Rusland

Reizigersdagboek Rusland (1)

Dag 1 Amsterdam – Moskou
Om 10.10 u stijgen we op van Schiphol. We doen er vandaag 2 uur en 40 minuten over. We hebben de wind mee. Na een rustige vlucht met onderweg een hapje en een drankje landen we om 10.45 u in Moskou. Het is hier 2 uur later. De pascontrole verloopt snel en de bagage is er vlot. Met een rammelende bus richting de stad. De eerste indruk onderweg is wat rommelig en eentonig. Flatgebouwen die er ongezellig aandoen. Hoe dichter we bij het centrum komen hoe meer we mooiere gebouwen zien.
Het is 30 graden om 17.00 u.
In het hotel Rossija kost het even moeite om je draai te vinden in een hotel met 2500 kamers. Op een terrasje even buitenons hotel hebben we een kennismakingspraatje met Leonie (de reisbegeleidster) en met elkaar. Daarna wandelen we naar het Rode Plein. Het is er gezellig druk. Het plein is indrukwekkend groot en ook mooi. Op het plein splitst de groep zich en ieder gaat eten. Met de Russische opschriften wijzen we aan wat we willen eten.
Moe en voldaan gaan we terug naar ons hotel.

Dag 2 Moskou
Na een stevig Russisch ontbijt, gaan we rond 10.00 u met een grote groep op pad om Lenin te bezoeken. Enkele leden van onze groep gaan wandelen over het Rode Plein en bezoeken de Basiliuskathedraal. Om 11.30 u gaan we weer samen onder begeleiding van Leonie onder de grond om verschillende metrostations te bezoeken, anderhalf uur later komen we weer boven. Dit zou ons op eigen houtje niet zijn gelukt. Nu splitst de groep en gaan we alleen verder; eerst een hapje eten; kaviaar geproefd. Innerlijk versterkt weer naar het Rode Plein om nogmaals de Basilius te bewonderen en nog een andere kerk. Daarna rond gewandeld in het Goem. Aansluitend op een terrasje uitgerust. Even douchen en om 18.00 u naar het ballet, ‘’De Notenkrakers”. We gingen met 9 personen, alleen met de metro erheen en nog een flink stuk lopen. Het ballet was erg mooi. Nog even een hapje gegeten en een afzakkertje gedronken, waar bij de nodige reisverhalen werden uitgewisseld.
Om 23.30 u moe maar voldaan terug naar het hotel.

Dag 3 Moskou
Onder begeleiding van Leonie bezochten we het Kremlin, nog steeds het belangrijkste bestuurscentrum en het hart van Rusland.
Al eeuwen lang wordt het Russische Rijk bestuurd vanuit het Kremlin. Achter de muren vergaderde het hoogste Sovjetlichaam, de Opperste Sovjet van de vroegere USSR. Nu vergadert hier zeker twee maal per jaar het gekozen parlement. Deze huidige opperste Sovjet zit nu in het Witte Huis aan de Moskou. De president en zijn kabinet zetelen nog binnen de muren van het Kremlin.
Veel aandacht kregen de kathedralen rond het kathedralenplein. De Verlossingskathedraal, de zgn. huiskerk van de Tsaren en grootvorsten, is het enige zuivere Russische bouwwerk hier. Het werd door Pskov gebouwd in de 15 e eeuw.
De liefhebbers van iconen en fresco’s kunnen hier hun hart ophalen. In de Maria-Hemelvaart kathedraal zagen we de ‘icoon aller iconen’, voorstellende de Moeder Gods.
Interessant was de grootste klok ter wereld, de klok welke nooit had geluid, de zg. Tsarenklok . Hij is zo’n 6 meter hoog en weegt 200 ton. Door een plotselinge sterke afkoeling tijdens de afkoelingsperiode is hij gebarsten.
Bij de gebouwen die nog als regering bureaus dienen mocht niemand komen. Een stap in die richting werd afgestraft door een snerpend fluitje van de schildwachten. Een bezoekster schrok zich wild en vroeg gelijk: ”Wat doe ik nu weer fout”? Je proefde de oude tijd van voor ’91.
Het verleden is nog niet helemaal weggewaaid!
’s Avonds nog een avondrit door en rond een goed verlichte drukke en gezellig metropool. Op een hoog punt langs de Moskou werden we buiten de bus waar we uitkeken over de staatsuniversiteit van Moskou, getrakteerd op Russische champagne en chocola.

