Veel gestelde vragen - Tickets algemeen

Veel gestelde vragen - Tickets algemeen

Hieronder staan de veel voorkomende vragen met betrekking tot vluchttickets.

Er staan nog andere namen als ik mijn reservering in zie of wil inchecken, klopt dit?

Ja, dit klopt. Het is mogelijk dat wanneer je je reservering inziet of online incheckt dat je de namen ziet staan van uw medereizigers. Dit komt doordat dit een groepsboeking betreft. Let er wel op als je gaat inchecken dat je alleen jezelf incheckt en eventuele reisgenoten en niet anderen van de groep.

Hoe lang is mijn ticket geldig?

De geldigheid van een ticket verschilt per luchtvaartmaatschappij. De meeste tickets zoals van KLM, Lufthansa en Malaysia Airlines zijn vanaf vertrek vanuit Nederland 2 maanden geldig. Wil je langer blijven dan 2 maanden dan kan je bij ons alleen de rondreis in het land boeken (= landpakket) en zelf de vluchten regelen.
 

Hoe moet ik inchecken met een e-ticket?

Het incheckproces met een e-ticket (elektronisch ticket) is bijna hetzelfde als bij reizen met een ouderwets papieren ticket. Voor bijna alle bestemmingen van Djoser reis je met een e-ticket. Vlieg je met een andere maatschappij dan hieronder genoemd, dan kan je alleen inchecken op de luchthaven. Alleen het paspoort is voldoende om in te checken. Wel is het handig om je e-ticket uit te printen en mee te nemen, want dan heb je altijd de juiste vluchtgegevens bij de hand.

Ook is het bij enkele luchtvaartmaatschappijen mogelijk om voor vertrek online in te checken. Nog niet alle luchtvaartmaatschappijen hebben deze service voor groepen. Alleen bij de volgende maatschappijen kunt u vooraf online inchecken:

KLM/Air France vanaf   30 uur voor vertrek; bestemming VS vanaf 24 uur voor vertrek
Lufthansa vanaf  23 uur voor vertrek
Transavia vanaf   24 uur voor vertrek
Finnair vanaf  

24 uur voor vertrek

Iceland Air vanaf  24 uur voor vertrek

Hoe weet ik of ik ga reizen met een e-ticket?

Wanneer je bij Djoser een boeking maakt, krijg je een eigen Mijn Djoser-pagina. Op deze pagina staat alle informatie met betrekking tot de boeking. Twee weken voor vertrek krijg je informatie over de vluchtgegevens en hoe de check-in zal verlopen.

Hoeveel kilo bagage mag ik op een reis meenemen?

We verzoeken onze reizigers om, met het oog op de beperkte bagageruimte van de bus, de bagage te beperken tot zo'n 15 kg. Het handigste is om de bagage mee te nemen in een weekendtas of een rugzak.

Ik heb een 'frequent flyer' nummer, kan ik dat doorgeven?

Ja, verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren een frequentflyer programma. Je kunt het nummer van je kaart aan ons doorgeven, wij geven dit nummer dan door aan de luchtvaartmaatschappij. Het is per maatschappij wel verschillend of de punten ook toegekend worden op groepsboekingen. Informeer hier zelf naar bij de desbetreffende afdeling van de luchtvaartmaatschappij.

Is een e-ticket hetzelfde als selfservice check-in?

Een e-ticket is niet hetzelfde als selfservice check-in. Selfservice check-in biedt op verschillende luchthavens onze klanten met een e-ticket of een papieren ticket de mogelijkheid om zelf in te checken bij de selfservice incheckapparaten. Vooralsnog is het voor onze groepen niet mogelijk hier gebruik van te maken. KLM en Lufthansa zijn hard bezig om deze service later ook voor groepen beschikbaar te maken.

Is er op Schiphol een groeps-incheck?

Nee, iedereen kan zelfstandig inchecken bij de aangegeven balie. Je staat wel als groep geboekt en de luchtvaartmaatschappij zal proberen iedereen zo veel mogelijk bij elkaar te laten zitten. Dit lukt echter niet altijd in de praktijk. Wij adviseren je dan ook om tijdig (3 uur voor internationale vluchten en 2 uur voor Europese vluchten) aanwezig te zijn.

Is het mogelijk om een tussenstop onderweg te maken?

Indien er tijdens de vlucht een overstap is, dan is het bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mogelijk om in die plaats een verlenging aan te vragen. Zo kan je een stop in Kuala Lumpur maken op de verschillende routes naar Azië. Op de vlucht naar Quito wordt er gestopt op Bonaire waar je de reis kunt onderbreken. Indien hier extra kosten aan verbonden zijn, wordt dat eerst met je overlegd alvorens je vluchten worden vastgelegd. We kunnen echter alleen een tussenstop regelen van/naar de bestemming van de geboekte groepsreis. Het is van groot belang dat je duidelijk aangeeft waar je de verlenging wenst, bijvoorbeeld bij de reis Java/Bali kun je langer in Denpasar blijven of tijdens de terugvlucht in Kuala Lumpur uitstappen. Kosten voortvloeiend uit verkeerd aangevraagde verlengingen worden aan je doorberekend.

