Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeeland - 25 dagen

Auckland

Ben donderdag van Sydney naar Auckland gevlogen, los van de groep, want ik heb eerst de Australië Djoser reis gedaan en ben 1 dag eerder in Auckland dan de groep.

De volgende dag kwam de groep aan en zijn we naar het vliegveld gegaan om ze daar  te ontmoeten en te vertellen dat ik de volgende dag wel van het hotel gebruik zou maken maar pas bij de groep zou aansluiten als we Auckland zouden verlaten, zodat ik bij een vriendin kon verblijven.

Deze ochtend ben ik naar het strand geweest, heel fijn zwart zand dat ik nog steeds in mijn wandelschoenen heb en er niet uit krijg. Middags hebben we door de omgeving rondgereden om te laten zien waar ze woonde en haar kiwi vrienden te ontmoeten. Erg leuk om de locals in hun eigen huizen te ontmoeten. Ook hier zijn de mensen erg aardig.

De dag erna moest ze werken en ben ik even snel door het centrum van Auckland gewandeld om elkaar ‘s middags weer te treffen. ‘s Avonds zijn we lekker uit gaan eten en wezen stappen in de stad. In een leuke bar waar een goede band optrad en waar de Kiwi's (de locals) zelf uitgingen.

Nou daar ging de reis met de groep van start. De bus is op 1 plaats na volledig vol en ik kwam op de achterbank terecht, wel voor het gangpad, zodat ik royaal met de benen zat. Het is een groep met veel ouderen, 2 jongere stellen en 1 alleenreizende man. Het was op de achterbank waar we met zijn 3-en zaten erg gezellig, en ondanks dat ik wat weinig geslapen had, kon ik niet slapen in de bus. Ze vroegen me nog of ik nu bij de groep ging blijven. Voor niet ervaren Djoser reizigers is het ook heel raar als iemand een paar dagen afhaakt, hoewel ze het wel heel spannend vonden dat ik van Australië kwam en naar een nichtje in Auckland was. Het kennismaken loopt vanzelf, had toch 2 dagen met de groep gemist, maar al die namen weer.

De natuur is hier schitterend, zeer heuvelig, vulkanisch en groen. Museumpje gehad vandaag, grote boom bekeken en aan het strand op een schitterende plaats gepicknickt en nog een wandeling van 1,5 uur door een soort regenwoud achtig iets gedaan (wel erg mooi). En hoewel het heel bewolkt was en regende toen we Auckland verlieten hadden we later stralend weer. Het is hier niet zo warm als in the OZ, maar wel lekker warm, hoewel het avonds afkoelt.

We slapen nu 2 dagen in de Bay of Islands, en gaan morgen de zee op om dolfijnen te spotten, lijkt me erg leuk.

Bay of  Islands

Inmiddels begin ik de groep aardig te kennen. Hoewel het een oudere groep dan de Australië-reis was is zijn het erg aardige mensen en is het gezellig met de groep. In tegenstelling tot de Australië reis zijn hier veel facultatieve excursies te doen op (vrije) dagen en maakt iedereen daaruit zijn eigen keuzes.

In de Bay of Island hadden we zeer zonnig weer en hebben we een halve dag excursie met een groot deel van de groep gedaan. Hier hebben we een poging gedaan om dolfijnen te spotten in de baai. Dit is helaas niet gelukt, wel was het een schitterende baai, lekker weer en hebben we wel een pinguïn gezien. In plaats van in Paihia, waar we logeren, zijn we in Russel van de boot afgestapt, om even in dit oudste plaatsje van Nieuw Zeeland rond te kijken en te lunchen. Daarna zijn we op eigen gelegenheid met de fast ferry (5 minuten) terug naar Paihia gevaren, waar we nog tijd genoeg hadden om rond te neuzen. Ook nog even het zwembad van het hotel gebruikt, waarvan het water zeer warm was. 'avonds lekker in een restaurantje aan het water in de baai gegeten.

