Lapland

Reisverslag Lapland januari

Reisdagboek Fins Lapland

10 januari
Waahaahaha! Ik heb geboekt! Ik ga mee met de Djoser reis naar Fins Lapland. Deze reis lijkt mij de mooiste winterreis ooit. Dit komt met name door de driedaagse huskytocht die het hoogtepunt zou moeten worden van deze zevendaagse reis. Waar ik anders in deze periode een winterdip heb, bruis ik nu van het enthousiasme voor “mijn reis”.
Inmiddels zijn op mijn eigen Djoser pagina de medereizigers (9 totaal) bekendgemaakt en zag ik dat er nog maar 20 dagen zijn totdat ik vertrek! Opeens gaat het allemaal erg snel!

16 januari
Nog 15 dagen! Nu volop in voorbereiding en op zoek naar wintersport artikelen; thermo ondergoed, skikleding en goede warme schoenen.

23 januari
Nog 7 dagen!! Nu begint het spannend te worden. Goede bergwandelschoenen gekocht en allerlei ski- attributen geleend van vrienden. En toch ook maar het boek over de geschiedenis van Finland gehaald; van Steentijd tot Nokia!

29 januari
Vanavond ga ik kijken of alle spullen in mijn rugzak passen. Inmiddels ook een Dominicus gids en kaart van Finland bemachtigd via Marktplaats.nl. Ook alle andere benodigdheden zijn gekocht. Een videocamera mag ik lenen van vrienden en mijn spiegelreflex camera gaat natuurlijk mee. Is maar goed ook; iedereen wil foto’s zien als ik weer terug ben! Nog 1 dag!

Dag I
Zaterdag 31 januari
Vlucht naar Helsinki - Ivalo
Het is heerlijk weer in Nederland; lekker koud en helder. Thuis al ingecheckt dus in het vliegtuig lekker bij het raam kunnen zitten. Bij Finnair kunnen passagiers ook het opstijgen via de kleine schermpjes in het vliegtuig zien, doordat er een cameraatje onderaan de cockpit hangt. Erg leuk om zo mee te kunnen kijken “vanuit de cockpit”.
De wadden zien er van bovenaf heel mooi uit en ook de vele kleine eilandjes in de Baltische zee zijn een prachtig gezicht. Het lijkt net alsof er allemaal poedersuiker op ligt. We hebben een kleine vertraging richting Ivalo vanuit Helsinki, want het sneeuwt daar!
Verder tijdens de vlucht na zitten denken over wat ik zal zeggen tegen de groep als ze mij vragen waarom ik voor deze reis heb gekozen. Maar ik wordt dan elke keer emotioneel als ik daaraan denk. Daarom schrijf ik het hier maar op….
Een jaar of 4 geleden zag ik deze droomreis van Djoser… Een driedaagse sledetocht met husky’s en overnachten in een wildernis hut. Nu is het moment dat ik deze droomreis kan gaan maken; voldoende financiën en een juiste timing.
Bij aankomst in Ivalo worden we opgewacht door Mari, onze (Finse) reisleidster die ons naar het hotel in Inari brengt. Hier deel ik mijn kamer met een andere alleen reizende vrouw. Dat is wel gezellig dus.
De eerste avond is het meteen groot feest in ons hotel (Kultahovi). Er is namelijk het jaarlijkse filmfestival, waar films van de Samen vertoond worden. Er speelt een (rock) bandje van Samen en iedereen uit het dorp is in het hotel om een leuke avond te hebben. Ook veel Samen in traditionele kleding zijn aanwezig. Het is erg gezellig, maar ik zorg er toch voor dat ik niet al te laat in mijn bedje lig, morgen weer een dag!

