Cambodja & Laos Okt

Thailand-Laos-Cambodja okt

Op vakantie, eindelijk is het zo ver. Met de trein naar Schiphol en daar al een beetje om je heen kijken wie er evt. een reisgenoot is.  De vlucht gaat via Singapore naar Chiang Mai en uiteindelijk  arriveren  we daar in de ochtend (Thaise tijd).  We maken kennis met elkaar en de reisbegeleidster en rijden naar het hotel. Hier hebben we een welkomstdrankje, briefing en een voorstelrondje. We zijn met 18 personen en Rudy, onze begeleidster. Na deze briefing hebben we nog een hele middag/avond voor ons en iedereen gaat,  al dan niet gezamenlijk,  een kant op. Zo wordt er wat gerust of gegeten en anderen gaan naar de oude stad om daar wat rond te lopen. ’s Avonds  eten we met een aantal reisgenoten  en lopen lekker over de avondmarkt,  erg gezellig. Toch zijn we wel blij als we in ons bedje liggen hoor, dat wordt nu wel tijd.

We slapen allemaal redelijk en na het ontbijt gaan we met z’n allen naar de bekendste tempel van Chiang Mai: de Wat Prathat Doi. Het is nog lekker rustig en kunnen overal  alles bekijken en de meegenomen camera’s worden gebruikt. Na hier rondgelopen te hebben wordt het tijd voor een busritje. Dan zie je de vermoeidheid: er  vallen wat hoofdjes naar beneden.  Tijd voor koffie, dit doen we bij een cashewnotenplantage en kunnen we gelijk dit proces eens bekijken. Wat een werk voordat je zo’n lekker nootje kan opeten zeg! We zetten onze reis voort en stoppen bij een witte tempel, wat eigenlijk geen tempel is maar wel heel apart. We strekken de benen voor een rondje “ijspaleis”, want zo ziet het eruit en hier gaan we ook  lunchen. Daarna stoppen we nog bij de bergvolken. Het is een beetje dubbel om dit te bezoeken, maar de meeste van ons gaan toch mee. We ontmoeten een 5-tal verschillende stammen en we zijn overal welkom. Hier en daar wat muziek en dans. Het meeste indrukwekkend vonden wij de stam met de “kettingen” om hun nek en soms ook knie, maar we hoeven er absoluut niet jaloers op te zijn! Aan het eind van de middag komen we aan in Chiang Saen, het is al donker maar dat is het hier dan ook al vroeg. We eten allemaal in het hotel op het buiten-terras, lekker gegeten en gebabbeld met de reisgenoten. Het  zit wel goed met de groep!

De volgende ochtend gaan we op tijd weg, we gaan vandaag de grens over en het is nooit zeker hoeveel tijd dat in beslag neemt. Thailand uit is zo gebeurd, maar Laos in duurt toch zo’n 1,5 uur.  Je hoeft maar twee loketjes langs maar na die tijd heb je dan ook wel een visum en wat stempeltjes gescoord! Als iedereen  Laos officieel binnen is gaan we richting Mekong,  gelukkig onderweg nog even een paspoortcontrole!

De boot zelf is zalig, het weer is prachtig en de uitzichten zijn geweldig. Dit is vakantie! Heerlijk relaxen in de zon, al kletsend van de omgeving genieten, spelletje doen, Laotiaans leren tellen of even een tukje doen. Alles kan en niets moet. Dit houden we makkelijk 1,5 dag vol hoor. Eten aan boord wordt geregeld en smaakt goed. ’s Avonds gaan we aan wal voor de overnachting in Pak Beng en de volgende dag weer de boot op.  We genieten vandaag ook weer van het leven op en aan de Mekong, mensen aan het vissen, goud zoeken of pinda’s planten, badderende buffels en langsvarende bootjes. We stoppen in een dorpje waar het een vrolijke boel is. We worden al opgewacht door een horde kindertjes en die brengen ons naar het dorpje.  We zien hoe het leven hier is en hebben lol met de mensen. Het blijft  ook leuk om ze gelijk hun koppies op de camera te laten zien. Er zijn, natuurlijk,  wat vrouwen die hun handwerk verkopen voor een habbekrats. Leuk uitstapje vinden we allemaal ,als we weer aan boord zijn. We varen verder en later in de middag arriveren we bij de Pak Ou-grotten. Zelf vonden we dat niet echt bijzonder maar toch had het wel wat met al die honderden beelden. Aan het eind van de middag nemen we afscheid van “onze boot en bemanning” , we hebben onze bestemming Luang Prabang bereikt en hier blijven we een paar dagen. ’s Avonds zijn we over een hele leuke avondmarkt naar de Mekong gelopen. Hier zijn veel terrasjes waar we heerlijk kunnen eten. We zullen het hier wel even volhouden!