Rotorua en Tongario NP

De volgende morgen zijn we weer uit de Bay of Islands vertrokken. Eerst zijn we naar het mooiste toilet van de wereld gaan kijken van Frederick Hundertwasser in Kawakawa. Het was deze ochtend bewolkt en mistig, tevens het oude stationnetje dat erbij vlakbij lag in de mist is gespot. Na enkele fotostops en een lunch kwamen we aan het eind van de middag aan in Rotorua. Hier ben ik met Michiel naar de Polynesian Spa geweest. Heerlijke warme termaal baden in de openlucht aan het Rotorua Lake. De baden waren 42 graden, dus lekker heet. Hier hebben we 3 uur in gedobberd, de tijd vloog voorbij.

De volgende ochtend was het weer bewolkt, wel lekker van temperatuur en zijn we naar Wainmangu gegaan. Dit is een hydrothermaal en vulkanische omgeving en hier hebben we een wandeling van ruim 2 uur gemaakt door borrelende poelen, warme bronnen en meren, waar de stoom van af komt. Erg mooi.

Aan het eind van de middag gaan we naar Te Puia en Whakarewarewa. Een Maori dorp, waar we eerst uitleg over de Maori kregen en een rondleiding langs hun thermaal landschap met bronnen, modderpoelen en geisers. Daarna een welkomstceremonie en een optreden van de Maori, waarna we Maori eten kregen.

De dag erna zijn we vertrokken uit Rotorua om eerst naar Wai-O-Tapu te gaan, weer een thermaal landschap met prachtige gekleurde bronnen en gekleurde pools om, om 10.15 de Lady Knox geiser te zien starten. Deze wordt elke dag geholpen om de toeristen op gezette tijd dit wonder te laten aanschouwen.

Onderweg gaan we nog naar een stuwdam en naar de Huka Watervallen, ook hier maken we een wandeling van ruim 1 uur. In Taupo gaan we lekker lunchen, waarna we naar Whakapapa in het Tongario NP gaan overnachten in de middle of knowhere. Hier komen we vroeg in de middag aan, het regent echter dus zijn we tot onze kamers veroordeeld.

Ook de volgende morgen regent het en is het zeer mistig en gaat de geplande wandeling langs de vulkanen van dit gebied niet door. Dan maar naar een film over het gebied in het informatie centrum. Na opnieuw een lunch in Taupo rijden we via een waterval naar Napier.

Napier

In Napier komen we ook op tijd aan, zodat we nog een ommetje kunnen doen in het centrum. Napier is een Art Deco stad, die opnieuw opgebouwd is in de vorige eeuw nadat een zware aardbeving die de stad vernielde. Vanmorgen zijn we met een excursie naar Cape Kidnappers geweest, over een enorme cattle farm om naar de Jan van Gent kolonie kijken, wat geweldig was. En we hebben mooi weer, het zonnetje schijnt weer. ‘s Middags zijn we individueel de Art Deco van Napier gaan verkennen.

Wellington

In Wellington kwamen we rond 13.00 uur aan en het was schitterend mooi weer. Hier lekker op mijn eentje de stad verkend en naar het beroemde Te Papa museum geweest, het museum dat je in Nieuw Zeeland moet zien. Zeer interessant met 5 verdiepingen vol met historie, Maori, kunst en fauna van het land. En het leuke hier is dat veel musea, inclusief deze, vaak gratis zijn. De volgende dag hadden we tot 13.00 uur. Hiervoor nog even met de historische trein de berg op gegaan en via de botanische tuinen en een oude begraafplaats weer naar het centrum gelopen. Om 13.00 uur gingen we naar de ferry om naar het zuidelijk eiland te gaan. Op de ferry was het nog steeds zonnig weer en zaten we lekker op het bovendek. Hoewel het heel hard waaide, maar dat mocht de pret niet drukken. Om 17.00 uur kwamen we aan in Picton en toen we in de bus zaten begon het keihard te regen, wat die dag niet meer op hield. Nou ja, we moeten eerst nog 3 uur rijden naar Nelson voor we bij het hotel waren.

