Nieuw-Zeeland

Reisverslag rondreis Nieuw-Zeeland 25 dagen

Nieuw Zeeland 25 dagen ACTIEF

In december maakte ik met Djoser een fantastische reis door Nieuw-Zeeland.
De weergoden waren ons erg goed gezind zodat we alle activiteiten konden doen. Aangeboden activiteiten maar ook zelf uitgezochte activiteiten maakten het een zeer actieve vakantie waar ik met plezier aan terug denk. Lees hieronder mijn reisverslag.

Geert

Dag 1 04-12
Het is zover, het grote avontuur gaat beginnen. Vanaf Venlo reis ik met de trein naar Amsterdam. Op luchthaven Schiphol maak ik al snel kennis met enkele medereizigers. Emirates zal ons per Airbus A380 vervoeren naar Nieuw-Zeeland.

Dag 2 05-12
Het is een lange vlucht verdeeld over 3 etappes, namelijk eerst 6u40m vliegen naar Dubai vervolgens 13u20m vliegen naar Melbourne en vandaaruit nog eens naar Auckland wat nog 3u35m duurde. Tijdens de stops op de verschillende luchthavens begint de groep zich te vormen en maken we bovendien kennis met Eveline. Zij is onze reisleidster tijden dit avontuur.

Dag 3 06-12
Na een lange en vermoeiende reis komen we aan in Auckland. Hier wordt de groep gecomplementeerd en tot ieders verrassing maken we een eerste mooie stop, namelijk bij Mount Eden. Hier hebben we een prachtig uitzicht over onze eerste bestemming Auckland. Als we op onze bestemming zijn aangekomen krijg ik te horen dat mijn kamergenoot tijdens deze reis Edwin zal zijn.

Dag 4 07-12
Deze dag mogen we vrij invullen in Auckland. Samen met Kees, Marco, Marc, Ralf en Edwin ga ik op pad. We bezoeken de haven en gaan naar het Sea Life Aquarium. We genieten van het uitzicht vanaf de 328 meter hoge Sky Tower (een uitkijk- en telecommunicatietoren) en pakken de veerboot naar Devonport. Hier maken we een prachtige wandeling en passeren veel mooie plekken met prachtige uitzichten. ‘s Avonds bezoeken we voor de tweede maal de Sky Tower om het spectaculaire uitzicht voor de tweede maal in het donker te bewonderen. Het uitzicht was fantastisch.

Dag 5 08-12
Vanuit Auckland rijden we naar Bay of Island. Onderweg stoppen we bij het Parry Kauri Park en bezoeken we de wereldberoemde toiletten van Hundertwasser! In de late middag arriveren we in Pahia. Samen met Edwin maak ik nog een flinke wandeling en dan zit ook deze dag er op.

Dag 6 09-12

Vandaag hebben we de keuze uit vele activiteiten. Kees, Ralf, Edwin en ik kiezen voor een dagtrip per catamaran. Day in the Bay is onze tocht door de baai. Met dolfijnen, waterpret, een geweldige lunchplek en het varen door de Hole of the Rocks, is deze activiteit zeer geslaagd. Na afloop nemen we een taxi naar de Haruru Falls, waarna we via de Waitangi Track teruglopen naar ons Motel in Pahia.

Dag 7 10-12

Een lange reisdag brengt ons vanuit Pahia naar Rotorua. Deze omgeving staat vooral bekend als een van de grootste thermische gebieden van Nieuw-Zeeland en zijn vulkanische activiteiten.

Dag 8 11-12

Samen met Edwin heb ik een safari geboekt naar de Mount Tarawera vulkaan. We worden bij het Motel opgehaald door een chauffeur en twee gidsen. Met een jeep rijden we door een prachtig gebied naar de kraterrand van de Mount Tarawera. Tijdens een adembenemende hike lopen we driekwart van de kraterrand, waarna we al jumpend afdalen in de krater. Wat een belevenis is dit! Via een pad lopen we weer naar boven en hier aangekomen staat een helikopter voor ons klaar. Deze fantastische experience wordt afgesloten met een geweldige rondvlucht boven dit gebied. Nadat we weer met beiden voeten op de grond staan, maken we nog een wandeling door het stadspark. Als toetje huren we een mountainbike en maken een zeer indrukwekkende trail door de bossen. Met een (E) op de bike was het voor mij enigszins te doen. Na gerelaxt te hebben in de Polynasian Spa komt er een einde aan deze waanzinnige dag.

