Reisverslag Mexico "bij de Maya's"

Bij de Maya's...

We vertrokken naar Schiphol vanuit Gent met de trein, via Antwerpen. Bewust een dagje vroeger, want de volgende ochtend moesten we al vroeg in de luchthaven zijn en we wilden ons de stress van het onderweg zijn besparen. We hebben in Schiphol overnacht in het Etap hotel.

De dag nadien trokken we naar de luchthaven en checkten we in. Alles verliep gelukkig heel vlot. We vlogen eerst naar Houston en van daaruit naar Mexico City. Tof waren de tv’tjes aan boord. Iedereen had een eigen schermpje en keuze uit meer dan 200 films, verschillende series, spelletjes, muziek, … Heel leuk om zo een lange vlucht te overbruggen. Houston was hectisch en heel zwaar beveiligd. We moesten er onze vingerafdrukken ingeven, vragen beantwoorden over de bagage, er werd een foto van ons genomen, …

Minder leuk was dat we hier meer dan 5 uur moesten wachten voor onze volgende vlucht.

Eenmaal in Mexico City leerden we de groep kennen, 11 Nederlanders en 1 Belgisch koppel, met ons bij dus 15. Onze reisleidster Haydee was echt SUPER, wat een lieve meid! We reden naar het hotel en gingen slapen.

In Mexico City hadden we een stadswandeling, daar hebben we dus heel veel gezien. We bezochten ook het antropologisch museum - prachtig! – het Frida Kahlo huis, de Torré Latino Americano en de in de buurt gelegen kerken van de Guadalupe (de maagd Maria). Voorbij de maagd kon je enkel met een lopende band, omdat er anders te veel toeristen voor verzamelden. Erg grappig!

Onze eerste ruïne was die van Teotihuacán. Heel mooi en heel groot, want we gingen met de bus van deel 1 naar deel 2 om onderweg geen tijd te verliezen. Daar beklom ik voor het eerst ook een tempel. Wat een uitzicht! Wauw!

Onderweg naar Oaxaca zagen we 100 jaar oude cactussen. Groot!!! Heel bijzonder om te zien.

Oaxaca zelf was heel gezellig. Van daaruit bezochten we Monte Alban, een ruïne op een berg gelegen. Indrukwekkend! Tatjana en ik waren bij de moedigen, want wij gingen te voet terug mee naar beneden. We proefden hier ook sprinkhaan, heel zout!

Later bezochten we Mitla, op de fundamenten van de oude Zapoteekse stad staat nu een kerkje, omringd door een haag van cactussen.

Een Mezcal fabriek (de beroemde Mexicaanse drank met een wormpje in) bezochten we ook en hier zagen het hele proces, hoe de drank gemaakt werd. Ik heb een wormpje geproefd, maar vond het niet echt smaken.

De volgende dag hebben we de Cañon del Sumidero afgevaren met een bootje. We waren getuige van de ongelofelijke kracht en pracht van de natuur en zagen aapjes en krokodillen in hun eigen natuurlijke omgeving. Onderweg zagen we ook mooie watervalletjes uit de rotsen komen. Het was wonderlijk!!!

Die middag bezochten we 2 authentieke authentieke dorpjes: Chamula en Zinacantán. In Chamula is het grappig dat je er zoveel coca-cola ziet. Jaren geleden hebben ze een goede deal afgesloten met de coca-colafabriek. Zij zorgden er voor de eerste stenen huizen en in ruil daarvoor werd coca-cola de heilige drank, die dus ook bij rituelen gebruikt wordt. Grappig! De kippenkerk zal me hier het meest bijblijven, jammer genoeg enkel in gedachten, want hier was het niet toegelaten foto’s te nemen.

Ook niet van de lokale bevolking trouwens, zonder het te vragen, want zij vreesden hun ziel te verliezen als men een foto van hen nam.

De reis ging verder naar San Christobal. Ik ging mee naar het Na-Bolom museum en naar de Salsales. Heel grappig !

De volgende dag trokken we over de grens naar Guatemala. Grappig hier was dat de hele weg voor, tussen en na de grensposten gedomineerd werd door allerlei marktkraampjes. Alles werd hier verkocht!

Guatemala startte prachtig met een boottocht op het Atitlán-meer. Schitterend!

Onderweg gedoken van de boot, gezwommen aan een strandje en een wandeling gedaan naar een authentiek dorpje. We hadden een fantastische gids Lola, die ons ook kennis liet maken met planten en vruchten die we onderweg tegen kwamen.

Leuk was dat het een zoetwatermeer is, dus geen zoute smaak, geen plakkerige huid en haren, geen prikkende ogen, gewoon heerlijk zwemmen in het verfrissende water.

We bezochten een gigantische kleurrijke lokale markt in Chichicastenango, een kerkje waar het christendom en de mayagoden hand in hand gaan en beklommen de sjamanenberg.

In Antigua was de topper een privé-rondleiding voor Tatjana en mij in het jade-museum. Heel mooi!

De volgende dag gingen we na heel wat twijfels over de veiligheid van het land toch naar Honduras om Cópan te bezoeken. Wat een schitterende site! Vele stèles, mooie gebouwen, …

Quirigua de dag nadien was een beetje een tegenvaller, want hier was niet zoveel te zien en wat te zien was, was vergelijkbaar met wat we eerder al zagen.

Wel leuk die dag was de ontdekking van ons prachtige hotelletje, gelegen op een eilandje in de Rio Dulce rivier. Het paradijs! Een filmstergevoel overviel me toen we naar ons hutje op palen in het water liepen en toen we met een cocktail voor ons neus in het zwembad lagen.

De volgende dag trokken we met een bootje naar Livingstone, waar de bevolking zwart is. Het deed me denken aan het beeld dat ik heb van Jamaica. Topper hier was een onverwachts bezoek aan een schooltje.

De mooiste site, althans volgens mij, was Tikal, gelegen midden in de jungle. We beklommen tempel 4 en het uitzicht van hierboven was adembenemend. Ook hier zagen we aapjes en kwam een neusbeertje een kijkje nemen.

Nadien zagen we nog heel wat schitterende sites.

Yaxchilan, waar de brulapen heel luid brulden, waar we een vleermuizen, een vogelspin en andere grote spinnen zagen. Echt adembenemend!

Palenque, waar we wandeling deden in de jungle en daar onder heel wat bergen de nog verstopte tempels ontdekten. Daar proefden we ook termieten à smaakt naar muntjes.

Uxmal, waar de leguanen deel waren van het decor.

En natuurlijk Chichen Itza, het wereldwonder. Heel toeristisch, maar terecht want het is heel mooi en indrukwekkend. Gelukkig waren wij vroeg genoeg om de grote meute toeristen voor te zijn.

Tulum was vooral mooi door zijn ligging aan de zee.

Na Palenque gingen we zwemmen in de watervallen van Agua Azul en zagen we de waterval van Misol-Há, zowel buiten als in een grot.

Na Chichen Itza gingen we zwemmen in een cenote, een meer in een grot.

De laatste 3 dagen spendeerden we in Playa del Carmen. Daar zwommen we met een gigantische walvishaai, met zeeschildpadden en met dolfijnen. SCHITTEREND!

Het was dus een ongelofelijke ervaring. Ik heb zoveel mooie dingen gezien en dingen meegemaakt die ik misschien nooit meer kan meemaken. Ik ben zo blij dat ik deze reis gedaan heb en er zo van genoten heb.