Reisverslag China 17 dagen - april/mei

Woensdag 25 april 2012
Hè, hè eindelijk zijn we toch op weg. Aan de ene kant prettig om pas eind van de dag te vliegen, aan de andere kant duurt zo’n dag dan wel lang.
Nu is het ongeveer 14.00 uur en zitten we in de trein naar Schiphol. De weersvoorspellingen voor China zien er gunstig uit, hier is het zwaar bewolkt.
Ben benieuwd of we medereizigers op Schiphol treffen. Het mailcontact vooraf wijst daar wel op.
Inmiddels is het al weer 20.45 uur Amsterdamse tijd en zijn we zo’n kleine 3 uur in de lucht.
We hebben als kennis gemaakt met een stuk of 6 medereisgenoten.
De vlucht verloopt tot nu toe prima, al is de temperatuurregeling een ramp.
Eten en drinken gaat in een rap tempo.
Nog 6973 km tot Shanghai, de verlichting gaat op slaapstand.
Vroeg naar bed dus.

Donderdag 26 april 2012
Plaatselijke tijd, nu 9.10 uur en nog in de lucht, nog 427 miles van Shanghai.
Vlucht verloopt nog steeds prima, weinig geslapen met dank aan een huilende baby maar toch uitgerust.
We willen zo langzamerhand de benen wel weer strekken.
Nog een klein uurtje.
We vertrokken iets te laat uit Amsterdam omdat een passagier niet kwam opdagen en toen moest de koffer die wel ingeladen was er weer uit. Vermoedelijk in het kader van de aanslagen, extra beveiliging. Ook gingen we door een nieuw soort security systeem, maar dat maakt niks uit, fouilleren moest als nog.
Dank zij een snoepje (fruittella) is kroon bij Hans afgebroken, wordt dus een bezoekje aan de tandarts in China.
Om 12.30 uur kwamen we aan bij hotel B&B Inn in Shanghai. Eerst hebben we met de hele groep op de luchthaven gepind. Het advies was om gelijk het dagmaximum op te nemen omdat de chinezen bigspenders zijn en de geldautomaten in de stad in het weekend vaak leeg zijn.
Vervolgens een korte rit door Shanghai, dat 23 miljoen inwoners heeft.
Moet zeggen dat het verkeer er allemaal heel ordelijk uitzag, er wordt rustig gereden en ook het getoeter en sirenes valt erg mee.
Na het inchecken hebben we water gehaald bij de supermarkt, de temperatuur is aangenaam, ruim boven de 20 graden.
Na de eerste noodzakelijke inkopen hebben we even een rondje door de omgeving gelopen. Helaas geen leuke terrasjes of winkeltjes. Alleen wolkenkrabbers en giga-hotels, bus en metrostation en een of ander sportcomplex.
Dan toch maar even noodgedwongen luieren in het hotel.
Om 17.00 uur was het verzamelen in de lobby voor een gezamenlijk etentje en een acrobatenshow.
We hebben bij een authentiek chinees restaurant gegeten. Alle verschillende gerechten worden op een groot draaiplateau gezet en de bedoeling is dat je alles samen deelt.
Het smaakte prima, alleen de soep was erg zuur en aan de complete vis met kop en staart heb ik me ook niet bezondigd.
Daarna naar een theater voor de acrobatenshow, dat was erg goed. Vooral de motorrijders in een soort stalen kooi waren spectaculair en de slagenmeisjes idem dito.

Nu douchen en vroeg naar bed, morgen om 8.30 uur verzamelen voor een hele drukke dag.

Vrijdag 27 april 2012
Zo de eerste nacht zit erop. Best goed geslapen. Het is heerlijk weer dus op pad voor een drukke dag.
Eerst naar de Oriental Pearl TV Tower.
Wat een gebouwen. Mooi gezicht vanaf de 263-ste etage.
Omdat we vroeg waren ging het naar boven best snel, naar beneden gaat een stuk trager, nu staan er al volop rijen.
Eerst zijn we gestopt op 1 verdieping lager, daar kun je naar buiten en over een glazen vloer lopen en de diepte inkijken. Veel hebben zich liggend op de vloer op de foto laten zetten. Best griezelig. Alleen mijn linker grote teen is even buiten geweest. Maar Hans staat wel op de foto, met dank aan een dappere medereizigster.
Daarna onder in de Tower het museum bezocht, waar met name de historie van Shanghai te zien was. Ooit een vissersdorp en nu een stad met 23 miljoen inwoners gebouwd op een vergelijkbaar oppervlak als Almere en de meeste gebouwen zijn nog geen 20 jaar oud. Onvoorstelbaar.

Weetje:
In de grote steden kom je soms mannen tegen in pyama. Dit is een teken van rijkdom sinds 2000 ‘Kijk ik draag een pyama’. De overheid probeert dit gedrag te verbieden.

Vervolgens zijn we met de bus naar het oude gedeelte van de stad gegaan voor een bezoek aan de Yuyuan-tuin. Deze mooie tuin is aangelegd met behulp van Feng shui-meesters en is een voorbeeld van de klassieke Chinese tuinen. De tuin is in 20 jaar tijd aangelegd en er staan prieeltjes in van wel 500 jaar oud. Erg fraai.
Daarna hebben we een theeceremonie bezocht. Leuk om mee te maken, weer heel anders dan de theeceremonie in Rusland.

