Noord-Amerika & Oceanië

Djoser werkt sinds 1993 samen met UNICEF, dé kinderrechtenorganisatie van de VN. UNICEF zet zich wereldwijd in om de levensomstandigheden van kinderen structureel te verbeteren. UNICEF kan dit werk doen dankzij bijdragen van regeringen, particulieren en bedrijven zoals Djoser. Samen met UNICEF wil Djoser ervoor zorgen dat ieder kind, kind kan zijn. Altijd en in alle landen waar we naartoe reizen, zoals Soedan. Djoser & UNICEF Digitaal onderwijs in Soedan Soms moeten kinderen uren lopen en komen dan in een overvolle klas met gemiddeld 76 leerlingen. Ook zijn docenten vaak niet goed opgeleid, gebruiken ouderwetse lesmethoden en zijn regelmatig afwezig. Veel ouders kiezen er daarom voor hun kinderen thuis te houden. Dat geldt met name voor meisjes, waardoor zij snel een achterstand op lopen. Tablets op zonne-energie Om kinderen in Soedan een betere toekomst te bieden, zet UNICEF sterk in op digitaal onderwijs. Hiermee kan de organisatie niet alleen méér kinderen bereiken, maar ook de kwaliteit van onderwijs verbeteren. Dankzij dit programma leren kinderen lezen, schrijven en rekenen met behulp van tablets, die werken op zonne-energie. UNICEF helpt bij de bouw van nieuwe klaslokalen en zorgt voor innovatieve tablets waarmee kinderen op een speelse manier Wil je zo’n onderwijscentrum eens van binnen bekijken? Scan de QR-code en bekijk de video! Wat is er aan de hand in Soedan? Soedanese kinderen hebben meer dan ooit toegang tot onderwijs maar desondanks gaan er nog steeds drie miljoen kinderen niet naar school als gevolg van con icten, instabiliteit en overstromingen in het land. Ze gaan ook niet naar school, omdat er simpelweg geen scholen zijn in de meest afgelegen gebieden. kunnen leren. Ook zorgt zij voor zonnepanelen waarmee de tablets opgeladen worden en traint UNICEF volwassen dorpsbewoners in het gebruik van de tablets en de begeleiding van kinderen. Focus op afgelegen gebieden UNICEF wil tenminste 25 nieuwe onderwijscentra opzetten, waar 4.750 achtergestelde kinderen digitaal onderwijs kunnen volgen. Daarbij ligt de focus op het bereiken van kinderen in rurale en afgelegen gebieden, waaronder 150 nomadenkinderen. Daarnaast informeert UNICEF lokale gemeenschappen over het belang van onderwijs en traint de organisatie docenten in het gebruik van de nieuwe digitale oplossingen, lesmanagement, monitoring en online veiligheid. “Kinderen vinden digitaal onderwijs écht leuk, dat is prachtig om te zien” REISGEGEVENS 245 Wat voor problemen zie je om je heen rond kinderen en onderwijs? “In Soedan is 65% van de bevolking onder de 25 jaar. Veel van deze jongeren gaan niet naar school en leven onder de armoedegrens. Ze gaan al vroeg werken of worden uitgehuwelijkt. De scholen zijn sinds 2019 bijna twee jaar dicht geweest. Eerst vanwege de coup in april 2019, gevolgd door een politieke transitie, daarna door COVID-19. Hierdoor is de schooluitval nog groter geworden, veel kinderen zijn niet meer teruggekeerd naar de schoolbanken. Vorige maand reisde ik naar Darfur, een oorlogsgebied dat 10 jaar afgesneden was van de buitenwereld. Sinds kort kunnen we daar gelukkig weer basishulp bieden. De scholen die ik tijdens mijn reis zag, kun je eigenlijk geen scholen noemen. Het zijn gebouwen die van ellende uit elkaar vallen, zonder stoelen en tafels en zonder watervoorziening en toiletten. Er zitten zo’n 100 kinderen opgepropt in een klas. En kinderen moeten vaak wel 2 tot 3 uur lopen om er te komen. We brengen regelmatig een bezoek aan de digitale onderwijscentra. Soms rijden we wel 6 uur door de woestijn en dan kom je ineens bij een piepklein dorpje met een paar hutten en wat koeien en geiten, zonder water, elektriciteit of ziekenhuis. Maar mét een digitaal onderwijscentrum met elektriciteit op zonne-energie, waar kinderen aan het werk zijn op tablets. Heel bijzonder! Het is altijd doodstil in de klassen, kinderen willen heel graag leren en zijn daar supergeconcentreerd en serieus mee bezig. Ze vinden het echt leuk, dat is prachtig om te zien.” NAJAT IS BLIJ DAT ZE WEER NAAR SCHOOL KAN! Najat woont met haar familie in Dabat, een dorp in het oosten van Soedan. Toen zij 7 jaar was, kon zij naar school in een dorp verderop. Dat hield ze helaas niet lang vol; ze was ziek en door de lange reisafstand moest zij haar school vroegtijdig verlaten. Toch bleef Najat hoop houden. Toen ze hoorde over het digitale onderwijsproject in haar eigen dorp, was ze meteen enthousiast. Ze meldde zich als een van de eersten aan en is enorm blij dat ze nu weer naar school kan. Djoser vraagt zijn reizigers bij de boeking om € 3 of € 5 per persoon aan UNICEF te doneren. Djoser verdubbelt deze bijdrage. Zo stellen we UNICEF in staat om de levens van deze kinderen structureel te verbeteren, en helpen we allemaal mee aan een betere toekomst voor kinderen in de landen waar we naartoe reizen! Florine Bos woont en werkt sinds 2,5 jaar voor UNICEF Soedan. Zij wordt elke dag geconfronteerd met kinderen die heel graag naar school willen, maar niet kunnen. Digitaal onderwijs is volgens haar dé manier voor een betere toekomst.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjM4MTk=