Dag 4 Moskou - Soezdal
Afscheid van Moskou. Na gisteravond “Moskou by night’ gezien te hebben toch nog even aan de andere kant van de rivier de Moskwa gekeken. Zicht op het Kremlin, het hotel, 1 van de 7 wolkenkrabbers van Stalin en de Christus Verlossers kerk. Dag Moskou! Op weg naar andere ervaringen.
De bus was goed op tijd en om 11.00 u konden we weg, Toch duurde het nog 1 uur voor we de stad uit waren en het platteland opreden richting Vladimir. Mooie bossen, weidse velden afgewisseld met afgebladderde houten huisjes, oude vrouwtjes die in mandjes hun fruit verkochten langs de weg, of zelf gehaakte shawls. Ook voor liefhebbers van gedroogde vis was er waar te koop. Onderweg was er bij een stop tijd voor koffie en thee en wie wilde kon ’de kerk omtrekken’ en een kerkhof bezichtigen.
In Vladimir was de Demetrius kerk gesloten. De reliëfs op de buitenkant waren echter best mooi De Maria Hemelvaartkerk was donker maar vol fresco’s en drie dimensionale iconen: over de afbeelding was goudbeslag, bijv. als kleed of aureool. Na Vladimir was iedereen weer wakker, want met Moskou in de benen, zittend in de bus beschenen door de zon…. lig je gauw onder zeil.
Op weg naar het hotel in het monumentendorpje Soezdal zijn we aan het eind van de middag nog een laatste keer uitgestapt. Een deel van de groep bleef bij de bus en kocht met handen en voeten wat fruit; een ander deel trok de paden op om een in het land liggend kerkje te bekijken. Over de vlakte en door het groene gras, mooie luchten en zwart witte koeien…. heel bekend leek het even te zijn. Het kerkje weerspiegelde mooi op het rimpelloze water. Teruglopend kwam er een oude trein voorbij het stationnetje, zag je weer de gekleurde houten huizen en de gehoofddoekte oude vrouwtjes.

Dag 5 Soezdal
Een hele dag de tijd voor Soezdal, dat is precies een mooie tijd om alle bezienswaardigheden aan te doen en dan nog zelf alle gelegenheid te hebben voor een eigen programma. Omdat die het dichtste bij het hotel ligt, is een bezoek aan het Verlossers klooster om mee te beginnen een voor de hand liggende keuze. ’t Is als steeds weer een hele toer om duidelijk te maken bij de kassa wat je precies wilt zien, maar het lukt weer iedereen om binnen te komen. Na het sfeervolle kloostercomplex plus een kort concert van een viertal monniken, wat een geluid!, lopen we het stadje van noord naar zuid door. De hoofdstraat kent naast de vele kerken en kerkjes ook aan weerszijde de inmiddels bekende houten huizen. Het dorp staat als geheel onder monumentenzorg, maar het opknappen is nog niet af. Een accordeonist geeft de toerist nog wat extra’s door bekende Russische klanken in de rondte te strooien. Zo is de sfeer compleet.
Onze gezinsverpakking kersen (klein, maar erg lekker), gekocht op de markt bij de Arcade, krijgen we met z’n tweeën natuurlijk niet op. De rest kunnen we gelukkig kwijt aan onze argeloze reisgenoten als we ze op het museumterrein een voor een ‘overvallen’.
De terugtocht naar het hotel gaat via een alternatieve naar daarom niet minder leuke route. De ‘achterkant’ geeft vaak een beter beeld van het ware leven ter plekke. Onze gezamenlijke maaltijd in het Maria Beschermingsklooster met de voltallige groep is een gezellige afsluiting van de dag.

Dag 6 Soezdal - Jaroslavl
Wederom afzien, zeer vroeg opgestaan (9.00 u), buikje gegeten stappen we om 10.00 u in de bus richting Jaroslavl via Kostroma. In Kostroma hebben we het klooster bezocht van de Romanov's waarheen ze rond 1600 verbannen werden.
Verder bezochten we een markt met dode vis.
We vervolgden onze rit naar eerder genoemde stad Jaroslavl. Om 19.00 u gingen we varen op de Wolga.