Nu zitten we weer in de bus naar de Bund voor de lunch. De Bund is een hele grote boulevard of eigenlijk een kade met koloniale huizen.
De lunch was prima, leek een beetje op het diner van gisteravond (en dit zal de hele vakantie zo blijven, 2 x per dag met stokjes eten)
Na het eten hebben we over de Bund gewandeld, langs de rivier de Huangpu, met uitzicht op de futuristische gebouwen aan de overkant in de wijk Pudong.
Na deze wandeling zijn we op weg gegaan naar de Jade Boedha Tempel waar om 16.00 uur een ceremonie plaats vindt.
De tempel was mooi, heel veel grote Boedha beelden.
De ceremonie van de monniken was niet bijzonder maar wel grappig om een keer te zien, en ze zijn hier beslist heel kwistig met wierook. Niet 1 stokje wordt aangestoken, maar gewoon het hele pak in 1 keer.
Daarna nog even een tussenstop bij een Jadefabriek. Van de meesten had dit niet gehoeven, wel mooie stukken daar maar niemand heeft iets gekocht.
Daarna de weg vervolgd naar opnieuw een authentiek chinees restaureert. Ook dit leek weer precies op het eten van gisteren, met dit verschil dan dat wij nu als groep een VIP-ruimte hadden en de ‘echte’ chinezen in een soort vreetschuur zaten met danseressen.
Zag er allemaal wel erg kitscherig uit maar iedereen had schik daarbinnen dus het zal wel echt volksvermaak zijn.

Voor het eten kregen we een briefing voor morgen.
Om 16.00 uur moeten we allemaal terug zijn in het hotel voor de aftocht naar de trein.
Dat beloofd een ware happening te worden. In 15 minuten moeten 5000 mensen geboard hebben.
Ben benieuwd.
Na het diner met de bus naar de boot voor een tocht lans de bizarre gebouwen die nu feestelijk verlicht zijn.
Dit is echt een waar schouwspel. Er wordt heel veel werk van gemaakt.
Niet alleen de knetterende reclame teksten maar echt mooi uitgelichte gebouwen. Heel feestelijk allemaal.
Na de boottrip zijn we nog even gestopt op Nanjing Road, de langste shoppingstraat ter wereld. 6 km winkel plezier en niet bepaald de minsten.
Daar is ons uitgelegd waar we morgen met de metro moeten uitstappen als we daar heen willen.
Ook het Shanghai museum is daar, dat gaan wij morgen dus doen.

Zaterdag 28 april 2012
Vandaag zowaar uitgeslapen, pas om 9.15 uur werden we wakker.
Na een snelle bak koffie en een bezoek aan de supermarkt voor de boodschappen voor de komende avond en ontbijt in de trein.
Daarna snel uitchecken en met de metro naar de stad. Dat ging prima.
Na eerst koffie met een croissant op een terrasje te hebben gegeten zijn op zoek gegaan naar het Shanghai nationaal museum. Na wat zoeken hebben we het gevonden en in sneltreinvaart er doorheen geraced.
Er waren hele mooie stukken bij en Hans heeft heel wat foto’s gemaakt.
Na het museum weer terug naar de stad.
Even snel Esprit in en een t-shirt gescoord.
Daarna lekker een biertje en wijntje gedronken op het enige echte terras hier, dat hadden we gisteravond al ontdekt.
Lekker hoor!

Voor de terug weg naar het hotel geprobeerd een taxi aan te houden. Dat aanhouden lukt wel maar geen taxichauffeur die de naam van ons hotel (op kaartje en al) herkende en ons weg wilde brengen.
Lekker hoor. Juist dit adreskaartje zou ons in tijd van nood moeten helpen om terug te komen bij het hotel. Geen chinees die een beetje Engels spreekt. Ging dus mooi niet op. Dan maar terug met de metro.

Om 16.00 uur exact begon de aftocht richting trein, waar 5000 passagiers in 15 minuten een plekje gevonden moeten hebben.
Het is nog gelukt ook.
We zitten in de trein.
Erg krap allemaal en voor de komende 16 uur zijn we op elkaar aangewezen.
Tot nu toe wordt er lol gemaakt en vloeit het bier rijkelijk, maar of dit zo blijft??

Zondag 29 april 2012
Om  10.00 uur gisteravond ging het licht uit. Vooraf werd een soort instructiefilmpje vertoont of moet ik zeggen indoctrinatie, op de TV. Een politieagent legde blijkbaar uit dat het bedtijd was en wat er allemaal verboden was. Gelukkig in het Chinees dus wat er precies verwacht werd was onduidelijk, maar na 10 minuten was de hele trein donker en stil.
Wij hadden mazzel en lagen in de bovenste bedden, dat is nog een hele klim over een onmogelijk trapje, best hoog hoor en smal maar het is gelukt.
Er in betekende voor mij absoluut er niet meer uit, dit wil je maar 1 keer doen.
Onze slaapwagen staat bekend als een softsleeper, daar hebben ze in ieder geval niet de matrassen mee bedoeld, heb het idee dat ik nu onder de blauwe plekken zit. Keihard dat bed.
Om 6.30 uur zag ik de eerste groepsgenoten op stoeltjes voor onze slaapcouvert zitten. Mooi, eruit dus, dat ging wonderbaarlijk makkelijk.
Nu na twee koppen koffie zit ik bij het raam te genieten van een uiterst saai landschap.
Volgens een groepsgenoot rijden we door het landbouwgebied van China voor Beijing. Het wordt af en toe onderbroken door enorme woonkazernes in aanbouw, Almere zou hier niet jaloers van worden. Wat een bouwactiviteit en wat een enorme troosteloze eenheidsworst.
Het zonnetje begint door te komen en na vannacht een uur stil gestaan te hebben doet de airco het op halve kracht, dus het zal wel warm worden.
Inmiddels is het water in de washokken en toiletten op, dat begin je ook te ruiken.
Even wachten tot Hans ook wakker is en dan maar tandenpoetsen met ons drinkwater.