De volgende ochtend gaat een groepje mensen een rondje door de stad lopen, wat geld wisselen en eten. We zijn hier “vrij”en iedereen gaat een kant op. Er worden verschillende watervallen bezocht, de massage-salons worden geprobeerd en uitstekend bevonden,  schoolboeken gekocht die we later tijdens de reis bij een schooltje zullen afgeven, terrasjes bezocht voor een overheerlijke fruitshake of andere lekkernij. De avondmarkt is dé plek om souvenirs in te slaan en mensen te kijken. Ook een  bezoek bij een olifantenreservaat werd gedaan en als helemaal te gek ervaren. Je rijdt en beveelt dan zelf de olifanten en later ga je ze dan wassen (en zelf houd je het dan ook niet droog hoor!) Je bent er een hele dag mee bezig die echt omvliegt.  In de vroege ochtend kun je de monniken bezoeken die in één lange (oranje) rij eten ophalen bij de plaatselijke bevolking.  Ook het koninklijk paleis  (nu museum) kan worden bezocht en natuurlijk de vele tempels die er meestal prachtig uitzien aan de buitenkant. Ook kun je een fiets huren en de omgeving dus op die manier verkennen. Zelfs al doe je niets en loop je gewoon rond  dan geniet je.  Het is een leuke stad waar je van alles kunt doen, de dagen zijn omgevlogen.

Ja,  je weet dat er na een paar heerlijke “rust”(??) dagen een reisdag in het verschiet ligt. Einddoel vandaag is Ponsovan. Uiteraard stoppen we wel een paar keer onderweg. Soms stopt de bus gewoon voor een dorpje en dan stappen wij uit met z’n allen. De bus rijdt dan verder tot voorbij het dorp. Wij lopen dan het dorp door en zo krijg je hele leuke ontmoetingen met de mensen zelf. Een camera, een ballon, een strandbal,  voor ons gewone dingen, maar succes verzekerd. We gaan de bergen in, we merken het aan de temperatuur. We moeten zo waar een fleece erbij pakken tijdens de koffiestop en later ook bij de lunch. Hier was ook een marktje, waar voor ons heel verrassende dingen te koop waren (en die wat ons betreft ook te koop bleven). Aan het eind van de middag gingen we gelijk naar de Vlakte der Kruiken. Het blijft toch een mysterie over het hoe, wat en waarom van deze gigantische kruiken. Hadden hier zelf wel wat langer willen rondlopen, maar ja, het werd donker en je moet wel kunnen zien waar je loopt. Er kunnen hier nog wat clusterbommen liggen, dus je wilt niet van het pad af….

