Reisverslag 22-daagse reis Japan

1 april
Het is bijna zover, nog 10 dagen dan vertrekken we naar Japan!

Lex zijn droom wordt werkelijkheid. In de jaren 70 is hij 3 keer in Japan geweest en dat heeft zoveel indruk op hem gemaakt dat hij altijd tegen me zei: ooit laat ik je Japan zien. We waren dan ook totaal verrast toen onze kinderen in januari met dit fantastische cadeau kwamen ter ere van ons 50 jarig huwelijk. Onze ervaringen willen we graag met jullie delen door middel van deze reisblog.

Zaterdagmorgen 14 april.
Het is eindelijk zover, de grote reis gaat beginnen. Edwin en Carolien komen ons om half negen ophalen om naar het station te brengen. We dachten dat het niet zo druk zou zijn, maar dat was even anders. We konden nog net in het gangetje op de klapstoeltjes zitten, maar.... de vakantie was nu echt begonnen.

De formaliteiten op Schiphol vielen mee, zodat we heerlijk van de koffie konden genieten. Foto's maken van de prachtige bollenvelden lukte niet omdat het helaas helemaal bewolkt was. Inmiddels hebben we al 9 uur gevlogen en hebben nog ruim 2 uur voor de boeg voordat we in HongKong zijn waar we 3 uur hebben voor de transfer naar Tokio, deze vlucht duurt dan nog 5 uur. In Tokio worden we dan opgewacht door onze reisleider Peter en maken we kennis met onze andere reisgenoten.

De reis naar het hotel is nog 1,5 uur, al met al een pittige reis. Het is een prachtig hotel en via het hotel schijn je in een soort mall met allemaal eettentjes te komen. Nadat we een klein tukje hebben gedaan zijn we dus op zoek gegaan om iets te eten en dat is dus gelukt. Morgen staat ons een drukke dag te wachten. We beginnen de dag met een sushi ontbijt op de vismarkt, leuk!

Maar nu eerst....slapen.

Maandag 16 april.
Metro JapanWe gaan ons in het ov gebeuren van Tokio storten. Peter onze reisleider heeft voor iedereen een ovkaart aangschaft en uitleg gegeven hoe het allemaal werkt. Het is te hopen dat de dromen die Lex en ik allebei van tevoren hadden niet bewaarheid worden ( we waren elkaar nl. constant kwijt). Het was een hele bijzondere ervaring, men staat keurig in de rij om naar binnen te gaan en ook al lijkt de trein vol te zijn, er wordt gewoon doorgeduwd, je zit, hangt klem tussen de mensen. Er wordt gewoon ge-appt en gelezen, maar geen woord wordt er gezegd, maar als er dan zo'n groep Hollanders binnenkomt is het met de rust natuurlijk gedaan. Niemand is elkaar kwijtgeraakt en we zijn weer een ervaring rijker.

Op naar de grootste vismarkt ter wereld "Tsukiji", een drukte van jewelste en natuurlijk wil je foto's maken van alles wat daar gebeurd, maar daar lopen allemaal mannetjes heel druk gebarend rond om je te laten weten dat dat nu echt niet mag. Natuurlijk doe je het wel, heel sneaky, want een album zonder een foto van de grootste vismarkt ter wereld kan toch zeker niet.

We hebben er in een piepklein tentje voor het eerst met 2 reisgenoten sushi gegeten, superlekker. Vandaar naar de Hama-Rikya Gardens. Helaas de prachtige kersenbloesem was vroeg dit jaar en was nu uitgebloeid, wel prachtige bomen en bloemen gezien.

Boot Tokyo JapanIn het park zijn we op de boot gestapt richting de beroemde Sensõji tempel in Asakusa. Vanaf de boot hadden we een mooi uitzicht op de regenboogbrug, waar we overheen reden toen we vanaf het vliegveld kwamen.

Het was een heel leuk sfeertje bij de tempel met veel mensen in kimono en leuke straatjes met eettentjes. We zijn samen op zoek geweest naar een eettentje en kwamen bij een sushi restaurantje terecht, je kon zelf de gerechtjes pakken en moet dan de bordjes opstapelen. Als je uitgegeten bent komt er iemand de bordjes tellen elke kleur bordje heeft zijn eigen prijs.