Weetje 2:
In Shanghai hebben we geen enkele mug, vlieg of mier gezien, wel mooie vlinders en kleine vogeltjes.
Ben benieuwd of dat in Beijing ook zo is. Schijnt met de lange winter te maken te hebben. Wel zo prettig eigenlijk.

Om 9.30 uur zijn we aangekomen in hotel Phoenix Su Yuan in Beijing. Ziet er heel anders uit dan Shanghai, lagere gebouwen en bredere straten. Wel heel druk.
Het weer is nevelig en wordt veroorzaakt door een zandstorm uit Mongolie.
Vanmiddag gaan we gezamenlijk lunchen en naar de Hutongs (oude dorpskernen die nu beschermd gebied zijn).

De lunch was weer als van ouds. Een groot draaiplateau met verschillende gerechten. Dit keer zat er broccoli met knoflook bij en gefrituurde sprinkhanen, smaakte goed.
Na de lunch met de locale bus naar de Trommeltoren voor een tocht per riksja door de Hutong.
De Hutong viel een beetje tegen, we hadden meer iets verwacht als de kampongs in Indonesie maar dit was voornamelijk grijs baksteen en zag er redelijk nieuw uit.
Achteraf bleek het ook maar ongeveer 100 jaar oud te zijn en de kleur grijs is voor de gewone bevolking, de keizers hebben geel, de geestelijken rood en blauw.
Na een bezoekje aan de plaatselijke markt zijn we naar de Trommeltoren geweest, hier werden de arbeiders vroeger gewekt om 5.00 uur  door tromgeroffel en aan de andere kant van het plein staat de Beltoren, daarmee werden de arbeiders om 19.00 uur gewaarschuwd dat het tijd was om naar huis te gaan.
In de toren hebben we nog een rommeldemonstratie gehad, dat was best aardig om te zien.
Vervolgens hebben we een huis in de Hutong bezocht waar we naar binnen mochten. Dit huis bleek te zijn van de vrouw van de plaatselijk kampioen krekelgevechten.
Wat een mannetje, hij heeft ons zijn kampioenen laten zien plus nog twee sprinkhanen.
Heel apart. Die beesten hebben niet alleen een eigen huis maar een heel arsenaal aan verzorgingsattributen, van drinkensbak tot speciale vangborsteltjes. Allemaal priegelig klein.
Naast deze beesten bleek de vrouw ook Perzische katten te fokken, hadden ze heel veel vogels, van beo’s tot ageponnissen en liepen er ook twee hondjes rond.

Na dit bezoek werden we met de riksja’s afgeleverd bij het Qianhai meer waar we rond konden lopen en eventueel dineren, voor de terugweg werd weer een taxi geadviseerd.
Dit keer hadden we allemaal een adreskaartje van het hotel mee gekregen waar ook in het chinees op gekrabbeld was wel hotel er bedoeld werd.
Samen met de Belgische dames uit de groep hebben we er voor kozen om eerst bij het meer een terrasje te pakken, die hier zowaar in overvloed zijn om daarna bij een pizzeria te gaan eten.
Smaakt weer even anders na al dat chinees.

Morgenochtend weer vroeg op.
Stipt om 7.30 uur vertrekken we naar de muur.

Maandag 30 april 2012
Zo onze eerste nacht op een waterbed zit erop. Lekker zacht na de plank van gisteren in de trein.
Toch wat onrustig geslapen, of dat door het bed kwam, geen idee.
Voor het eerst hebben we ontbeten in het hotel. Naast de gebruikelijke Chinese hapjes was er ook brood en yogert. Helaas geen fruit.
Om 7.45 uur op weg naar de muur.
Het is gigantisch druk hier, ook omdat het morgen 1 mei, een nationale feestdag is.
We hebben ruim een uur over de muur geklauterd. Steile trappen, best pittig, maar we hebben het allemaal gered.
Ook nog onderweg de transsiberian expres gezien. Grappig want deze hebben we ook in St. Peterburg gezien.
Het was best hoog, volgens Hans wel een paar honderd meter.
Nu zitten we in de bus op weg naar de lunch en daarna het zomerpaleis.
Rene (onze reisbegeleider) waarschuwt al de hele dag dat het erg druk zal zijn.
Toen wij bij het paleis aankwamen om 14.30 uur waren er die dag al 93.000 bezoekers geweest.
En inderdaad giga druk daarbinnen maar ook gigantisch groot.
Van het complete terrein wordt 75% in beslag genomen door een meer waarop wij met een drakenboot gevaren hebben.
In de tuin staan 700 gebouwen, van het paleis tot tempels en huizen voor de concubines van de keizer.
Erg fraai allemaal, maar toch jammer dat het eigenlijk maar 200 jaar oud is want het oorspronkelijke paleis is 2 keer verwoest.

