Azië

De andere kant van Ubud (door Tineke Zwijgers)

Het charmante plaatsje Ubud is beroemd als het culturele en artistieke centrum van Bali. Maar bovendien is het dè plek op het eiland voor avontuurlijke activiteiten. Raften op een snelstromende rivier, met de mountainbike van een bergweg afracen of al zwetend en zwoegend door de jungle trekken: je regelt het in Ubud.

Boot IndonesiëHet centrale bergland van het Indonesische eiland Bali heeft enkele snelstromende rivieren waar het goed raften is. Vooral naar de bekendste, de Ayungrivier bij Ubud, bieden diverse organisaties tours aan. Wij kiezen er een die iets duurder is dan gemiddeld, maar volgens kenners de beste boten en verzorging biedt. Hoe belangrijk met name dat eerste is, merken we als we onderweg een groepje gestrande rafters tegenkomen. Hun, al behoorlijk opgelapt ogende, boot is lek gestoten tegen een van de scherpe rotspunten en ze moeten wachten op een
nieuwe boot. Zonde van de tijd!

Forward paddle, one, two, three. STOP!
Vroeg in de ochtend ontmoeten we onze gids Wayan bij het vertrekstation. Hij vergast ons op een verkleedprocédé dat doet denken aan de sluis in de Soundmixshow. We gaan als onszelf door de ene deur naar binnen, krijgen onderweg naar de andere deur een zwemvest aan, een peddel in onze handen, een soort Willempie-helm op ons hoofd en staan als echte rafters ineens weer buiten. Om ons heen zien we andere rafters ook wat verdwaasd om zich heen kijken en elkaar lacherig fotograferen. We dalen via een trap af naar de rivier en stappen op blote voeten in een grijze rubberboot. Zittend op de rand van de boot moeten we één voet in een gleuf steken voor houvast. Wayan duwt de boot af en daar gaan we!

Het is begin november, vlak voor de regentijd, en het water staat niet hoog. Maar met Wayans peddelinstructies varen we toch behoorlijk snel. Als een ware volksmenner zit hij achterin te roepen en zelf op zijn hardst te peddelen. “Forward paddle, one, two, three.STOP!” Dat laatste kondigt een stroomversnelling aan, waarbij we stuiterend tussen de rotsen, af en toe snel ronddraaiend, van een kleine hoogte storten. Binnen enkele minuten is iedereen doorweekt en hindert het niet meer als Wayan ons onder een waterval door stuurt, als anderen ons met hun peddel natspatten of als we zelf bij een botsing gelanceerd worden en te water raken. De tocht duurt ruim twee uur en biedt behalve sportief spektakel een prachtig uitzicht op de diep uitgesleten kloof en uitbundig begroeide rotswanden. Na afloop wacht in het restaurant een douche, onze zelf meegebrachte droge kleren en een uitgebreid warm lunchbuffet.

Fietsen op de vulkaan
Ubud staat ook bekend om haar goede fi etsmogelijkheden. Natuurlijk kun je gewoon een fi ets huren en tochten maken in de omgeving, maar de wegen zijn doorgaans druk en dat fietst niet altijd fijn. Een uitgestippelde route of zelfs een tocht met een gids biedt uitkomst. Tijdens de mountainbiketour vanaf de hellingen van de vulkaan Batur rijd je veelal over rustige wegen en waan je je zelfs soms helemaal alleen tussen de rijstvelden.

Op een uur rijden vanuit Ubud hebben we bij een snel ontbijt in het Lake View-restaurant uitzicht op het fraaie Baturmeer en zien we de restanten van de laatste uitbarsting van de vulkaan, begin jaren ’90. Vlak bij het restaurant staan onze fietsen klaar en krijgen we handschoenen en een helm aangereikt. De route voert terug naar Ubud en gaat vooral bergafwaarts. Het fietsen is dus met name een kwestie van remmen en sturen. Onderweg genieten we van het zicht op de smaragdkleurige rijstvelden. Druk groetend rijden we door kleine dorpen, waar men inmiddels niet meer opkijkt van die vreemd uitgedoste buitenlanders. We stoppen bij tempeltjes en op plantages en rijden tegen het middaguur via smalle achterafstraatjes Ubud weer binnen.

Jungleman
Onze laatste activiteit vanuit Ubud is een jungletrekking. Onze gids heet Jungleman, wat een geuzennaam blijkt te zijn. “Ik ga graag naar Borneo om een paar dagen te overleven in de jungle”, vertelt hij. Het tropisch regenwoud op Bali is
niet te vergelijken met wat je bijvoorbeeld op Borneo en Sumatra aantreft. Maar voor wie deze eilanden niet bezoekt en toch een junglegevoel wil ervaren, is het gebied rondom het Tamblinganmeer de moeite waard.

De wandeling begint met een afdaling via trappen naar een kleine tempel. Dat valt nog best mee. Maar voorbij de tempel begint het echte werk. Raften IndonesiëHet pad loopt steil naar beneden en de vele bladeren die er liggen maken het glad. We moeten ons vasthouden aan takken en boomstammen, of een behulpzaam toegestoken gidsenhand, en zijn blij als Jungleman halt houdt om iets te vertellen over medicinale planten, natuurlijke watervoorzieningen of mooie tropische bloemen. Ook mogen we hangend aan een liaan van boom naar boom slingeren. De atmosfeer is benauwd, zoals dat hoort in de jungle, en we zakken dan ook uitgeteld neer als we, na een korte oversteek over het meer met smalle prauwen, stoppen voor de koffiepauze. Een collega van Jungleman wacht ons op met thermoskannen koffie en thee, Balinese zoetigheden en vers fruit. Gezeten op stukken boomstam nemen we er de tijd voor en laten het ons smaken. Het regenwoud mag hier dan beperkt van omvang zijn, de tocht erdoorheen is in tropische omstandigheden evengoed afmattend en hongerig makend. Met de net opgedane nieuwe energie beginnen we aan de pittige klim door het bos, waarmee we de trekking afsluiten.