Reisverslag Thailand & Laos dec

Dag 1, 2 en 3     10/11/12 december

Vandaag begint dan eindelijk de in januari al geboekte rondreis door Thailand en Laos!!

Ondanks dat vandaag de nieuwe dienstregeling van de NS begint, zijn we mooi op tijd, zonder vertragingen op Schiphol.

Ook het vliegtuig naar Frankfurt en de aansluiting daar naar Bangkok gaat perfect. Geen vertragingen. Mooi begin van de vakantie.

Aangekomen in Bangkok, waar we logeren in het Royal Hotel. Een mooi al wat ouder hotel met een souvenirwinkeltje, juwelier en kleding winkel waar ze je kleren op maat maken.

Ook een prima restaurant. Eerst kennis maken met de groep. Bangkok is een miljoenenstad waar de drukte, geuren en kleuren aan alle kanten op je afkomt, maar dat went al snel. Op loopafstand van het hotel is Backpackersstreet, een lange, gezellig drukke straat met heel veel super goedkope winkeltjes en nog meer (vr)eet-tentjes en restaurantjes. Hier de avond doorgebracht en lekker gegeten.

Ons hotel ligt op 10 minuten lopen van het Koninklijk Paleis waar we met de hele groep naar toe gaan. Het is een indrukwekkend complex met veel schitterende gebouwen. Het één nog mooier dan het andere! Heel veel kleur en (blad)goud. Het is er warm en erg druk. Die drukte komt omdat de prins toevallig die avond komt.

Na het paleis een bezoek aan tempel complex Wat Pho, ook weer schitterende kleuren en veel (blad)goud. Hier is het beeld van de liggende Boeddha, Een prachtig gouden beeld van zo’n 45 meter lang en 14 meter hoog. Best wel groot dus. Heel mooi en indrukwekkend.

Na de Boeddha naar de al klaarliggende boot voor een tochtje over de klongs. Koninklijk paleis vanaf het water gezien en verder is het een beetje Amsterdamse-grachten-achtig. Daarna nog lekker lunchen met de groep en dan Chinatown in.

Ongelooflijk, wat een drukte, hele smalle straatjes waar je amper kunt lopen en dan toch nog auto’s tegen komt!! Maar gezéllig dat het er is!! Je kunt het zo gek niet verzinnen of het wordt er verkocht!! ‘s Avonds weer lekker gegeten en moe maar voldaan ons bedje in.

Dag 4 en 5   13/14  december

Vandaag naar onze volgende locatie, de River Kwai Jungle Rafts.

Met onze groep van 17 personen hebben we de luxe om in een touringcar te rijden. Lekker veel ruimte dus, 2 stoelen p.p. en nog ruimte over.

De 1e stop vandaag is Damnoen Saduak, de floating market, heel toeristisch maar ontzettend leuk. Weer heel veel kleur, veel mooi en lekkere dingen worden op de bootjes verkocht. Wij houden het bij wat fruit, voor souvenirs vinden we het nog te vroeg. Geen zin om dat 4 weken mee te slepen. Als we uit het bootje stappen, wacht ons een verrassing. Een bordje met foto, mooi van lelijkheid dus die koop ik. Volgens reisleidster Angelina kun je zo in Thailand een heel servies bij elkaar sparen. Nou 1 zo’n bordje is wel genoeg hoor…

De volgende stop is bij het oorlogsmuseum, ik ga niet mee naar binnen. Houdt ik niet zo van, wacht buiten wel lekker in de zon. Ook buiten is veel te zien, vooral beelden in (alweer) schitterende kleuren. De bus weer in naar de trein.