Inmiddels zijn we op weg naar het diner om daarna de avond af te sluiten met een Kung Fu show.
Onderweg rijden we ook nog langs het Olympisch dorp. Was wel grappig om te zien, ondanks de mist die al de hele dag over Beijing hangt kon je toch goed zien dat het hoofdstadion om een vogelnestje lijkt.
Het avondeten bestond weer uit het gebruikelijke ronde tafelplateau gebeuren. Best lekker hoor maar de variatie is erg beperkt, zeker wanneer je dat 2x per dag eet.
De Kung Fu show was geweldig. Net ballet, ongelooflijk snel met veel afwisseling.
Daarna met de locale bus terug naar het hotel.
Het geplande wijntje ging niet door want de bas was al dicht, dan maar aan het bier en de chips in bed.

Morgenochtend weer vroeg op, dan gaan we de giga drukte in om naar de verboden stad te gaan.
Gezellig met 1,2 miljard Chinezen die een vrije dag hebben.

Dinsdag 1 mei 2012
Vanochtend weer vroeg eruit.
Ontbeten hebben we met cake en granenkoeken op de kamer, samen met de van huis meegnomen koffie, want om 8.00 uur stond het vertrek gepland naar de verboden stad.
We zijn daar weer heen gegaan met het locale vervoer, echt geen feest met deze drukte.
En die kaartjes verkopende muts is werkelijk een kenau, wat een keel kan die opzetten zeg, en ook oude gammele opaatjes bonjourt ze zonder probleem de bus weer uit.
Niet echt een gezellig begin van de dag.
We zijn uitgestapt bij het Tianenplein, of te wel het Plein van de Hemelse Vrede, waar de man van onze Chinese gids ons zou opwachten om ons door de drukte heen te leiden naar de ingang van de verboden stad.
Dat was zeker geen overbodige luxe want het is echt gigantisch druk op het plein.
Deze Jack heeft ons snel door de poort van Mao geloodst en regelde in rap tempo de toegangskaarten. Dat zou vandaag een ramp moeten zijn omdat het 1 mei is. Druk is het absoluut maar zeker geen ramp.
We hebben nog wat foto’s kunnen maken op het plein maar helaas was het onmogelijk om het mausoleum van Mao te bekijken. Er stonden al 20.000 chinezen in de rij om dat zelfde te gaan doen.
Later op de dag zouden er ook nog allerlei parades langs komen, maar dat hebben we ook niet meer gezien omdat je de verboden stad door de zuid-poort naar binnen mocht, maar alleen door de noord-poort weer mocht verlaten.
Uiteindelijk waren we binnen anderhalf uur in de verboden stad. Ook daarbinnen was het enorm druk maar ook ontzettend groot zo dat de mensen zich al snel verspreidden en het uiteindelijk best te doen was.
Heel veel paleizen, tempels en huizen van de concubines daar binnen, 960 in totaal. Veel kun je er van binnen niet bekijken, soms alleen door een open raam of deur waar je foto’s kunt maken.
Gelukkig is Hans groter dan de gemiddelde chinees en kon hij over de hoofden heen fotograferen.
Van een stofdoek hebben ze in China blijkbaar nog nooit gehoord, de meest mooie attributen zitten onder een dikke laag stof of stuifzand.

Na 3 uur hebben we het voor gezien gehouden en zijn aan de overkant van de weg het Bahaipark in gegaan, daar hebben we even in een restaurantje langs het meer gezeten met bier en franse frietjes (geen mayonaise daar).
Toen werd het al weer tijd om een taxi te zoeken die ons naar het hotel kon brengen. Dat valt niet mee op 1 mei, want iedereen wil een taxi. De bus was geen optie omdat door de viering het hele busnetwerk gererout werd en het onmogelijk uit te zoeken is in het chinees welke bus wij dan eventueel zouden moeten hebben.
Normaal kost een taxi vanaf daar ongeveer 30 yuan = 3 euro. Maar dan moet je wel een taxi krijgen met meter. Vergeet maar, die kijken vandaag gewoon de andere kant op.
Dus dan maar een illegale taxi voor 120 yuan = 12 euro genomen.
Nog niet echt duur natuurlijk.

Nu even relaxen en dan vanavond als afsluiting in Beijing Pekingeend eten, want morgen vertrekken we om 15.00 uur naar het station voor de nachttrein naar Xi’an.

De Pekingeend is niet favoriet bij ons. Wel geleerd hoe je het moet eten, namelijk inrollen met komkommer en rauwe ui en zoete sojasauce in een rijstvel.
Gelukkig was er ook gewoon chinees eten met rijst, dus we zijn niet met honger vertokken.
Na het eten hebben we besloten om samen met de Belgische dames naar de Peking Opera te gaan, gewoon voor wat avondvulling anders gingen we om 19.00 uur al terug naar het hotel, waar het niet overdreven gezellig is.
Nog nooit eerder een opera gezien met zo weinig zingen, de muziek was wel wat hard maar de kostuums waren prachtig.
Ook zat er veel humor is. Niet te verstaan natuurlijk, maar uit een soort mime was het wel op te maken.
Leuk om een keer gezien te hebben.

