Sri Lanka

Donderdag
Na een vlucht van 4 tot 5 uur zijn we aangekomen in Amman. Na een uur overstap gaan we door naar Colombo. Na 14 uur zijn we dan aangekomen in Colombo. Na een vlotte afhandeling door de douane, op naar de koffers!
He he, iedereen heeft zijn koffer te pakken. Nu op zoek naar het Djoser bordje.

Na de ontmoeting met Yvette, op naar de bus, die ons naar het hotel zal brengen. Omdat de vlucht erg vermoeiend is geweest besluiten we bij aankomst in het hotel eerst even de ogen te sluiten en in de middag het advies van Yvette op te volgen en de stad te verkennen.

Zo heerlijk uitgerust en opgefrist gaan we de stad in. Eerst gaan we naar het grote winkelcentrum en naar de Delifrance om broodjes te halen. Op de terugweg hebben we een tempeltje bezocht en toen weer terug naar het hotel gegaan om ons voor te bereiden op het welkomstpraatje van Yvette.

Om 17.30 is iedereen bij elkaar en genieten we van een koel drankje en luisteren we naar de tips van Yvette.

Eindelijk tijd om te gaan eten. Yvette had een heerlijk diner samengesteld bestaande uit salade, soep, vlees/vis en fruit. Als het goed is heeft het iedereen gesmaakt en daar gaat het om.

Om 21.30 uur besluiten Ivo, Pauline, Rob en ik terug te gaan naar het hotel en nog even wat te drinken voor het slapen gaan. Vandaag zijn wij de klos ons nog het dagboek te schrijven. Dus bij deze onze eerste en tweede dag.

Vrijdag
Net voor de “wake up call ”wakker. Word langzaam bewust van het geruis van de airco. Colombo Holliday Inn dus en drie uur ‘s nachts in Nederland. Vraag me af, hoe vaak ik de tijd nog zal terugrekenen. Maar het licht kriebelig gevoel is nu wel te plaatsen. Gauw koffers gepakt en ontbeten.
Groep stond keurig om acht uur klaar om te vertrekken. Daar heb je echter ook een bus voor nodig en een “check” of alle koffers wel echt bij de kamers zijn weggehaald! Al met al konden we ons toch snel in het verkeer storten. Een krioelende massa, die consequent toeterend aan de verkeerde kant van de weg rijdt.
Het is maar goed, dat ik zelf niet rijd, want gevoelsmatig wil ik steeds naar rechts duiken, waar de chauffeur gelukkig naar links gaat. Na zo’n anderhalf uur hebben we echt de stad verlaten. De palmen groeien welig en aan de weg staan allerlei stalletjes met vruchten, noten en busstoelen.
Je kunt er maar om verlegen zitten. Na een korte koffiestop komen rond twaalf uur op onze lunch bestemming. Omgeven door een educatieve tuin laten we ons de lunch goed smaken. Het is heerlijk onder het afdak met een licht briesje.

Verkwikt naar het eerste Boedha beeld . Hij is erg fraai en gaaf,zeker als je beseft dat hij uit de vijfde eeuw na Christus is. Het is het loopje op blote voeten meer dan waard, (sommigen fluisteren dat het lopen op blote voeten een voorbereiding is voor de vuurloop later tijdens de reis). Aangekomen in het Tissa Wewa Rest House (Anuradhapura), blijken we snel de koloniale levensstijl op te pakken : thee geserveerd op de veranda (geen sterke drank, we bevinden ons tenslotte in het heilige gebied). En dan de eerste curry maaltijd, met de rechterhand gegeten!

De “ dynamite “ curry aanbevolen !

Zaterdag
Na een warme nacht onder de klamboe, werden we om 07.15 uur gewekt.
07.30 ontbijt en 08.30 op de fiets. Niet bepaald de fietsen zoals wij ze kennen in Nederland. Vrouwe fietsen zijn beperkt maar toch wel weer een beleving z’n fiets uit Sri Lanka.