Dag 9 12-12

Het beloofd een spannende reisdag te worden vandaag. We bezoeken achtereenvolgens het thermische wonderland Wai-o-tapu, de geiser Lady Knox welke dagelijks met behulp van waspoeder zijn kunstje vertoond en de Mud Pool. Indrukwekkend hoe de aarde hier zijn activiteit toont. Ik voel de hele dag al krampen in mijn buik voor de volgende activiteit… In Taupo worden we opgehaald door een heuse limousine die ons naar een vliegveldje brengt bij Lake Taupo. Samen met Els, Annemiek, Marc, Ralf en Edwin ga ik een tandemsprong maken uit een vliegtuig. Omdat er nog plek in het vliegtuigje is, mag Terry onze chauffeur ook een sprong wagen. Onbeschrijfelijk wat er door je heen gaat als je uit het vliegtuig springt. Wat een adrenaline kick en wat gaaf! Ik kan iedereen aanbevelen ‘n keer een sprong in het diepe te wagen! We overnachten vandaag aan de rand van het nationale park Tongariro.

Dag 10 13-12

Vandaag wéér een hoogtepunt van onze reis. Vandaag ga ik de Tongariro Crossing lopen met Paul, Tineke, Suzanne, Britt, Marc, Ralf en Edwin. We beginnen om 5:30 uur aan deze fantastische tocht van 19,4 km en een hoogteverschil van 900 meter!

Na het eerste gedeelte gezamenlijk te hebben gelopen, gaan we in 3 groepjes verder. Na 9 uur lopen kom ik samen met Suzanne, Brit en Ralf aan bij het eindpunt. Wat was dit mooi en indrukwekkend, wederom een activiteit om nooit te vergeten.

Dag 11 14-12
Er staat weer een reisdag op het programma vandaag. Onze eindbestemming zal het art deco stadje Napier zijn. Naar mijn mening niet heel bijzonder. We verkennen het stadje en dan zit deze dag er weer op.

Dag 12 15-12
Vandaag hebben we met een grote groep een safari geboekt naar de Jan van Gent kolonie op Cape Kidnappers. Een prachtige tocht en een mooi uitzicht mede door de vele vogels. Na de middag ben ik met Marco, Marc en Edwin gaan zwemmen in het plaatselijke zwembad. Hier kwamen we ook Brit en Marjan tegen, die ook de verkoeling opzochten.

Dag 13 16-12

We rijden vandaag naar het zuidelijkste puntje om daar afscheid te nemen van het Noordereiland. We bezoeken de stad Wellington nog. Daar aangekomen maak ik samen met Suzanne, Britt, Kees, Ralf en Edwin een wandeling. Natuurlijk mag een ritje met de cable car niet ontbreken en na het afdalen door de botanische tuinen strijken we neer aan de haven voor een drankje, waar ook Eveline zit. Samen beleven we een paar relaxte uurtjes, waarna we in groepjes gaan eten. Na het eten heb ik nog met Edwin gezwommen in het hotel en een lekkere wandeling gemaakt om daarna moe, maar voldaan afscheid te nemen van deze leuke dag.

Dag 14 17-12
Nog een paar uurtjes en dan zit ons bezoek aan het Noordereiland er echt op. Samen met Kees, Ralf en Edwin breng ik ‘s morgens een bezoek aan het gratis nationale museum van Nieuw-Zeeland ‘Te Papa’. Een zeer divers en uitgebreid museum met voor ons als hoogtepunt de indrukwekkende expositie over de oorlog, met levensechte wassenbeelden van 300%. Na de middag brengt een shuttlebusje ons naar de haven om de oversteek te maken naar het Zuidereiland. Na een geweldige overtocht van ongeveer 3 uur door de Marlborough Sounds zetten we voet aan wal op het Zuidereiland. Hier staat een bus voor ons klaar en die ons brengt naar het plaatsje Nelson. Aangezien we vrijlaat aankomen is het snel eten en naar bed, want morgen staat er een actieve dag op het programma.