Nu zijn we weer terug in het hotel en hebben net de was opgehaald bij de receptie.
Kosten € 41,-  beetje duur, maar goed je bent ook in Beijing.
Morgen nog even naar de Tempel of Heaven en daarna vertrekken we naar Xi’an.

Woensdag 2 mei 2012
Vanochtend weer vroeg op, om 7.30 uur ontbeten en om 8.30 uur vertrokken met 5 anderen naar de Tempel of Heaven.
Het was daar een stuk minder druk dan in de verboden stad en het park er omheen was heerlijk. Het rook er zelfs naar bloemetjes en gemaaid gras, dat hadden we al dagen niet meer geroken.
De Tempel zelf was erg mooi en de bouwwerken er om heen waren heel divers.
De kleuren waren veel intenser dan in de verboden stad.
Rond 12 .00 uur terug met de taxi naar het hotel om nog even rustig te pinnen en te lunchen.
Nu is het wachten op vervoer om 15.00 uur naar het grootste treinstation ter wereld.
We krijgen daar een VIP-boarding.
Ben benieuwd.
Het station was inderdaad groot maar wel overzichtelijk.

We zitten nu in de trein naar Xi ‘an.
Hier zijn de slaapcoupes nog eenvoudiger, dat wil zeggen bijna helemaal open, maar dat mag de pret niet drukken. We rijden door een vrij plat landschap, met verschillende vormen van landbouw.

Weetje:
Kleine kinderen die nog niet zindelijk zijn dragen geen luiers maar hebben een gat in hun broek.
Volgens de Chinezen is dat hygiënischer, volgens mij wordt je constant nat.
Iets grotere Chineesjes plassen en poepen over waar het hun uitkomt. Doe mij dan toch maar de vertrouwde hondendrol.

Ook in Beijing waren er nauwelijks insecten, ben benieuwd hoe dat straks zal zijn.
Het wordt wel steeds warmer maar Xi ‘an ligt op 700 meter hoogte, dus dat scheelt ook weer.

Donderdag 3 mei 2012
Het is 7.30 uur en we hebben de treinreis weer overleeft.
Wat een herrie, bonk-bonk over de rails. En een kussen van kersenpitten.
Niet echt lekker geslapen maar wel even weggevallen.

We staan nu op de kamers in het hotel te wachten.
Xi ‘an maakt gelijk een hele andere indruk.
Veel ouder en daar door gezelliger.
Straks ontbijten en om 10.00 uur gaan we op de fiets voor een tocht over de stadsmuur.

Inmiddels hebben we de tour gereden, 14 km over onregelmatige stenen met soms flinke gaten.
We moesten binnen 100 minuten terug zijn en dat betekende best door fietsen.
Wel veel foto’s gemaakt, jammer van de mist want echt ver weg kon je niet kijken.
Het mooiste onderweg vonden met het Tibetaanse klooster onder aan de muur. Daar hebben we ook voor het eerst de Tibetaanse gebedsrollen gezien.

Na de tocht zijn we de oude stad ingelopen om dumpling te eten.
Dit was een speciaal restaurant waar alle soorten dumpling in de vorm van de inhoud worden gestoofd. Dus van Vis tot Walnoot. Zag er erg grappig uit.
De ene smaakte beter dan de ander en het ging in een razend tempo.
Na het eten zijn we naar de islamitische wijk geweest waar we een oude moskee, uit circa 1200 hebben bezocht. Ziet er compleet anders uit dan de gewone moskeen die we kennen.
Hierna volgde een bezoek aan een massagesalon waar we konden kiezen uit 70 minuten echte Chinese voetmassage of 70 minuten bodymassage.
Hans wilde bodymassage maar kreeg voet massage.
Ik heb zelf ook voor de voetmassage gekozen en vond het erg prettig, tevens hebben ze het eelt verwijderd, dus mijn voetjes zien er uit als nieuw.

Weetje:
In China ga je samen met vrienden of vriendinnen naar een massagesalon.
Dit is een heel sociaal gebeuren waarbij je met meerderen in 1 kamer verblijft en gezellig kletst en thee drinkt. Dit sociale gebeuren is meer ingeburgerd dan samen naar de bioscoop gaan.

Na de massage waren we eindelijk vrij om te doen wat we wilden als we morgenochtend om 9.00 uur maar stipt klaar zouden staan voor het bezoek aan het terracotta leger.
Wij ebsloten om naar de Grote Wilde Gans pagode te gaan. s’Avonds zou daar een groot waterorgel gebeuren plaatsvinden.
De pagode ligt in een mooi park met heel veel fonteinen.
Zag er goed uit.
We hebben eerst ergens gegeten en zouden dan besluiten of we tot 21.00 uur zouden wachten op het waterorgel.
Ondanks de feeërieke verlichting zijn we toch terug naar het hotel gegaan.
Na een bijna slapenloze nacht even lekker relaxen en dan morgen fit naar het terracotta leger.