Onder leiding van een gids met gele pet, gingen wij de oude stad verkennen. Dagoba’s, groot, klein, in aanbouw en begroeid.

In het Tissa Wewa Rest House heerlijk gezwommen en daarna een heerlijk lunch genuttigd. Ook hier is de bediening erg langzaam, maar toch heeft het wel wat.

Met de bus naar een hele grote dagoba gereden in Mihintale. We moesten er naar toe lopen (trappen). Een geweldig mooi uitzicht en wandeling. Een aantal stoere klimmers onder ons beklom ook nog de rots. Spannend werk en dat allemaal op onze sokken. Heerlijk, na al dat inspannende werk met de bus terug naar ons hotel, waar ons de douche wacht. Warm of koud, het maakt niet uit. Na de maaltijd, op de veranda nog wat gedronken en daarna weer gaan slapen onder de klamboe.

Zondag
“s Morgens om 06.45 uur “wake up call “ (lekker vroeg). Bij het ontbijt bleek, dat iedereen beter had geslapen dan de nacht ervoor, dit was dus een goed begin van een dag met nog een heleboel trappen te gaan. Onderweg weer veel gezien. Dit keer waren het veel rijstvelden en vooral veel droog rood zand! Gelukkig waren we vroeg in Sigiriya en was het gelukkig niet te heet. Eerst gingen we de tuinen van de koning bekijken. Wat een gelukkig man moet hij geweest zijn en wat een belevenis om naar (500) Vijf honderd vrouwen te mogen kijken. Toen begon de zware klim van maar liefst 1300 treden van de Leeuwenrots. De durfals onder ons gingen zoals gebruikelijk weer helemaal tot de top voor het prachtige uitzicht.

De anderen liepen alvast op hun gemak naar beneden. Toen iedereen zich weer had verzameld bij de bus, gingen we op weg naar onze lunchplek Heerlijk, heerlijk, heerlijk werd er gezegd door Dea. We hebben het die dag ten minste nog tien keer horen zeggen.

Tijdens de lunch hoorden we, dat de olifantenrit niet door ging, dus konden we eerder plonzen in het zwembad, (geen probleem). Onderweg nog een bezoekje aan houtsnijwerkfabriekje gebracht, daarna weer naar een prachtig hotel. Tijdens de busrit, werd het heet, heel erg heet! Wat bleek, de airco was kapot gegaan. Bij het hotel hoorde je weer veel dierengeluiden. ’s Avonds hebben we met z’n allen onder een mooie sterrenhemel en met mooie muziek op de achtergrond lekker gegeten.

Maandag
Na een lekkere koele nacht, dankzij de airco, ’s ochtends (een half uur te vroeg gewekt), een heerlijk Engels ontbijtbuffet. Na het standaard eerste onderwerp van de dag: goed geslapen? Worden de eerste ziekteverschijnselen besproken zoals rommelende buiken en uitslag van de malariatabletten. De zieken blijven achter in het hotel of gaan naar de dokter. De rest stapt met goede moed op de fiets. Weer mooie tempels, boedha’s, een badhuis en paleizen gezien. Deze koning deed het rustiger, met maar zo’n driehonderd vrouwen. Ook nog een paar nieuwe beesten en bomen gezien, waaronder de zwarte aap en de kameleon. Op het einde van de fietstocht hebben we nog een archeologisch museum bezocht. Deze keer had iedereen tegelijk zijn lunch (Club Sandwich), daar de bestelling van tevoren was doorgegeven. Eenmaal buiten gekomen, bleek dat de fietsen weg waren, volgens de fietsverhuurder waaide het te hard om te fietsen. Met busjes werden we teruggebracht naar het hotel.