Nelson

In Nelson waren we vlakbij het Abel Tasman National Park. Na alle regen van de vorige avond was het deze ochtend toch stralend mooi weer. Wat we wel nodig hadden daar we de ochtend met zijn tienen op zee gingen kajakken. Net als alles in NZ volgende eerst de veiligheidsregels en een uitgebreide uitleg over het gebruik van alle materialen en gingen we met de tractor en de kajaks op een trailer naar de baai. Even wennen of mijn kajakpartner ook zeewaardig was en we niet zouden omkiepen. Gelukkig zijn we daar niet nat van geworden. Het kajakken was prachtig met eerst zeer mooi weer, tot we weer terug moesten naar onze baai, toen hadden we de wind tegen en moesten we tegen het eb worden in kajakken, dus even met zijn allen wat spierkracht moeten aanspreken. Ook met de tractor weer terug, waarna er zelfs douches waren met handdoeken om ons weer op te knappen. Maar daar het zo'n mooi warm weer was waren we zo weer droog. Na de lunch werden we weer met de tractor naar de baai gebracht, wat heet, met de tractor, op het inmiddels eb geworden strand, de zee in om op de water taxi te stappen. Met de water taxi gingen we langs verschillende baaien om als laatste nog even naar de zeehonden te kijken. Die bij een eilandje in het water speelden, om ons vervolgens net voor het strand (dus schoenen uit) van de boot af te zetten. Hier zijn we gestart aan een mooie wandeling door het Abel Tasman park van circa 1,5 uur om weer in de afgesproken baai aan te komen, waar we door de watertaxi opgehaald werden. Een deel van de groep had de lange wandeling gemaakt en die hebben we op de terugweg in een andere baai met de taxi opgehaald. Het leukste kwam toen we weer bij de bestemming aan kwamen. Hier voer de watertaxi op een trailer en werden we met de boot op de trailer (wij erin) met de tractor terug gebracht.

Grey Mouth - Fox Glacier

Onderweg naar Fox Glacier hebben we in Greymouth een overnachting. Op weg naar Greymouth maken we verschillende leuke stops onderweg waaronder bij de Buller Gorge om met de swingbridge over te steken en met de combi line terug te komen. Ofwel in een hangstoel met tuigje vlogen we naar de overkant weer terug. Daarna een stop bij Cape Foulwind waar de zeehonden lekker lagen te rusten en lummelen op de rotsen, ook liepen hier Weka's rond. Vervolgens nog een stop de pancake rotsen. Rosten die uit lagen platen stenen zijn opgebouwd. Daar het hard waaide, sloegen de golven hier behoorlijk tegen de rotsen. De volgende dag gaan we naar Fox Glacier en we wachten met spanning af of we met de helikopter naar de gletsjer kunnen, want als het bewolkt is gaat hij niet. Maar we hebben geluk, middags om 15.00 uur staan we klaar en gaan we naar de gletsjer. Eerst veiligheidsinstructie en goede schoenen aan, dan gaan we met 4 verschillende helikopters naar de gletsjer, om ongeveer op 3/4 afgezet te worden, midden op de gletsjer. De top ligt nog in de mist. Hier krijgen we ijzers onder de schoenen en gaan we bijna 2,5 uur over de schitterende gletsjer struinen onder begeleiding van een gids, die ons allerlei leuke dingen op de gletsjer laat zien. Er kruipen er zelfs 2 door een tunnel in de gletsjer. Helemaal tevreden van deze schitterden excursie komen we weer aan bij het hotel. Het dorpje telt 1 straat en lijkt op een wintersport plaatsje. Als het avonds donker wordt gaan we op zoek naar de glowworms. Al giechelend lopen we de donkere weg af om de ingang van het bos te vinden op zoek naar de glowworms. Daar gaan we dan het donkere bos in, geen idee hoe het pad loopt en hoe de wormen eruit zien. Totdat we ineens allemaal kleine blauwe lichtjes ontdekken. We genieten van al die kleine lichtjes totdat de Aziaten met de zaklampen achter ons aankomen en ze niet meer te zien zijn…