Dag 15 18-12

Vroeg in de morgen rijden we met een grote groep naar het nationale park Abel Tasman. Hier zijn verschillende activiteiten geboekt. Samen met Kees, Marc, Ralf, Edwin en Britt ga ik voor de dagtocht met de kayak. We varen met een boot langs een gedeelte van de kustlijn en we worden afgezet op een strandje. Hier liggen de kayaks en na een korte instructie gaan we het water op. We varen langs prachtige oevers en een zeeleeuw vergezeld ons! We lunchen op een ander strandje en hebben inmiddels de smaak goed te pakken en gaan het ruige water op. Het bewijs voor het ruige water werd vrij snel geleverd. Kees en Marc slaan om met de kayak en er volgde toch wel een paar angstige minuten voor alle groepsleden. Na wat hulp van een watertaxi konden we onze tocht vervolgen en het avontuur afsluiten op het standje waar we begonnen waren.

De boot komt ons weer ophalen en brengt ons naar het beginpunt. Met een spannend verhaal voor de rest van de groep komen we thuis. Weer een geweldige dag zit erop.

Dag 16 19-12
Vandaag staat er weer een reisdag met actieve elementen op het programma. We bezoeken Cape Foulwind en maken hier een prachtige wandeling. We maken kennis met de lokale zeeleeuwenkolonie. We vervolgen onze reis naar de Pancake Rocks, waar we in een regenbui het prachtige natuurverschijnsel aanschouwen. We vervolgen de weg naar Greymount waar we zullen overnachten.

Dag 17 20-12
Vandaag staat de Heli-Hike op het programma. Zullen de weergoden ons goed gezind zijn zodat we de Gletsjer op kunnen? We rijden via slingerende wegen door de ruige natuur van Nieuw-Zeeland. Allereerst naar de Franz Josef Gletsjer waar we een korte wandeling maken naar een mooi uitzichtpunt op dit imposante natuurverschijnsel. Dit alles als opwarmertje voor het bezoek aan de Fox Glacier. Wat hebben we een mazzel, want de helikopter mag de lucht in en deze zet ons midden op de gletsjer af. Samen met acht medereizigers beleven we 2 ½ uur wat met geen pen te beschrijven is. Wat is dit gaaf om hier te mogen en kunnen lopen. Een fantastische ervaring rijker brengt de helicopter ons weer naar de wereld die Nieuw-Zeeland heet. We overnachten in het kleine stadje (een straat) Fox Clacier.

Dag 18 21-12
Vroeg in de ochtend vertrekken we naar het spiegelmeer Lake Matheson, waar we een wandeling zullen maken en ontbijten. Het is windstil en dit is gunstig voor de weerspiegeling van het prachtige Mount Cook. Op weg naar Queenstown maken we ook nog een wandeling bij de Bleu Pools en stoppen we bij Lake Hawea om te genieten van het prachtige uitzicht.

Dag 19 22-12

Het ochtendprogramma staat voor een deel van de groep in het teken van de Lord of The Rings tour. We hebben de mooie natuur gezien waar de film is opgenomen en de lunch was goed verzorgd. Helaas is de prijs-kwaliteit verhouding niet juist. Iedereen wil zijn graantje meepikken van het succes van de film. Het middagprogramma had ik samen met Kees, Marco en Ralf uitgezocht. Dit was een actiever programma. We hebben 3 uur lang met een quad door de bergen gereden. Wat een power zit er in deze machines. Al met al een geslaagde dag.

Dag 20 23-12
Er staat weer een reisdag op het programma, maar deze wordt onderbroken voor de Bungy Jump van Edwin. Hij durft als enige een letterlijke sprong in het diepe te wagen. Na dit heldhaftig avontuur rijden we door naar The Anau, waar we de komende twee nachten zullen slapen. Onderweg stoppen we nog voor wat foto’s bij Lake Wakatipu.