Dag 7 Jaroslavl
Wij kunnen om 9.00 u terecht voor ’t ontbijt. Gisteravond aangekomen en een tochtje over de Wolga gemaakt. Helaas was het al een beetje aan het schemeren, waardoor je niet zo veel kon zien. Wel een paar mooie kloosters en een kerkje.
Vandaag in het centrum rond gewandeld. Zo te zien gaat de jeugd schoolspullen inkopen, want er zijn veel marktkraampjes met schoolspullen.
Hollanders als wij zijn hebben we drie goedkope Cd’s op de kop getikt. In een boekhandel zagen we Engelse lesboeken voor de Russen. Je merkt dat de jeugd vaak beter Engels spreekt dan de volwassenen.
De groep vertrekt om 12.00 u richting Rostov Veliki voor een rit van 2 uur. Ondertussen was het 28 graden. Daar in een tuin hebben we de lunch genuttigd. Toen weer de bus in richting Pereslavl Zalessky.
Hier is een klein museum voor Peter de Grote ingericht. Hier is de eerste boot te zien die door Peter de Grote is gemaakt. Om 16.30 u vertrekken we richting Sergijev Posad.

Dag 8 Sergijev Posad - Tver
Het ontbijt is uitmuntend in het hotel. Het was vanmorgen al vroeg warm Dat kwam goed uit, want we gingen de Drievuldigheidskerk en het Sergiusklooster bezoeken. Voor de mannen is een lange broek verplicht en de dames moesten zich hullen in rok en hoofddoek. Dat ook blote schouders niet op prijs gesteld werden bleek wel toen Dirk de kerk in wilde in een hemdje, Gelukkig had Leonie nog een extra doek, waardoor hij er erg charmant uit zag! Onze eerste activiteit bestond uit het bezoeken van een kerkdienst in de Maria Hemelvaart kathedraal. De dienst speelt zich grotendeels af in de altaarruimte achter de iconostase. Daarna hebben we nog een aantal kerken bezocht op hetzelfde terrein. Tot slot van ons bezoek hebben we over de muur gewandeld en hebben we een duizelingwekkende trap beklommen. Vanaf een van de torens in de muur heb je een leuk uitzicht over de stad en het klooster. Er was nog precies genoeg tijd over om iets voor de lunch te kopen en op het terras bij de Mac-Donalds een bakkie te doen.
Om 12.30 u zijn we met de bus vertrokken voor een warme reis naar Tver. De eerste stop om de benen te strekken was langs de kant van de weg, maar er stonden een paar huizen. De meeste reisgenoten bleven in de schaduw van de bus of zochten schaduw onder de bomen aan de overkant van de weg. Slechts een enkeling ging zonnebaden of legde contact met de locals. Vervolgens ging de reis naar Klin. Hier heeft Tsjaikovski zijn latere levensjaren doorgebracht. Nu is zijn huis een museum. Een gids heeft ons hier rondgeleid. Je merkt dan pas hoe veel extra informatie een gids je kan geven. Tot slot van de rondleiding hebben we in de concertzaal een kwartier kunnen genieten van een op een band opgenomen werken van Tsjaikovski, nl 1812. Dit muziekstuk ‘beschrijft ‘ de aanval van Napoleon op Rusland.
Niet iedereen is met deze excursie meegegaan en hebben waarschijnlijk op een terras gezeten. Iets later dan gepland weer op weg naar de volgende koffiepauze. We zijn gestopt bij een cafeetje aan de Wolga. Daarna was het nog een uurtje naar ons hotel in Tver. Omdat het iets buiten het centrum ligt, hebben we gezamenlijk in het restaurant gegeten. Tegen halftien begon de plaatselijke band op te bouwen en niet veel later barstte het feest los. Onder de bezielende leiding van Trix en aangemoedigd door de mannelijke Russen eindigde de dag zoals deze begon. Heet!