Is het mogelijk om eerder heen of later terug te vliegen dan de groep?

Ja, dit is mogelijk. In principe tot 8 weken voor vertrek, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Dit moet worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, wat betekent dat het onder voorbehoud is van beschikbaarheid op de betreffende vlucht is.

Om dit aan te vragen dien je eerst je boeking te maken. Indien je een optie hebt geboekt worden er nog geen afwijkende vluchten aangevraagd. Zodra de boeking definitief is, zal de afwijkende vlucht worden aangevraagd. Het wijzigen van de vluchtdata kost € 50,- per persoon, exclusief een eventuele toeslag van de luchtvaartmaatschappij op de gekozen data. Daarnaast berekenen Lufthansa en Garuda standaard € 25,-, TAP Air Portugal € 30,-, Iberia € 50,- en Emirates € 75,- wijzigingskosten per persoon.

Je dient zelf ter plaatse te zorgen voor transfers.

Wij kunnen geen extra binnenlandse vluchten of vertrek van een andere luchthaven dan waar Djoser op vliegt, verzorgen.

Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren die met dezelfde luchtvaartmaatschappij worden aangeboden?

Ja dat kan, in dat geval boek je voor één reis het zogenaamde ‘landarrangement’ en voor de andere reis het complete arrangement inclusief internationale vluchten. De vluchten dienen in dit geval wel aangepast te worden en te worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, dit kan van invloed zijn op de prijs van de vluchten. Indien je twee of meer reizen wilt combineren dan adviseren wij je om eerst contact op te nemen met Djoser om te vragen naar de mogelijkheden.

Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren indien de reizen met verschillende luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden?

Ja, je kan voor de betreffende reizen het zogenaamde ‘landarrangement’ boeken, de reizen zonder internationale vluchten. Voor de reizen is dan alles van het eerste tot het laatste hotel geregeld. Je dient er zelf voor te zorgen dat je aansluit bij het eerste hotel van alle reizen. Kosten van de transfer van luchthaven naar hotel v.v. zijn dan voor eigen rekening.

Is het mogelijk om vanaf een andere plaats in Europa te vertrekken in plaats van vertrek vanaf Amsterdam?

Op de groepstickets die Djoser verkoopt, is een van de belangrijkste voorwaarden dat je vanaf Schiphol moet vertrekken. Deze voorwaarden worden door de luchtvaartmaatschappijen bepaald. Indien je graag vanaf een andere plaats zou willen vertrekken, raden wij je aan alleen het landarrangement te boeken (reis zonder internationale vluchten) zodat je zelf je vlucht kan boeken. Houd er echter rekening mee dat onze tickets relatief laag geprijsd zijn en dat het boeken van eigen tickets vaak duurder uitvalt dan de korting die je krijgt op de reissom indien je kiest voor een landarrangement.

Kan ik bij Djoser alleen de vluchten boeken?

Dit kan niet, Djoser organiseert namelijk groepsrondreizen. Onze actieve reizen kennen wel veel individuele vrijheid. Je proeft van het dagelijks leven in andere culturen, bekijkt bijzondere monumenten en geniet van ongerepte natuur, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over vervoer of verblijf. De andere manier van reizen betekent ook de maximale vrijheid hebben om er zelf op uit te trekken.

Kan ik in het vliegtuig een speciale maaltijd krijgen?

Bij boeking kan aangegeven worden of je een vegetarische maaltijd (of een ander speciale maaltijd) wenst tijdens de vlucht. Wij geven dit door aan de betreffende luchtvaartmaatschappij, dat kan tot uiterlijk 24 uur voor vertrek. Als je een pinda en/of notenallergie hebt is het, helaas niet altijd mogelijk, om dit door te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Mocht dit voorkomen nemen we uiteraard eerst contact met je op. De luchtvaartmaatschappij geeft dan toestemming om eigen maaltijden mee te nemen. Voor bestemmingen binnen Europa en binnenlandse vluchten kan je maaltijdvoorkeur niet worden doorgegeven, omdat er veelal geen maaltijd geserveerd zal worden.
 

Kan ik kort voor vertrekdatum nog een reis boeken?

Boek je binnen acht weken voor vertrek, dan moeten we je reservering eerst bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij aanvragen. De boeking is dan onder voorbehoud van beschikbare plaatsen in het vliegtuig. Voor een dergelijke aanvraag brengt Djoser geen extra kosten in rekening. Het komt regelmatig voor dat kort voor vertrek de tarieven van de vlucht hoger zijn. In dat geval worden de meerkosten, na overleg, wel doorberekend.