Dag II
Zondag 1 februari
Samen (Siidi) museum en Rendierfarm
’s Ochtends na een heerlijk ontbijt vertrekken we naar het Samen Museum. Hier wordt van alles getoond over de Samen; In welke landen ze leven, hoe ze nu leven en ook hoe ze vroeger leefden. De Samen staan erg dicht bij de natuur en daarom is er aan de hand van de jaargetijden in flora en fauna in beeld gebracht hoe Lapland er het hele jaar uitziet. We zien we opgezette dieren, waaronder een beer in winterslaap. Ook de zomer en wintervachten van dieren krijgen we te zien (bruin en wit). Er zijn ook vogels en insecten (zomer) opgezet. Daarna zien we buiten de “oude” huizen van de Samen doordat daar nog een oud dorpje is.
In verband met het filmfestival is er een “openlucht ijs bioscoop” gemaakt, wat erg indrukwekkend is om te zien.
Daarna op bezoek bij een rendierfarm van een Lapse familie. De familie bestaat uit meneer, mevrouw en oma (97 jaar). De vrouw zorgt iedere dag voor haar moeder. Wanneer ze een paar dagen niet kan zorgen kan oma in een kleinschalig project in Inari verblijven. We drinken met z’n allen aan de keukentafel koffie en thee en krijgen daar een heerlijke zelfgebakken taart bij! Er is zelfs een lieve Lapjeskat aanwezig! Het gevoel van welkom zijn is verbluffend en ontroert me zelfs een beetje.
Meneer verteld van alles over de rendieren en de boerderij. We mogen ook een ritje maken op de rendierslee! Wat een sterk dier zeg! De rendieren bij de boerderij zijn vrij mak. Het zijn heel grappige en zachtaardige beesten. Ook hebben ze een lekker warme en zachte vacht en een neus die door alle sneeuw heen nog steeds het mos kan ruiken. Binnen zien we hoe Mevrouw schoenen maakt van de huid en vacht van de achterpoten van het rendier. Heel lekker warm schijnt dat te zijn. En als het heel erg koud is (-40°C) doen ze hooi in de schoenen.
We eten met z’n allen in het hotel; heerlijke forel. Het zijn heel pure en simpele gerechten die ze serveren en natuurlijk is dat voor mij iedere keer weer een klein feestje. Dan maar vroeg naar bed vanavond, want morgen moeten we vroeg op om kennis te maken met onze Husky’s!

Dag III
Dag I Huskytour
Maandag 2 februari
’s Ochtends vroeg worden we na het ontbijt opgehaald om met een busje naar de Husky farm vlakbij Ivalo te gaan. We trekken daar een charmante (ahum) overall aan, warme, gevoerde laarzen en warme wanten. We krijgen een korte uitleg over de slee; je moet erachter op staan en je kunt ermee remmen. Dat is alles.
Dan gaan we naar de honden toe. Een oorverdovend geblaf, springende honden aan ijzeren kettingen en allemaal kleine huisjes (honden hokjes) met de namen erop. Wat geweldig!
Ik kies een team met 5 honden die helemaal achteraan staan en al ingespannen zijn. Dit wordt “mijn team” de komende 3 dagen! Voordat we gaan vraagt de begeleider me nog “are you scared?” het enige wat ik daarop uit kan brengen is “No, EXCITED!!” Na zijn ok, laat ik de rem los en we GAAN!!
Het eerste stuk gaat door het bos en is een beetje werken, want voor de bochten en bij de afdalingen moet je een beetje remmen. Niet in de bochten remmen, want dan val je van je slee. Ik kom daar zonder te vallen doorheen, maar 2 sleeën komen zonder rijders het bos uit. Deze worden gelukkig snel opgepikt door de begeleider op de sneeuwscooter.
Dan komen we op een open meer (Inari meer) en wordt het vlakker en gaat het sneller. Ook de honden die doldwaas en blij vertrokken worden nu iets rustiger. Ze lopen nu in een heerlijke cadans die ze heel lang vol kunnen houden. Wat een team!
We lunchen op een prachtig eilandje in het meer in een mooi stukje bos. We krijgen heerlijke zalm soep met thee en een donker (soort rogge-) brood met kaas en vlees erop…. Mmmmmm!
Daarna verder over het meer en dat wordt lichtelijk koud (met name in de tenen). Maar het is niet koud (0°C). Als we dat zeggen ’s avonds, lachen de begeleiders ons een beetje uit…koud! Het is rond het vriespunt…. Dit is warm voor Lapse begrippen!
We leggen zo’n 50 KM af deze dag en zien dan een eiland opdoemen met de blokhut erop. We leren eerst om de honden uit te spannen. Nu zal ik ook nog even mijn team van 5 honden voorstellen; Lucky is een van de twee leiders en loopt daarom voorop. Hij slaapt nooit in zijn hok en laat het niet toe als iemand anders als zijn Musher (Tom) hem uitspant. Dan is er Lusso, ook een leidershond en een zeer stabiel stel samen met Lucky. Mijn middelste hond heet Palle, hij is een schatje maar wel wat verlegen en onderdanig. Als we even stil staan met de slee, gaat hij meteen liggen. Als we een uurtje op pad zijn, gaat hij pas trekken; een echt dieseltje.
Achterin zijn twee broers. Aki is een rustige en betrouwbare hond en Blade is zijn aanhankelijke en wat speelsere broer. Ze zijn beide pas 14 maanden en dit is hun eerste “tocht”! Toch merk je dat niet, want het zijn echte krachtpatsers! Van het uitspannen krijgen we het weer lekker warm.
Er wordt water uit het meer gehaald, want er is geen stromend water in de hut. Het water is zo schoon is dat het ook voor drinkwater gebruikt wordt.
We krijgen een bedje op zolder van de blokhut en eten vanavond Rendier! Ook heel lekker. Na het eten nemen we een borrel en gaan we vroeg slapen.