De trein is mooi op tijd. Beginpunt is de beruchte Bridge over the River Kwai. Een mooi imposant bouwsel. We rijden met de trein over een deel van de bekende Birma spoorlijn. Als we bij de houten brug aankomen, gaan we langzaam, héél langzaam over de brug. Je hoort ‘m aan alle kanten kraken, ben de naam kwijt maar het is de oudste houten brug ter wereld. Het is inmiddels donker als we bij de bootjes aankomen. Die brengen ons naar de Jungle Rafts. Wát een spannend tochtje zo in het donker!! We zijn allemaal blij als we na ruim een kwartier varen bij de Rafts aankomen.

Wat een plaatje, zelfs in het donker!! Schitterende locatie zeg. Geen elektra, dus olie lampen heel erg gezellig. Lekker eten nog wat na-praten en dan lekker naar bed.

We zijn al vroeg wakker. Met koud water lekker gedoucht…. Wat is het hier mooi zeg, en lekker rustig. Geen elektra dus ook geen radio en tv, héérlijk.

Als je achter de rafts de berg opgaat, kom je in een heel klein rustiek dorpje. Uiteraard proberen ze ook hier wat souvenirs te verkopen. Het dorpsschooltje telt toch zeker 9 leerlingen in verschillende leeftijden. Ook kun je hier een olifantenritje maken. Iets buiten het dorp, net voorbij het voetbalveld(!) is een tempel in aanbouw. Monniken zijn er ook, het bospad wordt voor ze aangeveegd…

Bij de rafts worden de olifanten elke dag gevoerd en gewassen, leuk om te zien, Gebeurt wel vroeg, rond 6:30 – 07:00

Na een dagje luieren in de hangmatten gaan we er  morgen weer fris tegen aan.

Dag 6 en 7      15/16 december

Met de bootjes weer naar de wal waar de bus al wacht.

Vandaag via Kanchanaburi naar Khao Yai.

Kanchanaburi is de oude hoofdstad van Thailand met heel veel tempels. Wij bekijken er maar eentje, hier is een grote markt. Groter en goedkoper dan in Bangkok. Noi, onze Thaaise gids, heeft voor heerlijke noodles gezorgd. Dat wordt picknicken bij een tempel ruïne.

Daarna doorrijden naar Khao Yai, zo’n 2 uur rijden. Het Khao Yai Mountain Resort ligt - net als de jungle rafts in the middle of nowhere -  is wel weer heel mooi. De kamers zijn in  bungalow stijl en staan rond een zwembad. Lekker relaxen, douchen, eten na praten en naar bed.

Vandaag maken we een 1dags trekking in het Khao Yai National Park. We worden al vroeg opgehaald door een truck met twee banken achterin. De chauffeur heeft een heel aparte rijstijl, doen sommige mensen pompend remmen, hij doet aan pompend gas geven… heel irritant.

Maar we komen waar we zijn moeten. Het wordt een heerlijke wandeling door het bos. Doordat een aantal leden van de groep zonodig veel en vooral hard moet kletsen, horen we af en toe een vogeltje, maar zien geen dieren. Ook horen we de gibbons op en afstand hard naar elkaar roepen. Wel zien we sporen van een olifant bij een riviertje, sporen van een beer op een boom, heeft ie gebruikt als krabpaal. Ook een everzwijn heeft zijn sporen achtergelaten. We komen ook een schitterende waterval tegen. Als we na de wandeling terug rijden, zien we  een stuk of 12 bavianen op de weg lopen, hebben we toch nog wild gezien!!

Einde van (alweer) een zalig dag.

Dag 8     17 december

Vandaag van Khao Yai naar Khon Kaen.