Dag 9 Tver - Novgorod
Op een ’zondagse tijd’ van 9.00 u hebben wij het ontbijt genuttigd, waarna om 10.00 u de reis naar Novgorod begon. Onderweg hadden we een aantal stops: bij een groot meer (met een dijk erlangs om de weg tegen hoge waterstanden te beschermen?), Voor een lunch in een klein dorpje waarbij zowat iedereen borsjt en salade (canat) bestelde en nog een korte koffiestop bij een oorlogsmonument. (een MIG-jager als monument/kunstwerk)
In de bus werden we vergast op de opnames gemaakt per Camcorder door twee medereizigers die hun reisindrukken dmv bewegende beelden trachten te vereeuwigen.
Om 17.45 u kwam en we bij het hotel aan, waarbij we een welkoms drankje kregen. De hotelkamers zagen er chique uit. Met het grootste deel van de groep zijn we in het restaurant Pri Dvora gaan eten: het eten was heel erg lekker en zeer goedkoop. Op een pleintje in een park werden we nog voor een (volks)dansje gevraagd door Russische grootmoeders. Omdat we daar dorst van kregen is er nog een afzakkertje gehaald bij een tent in dat park, waarbij met een woordenboek moeizaam vragen over en weer werden gesteld door John terwijl Sebe in Duits met een half dronken Rus van gedachten wisselde. Om 0.15 u kwamen we weer bij het hotel aan.

Dag 10 Novgorod
Novgorod heeft circa 290.000 inwoners. Hoewel deze naam ‘nieuwe stad’ betekent, is het de oudste stad van Rusland. Besloten is een gids in te schakelen en die vertelt met trots over zijn geboortestad en de historie van Rusland. In het Kremlin staat een standbeeld waarin de geschiedenis van Rusland is uitgebeeld. De gids neemt in vogelvlucht alle beroemde mensen die zijn afgebeeld door, waardoor het standbeeld opeens gaat leven en zo ook de afgebeelde mensen. Ik ben vast niet de enige die denkt dat een gids zeer de moeite waard is, want ook bij de iconen in de kerk doet zijn verhaal het hele kerkje tot leven komen.
Na de rondleiding door het kromlig belanden we op een terrasje. Nadat het zonnetje van het terras is verdwenen, zoeken we een zonnig plekje bij het strandje aan de rivier. We genieten van het uitzicht en de zon. Een jonge Russische vrouw die we kennen uit de discotheek komt even langs voor een praatje Het diner is in een prachtige locatie in het Kremlin. Een dag als vandaag vol historie, cultuur en relaxen in de zon, staat in schrille tegenstelling tot het harde leven van de gemiddelde Rus.

Dag 11 Novgorod - Leningrad
Na een lange nacht slapen me volgegeten bij het ontbijt, want dat was echt voortreffelijk verzorgd: pannenkoekjes, taartjes, warme broodjes en een heerlijk ‘prutje’ met aubergines. Vervolgens gingen we om 10.00 u richting de Hermitage. Na ongeveer drie kwartier wachten konden we naar binnen. Ik ben niet eerder in zo’n groot museum geweest. Kunst uit allerlei landen en tijden, echt veel te veel voor een dag. Ook sommige zalen zijn echt prachtig qua inrichting en beschilderingen van muren, plafonds en vloeren. Na twee uren heb ik het echt gehad en kan ik niets meer opnemen. Na het bezoek aan de Hermitage zijn we vanaf ongeveer 15.00 u door de stad gaan slenteren. Toen we gisteren aankwamen had ik het idee dat ik Moskou mooier vond, maar dat kan ik nu toch niet direct zeggen. Er zijn veel mooie gebouwen en ook de brede straten vind ik erg mooi; het doet groots aan. Natuurlijk kwamen we ook uit op een souvenirmarktje met die eeuwige matroshka poppen, kleine houten doosjes en CCCP-historie; net als de molentjes en Delfts blauw in Amsterdam. Na een cappuccino gedronken te hebben gingen we terug naar het hotel waar we afgesproken hadden te verzamelen om naar de Chinees te gaan. Het was toch nog wel moeilijk kiezen, want de gerechten worden gewoon omschreven, dus geen tjaptjoi, foe jong hai of tjap tjoi en de keus is groot. Na nog een biertje te hebben gedronken in een Irish Pub was de dag weer om.