Dag IV
Dag II Huskytour
Dinsdag 3 februari
Vandaag kunnen we weer lekker op pad met de hondjes, maar eerst zelf inspannen natuurlijk! Daar krijg je het lekker warm van. Wel heel leuk om te doen vind ik, omdat het een soort band geeft met “mijn” honden.
Daarna op pad; wat een mooie tocht, een opkomende zon en het rijden gaat steeds gemakkelijker. Nu kan ik ook de video en fotocamera pakken om onderweg wat opnamen te maken. Het is wel een stukje kouder als gisteren. Tussen de middag een lunch met worstjes boven het vuur en kopjes thee. Eigenlijk moet ik een sanitaire stop doen, maar daar zie ik toch maar vanaf. Het is eigenlijk niet haalbaar met al die lagen kleding. ’s Middags met prachtige luchten, vergezichten en ondergaande zon teruggereden naar de hut.
Nadat we de honden hebben uitgespannen en geknuffeld(!) krijgen we een  enorme moot zalm!!
We relaxen nog even met z’n allen en wachtten totdat de sauna heet genoeg is geworden. Eerst gaan de mannen de sauna in.
Dan komt tussendoor de baas van de honden met zijn raceteam langs! Wat een enorme bonus; 19 race Husky’s voor een echte race slee. Ze gaan zo’n 17 KM per uur en hebben een top speed van 30-35 KM per uur. Als we hem weg zien rijden in het donker is het prachtig hoe zijn lamp alleen op de honden schijnt, verder is het pikke donker! Ooohw, wat SUPER vet om dit mee te maken, zoooo mooi….
Als we weer terug lopen, komen net de mannen uit de sauna naar buiten om in de sneeuw te gaan rollen; hahaha! Na de mannen ga ik met een reisgenote de sauna in. We kunnen zelf de warmte en luchtvochtigheid bepalen. Het is de lekkerste sauna die ik ooit gehad heb. Na 15 minuten maken ook wij snowangels in de sneeuw om af te koelen! Het is heerlijk om even buiten te zitten. Nog een keer herhalen we dit ritueel en dan douchen we ons handmatig, waarna we ons HEERLIJK voelen!
Tegen een uur of tien ’s avonds gaan we al slapen, want morgen vertrekken we vroeg met de husky’s terug naar de farm.
Mijn droomreis is nu al helemaal wat ik ervan verwacht had; zo mooi, zo speciaal, ontroerend, warm, koud, sneeuw, prachtig landschap en lieve husky’s die steeds meer “mijn” husky’s worden. Het ontroert me als ik bedenk hoe gelukkig ik ben dat ik dit allemaal mee mag maken!