Via het "Japanse Vondelpark" en na een bezoek aan de grootste begraafplaats van Tokio gingen we weer richting station naar het hotel.

Dinsdag 17 april.
Vanuit Tokio maken we een dagexcursie naar Kamakura. In de 13e eeuw was dit de keizerlijke hoofdstad van Japan.

We gaan weer met de trein, een hilarisch gebeuren, maar het begint wel een beetje te wennen, het is een prima manier om snel op de plek van bestemming te komen.

Daibutsu Kamakura JapanKamakura ligt aan de Grote Oceaan en wordt aan de andere drie zijden omgeven door beboste heuvels, waar het vol staat met grote en kleine Zen-tempels.

Helaas is de kersenbloesem uitgebloeid, ook hier is dit het effect van de klimaatverandering. De pioenrozen staan nu in volle bloei in fantastische kleuren. De grote Boeddha is wereldberoemd. Het is 13,5 meter hoog en je kunt er zelfs binnen in kijken, waar je natuurlijk wel weer een paar yen voor neer moet tellen. Voor het eerst een heerlijke cappucino gedronken met enkele medereizigers, zo leer je elkaar ook wat beter kennen.

Daarna de trein weer in. Spitsuur! Nu heerlijk languit uitpuffen en dan iets eten en natuurlijk vroeg naar bed, even de voetjes rust gunnen!

Woensdag 18 april.
Vandaag stond er niets op het programma en dat is dan ook denk ik de reden dat we vanmorgen om 9.00 uur wakker werden. Lekker rustig aangedaan en plannen gemaakt om met de metro naar de wereldberoemde winkelstraat Ginza te gaan.

Toen we het hotel uitliepen kwam de regen met bakken uit de lucht. Het leek ons dus geen goed idee en de plannen zijn toen snel gewijzigd. We hebben toen een plekje in de lounge gezocht en zijn gaan lezen en daarna zijn we in het naastliggende gebouw naar een Aquarium geweest en daar kwamen we nog een paar andere reisgenoten tegen. Aan het einde van de middag kwam de zon er nog door en we hopen natuurlijk dat het morgen beter weer is, want we vertrekken met de bus naar Matsumoto. Bij helder weer heb je dan een mooi uitzicht op de heilige vulkaan Fuji, de hoogste berg van Japan. We laten ons verrassen!

Donderdag 19 april
Vandaag laten we Tokio achter ons en gaan richting Matsumoto met onze eigen bus.
Het wordt ook wel de poort tot de Japanse Alpen genoemd.

Mt. Fuji JapanBij helder weer kun je de berg Fuji zien, de hoogste berg van Japan waarvan de top altijd met sneeuw bedekt is, maar om die top te kunnen zien moet je wel geluk hebben. En dat hadden we, fantastisch. Peter onze reisleider, zei dat de Fuji meestal in de wolken verhuld is.

Na de regendag van gisteren was dit echt wel een goedmakertje. We hadden nog meer geluk hier bloeide de bloesem nog volop, dat komt doordat je hier in een koeler gebied zit.

Onderweg zijn we gestopt bij de wasabi boerderij, de grootste van Japan. We kregen een rondleiding en weten nu hoe wasabi groeit en welke producten men er van maakt. Ook een lekker wasabi ijsje gegeten.

Verder naar Matsumoto, deze kasteelstad is in de 8e eeuw ontstaan. Het zwart-witte kasteel Matsumoto-jo kasteel is het hoogtepunt van dit stadje en wordt gezien als één van de drie mooiste kastelen van Japan.
Met z'n achten gegeten in een klein tentje, heel gezellig.

Nu koffers pakken, die gaan morgen mee met het speciale bagagevervoersysteem Takkyubin. We moeten nu een klein koffertje meenemen voor de overnachting in Takayama, waar we met met het openbaar vervoer naar toe gaan.

Vrijdag 20 april.
Takayama
Eerst met z'n allen naar het busstation gelopen en daar bij een soort Délifrance lekkere broodjes gegeten. Toen volgde een prachtige route door de Japanse Alpen, er lag zelfs nog sneeuw aan de kant van de weg.

Takayama JapanBegin van de middag kwamen we aan in Takayama, daar hebben we eerst onze handbagage in een kluisje gedaan en zijn met de bus naar een soort openluchtmuseum met oude huizen geweest.