Na nog een paar dansjes gezien te hebben, mocht wij met ons geweldige lied “In de maneschijn“ afscheid nemen. Vlug terug naar het hotel voor de volgende excursie. Een boottochtje op het meer in een catamaran (kano met drijver).
Enkelen blijven bij het hotel om af en toe een duik te nemen in het zwembad. Om 19.30 tijd voor het diner, Yvette had weer een mooi sfeervol plekje geregeld aan het meer onder de sterren, bij een kampvuur. De boottocht kwam ook nog ter sprake, voor het hozen in een van de boten. Maar wel de eerste olifant gezien!
Lekker koel slapen vannacht, morgen wordt weer een drukke dag.

Dinsdag
Deze ochtend niet gewekt door de wake-up-call, maar op eigen telefoons en wekkers moeten vertrouwen. Ondanks dit gegeven zat iedereen keurig netjes op tijd aan het ontbijt. Waarvoor complimenten van Yvette! Na op inmiddels gebruikelijke manier (naar Aziatische begrippen) betaald te hebben, wat inhoudt:
  • Voor elk drankje, buffet wordt een apart bonnetje opgemaakt ;
  • voor elk bonnetje wordt de op dit bongebied deskundige persoon geraadpleegd:
  • alle bonnetjes worden aan elkaar geniet;
  • de bedragen worden handmatig of met een rekenmachine opgeteld;
  • je overhandigt het geld aan de juiste persoon (vooral niet aan een andere collega);
  • na vijftien minuten ben je klaar en is de volgende persoon aan de beurt en dan weer hetzelfde ritueel. Ach we zijn op vakantie maakt het ook niet.
Uiteraard later dan gepland, gezien het hiervoor beschreven ritueel…Ook werden Ivo en Pauline net voor vertrek gesommeerd de bus te verlaten wegens vermeend wanbetalen. Gisteren was het niet gelukt om de receptie ervan te overtuigen, dat ze die ene cola echt wel voor vertrek zouden betalen. Hiervoor om 10.00, 11.00 en 12.00 uur ’s avonds nog over gebeld. En nu, na deze reeds te hebben afgerekend, mogen we weg.

Daar de olifantenrit niet door was gegaan eerder deze reis heeft Yvette elders een olifantenrit gereserveerd. Na een korte busrit aangekomen bij de olifanten voor een ritje. Op elke olifant was een ingenieus bouwwerk bevestigd, waarop wij plaats namen. Via een trapje en een platform werd het opstappen ons gemakkelijk gemaakt. De olifanten waren erg rustig en liepen braaf achter elkaar aan. De omgeving was erg mooi: een groot meer met veel lotusbloemen. Enerzijds was het een leuke ervaring, anderzijds had ik er ook gemengde gevoelens bij. Olifanten, die elke dag worden opgetuigd om met vier tot zes toeristen op hun rug hetzelfde wandelingetje te maken. Maar goed ze worden goed behandeld en hebben volgens mij verder een best relaxt leventje.

Vervolgens reden we verder naar Dambulla om de rotsstempels te bezichtigen. Er moest weer even stevig geklommen worden, maar het was absoluut de moeite waard De enen na de andere ruimte met een overvloed aan schitterende boedha’s en wandschilderingen kwamen te voorschijn! De kleuren en vormen waren hier veel warmer en rijker dan bij de talloze andere boedha’s, die we inmiddels hadden gezien in Sri Lanka.