Queenstown

De volgende ochtend rijden we weer door naar Queenstown, om onderweg aan het mooie Wanaka meer te lunchen. Vlak voor Queenstown, stoppen we bij een oud gouddelvers plaatsje waar we met een gids doorheen te lopen. Hier krijgen we al uitleg hoe we een hoop zand moeten zeven, om goud te vinden. Om het zelf te doen hebben we geen tijd meer. Onderweg naar Queenstown zien we ook nog de beruchte brug voor het bungee jumpen liggen. Hier stoppen we niet omdat niemand uit de groep wil gaan springen.

De volgende ochtend worden we met jeeps opgehaald voor een Lord of the Rings safari. Met jeeps rijden we door de omgeving om naar verschillende locaties te gaan waar deze film is opgenomen en word uitgelegd welke trucs er zijn gebruikt bij het maken van deze film. Ook stoppen we bij de bungee jump brug, waar we anderen zien springen. De jeeps rijden door half droge rivierbeddingen en rijden er bijna op 2 wielen doorheen, onze chauffeur wordt de clown genoemd en zoekt alle gekke dingen en moeilijkste plaatsen uit om er een spektakel van te maken. Ook loopt hij tijdens een stop op zijn handen over de motorkap heen. Tijdens deze stop gaan er enkele goud zeven in de rivier en er worden inderdaad minuscule stukjes goud gevonden. Middags hebben we vrij en verken ik het leuke en gezellige plaatsje aan het meer.

Te Anau

De volgende ochtend mogen we uitslapen want we vertrekken pas om 8.45 uur. We rijden eerst naar Kingston, waar we met een historische stoomtrein een rit van een half uur maken naar Fairlight. Hier staat onze bus weer op ons te wachten. Onderweg trekt de trein veel bekijks en staan er veel auto's in de berm om er foto's van te maken. Wij doen dat uiteraard ook, als de trein weer vertrekt in Fairlight. Daarna rijden we door naar Te Anau, waar we tot onze verbazing al om 13.30 uur aankomen. Met z’n allen moeten we eerst pinnen, want van alle excursies die onze reisleidster aanbiedt, raakt de portemonnee steeds snel leeg. En we hebben er zelf nog een excursie bij bedacht, want we gaan om 17.00 uur weer mee met een boottocht over het meer om in een grot, eerst een stukje lopen om dan met een klein bootje, opnieuw naar (wel meer bij elkaar) de glowworms te gaan kijken. Middags genieten we nog van het mooie weer in het piepkleine plaatsje.

De volgende dag is het weer stralend mooi weer en gaan we om 7.15 uur met de bus naar het volgende meer te worden gebracht. Hier stappen we op de boot om het meer over te steken, richting de fjorden. Aan de overkant gaan we eerst naar een ondergronds waterkracht station kijken, om met de bus naar de fjord te worden gebracht. Daar stappen we weer op de boot om door de fjord te varen. Deze is schitterend. Echter de dolfijnen en pinguins vinden we niet, wel weer de zeehonden, die op een rots lummelen.. Op een gegeven moment gaan we stil liggen in de fjord, de motoren en andere apparatuur gaan uit en horen we hoe stil en rustgevend het is in de fjord. Uiteindelijk gaan we dezelfde weg weer terug, met de bus naar het meer, de boot om het meer weer over te steken en de bus terug naar het hotel. ‘s Avonds gaan we naar de bioscoop om naar een zeer mooie film te kijken over de natuur van Nieuw Zeeland. Deze is zo mooi dat we er allemaal heel stil van zijn. Uiteraard hadden we de hele reis al gezien hoe mooi het landschap hier is, zeer ongerept en bijna niet bewoond.