Vrijdag 4 mei 2012
Vanochtend zijn we om 9.00 uur vertrokken naar het Terracotta leger.
Eerst kwamen we langs het graf van de keizer, dat is een enorme grasheuvel waar de Anna’s hoevensberg wel 20 keer in past.
Verder was daar niet te zien.
Toen naar het Terracotta gebeuren, dit wordt de nieuwe cash-cow van China genoemd. En dat is ook wel te zien ook. Op het eerste oog een hypermodern gebeuren met beetje DDR-achtige gebouwen. Heel ruim opgezet, maar niet echt sfeervol. Alleen Chinese gidsen mogen hier rondleidingen verzorgen.
Het komt allemaal nogal commercieel-oostblokachtig over. Voor het enorme complex is een bazaar met voornamelijk kitscherige troep maar ook met bont, er zat zelfs de vacht van een Duitse herdershond bij verkocht werd als wolf.
Het museum bestaat uit 5 onderdelen:
Onderdeel 1:
Het filmgebouw waarin op een rond scherm het ontstaan en de verwoesting van het terracotta leger is te zien. Best indrukwekkend. Het maken was gigantisch wel werk, de verwoesting sneu en het herstel is tig keer meer werk.
Onderdeel 2:
Dit wordt Pit 1 genoemd en dit is verreweg de grootste hal waar 6000 krijgers gerestaureerd in het gelid staan.
Een veelvoud zit nog onder de grond of licht deels in gruzelementen aan de oppervlakte. Beetje luguber is het wel.
Onderdeel 3:
Dit is Pit 2, het bestaat uit een vrij wel lege hal waarin je alleen het gangenstelsel ziet en een paar gerestaureerde paarden.
Onderdeel 4:
Dit is Pit 3 en bevat een klein complex waar het hoofdkwartier van het leger zou zitten. Niet heel veel aan te zien.
Onderdeel 5:
Dit is het museum met bronzen voorwerpen die apart tentoongesteld worden. Hier staan ook twee replica’s van de praalwagens inclusief de kleine Mongoolse paardjes.

Al met al hebben we een halve dag doorgebracht in het complex en dat was zeker de moeite waard.
Rond half 5 waren we weer terug bij het hotel.
Mooi even de tijd om naar het internetcafé te gaan zodat we eindelijk de thuisblijvers een persoonlijk mailtje konden sturen.
Nauw dat ging even wat langer duren dan verwacht> Wat is het moeilijk als niet Chinees om uit teleggen dat je even wil internetten bij voorkeur op een PC die het doet en dat je daar graag voor wilt betalen.
Drama, niemand spreekt Engels.
Uiteindelijk heeft een pienter meisje ons meegenomen en via een vertaalprogramma op de PC met ins gecommuniceerd; resultaat 1 uur internet kost 4 yuan, of te wel 40 eurocent.
Graag!!
Fijn ze logt in en na de eerste regel e-mail viel de PC uit.
Inmiddels waren we zo’n 30 minuten verder.
Oke nieuwe PC, weer door het meisje opgestart en na 10 minuten mail verzoenden.
Joepie. Het blijft waarschijnlijk wel bij de ene mail.

De avond was vrij te besteden dus zijn wij de stad ingetrokken. Een shoppingmall doorgeworsteld maar daar was het veel te benauwd.
Uiteindelijk een vrij lange winkel / uitgangsstraat gevonden waar geen auto’s reden en zelfs een paar mini terrasjes waren. Voor het eerst heerlijke koffie gedronken.

Morgen vroeg op, om 4.45 uur want om 5.30 uur vertrekt de bus naar het vliegveld. Op naar het warme zuiden en het Karsgebergte.

Zaterdag 5 mei 2012
Vandaag ging inderdaad de wekker af om 4.45 uur, wat een tijd.
Keurig om half 6 vertrokken naar het vliegveld.
Inmiddels zitten we in het vliegtuig naar Guilin, waarvandaan we met de bus verder reizen naar Yangshuo. Daar blijven we 3 nachten.
Het is nu half 10 en we zijn 1400 km verderop in Guilin geland. Een compleet andere omgeving hier.
Lekker groen en ruig.
Nu op weg naar het hotel in Yanshuo, dwars door het Karsgebergte. Ziet er geweldig uit hier, hele bijzondere bergen, een soort kegels. De temperatuur voelt goed, wel is het heiig en vochtig (subtropisch hier).
Rond 11.00 uur waren we bij het hotel, ziet er goed uit.
Daarna met de hele groep lunchen in het centrum, ziet er gezellig uit, veel terrasjes en eettentjes.
Ook heel veel winkeltjes met prullaria, het Valkenburg gehalte is wel erg hoog hier.
Na de lunch zijn we gaan raften op bamboovlotten , dat was erg leuk. En vooral het uitzicht vanaf de Li-river op de bergen was fantastisch.
Na het raften hebben we snel even wat inkopen gedaan bij de super omdat we straks naar een show gaan waar 700 artiesten aan meedoen die ook de opening van de Olympische spelen hebben verzorgd. Dit  gebeurt ergens in de bergen.

Het is nu 23.00 uur en we zijn weer terug na de show.
De show was mooi, mooie kostuums en lichteffecten maar doordat er zoo mensen aan mee deden was het ook wel een beetje traag.
Na afloop zijn we bij een pizzeria gaan eten. Prima eten alleen jammer dat er opeens een rat door de takken van druif liep. Spaghetti smaakte gelijk een beetje minder.