In het stadje in een leuk Chinees tentje gegeten met z'n vieren. Hele lieve mensen, die zo enthousiast waren met ons bezoek. Hij begon meteen te kokkerellen en zij hield ons bezig met origami, (Japanse papiervouwkunst). Simpel maar heerlijk gegeten. Toen we weggingen moesten we eerst samen op de foto en ze bleven ons uitzwaaien bij de deur totdat ze ons niet meer zagen.

Bij het busstation met de groep de shuttle naar het hotel genomen, waar we weer bijkomen van een leuke dag.

Zaterdag 21 april.
In Takayama eerst de ochtendmarkt bezocht en aansluitend een fikse wandeling gemaakt in de prachtige natuur waar hier ook nog de bloesem te zien was. We liepen van tempel naar tempel.

Na de lunch zijn we met de trein richting Kyoto, gegaan wat ruim twee uur en een kwartier duurde. In Nagoya zijn we overgestapt op de beroemde Shinkansen, waarmee we zelfs even een top snelheid van 270km. hebben behaald. Deze trip duurde een half uur en toen arriveerden we in Kyoto.

Het hotel was tegenover het station en iedereen verlangde toen wel erg naar zijn bedje.

Zondag 22 april.
Gouden Tempel Kyoto JapanVroeg ontbijten. want er stond een fietstocht op het programma. Met z'n vijftienen eerst de fietsen opgehaald en toen dwars door Kyoto. Schitterend, eerst langs de rivier en daarna kris kras door de kleinste straatjes van Kyoto. Heel veel tempels gezien natuurlijk, Met als hoogtepunt de gouden tempel.

Geweldig om op deze manier Kyoto te ontdekken en dat op een gewoon fietsje zonder ondersteuning zo'n 25 km. Ik ben best trots op mezelf.

Maandag 23 april.
Vandaag een dagtripje met de trein naar Nara, in de 8e eeuw de hoofdstad van Japan. De meeste monumenten staan hier in een prachtig park, dat bewoond wordt door honderden tamme herten. Ik stond de kaart te bekijken en zonder dat ik er erg in had, foetsie was de kaart weg en was het hert die lekker aan het oppeuzelen, wat natuurlijk slecht is voor het beestje.

In dit park staat ook de 49 meter hoge Todaiji-tempel, het grootste houten gebouw ter wereld.

Daarna weer met de trein naar Fushimi om de Inari-tempel te bezoeken.Hier staan honderden rode torii die een pad door het bos vormen, prachtig!

Dinsdag 24 april.
Met 4 andere reisgenoten een buskaart gekocht waarmee je heel Kyoto per bus kunt rondreizen. Helaas regende het, maar je wil wat zien dus op naar de Higashi Honganji tempel vlakbij het station. Toen Lex dit zag zei hij, dit komt me bekend voor.

Een prachtig complex. Vervolgens weer op de bus gestapt naar de Keizerlijke Tuinen met heel veel paleizen, o.a. het paleis van de huidige koning.

We wilden natuurlijk de geishawijk Gion bezoeken. Gezien het slechte weer toonde zich niet 1 geisha op straat, dat komt natuurlijk dat anders haar make-up verruïneerd zou worden. Inmiddels waren we zo nat geregend dat we met de bus weer richting Kyoto station zijn gegaan en heerlijk en droog wat gegeten en gedronken hebben.

Vanavond de koffer pakken voor de transportdienst en dan naar: "Het Klooster" in Koyasan.

Woensdag 25 april.
Eten Koyasan JapanOm 5 uur liep de wekker af. We hebben een drukke dag voor de boeg met veel openbaar vervoer, dat hier fantastisch geregeld is. Alles is hier goed gestructureerd met gigantische stations. Na de bus, de 3 verschillende treinen en nog een kabeltrein, arriveerden we bij het klooster. Schoenen uit en sloffen aan en je stapt in een andere wereld, de wereld van rust. 's Middags een ceremonie bijgewoond waar we een uur op onze kniëen hebben gezeten dat was dus afzien, maar we waren wel zen. De maaltijd stond toen klaar voor ons. Dat zag er prachtig uit en heel bijzonder. Alles was vegetarisch, voor veel mensen wennen. Aansluitend was er een vuurceremonie, gelukkig kregen we een soort krukje, dat was wel fijn. Na al die indrukken zochten we ons bedje maar eens op en dat was heel apart.