’s Avonds bezoeken we ook nog een film van het MAG (Mines Advisory Group).  Niet om vrolijk van te worden, maar natuurlijk wel heel goed dat dit er is. Daarna nog even wat eten en de dag zit er alweer op. De volgende ochtend rijden we weer verder.  We rijden langs prachtige rijstvelden en hier en daar wordt er ook op de velden gewerkt. Onze chauffeur stopt en vraagt of we niet mogen meehelpen. Hilariteit alom! Wij over de smalle paadjes over het veld naar de mensen toelopen en dan mag je ook het mes nog ter hand nemen om de rijst te oogsten. Wie er meeste schik had, is de grote vraag, maar gelachen werd er door iedereen! We hebben nog meer schik deze ochtend tijdens een bezoek aan een schooltje, waar we ook de boeken achterlaten. Mogen zelf ook even in de klasjes zitten met de nieuwe boeken en met de kinderen “praten”. Gelukkig hadden we tot 10 leren tellen, altijd handig als je een  rekenboek en openslaat. De kindertjes leren dit nu in het Engels én het Nederlands. Lunchen doen we op een prachtige plek met  uitzicht op het begin van het Karstgebergte. Ook de weg naar Vang Vieng is mooi. Het dorpje zelf bekijken we ’s avonds, typisch een backpackers-stadje, veel jeugd, kroegies/eetcafé’s  en Friends op de tv.  De volgende dag “mogen” we uitslapen, jammer dat we de wekker niet uit hebben gezet…. Nog maar even omdraaien voordat we na het lekkere ontbijt op pad gaan. We gaan naar een grot, die zeker de moeite waard is en die je ook een uitzicht geeft op het dorp. Later varen we 2 aan 2 in een bootje over de rivier langs het karstgebergte, prachtig. De backpackers doen dit in een grote band van bar tot bar. Aan het eind hebben we een heerlijke lunch bij een organic farm en lopen daar gelijk een rondje. ’s Middags stappen we in de bus omdat we naar Vientiane, de hoofdstad van het land, gaan. De 1e indruk van deze stad is niet geweldig maar het komt allemaal goed.  Hier hebben we een vrije dag voor de boeg. Eerst even lekker eten aan de Mekong. Eten goed, temperatuur goed en prijs goed, wat wil je nog meer?

De volgende ochtend gaat iedereen de bezienswaardigheden van deze stad bezoeken, lopend of  met een tuc-tuc. De gouden stupa, de Patuxai (Arc de Triomphe), de Vat Sisaket (oudste tempel van het land), de That Don (oudste stupa), Ho Phrakeo en de fontein. Even internetten, pinnen en dan hebben we wel een terrasje verdiend. Komt er nog een mooie zonsondergang? Ja, de camera moet nog even aan het werk.  ’s Avonds lekker gegeten en ons weer voorbereid op de reisdag van morgen richting Savannekhet. Behalve de sanitaire stops maken we weinig stops,maar de uitzichten en het gewone straatleven maken het reizen  heel  aangenaam en de wegen zijn best goed. ’s Avonds eten  we met een aantal om de hoek en worden de camera’s opgeladen en zaklampen klaargelegd. Die hebben we wellicht nodig de komende dagen op het eiland. Het is nooit zeker of daar stroom is. De volgende dag reizen we verder en na een heerlijke koffiestop gaan we verder met 2 busjes om naar en over het pontje te komen. Die zouden bij ons vast worden afgekeurd, maar hier kan alles en het werkt prima! Op dit eilandje liggen de ruines van Wat Phu, uit het Pre Angkor tijdperk. Zeer de moeite waard, vooral als je wat hoger gaat. Prachtige uitzichten! Terug met de busjes, pontje weer over en vervolgens met onze eigen bus nog een stuk rijden en in het donker nogmaals een pont over. We genieten van een prachtige sterrenhemel en van ons leuke hotel met eigen terras aan het water. Wordt een gezellig avondje, met een hapje, drankje en de plaatselijke whiskey, lao-lao, wordt ook geprobeerd. Smaken verschillen, van ons mogen ze het plaatselijk houden.  We kunnen de volgende dag de hele dag niets doen, maar dat doet niemand. Een deel  huurt  ’s morgens fietsen, eigenlijk fietsjes,  om een rondje eiland te doen.  Je zou overal wel willen stoppen, iedereen zwaait en lacht, genietend van rijstvelden, badende ossen en zadelpijn toe, wat wil je nog meer? ’s Middags gaan we met z’n allen naar de grootste watervallen van Z.O.-Azië en doen we een poging om bootjes te huren om de Irrawaddy-dolfijn te spotten. Missie geslaagd.