Via Ayutthaya, ook weer zo mooi, met veel tempels in Cambodjaanse stijl, komen we onderweg bij een schooltje waar we door de kinderen hartelijk worden onthaald met en liedje. Wij laten ons niet kennen en zingen voor hun ook wat, over twee beren die broodjes smeren…. Dit was een heel leuke onderbreking van de reis.  We maken ook een tussenstop bij de oudste en grootste Bayantree van Thailand. Deze is al 350 jaar oud!! Door middel van stekken via zijn luchtwordtels, is de boom nu zo groot als een voetbalveld.!!!!! Je kunt tussen de luchtwortels door lopen, er is zelfs een klein altaar voor de gelovigen tussen de wortels. Tussen de bladeren leven veel eekhoorns die gretig van de klaargezette watermeloen eten. Heel leuk om te zien. Bij de boom kun je verschillende dieren hun vrijheid terug geven. Nu zitten er vogeltjes met veel te veel in een veel te kleine kooi, verschillende soortenvisjes in een plastic zak met een beetje water en schildpadjes in kleine kommen met lauw water. Voor 10 bath per stuk kun je hun vrijheid terug kopen. In ruil hier voor zou je bij schildpadden langer leven en bij de verschillende vogels en visjes rijk of gelukkig worden enzo. Wij hebben hier niet aan mee gedaan, zodra je weg bent worden ze opnieuw gevangen en begint hun ellende dus opnieuw. Wel lekker gegeten tegenover de boom.

Aan het eind van de middag in Khon Kaen aangekomen. Wat een stinkstad is dit zeg!! De uitlaatgassen zijn hier nog veel erger dan in Bangkok.  De hele groep gaat de stad in, o.a. naar de avondmarkt. Deze is heel gezellig en vooral goedkoop, ook voor de westerling een beetje ouderwetse kleding, maar wat wil je, € 2 voor een spijkerbroek….

Een eenvoudig maar goed hotel, we zijn hier maar één nachtje, morgen vertrekken we naar Nong Khai, het laatste hotel voor Laos.

Dag 9     18 december

Van Khon Kaen naar Nong Khai is 210 km dus 2 tussenstops. De eerste is bij een rijst-verwerkings bedrijfje waar ze het hele proces laten zien vanaf het zaaien tot het eindproduct zoals wij het kennen. Een ingewikkeld proces waarbij gebruik wordt gemaakt van middeleeuws aandoende machines, maar ’t werkt. Ze fokken er ook een paar varkens die in uitzonderlijk schone stallen staan, schoner dan een aantal toiletten die we onderweg hebben ‘bezocht’. Vlakbij Nong Khai is de laatste stop, een bizarre beeldentuin. De kunstenaar/maker van de beelden heeft geprobeerd op het Boeddhisme en Hindoeïsme samen te voegen, wat een zowel mooi als bizar resultaat heeft. Mooi en indrukwekkend om te zien. Er is – hoe kan het ook anders – een klein marktje bij waar je vooral wat kruiden en zijde kunt kopen.

Na ongeveer nog een kwartiertje rijden zijn we bij de Prajak bungalows. We hebben langs de Mekong wel heel lekker gegeten. Helaas afscheid moeten nemen van onze lieve Thaaise gids Noi en chauffeur Wat

