Australie, fragmenten uit een reisdagboek

Dag 3 - Sydney
Sydney voldoet aan alle verwachtingen. We zitten in een prima hotel in de ruige, maar niet ongezellige wijk Kings Cross, op een half uurtje lopen van de Harbour Bridge en Opera House. De eerste dag maken we gebruik van de Hop on Hop off Bus, die ons langs alle bezienswaardigheden brengt, tot de beroemde Bondi beach aan toe. De tweede dag doen we erg veel lopend. Het weer is aangenaam en we kleuren meteen een beetje bij.

Dag 5 - Blue Mountains
Vanuit Sydney is het maar 100 kilometer naar Katoomba, onze bestemming in de Blue Mountains, waar we heerlijk wandelen. Natuurlijk worden de Drie Zusters uitgebreid gefotografeerd en we durven ook de afdaling van de Great Staircase wel aan. Tweehonderd meter dalen, je voelt het de volgende dag wel in je kuiten en knieën. Voor de weg omhoog kiezen we het spectaculaire treintje, dat je onder een hoek van 80 graden weer terugbrengt naar het beginpunt.

Dag 7 - Melbourne Cup
Onze reisleider Doc draait op weg naar de volgende bestemming Australische Folkmusic en laat ons de meest komische bewegingen maken, terwijl hij zelf achter het stuur het voorbeeld geeft. Daarnaast organiseert hij onderweg een poule om te gokken, want het is vandaag feest in Australië: de dag van de Melbourne Cup! We zijn net op tijd in Beechworth om de race van drie minuten in de plaatselijke pub te kunnen volgen. Het zit er helemaal vol en het sociale leven ligt de rest van de dag helemaal stil.

Dag 10 -De twaalf apostelen
Op weg naar Warnambool komen we bij de Great Ocean Road, een prachtige kustweg. We stoppen op een plek waar volop koala’s, kookaburra’s en prachtig gekleurde rosalina’s (een soort kleine papegaaien) te bewonderen zijn. Na een wandeling door een stukje regenwoud met ongelooflijk veel grote varens en eucalyptusbomen komen de eerste vliegen in beeld. Het hoogtepunt van de dag is het bezoek aan de Twaalf Apostelen. Er zijn er nog maar acht, maar het blijft een indrukwekkend gezicht om de grillige rotsen uit het woeste water te zien oprijzen.

Dag 11 - Kangaroes, emoes en koala's
Vandaag rijden we 400 kilometer naar Robe. Na een kwartier stoppen we bij Tower Hill. Hier zien we de eerste kangoeroes, emoes en laag in de boom een prachtige koala met jong. Via Bridgehead, waar gelegenheid is om zeehonden te spotten met een zodiac, doen we Mount Gambier aan en Blue Lake, een met onwaarschijnlijk blauw water gevulde vulkaankrater. Na een prachtig stukje grillige kust bij de Rainbow Caves komen we aan bij ons motel in Robe.

Dag 14 - Zand, veel zand!
We beseffen goed dat dit voorlopig de laatste nacht was onder luxe omstandigheden. Na een bezoekje aan de wijnmakers van Seven Hills komen we in steeds drogere streken. We zien de laatste stoplichten in Clare en vervolgens staat ons een dorre, droge vlakte te wachten. Drooggevallen kreken, dode eucalyptusbomen en veel zand bepalen het landschap. Op de camping in Wilpena mogen we zelf onze tentjes opzetten. De hitte blijft lang hangen, de onwennigheid is groot en de geluiden om ons heen zijn vrij indringend.

Dag 16 - Slapen onder de grond
In Coober Pedy is het opaal wat de klok slaat. We krijgen een rondleiding in een oude mijn. De 49 graden van Coober Pedy zijn snel vergeten als we onder de grond een mooi uitgehouwen holte aantreffen waar iedereen een bed kan vinden. We eten heerlijke stukken pizza in een restaurant waar na inlevering van een lege fles het volgende biertje een dollar minder kost. Duurder zijn de drankjes in het 5-sterrenhotel dat speciaal is neergezet om de filmcrew van Mad Max te behagen …

Dag 18 - Ayers Rock
We gaan op weg naar Uluru, altijd nog even een ritje van 300 kilometer. Onderweg denken we de magische rots al te zien, maar dat is Mount Conner, die ook eenzaam boven de vlakte uitsteekt. Na de lunch krijgen we eindelijk Ayers Rock te zien. ’s Avonds eten we voor het eerst kangoeroevlees, beleven we de zonsondergang en zitten we gezellig bij het kampvuur.

Dag 19 - Onvergetelijke zonsopkomst
We mogen steeds vroeger op. Vandaag staat de wekker op vier uur, want vanaf vijf uur moeten we de zonsopkomst meemaken. Het is een drukte van jewelste, met tientallen bussen op de parkeerplaats. Een beetje moeilijk voor te stellen dat er het hele jaar door, elke ochtend, honderden mensen bijeenkomen om dit ritueel mee te maken. ‘s Middags maakt een enkeling een helikoptervlucht en de rest zoekt verkoeling in het zwembad op het kampeerterrein.

Dag 27 - Snorkelen en duiken
Vandaag staat het Great Barrier Reef op het programma. We leggen aan bij een glasboot en kunnen twee uur lang genieten van alles wat het rif hier te bieden heeft. Er wordt naar hartelust gesnorkeld en zelfs gedoken. Op de terugweg genieten we op het dek heerlijk van het zonnetje en kijken we voldaan terug op een onvergetelijke dag in dit unieke gebied. In het hotel aangekomen dringt de waarheid tot iedereen door: morgen moeten we naar huis!

Bekijk alle reizen door Australië.