Vanmiddag op het vlot hebben we voor het eerst een mooie blauwe vogel gezien maar niet op de foto kunnen zetten.
Ook heel veel waterbuffels die hier net als in Indonesië op het land worden ingezet.
Onderweg kwamen we ook een visser tegen die op een vlot zat met 6 tamme aalscholvers. Hij stuurde de aalscholvers uit om een vis te vangen, die slikken ze half in en komen dan bij de baas terug. Die laat de aalscholvers kokhalzen en hup de vis gaat in de mand.
We hebben met verbazing zitten kijken, zag er eigenlijke best een beetje gruwelijk uit. Zo aardig ging die visser niet met de aalscholvers om.

Morgen vertrekken we om 10.00 uur voor een fietstocht  door de rijstvelden en in de middag gaan we varen op Dragon-river.

Zondag 6 mei 2012
Vanochtend lekker ontbeten met een knapperige banquette met kaas en goede koffie.
Kunnen we er tegen voor de fietstocht.

De fietstocht was wel leuk, jammer genoeg ging een behoorlijk deel over een drukke weg en dat is minder. Maar de kleine paadjes waren leuk, al moest je, je stuur goed vasthouden.
Onderweg zijn we gestopt bij een boerderij waar we hartelijk ontvangen werden. We konden foto’s maken van  het varken en de kippen maar de waterbuffel was onvindbaar.
Alle boeren moeten hier minimaal 1 buffel, een varken en een paar kippen en eenden hebben.
De omgeving is prachtig, zo tussen die bergen. De rijstvelden zijn in verhouding met Indonesië klein. Ook worden er veel sojabonen en pinda’s verbouwd.
Overigens is hier van alles op het gebied van groente en fruit volop te koop.
Onderweg hadden we een lange lunchstop om degenen die dat wilden een van de bergen te laten beklimmen. Uiteindelijk hebben maar 5 personen dat gedaan.
Na de lunch de terugweg naar het hotel.
In het dorp hebben we eerst nog een biertje en een wijntje gedronken en toen lekker douchen.
Nu zijn we vrij tot morgen 15.00 uur want dan gaan we varen op de Dragon-river.

De avond hebben we benut om midden in het dorp tussen alle Valkenburgactiviteiten lekker lang te tafelen en twee flessen wijn te nuttigen.

Maandag 7 mei 2012
Vandaag zijn we vrij tot 15.00 uur, dus na het ontbijt gaan we eerst maar eens shoppen voor de nodige souvenirs.
Shoppen met deze temperatuur althans met deze hoge luchtvochtigheid is geen pretje.
Trouwens het hele dorp hier verkoopt bij alle winkeltjes ongeveer meer van het zelfde.
Tussen door heerlijke verse juice d’orange gedronken en bij de rivier gaan kijken. Daar waren de waterbuffels bezig met hun ochtend bad, helaas geen fototoestel bij ons.
Ook was er weer een visser met zijn aalscholvers. Wel foto’s gemaakt met de telefoon maar dat is altijd wat minder fraai.
Nu even bijkomen en dan straks de boottocht.

De boottocht was fraai. Mooi landschap van groen gras met bamboebossen en overal die aparte bergen. We hebben heel veel waterbuffels gezien, en die houden echt van water, ze gaan er helemaal in liggen en soms omrollen of echt met hun kop onder water. Leuk gezicht.
Ook hebben we weer verschillende mooie vogels gezien.
Onderweg zijn we twee keer aan de wal geweest om een bezoek te brengen aan authentieke dorpjes. Daar wonen alleen nog opa’s en oma’s met de kleinkinderen. De kinderen zelf werken en wonen in de grote steden. Van het verdiende geld worden in de dorpen nieuwe huizen / villa’s gebouwd. Begrijpelijk natuurlijk maar het authentieke verdwijnt nu wel heel snel.
Volgens onze reisleider bestaan de dorpen over 3 jaar niet meer.
Na afloop van de boottocht hebben we lekker gegeten in het restaurant Three sisters, dat een schitterend uitzicht heeft over de rivier.
Daar hebben we voor het eerst te maken gehad met steekmuggen.

Bij het hotel terug gekomen hebben we inkopen gedaan voor het ontbijt en de lunch van morgen.

Morgen vertrekken we om 10.00 uur met de bus naar Guangzhou, de laatste plaats voor Hong Kong.
De busrit schijnt zo’n 7 uur te gaan duren.

Dinsdag 8 mei 2012
Vandaag ontbeten op de kamer omdat we om 10.00 uur vertrekken voor een lange reisdag naar Guangzhuo.
Morgen rond het middaguur zullen we in Hong Kong aankomen.
De zitplaatsen zijn een beetje krap in de bus, waarschijnlijk gebaseerd op de Chinese afmetingen (waar ik zelf overigens weinig last van heb), maar de zittingen zijn zachter dan ons keiharde matras van de afgelopen 3 nachten .

Het is inmiddels 15.40 uur en we zijn net de snelweg af voor de stad. Het ziet er hier weer uit als een echte miljoenen stad met allemaal wolkenkrabbers.
De Chinezen zijn ook gek van reclameborden. Waar je ook kijkt, daar zie je wel een enorm bord.
Met een beetje mazzel zijn we voor de avondspits bij het hotel.