Dag 12 St.Petersburg
Om 9.00 u gaat bijna de hele groep op pad naar Petrodvorets ofwel Peterhof, het zomerpaleis van Peter de Grote. We lopen naar het station. Aan het begin van de perrons staan drommen mensen. Af en toe wordt er omgeroepen en gezegd op welk perron een trein vertrekt en in welke richting. Daar het voor ons onverstaanbaar, moeten we het aan anderen vragen en op een gegeven moment wordt ons duidelijk gemaakt dat we naar het perron kunnen gaan. Als de trein daar stopt, gaat de deur met veel moeite open, want die hangt helemaal scheef. Bij elk station komen er verkopers in de coupe met allerlei handelswaar. Dit varieert van tandpasta, pleisters en tafelkleden tot stressballetjes, en fruit. De verkoper staat aan het begin van de coupe en houdt de waren om de beurt omhoog, daarbij luid en eentonig alles aanprijzend. Het doet me denken aan de stewardess in het vliegtuig die de veiligheidsinstructies demonstreert. Bijna niemand kijkt op en luistert ernaar. Na wat onduidelijkheid over het station waar we moeten uitstappen komen we in Petrodvorets aan. Aanvankelijk wordt navraag gedaan naar de juiste bus, maar al gauw gaan we lopend mee met de stroom bezoekers. Bij de tuinen aangekomen gaan we in groepjes of alleen op pad. Na alle kerken en musea is dit een verademing. Al direct aan het begin kijk je van boven af over de grote fonteinen met aan het eind het water van de Finse Golf. Een wandeling door het uitgestrekte park brengt ons bij vele fonteinen in allerlei maten en vormen. Tenslotte bezichtigen we het paleis. Ook dit is prachtig met diverse in stijl ingerichte zalen. Na de 2e wereldoorlog was het een ravagemaar door restauratie en herbouw is deze weer in oude glorie hersteld. Daarna lopen we nog even door de Franse tuin achter het paleis.
Om 16.00 u gaan we met z’n zessen weer met de trein terug. Na een snelle opfrisbeurt en de benen strekken is het weer tijd om naar het Stroganov restaurant te gaan voor ons afscheidsdiner. Morgen gaan er nl. een aantal van ons naar de balletuitvoering van het Zwanenmeer. Ik vul mijn bord diverse malen met de lekkernijen van het buffet. Anderen bestellen een ander gerecht.
We bedanken Leonie bij deze gelegenheid voor haar inzet.
Op bijna elke tafel staat een telefoon, waarmee je naar een andere tafel kunt bellen. De nummers hangen boven de tafels. Ik besluit, met nog zeven anderen, met de taxi terug te gaan naar het hotel. Waarschijnlijk nemen de anderen nog ergens een borrel.

Dag 13 St. Petersburg
De Aurora en de Peter en Paul kathedraal.
De Vesting stond nog op het verlanglijstje. Met Gerlof zijn we op pad gegaan en kwamen met de metro in het kleine park uit. Vanaf het park was het nog tien minuten lopen. Langs de Eva. (rivier, waar je een mooi uitzicht had over het water. Helaas op vrijdag is de Aurora voor bezoek gesloten en moesten we genoegen nemen met het aanschouwen van de boot vanaf de walkant. Er stonden verscheidene souvenirkraampjes waar we onze laatste dollars en roebels hebben ingeleverd. Zelf heb ik nog een prachtige kalender gekocht.
Daarna zijn we de Peter en Paul kathedraal binnen gegaan, waar ook Peter de Grote begraven ligt. Verder zijn in deze vesting nog verschillende musea en een gevangenis. Na betaling van wat roebels mag je over de vestingmuren lopen en heb je een prachtig uitzicht over de Eva en de stad.
We zijn terug gelopen via de beurs waar de beroemde Rostrazuilen veel bezoekers trekken. (vooral a.s. bruidjes). Via de Nevsky Prospekt hebben we nog wat inkopen gedaan en wat in een bistro gegeten. Het was al weer over zessen en we moesten nog terug naar het hotel, want vanavond hadden we geboekt voor het balletoptreden van ‘Het Zwanen Water’.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een ballet voorstelling bijwoonde. Ik mag zeggen dat het verhaal volgen niet mee valt, maar het dansen was buitengewoon prachtig.
Na de voorstelling zijn we met een klein groepje terug gelopen naar het hotel waar we nog een afzakkertje genomen hebben en toen naar bed.

Al met al vond ik deze reis zeer interessant en heel relaxed. ’s Morgens ontbijt om 9 uur heb ik niet vaak meegemaakt. Terug naar Nederland en maar weer afkikken.

Klantwaardering

8,7

Wat een top reis! - geweldige steden, zeer gevarieerd, maar...
Wat een top reis! - geweldige steden, zeer gevarieerd, maar elk bijzonder op z'n eigen manier. - de treinreis: schoon, bijzonder, gezellig. - Mongolië: prachtig land, mooie plekken, lekker (vegetarisch!) eten, meer dan basis accommodatie. En een geweldige en enthousiaste reisleider (Wim). Doen!