Dag 10 en 11     19/20 december

Van Nong Khai naar Vientiane in Laos gereden. Vanaf het hotel was het maar 10 minuten rijden  naar de grens dus gaan we met 3 tuk tuks. De formaliteiten bij de grens duren toch nog ruim 1 uur. Dan in een bus en Friendship bridge over. We zijn in Laos! Kennis maken met onze gids voor Laos, Lam-Phei en in een half uurtje rijden we naar Vientiane, waar we logeren in het mooie Lane Xang hotel met uitzicht op de Mekong rivier. Langs de Mekong staan ontelbaar veel eettentjes en restaurantjes dus we kunnen ons hier heerlijk uitleven met eten!! Eerts gaan we naar de  morning market die – heel logisch- tot 16:00 duurt. Een hele grote drukke en gezellige markt. Hier kun je etenswaren kopen waar je haren recht van overeind gaan staan! Ze worden wel op een heel zielige manier verhandeld. Padden(!) die met touwtjes om hun middel aan elkaar vast zitten zodat ze niet weg kunnen, eenden waarvan de pootjes aan elkaar zitten gebonden ook tegen het weglopen. Vissen in schalen met maar héél weinig water, nét genoeg om niet te vroeg dood te gaan, blijven ze lekker vers…. Gelukkig hoeven we niet zelf te koken. Uiteraard ook een tempel en een stupa bezocht, die zijn hier heel anders maar niet minder mooi dan in Thailand. Minder kleurrijk en minder goud. Dan is de Arc d’Triomph aan de beurt, dit is een kopie van het exemplaar in Parijs, een deel van de groep gaat naar boven. Als ze over de rand kijken kunnen we mooi foto’s van elkaar maken. Van boven naar beneden en andersom. Lam-Phei neemt ons voor het avondeten mee naar een restaurant waar we BBQ-en Laos style. Heel leuk en vooral lekker. Je kunt hier kiezen uit ruim 50 lekkere hapjes, dus voor iedereen is er wel iets lekkers bij. 2e dag lekker doen waar je zin in hebt, wij nemen bij het hotel een zalige voetmassage, in een half uur worden mijn zere vermoeide voeten getransformeerd in heerlijk ontspannen voeten die er weer een tijdje tegen kunnen. Heerlijk gegeten in één van de vele tentjes langs de Mekong.

Dag 12, 13 en 14      21/22/23 december

Van Vientiane naar Luang Phrabang gaan we met het vliegtuig, naar het vliegveld is maar 15 minuten, de formaliteiten duren ook hier weer en uurtje, langer dus dan de vlucht…Vanuit het vliegtuig mooi zicht op het langzaamaan veranderende landschap van Laos. Vanaf vliegveld Luang Phrabang rijden we in 20 minuten naar ons hotel voor de komende drie dagen, Villa Ban Lao. Een heel gezellig en mooi hotel, met eenvoudige maar mooie, schone kamers. Wij besluiten om niet met de groep op excursie te gaan, even geen zin in en tempel en stupa, zijn wel mooi maar nu even niet. We gaan de stad in, waar later in de middag begonnen wordt met het opzetten van de avondmarkt. De straat wordt voor het verkeer afgesloten, en de markt is dan ook zeker 300 meter lang. Links en recht van de straat met een tussenpad, héél kleurrijk maar – net als in Thailand -  ook weer heel veel van het zelfde te koop. Maar gezéllig dat het is!!! Ook weer lekker eten hier. ’s Nachts wordt het hier best koud, dus ontbijten – in de tuin-  met een dikke trui/vest aan! Ook een bezoek gebracht aan China market, beetje spijt van, heel veel oude meuk waar we écht niks aan hebben, door naar de Phousi market. Zelfde verhaal. Toch wel een leuke dag gehad. Op excursie geweest naar een beren-opvang-centrum, voor een opvang centrum zijn er – gelukkig?- maar weinig beren, ze hebben wel lekker de ruimte buiten met veel klim mogelijkheden. Een stukje verderop zit er ook een tijger. Helemaal alleen wel meer ruimte dan in een gewone dierentuin, maar wel een groot hoog hek, zit toch opgesloten hé? Nog wat verder komen we bij een schitterende waterval. Terug bij de bus even lunchen en dan door naar Xang Khong Posa, een dorpje met papier en zijde industrie op kleine schaal. Leuk en interessant om te zien.

Laatste dag naar het Mon-festival geweest, dit is een jaarlijks evenement van het bergvolk de Mon. Het houdt het midden tussen een jaarmarkt en een huwelijksmarkt, iedereen heeft schitterende, traditionele kleding aan. Met – in onze ogen- hele simpele dingen hebben ze dag van het jaar!!

Dag 15       24 december

Chiang Saen.