17.00 uur exact. We zijn aangekomen in de mierenhoop Guangzhuo. Een enorme stad. Het hotel ziet er goed uit al is het bed weer keihard.
Vanavond gaan we met de hele groep eten bij een restaurant waar alles wat beweegt gegeten kan worden. De beroemde cantoneese keuken. Ben benieuwd.
Tot nu toe hebben we alleen 1 keer sprinkhanen  gegeten en die waren niet verkeerd.
Het eten in dit restaurant viel een beetje tegen. Niet bijzonder gekruid, eerder een beetje flauw.
Na afloop met Miep en Andre bier en wijn gekocht en even lekker op het dakterras gezeten.

Morgen vroeg op; om 6.00 uur want om 6.45 uur moeten we klaar staan voor vertrek in de lobby.

Woensdag 9 mei 2012
 Keurig op tijd om 7.00 uur vertrokken naar de haven waar de afvaart naar Hong Kong om 8.30 uur is.
Inmiddels zitten we op de boot.
Eerst moesten we door de douane heen. Ondanks dat Hong Kong tegenwoordig bij China behoort. Vreemd gedoe.
Ben benieuwd of we straks dan ook weer een immigratieformulier moeten invullen want ons departer formulier is ingenomen.
Boot is niet zo groot.
Rond 11.00 uur zullen we aankomen in Hong Kong. Dan gaan we eerst naar het hotel en vanmiddag hebben we een 5 uur durende high-light tour door Hong Kong.

Lekker geluncht bij een Italiaan met de Belgische Damen met koffie en wijn. Helmaal goed.

Inmiddels is de tour begonnen.
Eerst Victorian Peak beklommen, of te wel het Beverly Hills van Hong Kong, alleen de hele rijken kunnen hier een appartement bekostigen. Wat een uitzicht. Toch zijn de gebouwen minder spectaculair dan in Shanghai maar het weer is helder dus veel meer uitzicht

Daarna de wijk Aberdeen, het vissersdorp (het oude Hong Kong) bezocht. Hier wonen de vissers op hun boten met hun gezinnen en huisdieren in de haven.
In dezelfde haven liggen ook de meest dure jachten. Apart gezicht.
Ook ligt  hier een drijvend restaurant voor ruim 3000 gasten. De voorkant ziet er fantastisch uit, maar de achterkant wil je echt niet gezien hebben voordat je er gaat eten.

Vervolgens zijn we naar een marktachtige bazar gebracht. Leuker dan de markt was het mooie overzicht over de oceaan en de vele eilanden die bij Hong Kong horen.
Daarna was het weer een uur rijden naar de city waar we in het centrum afgezet werden voor de lasershow.
Mooi gezicht al die verlichtte gebouwen al viel het laser geweld een beetje in het niet.

Daarna zijn we met Theo en Rob lekker wezen eten.
Om 23.00 uur waren we terug in het hotel en zowaar eindelijk weer een zacht matras.
Morgen om 9.00 uur afgesproken in de lobby voor een bezoek aan Ocean Park, met name voor de Panda’s.

Donderdag 10 mei 2012
Om 9.00 uur zijn we vanuit de lobby met Janneke, Annemiek en Michiel naar Ocean Park gegaan.
Dit park is een heel groot natuur en pret park. Erg mooi aangelegd.
Wij gingen met name voor de grote Panda’s en dat was geweldig.
Ook het uitzicht vanuit de kabelbaan en de Tower was mooi.
Leuke dag geweest.
Eind van de middag terug in het hotel en nog maar even naar ons favoriete Italiaanse restaurant geweest.
Na het ‘lange’ wachten met de bus naar het vliegveld.

Alles loopt hier echt stipt op tijd.
Bus was er netjes tussen 19.45 en 20.00 uur en bracht ons binnen 40 minuten naar het vliegveld.
Daar aangekomen ging het inchecken ook heel vlot. Een stuart kwam direct hulp aanbieden bij het elektronisch inchecken.
Daarna hadden we nog ruim anderhalf uur de tijd om rond te kijken op de luchthaven.
Het is een gigantisch vliegveld met heel veel Gates.
Wij moesten naar gate 35 en dat bleek aan de totaal andere kant te zijn waar we heen gebracht werden met een treintje.
Het boarden verliep ook vlot.
Nu zitten we ongeveer een half uur in de lucht, wel veel turbulentie.
Na 2 dagen mooi weer in Hong Kong is het weer nu omgeslagen en de dreigende regen losgebarsten.
We hebben heel veel mazzel gehad met die 2 mooie heldere dagen want volgens onze Chinese gids zijn er maar 10 heldere dagen per jaar in Hong Kong.

Vrijdag 11 mei 2012
De vakantie zit erop.
Zoals verwacht zijn we even voor 5.00 uur geland op Schiphol en tot onze verrassing heeft Roy ons opgehaald. Om 6.00 uur waren we dan ook al weer in Almere.
Het was een intensieve vakantie, met heel veel high lights.
Nieuwbouw kan mooier zijn dan van te voren verwacht. Vooral Shanghai sprong er echt uit.
Jammer dat het authentieke China op korte termijn zal verdwijnen maar vanuit de mensen daar gezien is het een enorme sprong voorwaarts en ik hoop van harte dat ze het allemaal bij kunnen blijven houden.