Tijd om het eiland weer te verlaten, want we gaan richting Thailand. Bij de grens afscheid nemen van chauffeur en gids. In Thailand staat weer een andere bus met gids op ons te wachten die ons via een veranderend landschap naar ons hotel met zwembad in Surin brengt. ’s Avonds een tropisch buitje gehad tijdens diner-tijd. Wij zaten buiten te eten, toch maar gauw overdekt gaan zitten.  De volgende ochtend is het weer droog en we hebben een jarige! De bus versieren, de stoel bij het ontbijt ook. We gaan deze dag naar Cambodja en dat betekent dat de busversiering niet lang mag hangen. Al gauw blijkt dat ook volwassenen  een boel pret kunnen hebben met ballonnen….. Bij de grens is er geen ballon meer te zien. De grensformaliteiten kunnen weer beginnen: het invullen van …tig formuliertjes, stempeltje, visum kopen. Na een uur zijn we allemaal officieel in Cambodja! Mensen die per ongeluk nog wat geld in het paspoort hadden zitten, zijn dat ook kwijt……  De weg naar Siem Reap is goed en we zijn daar dan ook al op tijd. Omdat we een verjaardag te vieren hebben, eten we met z’n allen in een leuke tent met goed eten. De volgende dagen zijn weer ter vrije besteding. Zelf kiezen wij voor 2 hele dagen Angkor . Tuc-tuc gehuurd en gaan maar! We worden van de ene mooie bestemming naar de andere gereden en vinden het helemaal geweldig.  Het is dat het om 18.00 donker is, maar anders… De 2e dag werden we al om 5.45 opgehaald om de zonsopkomst te zien bij Angkor Wat. We hebben de binnen- en buitenring gezien en volop genoten. Vooral  ‘s middags blijkt het wat rustiger te zijn bij de gebouwen en het licht wat mooier. Prachtig hier! Enkele groepsgenoten hebben ook nog een excursie gemaakt naar het Tonle Seap meer, maar iedereen vond Angkor toch wel erg mooi!

Natuurlijk dienen we hier ook weer te vertrekken, nog 1 bestemming op deze reis te gaan: Phnom Penh. De eerste stop die we hebben is een onverwachte: terugkerende soldaten van het grens-front. De hele stad is uitgelopen en ook hele schoolklassen staan langs de weg om de reeks militaire voertuigen van alles toe te werpen: kippen, broodjes, sigaretten, bananen,fruit,  water, alles wordt richting trucks gegooid. De eerste geplande stop is bij een zeer oude brug, waar we even de benen strekken en kunnen plassen. Ook stoppen we nog even bij een dorpje waar beelden worden gebeiteld, kunstig om te zien hoe ze dat doen en onder welke omstandigheden dat gebeurt. Weer pret gehad met de plaatselijke jeugd. Lunchen doen we in “vogelspin”-gebied. We hebben hier de kans om die te eten of ander gefrituurd insectenspul, zoals bijv. sprinkhanen. Bijna iedereen slaat een rondje over…  Degenen die wel een spinnenpootje hebben geprobeerd, vinden het naar niks smaken. Komt goed uit, dan mist de rest ook niets. Gelukkig is er ook gewoon rijst en groente te krijgen en natuurlijk fruit. Eenmaal weer in de bus zien we allemaal kraampjes onderweg, blijken lotus-bloemen in te zitten waarvan de pitjes te eten zijn. Even stoppen en wat lotussen de bus door laten gaan. Eind van de middag zijn we in ons hotel, lekker dicht bij de boulevard. Gewoon gaan zitten en je verbazen over het verkeer wat allemaal voorbij gaat. Duizenden scootertjes, auto’s, fietsers en voetgangers. Rechtdoor of de bocht om, gewoon niet kijken en gaan, alles gaat goed, geen botsing gezien. De volgende ochtend gaan we allemaal mee naar S21 en de Killing Fields. Ja, wat moet je daar nu over vertellen? Heel indrukwekkend, een zakdoek kan geen kwaad. Niet te geloven wat men elkaar allemaal aan kan doen (en elders nog blijft doen). We bezoeken eerst het schoolgebouw van de gruwelijkheden, S21 en bekijken hier ook een film en vervolgens naar de Killing Fields. Het spreekt voor zich dat het stil was in de bus op de terugweg. ’s Middags zijn we vrij en kunnen we de rest van de stad bekijken of gewoon genieten op een terrasje!  Ook hier zijn de nodige musea en ook het paleis kan bekeken worden.De volgende dag is het weer tijd voor de meesten om naar huis te gaan.

Twijfel je nog of je de reis al dan niet boekt? Niet twijfelen, maar gewoon boeken, het is echt een heerlijke reis met  ontspanning, cultuur en fijne contacten met de plaatselijke bevolking. Daarbij hadden wij  fantastisch weer en een reuze gezellige groep mensen bij elkaar. Wij kijken met heel veel plezier op deze reis terug!