Al vroeg opgestaan, vandaag met de ‘snelle boten’ terug naar Thailand. As we om 8:00 aankomen bij de boten, worden we al opgewacht. Dus alle tassen inladen en iedereen krijgt een veiligheids helm en een zwemvest, deze zijn zonder uitzondering allemaal groot en té groot!! Best irritant maar het moet. We gaan met en snelheid van +/- 65 km per uur over het water tegen de stroom in….KOUD dat het is, zo vroeg op de morgen. We maken een sanitaire tussenstop, ook diegene die niet hoeven gaan toch de boot uit, even de benen strekken. Dat is ook wel nodig want je zit op de bodem van de boot met je benen opgetrokken. Gelukkig is het maar 386 km….. waar we een uurtje of zes over doen. Voor de lunch gaan we ook even aan wal. We krijgen het allemaal al wat warmer, de zon is gaan schijnen. Het is een zowel spannende als leuke, enge tocht geweest. Het hotel in Chiang Saen is mooi met heel sfeervolle kamers, we hebben hier een heerlijk Kerstavond diner. In het plaatsje zelf is niets te beleven maar dat geeft niet, morgen gaan we weer verder.

Dag 15     25 december

Vandaag naar Chiang Rai, we rijden via het drielandenpunt, waar we een bezoek brengen aan het opium museum. Een interessante belevenis. Foto’s gemaakt bij het drielandenpunt –Thailand – Laos en Myanmar -  Even de grens over geweest naar Myanmar, leuk voor ’t paspoort  hé. Hier is het véél armer dan in Thailand en Laos en nog veel goedkoper ook. Hier kun je werkelijk alles kopen op de markt, zelfs viagra!! Doen we maar niet, hebben we voorlopig nog niet nodig. Terug naar de bus en op naar Chiang Rai, waar ons her slechtste hotel van de vakantie wacht!! Zal er verder niet over uitwijden,( is door Djoser uit programma gehaald net als Prajak bungalows in Nong Khai) Hebben in de stad een geweldig gezellige kerstviering gehouden met de hele groep. Heel veel plezier gehad met z’n allen!!

Dag 17 t/m 21      26 t/m 31 december

In Chiang mai hebben we het schitterende 4 sterren Park hotel tot onze beschikking, wát een luxe hier!!! Te mooi om uit kunnen leggen. We gaan hier weer de stad in, naar de markt natuurlijk, wat anders? Toch in elke plaats weer anders, Leuke en mooie dingetjes voor de (klein)kinderen gekocht. Zoals we nu wel gewend zijn geraakt in Thailand weer heerlijk gegeten in één van de vele restaurantjes. Ook nog even naar de kapster geweest voor we op trekking gaan. Heb zo wie zo geen föhn meegenomen, maar kort is nog makkelijker. Het zit perfect, na 3x hoofdmassage en 3x wassen wordt ik geknipt en geföhnt na ruim 3 kwartier en 150 bath armer - € 3 – sta ik weer buiten. Héérlijk. Met een groepje van zes gaan we op 3 daagse trekking in de bergen bij Chiang Mai. Het olifantenritje is als eerste aan de beurt. Jammer dat we gewoon een toeristen rondje maken en niet de eerste kilometers van onze tocht, niet minder leuk hoor. Het was een fantastische ervaring. Dan met de truck nog een stukje verder, eerst lunchen. Dan komt het grote werk. Na een half uur weten we  eigenlijk al dat het voor ons twee héél zwaar zal worden. We hebben geen dragers genomen, dus sjouwen we zelf onze rugtassen, maar ja, zo hoort het toch?? We zien heel wat af én we zien mooie dingen die we in de stad niet gezien zouden hebben!!!! Schitterende natuur, mooie watervallen – ook natuur hé- Wij moeten wat vaker stoppen dan de anderen, dus als we bij een tussenstop komen, hebben zij dan ook een extra lange pauze gehad. Soms hebben we spijt dat we er aan zijn begonnen, maar bij elke tussenstop gaan we toch weer vrolijk verder. Het is wel veel zwaarder dan we van ter voren hadden gedacht….. Aan het eind van de middag zijn we bij ons “hotel” Een bergdorpje dat wel uit de middeleeuwen lijkt te komen. Houten paalwoningen, onze slaapzaal is er ook zo eentje, één grote ruimte waar de klamboes al hangen en een stel oude versleten en vooral dunne matjes liggen die als matras dienen. Omdat we maar met zes zijn, kunnen we allemaal wat extra pakken, dan is je matrasje toch zeker 3 cm dik, op de bamboevloer en boven je bed een open raam. Heel knus en gezellig. Geen stroom dus bij kaarslicht dineren. Onze gids heeft heerlijk gekookt. De 2e dag hebben toch maar dragers genomen voor onze tassen, zo wordt het voor ons makelijker om vol te houden, tenminste dat dáchten we. Ook deze dag is behoorlijk zwaar voor ons, maar net als de 1e dag alle pijn ben je bij een tussenstop en an het eind van de dag ook snel weer vergeten, de trekking op zich niet, die zal ons nog lang bijblijven. ’s Avonds weer lekker gegeten. De 3e en laatste dag nog 2 uurtjes lopen en dan raften, ook heel leuk. Zo’n drie kwartier op een groot vlot over het water naar het eindpunt van de trekking.