Dag 21 24-12

Vandaag hadden we weer keuze uit verschillende activiteiten. Met een groot deel van de groep heb ik gekozen voor een dagtocht door de fjorden. Een bus brengt ons naar de boot die ons naar het eiland brengt. Hier stappen we weer in de bus en rijden we in drie kwartier naar de boot die ons gedurende 2 ½ uur door de betoverende Doubtfull Sounds zal varen. Het is licht bewolkt en er staat een strak windje. Na de tour gaan we weer via dezelfde route terug naar The Anau, waar ik samen met Marco, Marc, Ralf en Edwin nog een excursie heb gepland. De excursie brengt ons naar de grotten met gloeiwormen. Het is kerstavond en Evelien heeft een restaurant voor ons gereserveerd, waar we met Christmas-Crackers het kerstfeest inluiden.

Dag 22 25-12
Een zeer lange reisdag heeft ons gebracht bij de eindbestemming van Nieuw-Zeeland: Christchurch. Terwijl de rest van de wereld geniet van eerste kerstdag, brengen wij deze dag grotendeels door in de bus. Gedurende de reis worden er uiteraard de nodige stops gemaakt, onder andere bij Lake Pukaki en Lake Tekapo. Eerste kerstdag hebben we gezamenlijk afgesloten bij een Italiaans restaurant.

Dag 23 26-12
Tijdens de laatste vrije dag ga ik samen met Marc en Ralf de ruige Ragitata rivier bedwingen. Een busje brengt ons naar de thuishaven van Rangitata Rafts South Canterbury. Allereerst wordt er uitgebreid geluncht alvorens we ons omkleden in speciale pakken. De bus brengt ons naar de start van dit avontuur. We worden ingedeeld met drie andere Nederlanders en samen met onze instructeur nemen we de juiste peddel bewegingen door. Aangezien het de hele nacht heeft geregend is het water in de rivier gestegen. Dit betekent dat de rivier wilder is geworden. De eerste “water rapids” (ofwel stroomversnellingen) in de categorie 2, 3 en 5 gaan ons nog redelijk eenvoudig af. Bij de laatste “water rapids”, tevens een categorie 5, gaat het mis en slaan we allemaal overboord. Na enkele angstige momenten in het kolkende water kunnen we gelukkig allemaal weer de boot in en komen we al dobberend aan bij het eindpunt. Een warme douche heeft ons weer opgepept voor de afsluiter van de dag; een barbecue bij de lodge van Rangitata Rafts. Eenmaal terug in Christchurch eerst in de hot tube en daarna hebben we de foto’s van het raft avontuur bekeken en geanalyseerd.

Dag 24 27-12
Onze laatste halve dag in Nieuw Zeeland en dan is de reis ten einde. Drie weken zijn omgevlogen en hebben gezorgd voor herinneringen die ik zal koesteren. Deze morgen ga ik samen met Kees, Marc, Ralf en Edwin een Segway tour doen door Christchurch. Na een flinke wandeling komen we in het park aan waar de Segways op ons staan te wachten. Na een gedegen instructie gaan we de weg op. We brengen een bezoek aan verschillende parken en delen van de stad. Zo hebben we op een leuke manier toch nog veel kunnen zien van deze mooie stad. Helaas is de reis nu echt ten einde gekomen en staat me nog een lange terugreis te wachten. Met busjes worden we naar de luchthaven gebracht en hier nemen we afscheid van Eveline, onze geweldige reisleidster tijdens dit avontuur. We vliegen eerst naar Sydney in Australië waar we een tussenlanding zullen maken.

Dag 25 28-12

Vervolgens vliegen we via Dubai naar Amsterdam Schiphol. Op de luchthaven nemen we afscheid van elkaar en vervolgen ieder onze eigen weg. Ik word opgehaald bij de luchthaven. Met een bruin tintje als bewijs, geniet ik nog elke dag na van deze fantastische reis.
Dank je wel…………

Bekijk de 25-daagse rondreis door Nieuw-Zeeland.

Klantwaardering

8,9

Een adembenemend mooie en tegelijk actieve reis waar je de m...
Een adembenemend mooie en tegelijk actieve reis waar je de mensen en hun cultuur snel leert kennen. In deze reis worden alle highlights op het Noorder- en het Zuidereiland aangeboden om te bezoeken en krijg je al snel de schoonheid van Nieuw-Zeeland te zien.