De ruimtes werden door wanden met rijstpapier van elkaar gescheiden dus heel gehorig je kon je buurman bijna horen ademhalen. De matjes waren keurig opgemaakt met een soort gestikte deken, er lagen kimono's die had je echt nodig want het was heel koud. De toiletten waren op de gang, als je de toiletten binnenging moest je eerst speciale rode sloffen aandoen.

Slecht geslapen natuurlijk, wij verwende mensen hebben hier wel moeite mee. Het ontbijt bestond weer uit tofu, rijst e.d. In het dorp hebben we heerlijke koffie met appelgebak kunnen scoren en dat heeft nog nooit zo lekker gesmaakt.

Donderdag 26 april.
Umeda Sky Building Osaka JapanOsaka staat op het programma, veel openbaar vervoer. Het programma werd bekend gemaakt en iedereen kon zijn eigen plan trekken. Wij gingen met Linda en Freddy op pad. Eerst een kluis gezocht voor de bagage en toen Osaka verkennen.

Wij besloten om naar het Umeda Skybuilding gebouw te gaan, een gebouw van 173 meter hoog en vanaf de 38e verdieping een glazen lift, niks voor mensen met hoogtevrees dus. Het zicht vanaf de toren op Osaka was prachtig.

Daarna Osaka doorgestruind en we waren zo verstandig om eerst naar het station te gaan om onze bagage op te halen. Tja en dat was een probleem, alles lijkt op elkaar en we hebben bijna een uur lopen zoeken, uiteindelijk gelukkig gevonden.

Vrijdag 27 april.
In veel treinen gezeten vandaag, de gewone trein, maar ook de beroemde Shinkansen, oftewel de hoge snelheidstrein, vandaag werd er 340 km. per uur gemeten.

Bestemming was Himejojõ, het witte reigerkasteel dat dateert uit 1333. Naast het kasteel lag een prachtig gebied met 7 modeltuinen die we bezocht hebben. Na de lunch in een klein gezellig noedeltentje weer richting station met de Shinkansen naar Okayama waar we de landschapstuinen bekeken hebben.
Een leuke afwisseling na alle tempels die we gezien hebben. De trein weer in, nu richting Hiroshima.

Zaterdag 28 april.
Miyajima torii Hiroshima JapanVandaag weer een prachtige zonnige dag, dus prima weer voor een boottochtje.
Eerst natuurlijk met de trein en dan naar de boot/ferry naar het eiland Miyajima-guccji Hier bezoeken we het Unesco Itsukushima-jinja heiligdom dat net op het water lijkt te drijven als het hoog water is. De rode Tori is waarschijnlijk het meest gefotografeerde monument van Japan. Leuk en prachtig was het tochtje met de kabelbaan naar Mt.Misen Observatory op een hoogte van 535m. Terug schijnt een prachtige wandeling van zo'n twee uur te zijn geweest, maar daar hebben wij ons maar niet aan gewaagd, dus maar de kabeltrein weer terug genomen.

Heerlijk geluncht en daarna weer terug met de ferry. Vanavond met z'n allen eten van de plaat. We laten ons verrassen!

In een onooglijk gebouw met 3 verdiepingen zaten wel 24 restaurantjes die allemaal hetzelfde gerecht maakten nl. okonomiyaki, dat zijn pannekoekjes gebakken op de plaat met van alles erop, super lekker en gezellig. We konden alleen niet allemaal bij elkaar zitten, want per restaurant waren maar 10 plaatsen beschikbaar.

Zondag 29 april.
Vandaag gaan de koffers weer op transport, dat betekent dat we de handbagage klaar moeten maken.

Peace Park Hiroshima JapanMet de tram naar de plek gegaan waar op 6 augustus 1945 om 8.14 uur de afschuwelijke, alles vernietigende atoombom gevallen is. In het museum zie je welke ellende de bom heeft aangericht, heel indrukwekkend.

We gaan weer met de supersnelle Shinkansen, een rit van zo'n 300 km. naar Kumamoto. Een rustig dagje. Na het inchecken hebben we een museumwinkel bezocht van Craft and Art, heel mooi maar super duur. 's avonds met z'n tweetjes heerlijke sushi gegeten.