Christchurch

De volgende dag volgt een zeer lange dag in de bus en vertrekken we al om 6.00 uur ‘s morgens. De zon moet zelfs nog opkomen, eerst blijven de lichten in de bus nog uit en mogen we verder slapen. Rond 9.00 uur maken we een stop om te ontbijten. En het blijkt de warmste dag te worden van de hele reis. Onderweg hebben we wat kodak momenten om Mount Cook (nu wel uit de wolken) te spotten en het zeer mooie Tekapo meer te spotten en rijden we door de Lindis pass. Voor Christchurch verdwijnen ineens de bergen en veranderd het landschap. Rond 18.45 uur komen we eindelijk in Christchurch bij het hotel aan. Omdat de groep nog maar 1 dag heeft en er verschillende deze dag met een excursie meegaan, lopen we voor het avondeten toch naar het centrum om er een blik op te werpen.

De volgende morgen gaan we met zijn zessen met de excursie naar Kaikoura om de walvissen te spotten. Ook hier gaat het er zeer professioneel aan toe. De boot vaart circa 70 km uit de kust, deze tijd moeten we binnen op de boot blijven zitten. Uiteraard volgen de veiligheids instructies, maar ook gedurende de hele tocht van 2,5 uur uitleg over van alles en nog wat. En het is zeker dat we de walvissen gaan zien, want als de eerste boot ze morgens ziet, weten ze dat ze de hele dag te zien zijn. Wat een verademing is, daar we al 2 excursies gemaakt hebben zonder resultaat de dolfijnen te spotten. Als we in de buurt van de walvissen komen, mogen we op het onderste dek naar buiten en gaat de kapitein met een microfoon in het water luisteren waar de walvissen zitten. Daarna moeten we weer snel naar binnen om er naar toe te varen. Als we echt in de buurt zijn en we de 1e zien mogen we ook naar het bovendek. Uiteindelijk zien we 2 walvissen liggen lummelen, water spuiten, tot hij onderduikt en prachtig met zijn staart boven water weer verdwijnt. Daarna gaan we nog even naar de dolfijnen, die inderdaad al spelend om onze boot mee zwemmen. Om 15.00 uur staan we weer aan de wal en gaan we nog even naar een wijnboerderij om wijn te proeven en doen we nog even langs de weg aan zee de zeehonden spotten. Om 18.45 uur zijn we weer terug in Christchurch om snel om te kleden voor het afscheidsdiner in het centrum. En tot onze verbazing krijgen we allemaal een klein cadeautje van onze reisleidster.

‘s Morgens om 9.00 uur neem ik met Janny en Carolien afscheid van de groep, zij vliegen alweer naar Nederland terug. Janny en Carolien blijven nog 2 weken op het zuidelijk eiland. Ikzelf vlieg de volgende ochtend vroeg weer terug naar huis. Vandaag ben ik op verkenning de stad ingegaan en op zoek naar de laatste souvenirs. Ook maak ik een rondrit met de historische tram door het centrum. Rond lunchtijd kwam ik Janny en Carolien tegen en zijn we op een terrasje gaan lunchen, daarna zijn we met de gratis stadbus een rondje gaan maken. Om vervolgens nog even naar het Art en Craft centrum te gaan en wat door de mooie stad te lopen om van mooie weer te genieten. Zodadelijk ga ik met hen nog eten, om vanavond laat mijn tas te pakken om om 3.30 uur vannacht weer naar het vliegveld te gaan om Down Under te verlaten.

Klantwaardering

8,9

Een adembenemend mooie en tegelijk actieve reis waar je de m...
Een adembenemend mooie en tegelijk actieve reis waar je de mensen en hun cultuur snel leert kennen. In deze reis worden alle highlights op het Noorder- en het Zuidereiland aangeboden om te bezoeken en krijg je al snel de schoonheid van Nieuw-Zeeland te zien.