We hebben het gered, wij hebben het zwaar en heel moeilijk gehad, maar wel heel fijne dagen gehad, ook dankzij de anderen van onze trekkingsgroepje.

De laatste twee dagen in Chiang Mai niet meer met excursies mee geweest, beetje uitrusten van de trekking, dus wat wandelen enzo. Uiteraard nog naar de markt en lekker eten. Dan, op 31 december met de nachttrein terug naar Bangkok. De trein is mooi op tijd, we vertrekken zonder vertraging. Nu snappen we ook waarom de trein er 14 uur over doet, niet alleen door afstand, maar vooral door de vele stops. Oudejaarsavond vieren we dus in de trein, heel gezellig geweest.  Zo’n nachttrein is echt een ervaring op zich, hebben allemaal lekkerder geslapen dan verwacht. Wel om 5:30 al wakker voor het ontbijt van 6:00. Dat moet ook wel want om 7:00 worden we in Bangkok verwacht.

Dag 23 t/m 26        1 t/m 4 januari

Dus mooi op tijd in Bangkok aangekomen, zoals verwacht staat de bus al te wachten. Op weg naar ons tropische eiland Ko Samed. We stoppen onderweg bij een wegrestaurant om nog even te lunchen, dan door naar Ban Phe, de havenplaats waar ook de boot mooi op tijd is. Lekker een uurtje varen en dan zijn we op Ko Samed!!!

Hier moeten we voor ’t eerst lang wachten op de sleutels van de – overigens schitterende – kamers. Maar na 2 uur kunnen we dan eindelijk onze kamer in. Het Samed Cabana hotel is pas nieuw, wij zijn de 2e groep pas die er komt. Vandaar dat alles nog een beetje stroef verloopt. En fan begint het genieten, geen excursies meer, lekker warm weer, zo’n 35 graden, heerlijk zeewater, je blijft vanzelf drijven, hoef je niks voor te doen. En, uiteraard weer heel veel lekkere uitgelegenheden. Kortom en zalig eind van een heerlijk vakantie!!! 3 dagen zon, zon, en nog eens zon. Op 4 januari vinden we allemaal best jammer dat we weer naar huis moeten. Eerst een uurtje met de boot, dan 2½ uur met de bus en dan zijn we weer op ’t vliegveld van Bangkok. Hier het normale wachten op de vlucht, die – alweer- perfect op tijd is. Ook de tussenstop in Frankfurt verloopt vlekkeloos. Zonder enige echte vertraging zijn we vrijdag 5 januari, na 27 heerlijke dagen Thailand & Laos weer in het koude Nederland!!! Djoser en medereizigers, allemaal hartelijk bedankt voor een zalige vakantie!!!!!