voel me niet helemaal goed door de korte nacht maar na een kopje thee besluit ik toch mee te gaan. Ik voel me al snel een stuk beter en op de heenweg door de kloof (Siq) van 1,5 km lang kijk ik mijn ogen uit. Het is een flinke wandeling dus we doen het, ook gezien het warme weer, rustig aan. Ook dit is weer onvoorstelbaar mooi, ook weer iets wat niet te beschrijven is en je echt gezien moet hebben om te begrijpen hoe mooi dat is. Na elke bocht verschijnen er weer prachtige rotsen met als hoogtepunt ‘the Treasure’ prachtig hoe zo’n enorm gebouw in die tijd zo prachtig is afgewerkt. Na de lunch om 13.00 uur kunnen we nog even op eigen houtje door Petra lopen maar wij besluiten terug te gaan naar het hotel. De nacht was toch erg kort en we hebben alle hoogtepunten gezien. Terug is ook nog 1,5 km lopen, dus eenmaal terug zijn we toe aan een lange douche om alle stof van ons te spoelen. De rest van de middag brengen we door op het terras van ons hotel. In de lobby kijk ik nog even een Engelse film en ’s avonds besluiten we mee te eten met de georganiseerde BBQ. Het hotel heeft er veel werk van gemaakt en het buffet ziet er prachtig uit, ook aan de vegetariërs is gedacht. In de loop van de avond komt er ook nog muziek, een gitarist een ober op de terbouka (trommel) en Nidal (de gids) zingt. Al snel zit de sfeer er goed in, en de helft van ons reisgezelschap staat als snel te dansen op de Arabische muziek.

23-07
Vandaag is de mogelijkheid om in de ochtend nog 1x Petra te bezoeken. Wij slapen lekker uit en pakken ons spullen in en gaan nog even het stadje in en drinken daar een kopje koffie. Om 12 uur staat de bus weer voor om ons naar de Wadi Rum woestijn te brengen. Ook deze rit is weer niet langer als 1,5 uur. Toch zie je het landschap veranderen, hoe zuidelijker hoe minder groen. Aangekomen in de Wadi Rum woestijn zetten we ons spullen in de tent (nu snappen we waarom koffers worden afgeraden, het is niet te verslepen door het zand). We krijgen een welkomstdrankje en aansluitend de lunch. We nemen afscheid van Nidal, hij vertrekt weer naar Amman. Er is een jeeptocht waaraan je kunt meedoen. Ik besluit 2 uur mee te gaan, maar als we na 1,5 die erg snel voorbij gaan weer terug gaan besluit ik over te stappen in de jeep van 4 uur. Het is het absoluut waard, we zien de meest prachtige plekken, kunnen volop foto’s maken en hebben een leuke gids die het erg leuk vind plankgas door de woestijn te scheuren. Als afsluiting drinken we een kopje thee, gemaakt op een kampvuurtje, bij zonsondergang, het is prachtig.
Als we terug zijn verlangen we allemaal naar een douche! Daarna eten we in de Bedoeïenen tent, we eten het traditionele gerecht van de Bedoeïenen, ook zien we hoe ze het bereiden in de grond. Dan is het wachten tot het helemaal donker wordt. Ik loop om half 1 in de nacht nog even de woestijn in om bij alle lichten weg te zijn en de lucht is echt overweldigend mooi!! De melkweg is zo duidelijk te zien en ook zie ik een aantal vallende sterren! Het is echt een fantastische plek om te zijn, een plek om echt even tot jezelf te komen en na te denken over het leven. Tot 3:15 kan ik mijn ogen niet van de sterren afhouden, maar dan val ik toch echt, voor mijn tent onder de sterrenhemel in slaap.

24-07
Mijn moeder maakte de volgende morgen nog een kameelrit door de woestijn van een uur, daarna is het helaas alweer tijd om de koffers te pakken en te vertrekken naar Aqaba, ons laatste paar dagen brengen we hier door. Het is 2 uur rijden en als we uitstappen merken we dat het hier een heel stuk warmer is als in de rest van het land. We gaan eerst even douchen, lunchen in de stad en dan even slapen, de nacht in de Wadi Rum wast kort en we kunnen de extra uurtjes goed gebruiken. ’s avonds eten we in een lokaal tentje, het eten is zoals de rest van de vakantie weer prima. ’s avonds lopen we door de straatjes met de winkeltjes met kleding, goud en souveniertjes. We ontdekken een heel leuk winkeltje met allemaal spulletjes van de Bedoeïenen, we slaan hier heel wat cadeautjes in voor thuis. We slapen rond een uur of half 1, de volgende dag willen we naar de Hammam.

25-07
Als we wakker worden spreken we een Jordaanse man die ook op vakantie is en uit Amsterdam komt, hij loopt met ons mee naar de Hammam om te onderhandelen over de prijs. Helaas blijken de massages door alleen mannen gedaan te worden, ik vind dat niet prettig dus we wijzigen de plannen en gaan een ochtendje naar het strand. We kiezen een strand waar geen toeristen komen, we spreken met de taxichauffeur af dat hij ons om 13 uur komt ophalen. We liggen wat onder de parasol en zwemmen, er komen weer wat kleine meisjes naar ons toe en laten hun hele woordenschat aan Engels horen, ik ken wat Arabisch dus we komen een heel eind samen. We gaan ook nog een half uurtje met een glasboot over het koraal, erg mooi is dat ook! En om 13 uur worden we weer opgehaald, die meisjes roepen over het strand “bye bye Eva” en zwaaien ons uit. We gaan weer even wat slapen in het hotel, het is hier zo warm dat het op het heetst van de dag eigenlijk niet te doen is buiten. Tegen de avond gaan we weer uit eten in een wat toeristischer restaurant, maar we zijn het er samen toch wel over eens dat een lokaal tentje toch eigenlijk wel leuker is. We winkelen die avond weer wat en gaan rond 12 uur slapen.

26-07
Vandaag worden we om 13 uur opgehaald en rijden we in 1 stuk naar Amman terug, we hebben ons lunch mee en omdat het landschap en de uitzichten toch wel heel bijzonder blijven gaat ook deze reis weer snel. We slapen weer in het Hillside hotel waar we ook de eerste paar nachten verbleven. De groep gaat met z’n allen uit eten maar wij willen graag de laatste avond met z’n tweetjes ergens eten als afsluiting. We gaan weer naar Tawaheed al Hawa. Na een flinke onderhandeling met de taxi chauffeur die zelfs een beetje chagrijnig wordt omdat ik niet akkoord ga met 5 dinar, worden we weer bij het hotel af gezet. We zitten nog even buiten en gaan dan slapen. We moeten er de volgende dag om 5 uur uit omdat we om half 7 op het vliegveld moeten zijn.

27-07
Vroeg uit bed dus vandaag, de bus komt op tijd en brengt ons naar het vliegveld, we nemen afscheid van Oebele, bedanken hem voor de fantastische vakantie en de goede zorgen en gaan dan weer terug naar huis. Voor mijn gevoel veel te snel want ik had nog veel meer willen genieten van dit land, als ik dan ook het vliegtuig instap beloof ik mezelf een keer terug te komen naar Jordanië.