Unicef: Het kloppende hart van wereldwijde hulp

Unicef: Het kloppende hart van wereldwijde hulp

Een kijkje in het grootste humanitaire magazijn ter wereld

Unicef doosDe industriële Nordhavn van Kopenhagen staat waarschijnlijk niet op je bucketlist, maar in deze uithoek van de Deense hoofdstad staat een magazijn dat soms het ‘Amazon van de humanitaire wereld’ genoemd wordt. Het is een gigantisch hightech distributiecentrum dat dag en nacht draait: het logistieke hart van UNICEF. Van hieruit kunnen binnen 72 uur noodhulpgoederen naar rampgebieden wereldwijd worden gestuurd, van therapeutische voeding tot noodtenten, schoolspullen en medicijnen.

Als Djoser-reiziger weet je misschien al dat Djoser samenwerkt met UNICEF Nederland. We steunen bijvoorbeeld de ontwikkeling van klimaatslimme dorpen in Madagaskar, waar voorzieningen voor schoon drinkwater, ecotoiletten en duurzame energie worden aangelegd. Achter alle projecten waar UNICEF aan werkt wereldwijd, gaat een zelden belichte maar enorme logistieke operatie schuil.

Wat ooit vrij bescheiden met een handjevol medewerkers begon in de kelders van het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York, verhuisde op uitnodiging van de Deense regering in 1962 naar Kopenhagen. Daar groeide het magazijn geleidelijk uit tot een hypermoderne hub van 20.000 m², een 24/7 draaiende, logistieke machine waarin mensen en robots zij aan zij werken. De robots hebben in de loop der tijd allemaal (bij)namen gekregen, zoals de kraan ‘Roberta’, die in hoog tempo dozen verplaatst naar de juiste laaddocks.

Levensreddende hulp en technologie

Unicef tassenHet magazijn beschikt over 36.000 palletplaatsen, verdeeld over acht verdiepingen. Acht robotkranen, railsystemen en sorteermachines zorgen voor ongekende snelheid en precisie. Maar het menselijk oog blijft essentieel voor kwaliteitscontrole, kitverpakking en coördinatie. Zijn alle spullen in een pakket in goede staat en is het pakket compleet? Is de documentatie op orde en conform de eisen van de douane van het ontvangende land? Dat is allemaal echt mensenwerk dat niet zomaar volledig door robots kan worden gedaan.Maar al het werk, of het nou door een robot of mens wordt gedaan, is gericht op één doel: hulpgoederen zo snel mogelijk in goede staat bij kinderen krijgen, die deze hulp hard nodig hebben.

In 2024 werd alleen al voor €2,21 miljard euro aan goederen en diensten door UNICEF geleverd. Denk dan bijvoorbeeld aan vaccins, medisch materiaal, onderwijs- en hygiënekits: alles wat essentieel is in de eerste dagen en weken na een ramp. En dat met een gemiddelde verwerkingssnelheid van minder dan drie dagen.

Een groot deel van die snelheid komt dankzij automatisering en digitalisering. Alle goederen worden voorzien van barcodes die realtime te volgen zijn – van magazijnplank tot afgelegen dorp. Dat is niet alleen handig, het kan een enorm verschil maken in crisissituaties.

Eén magazijn, wereldwijd bereik

Unicef MagazijnHet magazijn in Kopenhagen werkt niet alleen. Het is de spin in het web van een netwerk van wereldwijde supply hubs, met strategische locaties in andere havens zoals Dubai, Brindisi, Panama en Accra. Deze hubs bewaren noodvoorraden die voldoende zijn om 250.000 mensen drie maanden te ondersteunen. Dat geeft UNICEF de flexibiliteit om altijd en overal snel in actie te komen, zelfs als de lokale infrastructuur is weggevallen.

Goederen vertrekken vanuit Kopenhagen of een van de regionale hubs na order picking en inpakken, meestal via lucht- of zeevervoer. Veel medicijnen, zoals vaccinaties, maar ook (nood)voeding, worden veelal direct vanaf fabrikanten geleverd, maar noodkits en andere noodhulpgoederen worden in de magazijnen verzameld, ingepakt en verstuurd via luchtvracht naar gebieden in nood.

Lokale partners of UNICEF-kantoren ter plekke nemen het vanaf daar over: zij organiseren transport van haven of luchthaven naar lokale opslag en zorgen ervoor dat de pakketten uitgeleverd worden bij bijvoorbeeld scholen, klinieken of dorpen. Samenwerking met lokale logistieke partners en overheden is hierbij cruciaal.

Ondanks deze enorme logistieke operatie verloopt slechts 5 procent van alle UNICEF-leveringen via deze hubs. Het merendeel komt rechtstreeks van leveranciers in de regio’s zelf, wat kosten bespaart en bijdraagt aan de lokale economie en werkgelegenheid.

Wie zitten er achter de schermen?

Technologie speelt een enorme rol in de snelheid en efficiëntie van het systeem. Maar zonder mensen komt er geen doos het magazijn uit. Van logistiek specialisten tot artsen en van data-analisten tot magazijnbeheerders — de diversiteit is groot.

Eén van hen is warehouse manager Susanne Fraisse, die al sinds 1992 bij het magazijn werkt. “Ik begon nog met typemachines. Alles ging met de hand en bestellingen plaatsten we met een Telex. Nu werk ik tussen robots die magazijnstellingen beklimmen. Maar onze missie is altijd hetzelfde gebleven: zorgen dat kinderen geholpen worden, waar dan ook ter wereld.”

Door de jaren heen is een steeds veelzijdigere groep specialisten in de magazijnen en hubs komen werken. Van chauffeurs voor de vorkheftrucks en vrachtwagens tot inpakkers die kits samenstellen en kwaliteitscontroles doen, tot logistieke specialisten die werken aan planning en inkoop. Dankzij digitalisering is er een steeds grotere rol voor data-analisten en forecasting: het alsmaar verder perfectioneren van voorspellingen over vraag en aanbod van bepaalde goederen.

Samen zorgen al deze professionals ervoor dat het hele logistieke systeem er steeds beter in wordt om de juiste spullen zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. UNICEF en het distributiecentrum blijven werken aan innovatie. Denk aan duurzame verpakkingen, CO₂-reductie en het vergroenen van transport. In 2024 publiceerde UNICEF voor het eerst een emissie-rapport over de hele supply chain, met concrete duurzame doelen richting 2030.

Jouw reis heeft impact

De samenwerking tussen Djoser en UNICEF bestaat al sinds 1993. Momenteel ondersteunen we projecten in Madagaskar en daarvoor onder andere in Mozambique en Nepal. De impact is tastbaar: als je onderweg een medische hulppost ziet, is de kans groot dat daar spullen liggen die vanuit UNICEF’s netwerk daarheen zijn verzonden. Help ook mee en doneer een klein bedrag aan UNICEF bij boeking van je reis. Djoser verdubbelt je bijdrage.

In 2024 leverde UNICEF:

  • 246.033 kits in 73 landen, met daarin medische sets, schoolpakketten, hygiënekits, sport- en speelgoedsets en meer.

  • 5,2 miljoen dozen met kant-en-klare therapeutische voeding, geleverd aan 66 landen.

  • €1,14 miljard aan noodgoederen, geleverd aan 68 landen.

Wil je meer weten over de logistiek van UNICEF?
Bekijk hier het filmpje over het distributiecentrum en ontdek hoe deze internationale logistieke operatie werkt.