Overzicht Afrika rondreizen van Djoser

Fragmenten uit een reisdagboek: Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Dag 2, 3: Kaapstad en het Kaaps Schiereiland
Wat is Kaapstad toch een heerlijke stad. Prachtig weer, de oceaan, een terrasje aan het waterfront en de indrukwekkende Tafelberg op de achtergrond, kortom genieten. De reis is net begonnen, maar het vakantiegevoel is er al. Leuke groep, goede begeleiding en het bijzondere gevoel dat we naar het puntje van Kaap de Goede Hoop gaan. Ook die pinguïns blijven opmerkelijk met hun gekke loopje.

Dag 6: Oranjerivier naar Fish River Canyon
Gisteren al stiekem in Namibië geweest, toen we de Oranjerivier overzwommen. Vandaag volgen we de echte grensprocedure. Na een lange rit heerlijk gewandeld bij de grote kloof van de Fish-rivier, die na de Grand Canyon de grootste ter wereld zou zijn. De ondergaande zon met een glaasje champagne bezegeld. Bij terugkomst had Hesbon, onze campcourier, het eten al klaar en hoefde ik mijn taken van vandaag als hulpkok niet meer uit te voeren. Zijn visschotel was ontzettend lekker, maar we hebben tot nu toe sowieso niet te klagen over het eten, het smaakt steeds weer bijzonder goed. Na het diner gezellig met de hele groep bij het kampvuur ‘stoere’ verhalen verteld.

Dag 7: van Fish River Canyon naar Sossusvlei
Toen ik vanochtend vroeg nog slaperig de tent openritste zag ik Hesbon al weer druk bezig met ons ontbijtje. Heerlijk om zo midden in de natuur en bij een mooie zonsopkomst wakker te worden. Het landschap in het zuiden van Namibië is adembenemend leeg en daarbij ongelofelijk mooi. Met lokale gids ‘Bushman’ maken we een bijzondere tocht door de Sossusvlei. Hij rijdt ons eerst in een pick-up naar de imponerende duinpan en wijst ons tijdens een wandeling op verschillende beestjes en hun voetsporen. Ongelofelijk dat hij op blote voeten door het hete zand loopt, onderwijl prachtige verhalen vertellend over het leven hier. De klim naar de top van duin 45 is best pittig, na elke stap zak je weer diep terug in het mulle zand. Maar de kleurrijke zonsondergang maakt het de moeite waard.

Dag 10: Swakopmund
Swakopmund is een Duits stadje in de ‘middle of nowhere’ en aan de Namibische kust. Gisteren hebben we, met een paar reisgenoten, kilometerslang op quadbikes door de zandduinen buiten de stad gecrossed. Erg spectaculair.
Vandaag was bijzonder: voor het eerst van mijn leven ben ik uit een vliegtuig gesprongen. Aan een parachute en met een ervaren parachutist, een tandem-skydive dus. Het kost wat, maar het is een superervaring.

Ik vond het minder eng dan bungeejumpen en je kunt er veel langer van genieten. Na de vrije val, zo’n 30 seconden, is het met de parachute open bijna tien minuten genieten van het prachtige uitzicht. Ik mocht zelf ook even sturen. Fantastisch.

Dag 13: Etosha nationaal park
Hoog tijd voor groot wild. Met onze eigen truck hebben we gisteravond en vanochtend vroeg gamedrives gemaakt. Al gauw zagen we tientallen zebra’s, giraffen, gemsbokken, springbokken, hyena’s, enzovoort, enzovoort. Vanochtend hadden we supergeluk: een groepje van zeven leeuwen, met vier kleintjes, vlak
bij een van de waterpoelen. Ook bij onze kampeerplaats is zo’n waterpoel waar deze beesten regelmatig komen drinken. Gisteren hebben we daar gezellig gezeten met een groepje (en wat flesjes wijn), maar geen beesten. Vandaag hadden we meer geluk: een kolossale neushoorn wilde wel naar ons partijtje komen en liet zich dan ook rustig van dichtbij bewonderen.

Dag 17 en 18: Okavangodelta
Vroeg op vandaag, we gaan naar de beroemde Okavangodelta. Dit mooie natuurgebied is ontstaan waar de Okavangorivier uitstroomt in de Kalahariwoestijn. Dat levert een interessant leefgebied op voor flora en fauna. In een kano van een uitgehakte boomstam, een mokoro, worden we behoedzaam naar onze kampeerplek gevaren. Doodstil genieten we van de prachtige vogels. Sommige reisgenoten hebben onderweg een krokodil het water in zien gaan. Op hun digitale camera kun je nog net de staart zien.

’s Avonds maken we in kleine groepjes een wandeling in de delta, op zoek naar wild. Het is een heel bijzondere ervaring om plotseling bijna oog in oog te staan met een grote olifant. Heel lief waren de zebra’s die we tamelijk dicht konden naderen.

Dag 22: Victoriawatervallen
We zijn aangekomen bij de ongelooflijke Victoriawatervallen. Helaas, want dit is al het eindpunt van deze superreis. Zo ontzettend veel gezien en gedaan! Afrika blijft een bijzonder en fascinerend continent. Ook jammer dat we afscheid moeten nemen van Moses onze gids, Steve de chauffeur en Hesbon de fantastische kok. Met een paar mensen uit de groep hebben we al afgesproken samen nog eens zo’n reis door Afrika te maken. Ben benieuwd naar de foto’s van alle reisgenoten, de reünie is al gepland.

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana & Zambia:
24 dagen kampeerreis of chalet/hotelreis, vanaf € 2345,-