Fragmenten uit een reisdagboek

Dag 3: Mexico City
We zijn onze jetlag nog niet te boven, maar vanavond toch naar een voorstelling geweest van het beroemde folkloristisch ballet. We hadden in Nederland al gelezen dat het zeer de moeite waard zou zijn en dat was het zeker. Het theater alleen al, het schitterende Palacia de Bellas Artes was een lust voor het oog: ingericht in art-decostijl, met fantastische muurschilderingen in de hal en een oogverblindend glasgordijn in de grote zaal. Het is gemaakt van een miljoen stukjes gekleurd glas en stelt een schilderij van Murillo voor: 'De vallei van Mexico'. Je kunt het alleen voor de voorstelling en op zondagochtend bewonderen. De beroemde balletgroep van Mexico City beeldde rituelen van de Azteken uit in prachtige kostuums en daarop volgden oude folkloris-tische dansen uit Michoaca, met zeer snel voetenwerk, heel knap. Na een song waar je kippenvel van kreeg, zo mooi, werd een dans opgedragen aan de 'Soldaderes', vrouwen die met hun mannen meestreden in 1910.

Dag 5: Monte Alban en Oaxaca
Met de bus is het maar negen kilometer naar de top van de 'witte berg', waar de resten liggen van de tempelstad Monte Alban. Deze Zapotekenstad bestaat, vergeleken met de piramides van de Zon en de Maan, uit laagbouw, zodat het beklimmen van de tempels wat minder moeite kost. De balspeelplaats maakt de meeste indruk, hij is nog helemaal gaaf! De sportiefsten onder ons lopen de ongeveer tweeënhalf uur terug naar Oaxaca, maar ik ga natuurlijk met de bus. Terug in Oaxaca gaan we heerlijk vis eten en daarna naar de lokale markt en via een terras-je terug naar het hotel. Op een van de terrassen maakt een man met zijn vinger een olieverfschilderij, niet groter dan een sigarettendoosje en compleet met handtekening. We kopen er alledrie een voor maar 25 pesos. We nemen met tegenzin afscheid van deze heerlijke plaats.

Dag 7: Cañon del Sumidero-San Cristóbal
Vandaag gaan we naar San Cristóbal. Onderweg maken we een prachtige boottocht op de Grijelva-rivier in het reservaat van de Cañon del Sumidero. Degenen die mee willen stappen in een stevige motorboot voor een sensationele tocht door een woest en kleurrijk natuurgebied. De Grijelva slingert zich als een slang door de kloof, tussen rotsen die tot 1000 meter hoogte reiken. Het natuurschoon is adembenemend. We komen pelikanen, aalscholvers, gieren en ibissen tegen en iedereen let goed op of er krokodillen langs de boot zwemmen. Na een tijdje zien we er een rustig aan de kant liggen. Als de kapitein vertelt dat deze beesten zes meter ver kunnen springen, zijn we toch blij dat hij nog een eind verder ligt. Na anderhalf uur keren we terug naar de bus en reizen verder richting het typisch Spaans-koloniale San Cristóbal. De zon blakert de gezellige straatjes en ook hier zien we weer talrijke mooie binnenplaatsjes, barokke kerkjes en gezellige pleintjes. We bezoeken eerst de verschillende marktjes waar de lokale bevolking de kleurrijke kramen bemant. Ze zijn prachtig om te zien en we zouden ze graag fotograferen, maar het zou hier niet gepast zijn. We kopen later op de dag dus maar wat ansichtkaarten om toch de belangrijkste indrukken thuis te kunnen laten zien.

Dag 8 San Cristóbal
Wat leuk om nu in San Cristóbal te zijn. Het is Aller-heiligen! Thuis een dag die ongemerkt voorbijgaat, maar hier is de hele periode rond Allerzielen en Allerheiligen aanleiding om de nagedachtenis aan de overledenen in ere te houden. Men steekt vuurwerk af en er zijn talloze artikelen te koop die verwijzen naar de dood. Geraamtes op papier, koekjes, doodshoofden, eigenlijk teveel om op te noemen. Leuk om de voorbereidingen voor de processies te zien. Met een deel van de groep gaan we vandaag te paard naar San Juan Chamula, een traditioneel dorpje in de bergen. Het voelt nogal macho om, al cowboyliedjes zingend, over de bergpaden te galopperen. De rest van de groep gaat fietsend of met de bus. De kerk van Chamula is erg bijzonder. De prachtige tegelvloer is vrijwel geheel bedekt met dennennaalden en er branden een heleboel kaarsen. Er hangt dan ook een bijzondere geur, een mengeling van wierook, kaarsen en dennennaalden. Veel traditioneel geklede lokalen zitten op de grond te bidden, de klank van klaagzangen vult de kerk. In galop snellen we terug naar San Cristóbal voor een welverdiend koel biertje.

Dag 12 Corozal-Flores
Vanochtend zijn we gewekt door vrolijk zingende vogels die hoog in de bomen hun stekje hebben gevonden. We hebben overnacht in Corozal, een klein dorpje aan de grens met Guatemala. Ons onderkomen is een stenen cabaña midden in de jungle. In de hangmat op onze patio heb ik gisterenmiddag heerlijk liggen relaxen en toen besloten er ook vannacht in te slapen. Natuurlijk kun je ook binnen slapen, bedden (met klamboe) genoeg. Maar ik wilde wel eens weten hoe dit zou zijn. Het viel niet tegen, maar je moet je wel goed insmeren met anti-mug. Vandaag gaan we met de boot naar de grens tussen Mexico en Guatemala. Er zijn drie bootjes, twee voor ons en een voor onze bagage. Na drie kwartier arriveren we bij de grens en dan op naar Flores. We zetten de klok een uur terug, want in Guatemala is het een uur vroeger. Na alle indrukken is het heerlijk om de middag rustig door te brengen met een cocktail aan het zwembad.

Dag 13 Flores-Tikal
We gaan naar Tikal! Dit belooft weer een mooie dag te worden. Aangekomen bij het natuur- reservaat trekken we de jungle in. Verscholen tussen de hoge bomen liggen oude Mayacomplexen. Prachtig om naar de top te klimmen, maar wel een hele prestatie. Boven heb je een prachtig uitzicht over de boomtoppen. Luidkeels hoor je de apen schreeuwen, soms zie je er zelfs een van de ene naar de andere boom slingeren. De rest van de ochtend trekken we door de jungle van tempel naar tempel. 's Middags vermaken we ons allemaal uitstekend aan de rand van het zwembad. Wat is reizen toch heerlijk!