Dag V
Dag III Husky tour
Woensdag 4 februari
Vandaag voor het laatst de honden inspannen en dan gaan we terug naar Ivalo. Dan zit het er helaas alweer op, maar wat heb ik genoten! Vandaag is het een stuk kouder dan de voorgaande dagen. Hiervoor was het zo rond het vriespunt, maar nu is het zo’n -15°C en met die ijzige wind voelt dat wel koud aan. Daarom maar weer flink inpakken. Met een prachtige zonsopkomst gaan we over het Inari meer terug. De honden zijn nu wel meer vermoeid, dus gaat het wat langzamer. Inmiddels kan ik ze echter ook aansporen om wat harder te gaan. Jammer dat ik straks afscheid moet nemen van “mijn” kanjers. We gaan lunchen in het bos. Wel lekker dat we hier wat meer in de luwte zitten. Een heerlijk vuur met rendierhuiden om op te zitten. Wat knus toch weer! Weer een lekker rendiersoepje en kopjes thee. Daar was ik wel weer aan toe. Dan rijden we verder door het bos terug naar de farm. Daar voor de laatste keer de honden uitspannen en naar hun eigen hokje brengen. Dan afscheid nemen; niet leuk natuurlijk…. We leveren de lekkere laarzen, wanten en overalls weer in en nemen afscheid van onze geweldige begeleiders/ Mushers Tom en Henry! (THNX!)
Dan terug naar het hotel waar ik lekker de sauna aanzet. Als ik daar later uitkom en wil gaan afkoelen buiten op het bankje voor onze kamer… zie ik het Noorderlicht!!! In eerste instantie wist ik niet of ik deze laatste dagen zonder honden nog wel leuk zou vinden, maar dit is zo’n geweldige bonus! Ik probeer foto’s te maken en dat lukt wonderbaarlijk goed. We eten heerlijk in het hotel en gaan heerlijk voldaan slapen.

Dag VI
Wandelen en winkelen in Inari
Donderdag 5 februari
Vandaag is ook de mogelijkheid om een sneeuwscootertocht te gaan maken, maar ik kies er toch liever voor om te gaan winkelen, relaxen en te wandelen met nog drie anderen uit de groep. Bij het ontbijt worden we verrast door de eekhoorntjes die ook ontbijten; wat een leuke dieren!! Vandaag pas echte Lapse temperaturen van -30°C! We lopen eerst naar het dorpje, waar we gaan shoppen. Ik koop een prachtige Lapse vilten muts in een klein handwerk en souvenir winkeltje.
We lopen via het meer (waar het erg koud is) naar het museum waar we lunchen en thee drinken. Daarna gaan we een stuk lopen langs de rivier (de Juunta) en komen na +/- 45 minuten op een prachtige plek met een shelter en uitzicht op de rivier waar we een vuurtje maken. Wat een onverwachte, maar geweldige verassing!
We zijn wel lichtelijk bevroren, doordat het weer -30°C is geworden. Wat een ervaring is dat ook; als je even stil zit, krijg je het meteen koud en ik kan maar 1 foto maken en dan geeft de batterij leeg aan.
’s Avonds eten we voor een laatste keer rendiervlees met cranberryccompote, augurkjes en aardappelpurree. Dan neem ik een heerlijk afzakkertje; een Cranberry Martini, samen met een leuk stel uit de groep.

Dag VII
IJs Iglo’s en vlucht naar Amsterdam
Vrijdag 7 februari
Na het ontbijt zetten we alle tassen in de bus en vertrekken we naar het “ijspaleis”! Hier zien we sneeuw Iglo’s, glazen iglo’s, en een trouw kapelletje van sneeuw gemaakt. Deze iglo’s kun je ook huren om in te overnachtten. In de Iglo’s is een constante temperatuur van 0-6°C, om ervoor te zorgen dat de sneeuw niet verder bevriest, maar ook niet smelt. We kijken nog even in het ski gebied hoog op de berg en gaan daarna verder terug naar Ivalo Airport.
Op de vlucht terug naar Helsinki zitten er veel russen in het vliegtuig. We komen aan de praat, doordat een van hen een trui aan heeft met POCCиA erop (wat Rossia/Rusland betekent). Helaas is het Fins veel moeilijker te begrijpen, dus kan ik nu alleen maar bedankt zeggen in het Fins : Kiitos!
Wat een geweldige reis hebben we gehad. Wat een fantastische week; een leuke groep, leuke begeleiders, geweldige honden, mooie tochten, mooi museum, leuke mensen leren kennen, leuke foto’s en film gemaakt, heerlijk gegeten en gedronken. Hopelijk kan iedereen thuis die benieuwd is er ook heerlijk van meegenieten binnenkort. Dat wordt dan ook voor mijzelf nog vele malen nagenieten!

Kiitos everyone!

Boek en reis met zekerheid

• Kosteloos omboeken
  • 100% terugbetaling
  • Versoepelde voorwaarden
  • Korting op 1-persoonskamer

* Lees hier meer en bekijk de voorwaarden