Kan ik van tevoren een voorkeur opgeven voor een plaats in het vliegtuig?

Het is mogelijk om je preferentie voor raam- of gangpad plaats door te geven. Specifieke stoelaanvragen worden echter altijd onder voorbehoud doorgegeven. Djoser en de luchtvaartmaatschappij kunnen helaas geen garantie geven dat je daadwerkelijk die stoel krijgt. Plaatsen bij de nooduitgang kunnen nooit van te voren geboekt worden, ook niet met een medische verklaring. Je stoelnummer is pas definitief wanneer je bent ingecheckt voor je vluchten, voor die tijd is je stoelnummer altijd onder voorbehoud. Je bent ingecheckt op het moment dat je in het bezit bent van een instapkaart/boarding pass.

Krijgen kinderen bij Djoser kinderkorting?

Kinderen van 2 jaar tot en met 11 jaar krijgen kinderkorting. Bepalend hiervoor is de leeftijd op de dag van vertrek, de boekingsdatum is niet van belang. Speciaal voor gezinnen met kinderen organiseert Djoser Juniorreizen naar diverse bestemmingen. Voor kinderen tot en met 11 jaar staat de aangepaste in onze brochure en op de website weergegeven. Zie voor meer informatie de website van onze Junior reizen www.djoserjunior.nl.

Mijn bagage is zoek/beschadigd, wat moet ik doen?

Is je bagage tijdens de vlucht beschadigd of zoek geraakt, meldt dit dan direct op de luchthaven van aankomst bij de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij waarmee je bent gevlogen en laat hier een rapport opmaken (P.I.R. rapport). Zonder dit rapport is het niet mogelijk de schade te claimen bij je verzekeringsmaatschappij.

Mijn naam staat verkeerd gespeld, wat moet ik doen?

Je dient zo snel mogelijk contact op te nemen met ons kantoor, afdeling luchtvaart. Wij zullen bekijken of het noodzakelijk is de naam aan te passen. Veelal zie je deze wijziging overigens voor vertrek niet meer terug op www.checkmytrip.com.

Houdt er rekening mee dat er op e-tickets geen spaties en leestekens worden gebruikt. Heet je Hélène, dan staat er op je ticket: Helene.

Ontvang ik ook de e-tickets voor mijn (eventuele) binnenlandse vluchten?

De meeste binnenlandse vluchten worden verzorgd door onze lokale agent. Deze e-tickets ontvang je wanneer je op je bestemming bent van je reisbegeleider.

Wanneer ontvang ik mijn ticket?

U reist met een e-ticket. Dit is een elektronische versie van het papieren ticket en staat opgeslagen in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij. U ontvangt dus geen papieren ticket. Op Schiphol kunt u inchecken op vertoon van uw paspoort.
 

Wat gebeurt er als mijn vliegtuig met vertraging op Schiphol aankomt?

Djoser wordt niet geïnformeerd over vertragingen bij aankomst op Schiphol. Raad diegene die je ophaalt van Schiphol aan teletekst goed in de gaten te houden, hierop staat altijd de meest recente informatie. Ook kunnen zij bellen naar de Schiphol-informatielijn: 0900-0141.

Wat is een e-ticket?

Een e-ticket is de elektronische versie van het papieren ticket. De gegevens van de reiziger worden opgeslagen in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij.

Wat zijn voor mij de voordelen van reizen met een e-ticket?

-Je hoeft geen ticket meer in ontvangst te nemen op Schiphol.
-Je ticket kan niet meer verloren of beschadigd raken of gestolen worden.
-Op termijn kan de inchecktijd door reizen met een e-ticket in combinatie met de selfservice check-in enorm worden verkort. Op dit moment is inchecken via de selfservice check-in voor groepen nog niet mogelijk.

Welke achternaam dien ik, als getrouwde vrouw, op te geven bij boeking ?

Belangrijk voor het vliegticket is, dat je naam op het ticket overeenkomt met datgene wat in je paspoort staat. Het betreft hier je achternaam, je eerste voorletter en je volledige eerste naam. Denk hierbij ook aan het volgende: geef niet de eerste voorletter van de roepnaam door als deze afwijkt van de eerste voornaam in je paspoort.

Indien in je paspoort eerst de meisjesnaam en dan e/v (echtgenoot van) of w/v (weduwe van) staat, dan dient de meisjesnaam bij boeking te worden opgegeven. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld Jansen e/v Markusse, dan is je meisjesnaam ‘Jansen’ en die hebben wij nodig voor je ticket. De meisjesnaam staat dikgedrukt in je paspoort en wordt altijd als eerste vermeld.
 

Terug naar boven