Na een busrit kwamen we aan bij de Island Spice Grove, waar we lekker hebben geluncht.
Hierna een rondleiding gekregen door de specerij tuin door een plaatselijke gids. Leuk om te zien hoe bepaalde kruiden groeien, zoals kaneel, vanille etc.
De gids was wel erg streng en deed meer denken aan een strenge schoolmeester dan aan een gids die je tegen betaling voor je eigen lol tijdens een ontspannen vakantie iets uitlegt. Als iemand even wegkeek of praatte, volgde direct een geirriteerd LISTEN, LISTEN! Of een terechtwijzend “ I am the the teacher, you are the pupils “ Als een braaf schoolklasje luisterden we wat aandachtiger, achter de rug van de meester om lachend om zijn opmerkingen bij de verschillende kruiden. Kortweg kwam het er op neer, dat zowat elk kruid tegen elke kwaal hielp. Drie maanden smeren met Sandal-wood olie of kruidnagel extract en je bent in een keer van: rimpels, reuma, wallen,puistjes, asthma,cellulitis, aambeien en wat je maar kunt bedenken, genezen. Toen werd een vrijwilliger aangewezen, die een op zich deskundige gezichtsmassage kreeg met Sandal-wood creme. Erg gelachen om dit bevlogen en grappige type! Vervolgens rijden we verder naar Kandy, waar we drie nachten zullen verblijven. Een erg mooi stadje zo op het eerste oog. Bovendien is hier ook weer een eerste klas zwembad aanwezig. Naast tempels, boedha’s en kruidentuinen zijn ook dergelijke zaken immens welkome voorzieningen tijdens de vakantie! Morgen aan het eind van de dag lekker weer een frisse duik. Ik ga mij denk ik ook inschrijven voor een Sri lankaanse massage, die je hier kunt reserveren.

Woensdag
Vanochtend geen wake-up-call. Vandaag bepalen we namelijk zelf wat we gaan doen, met wie wanneer en waar. Na een heerlijk ontbijt in het hotel zij wij (Noortje en ik) naar de Tempel van de Tand gewandeld, waar warempel nog meer mensen van onze groep aanwezig waren om de tempel te bewonderen tijdens de Puja. Gespierde mannen sloegen op de trom en een blies op een soort fluit. Af en toe gingen de zilveren deuren open en kwamen er monniken of gewone mensen uit. Mensen maakten hun hoofd daarna nat met, volgens mij, achter de deuren gewijd water. Op een gegeven moment waren we het getrommel zat en hadden we voldoende foto’s, dus gingen we verder. Noortje kreeg geen genoeg van een winkel met traditionele kleding en sieraden. Ook daar troffen we weer mensen van de groep. Vervolgens hebben we de markt afgestruind, lekkere broodjes gekocht en even het interneetcafé bezocht. We zijn lekker nat geregend, trokken een plastic poncho aan, waardoor we nog meer bekeken werden. We werden door busladingen schooljongens aangestaard en aangesproken. Ik denk, dat ik voortaan maar geheel in het wit over straat ga, wellicht val ik dan minder op. O ja, op de markt probeerde een Sri lankaan ons mee te loodsen naar een plekje achteraf, maar daar zijn we niet ingetrapt. Hollands als we zijn, zijn we naar de supermarkt gegaan om een en ander in te slaan. In de souvenirwinkel onder aan het weggetje naar het hotel heb ik de lokale winkelier nog even gesponsord. Vervolgens even op ons balkon gerelaxt.Vanavond konden we met Yvette mee naar de Kandy dansers. Iedereen was er, het was mooi en goed. Mooie mannen en vrouwen voerden acrobatische capriolen of dansen uit. Als laatste attractie werd er over hete kolen gelopen. Het was een kleurrijk geheel en gelukkig niet te saai of vervelend zoals sommige folklore dansavondjes kunnen zijn. Daarna zijn we allemaal naar het restaurant The Pub gegaan, ook dit had Yvette weer bedacht, waar we heerlijk gegeten hebben. Na een Tuk Tuk rit en het eten, werd het tijd met de benenwagen terug naar het hotel te gaan.Het was weer een mooie dag: zonnebrandcremeloos, Deetloos, niet te warm en af toe een flinke bui.

Klantwaardering

8,9

Een prachtige reis met afwisselend cultuur, natuur en strand...
Een prachtige reis met afwisselend cultuur, natuur en strand. Ook altijd wel een heerlijk zwembad bij er hotel zodat je even kan afkoelen na mooie reisdag. Reisbegeleidster en gids hebben super werk geleverd. Afsluiting op de Malediven was te gek. Deze reis is zeker aan te bevelen.