Maandag 30 april.
Met een eigen bus naar de Aso vulkaan, zo'n 2 uur rijden met de bus. Aso vormt de basis voor een verkenningstocht naar één van de grootste caldeira (grote komvormige krater gevormd door vulkanische activiteit) op een hoogte van bijna 1600 meter. Van de vijf vulkanische uitstulpingen in de krater met een omtrek van zo'n 130 km., is Nakedake de actiefste. De kabelbaan is bij de laatste eruptie volledig vernield. Het was mogelijk om een helicoptervlucht te maken boven de krater en dat hebben verschillende mensen van de groep gedaan, Lex ook. Hij vond het een geweldige ervaring.

Dinsdag 1 mei.
Chinatown Nagasaki JapanPer trein reizen we door naar Nagasaki. Ook deze stad werd getroffen door een atoombom, bijna tweemaal zo sterk als die van Hiroshima. Dit gebeurde op 9 augustus 1945, 35% van de stad werd verwoest, drie dagen na Hiroshima. Indrukwekkend zijn de beelden die hier in het museum te zien zijn en alle gedenktekens die herinneren aan die vreselijke tijd.

Vanmiddag met de hele groep gelopen naar het Mount Inasa observatory, 333 meter hoog. Dat was afzien, niets anders dan trappen lopen en dat ook nog in de regen. Het zou een sprookjesachtig uitzicht op de havens moeten zijn maar door de vele wolken en de regen was het een armoedig gebeuren. Een van de reisgenoten was jarig en had ons een borrel beloofd boven op de berg maar was er zelf nog niet. We hebben ruim anderhalf uur gewacht en zijn toen met 2 anderen met een taxi naar het hotel gegaan, ons wat opgeknapt en zijn toen Chinatown in gegaan om wat te eten. Lekkere afwisseling dat Chinese eten.

Woensdag 2 mei.
Er is een tempelwandeling gepland van 4 km. Het regent dat het giet, dus ze gaan maar lekker wandelen alleen zonder ons. Lekker rustig ontbeten en met Freddie en Linda zelf een plannetje gemaakt om met de metro naar de 20 bruggen te gaan wel met de paraplu op natuurlijk. We vonden het best wel stoer om zo zonder reisleider met de metro te reizen, maar het ging best goed.

Brilbrug Nagasaki JapanDe Brilbrug of te wel Megane-bashi is een Chinees geschenk aan de stad, het is de oudste brug van Japan. Hij wordt zo genoemd doordat de reflectie van de bogen in de rivier doet denken aan een bril.

Het bleef regenen en daarom zijn we naar de Chinese wijk gewandeld waar we onder een balustrade konden lopen. 's Avonds was het natuurlijk droog en hebben we nog een wandeling door de Hollandse wijk gemaakt. De Hollanders hadden vroeger een enclave waar alleen handelaren, prostituees en monniken werden toegelaten, in een van die huizen is een soort café waar we even iets hebben gedronken, daarna naar de Chinese wijk want er moest ook gegeten worden natuurlijk.

Donderdag 3 mei.
Naar het laatste hotel in Fukuoka. Dat had heel wat voeten in aarde. we moesten nu zelf onze grote bagage vervoeren, eerst met de tram en dan naar het station.

Fukuoka Tower JapanGelukkig waren er 4 taxi's beschikbaar, wij waren de geluksvogels die met de taxi meekonden. Weer 2 uur met de trein en in Fukuoka is het hotel naast het station dus dat was een meevallertje. We hadden een halfuurtje om ons op te frissen en zouden om 14.15 uur in de hal zijn, toen wij daar aankwamen was het hele spul al weg.

Wij gewapend met metrokaart en plattegrond het station in, heel spannend. Maar de oudjes hebben het voor elkaar gekregen. Eerst met de tram en toen nog eens met de bus. We moesten naar de Fukuoka Tower, 234 meter hoog. Het was nu prachtig zonnig weer, dus mooi uitzicht op de baai. We stapten net uit de bus toen we de groep zagen lopen, die waren stomverbaasd. Zij gingen langs het strand 4 km. lopen en dat zagen wij niet zitten en hebben het kunstje weer herhaald. Onderweg kwamen we de optocht van het Festival tegen een heel kleurrijk gezicht.

Vanavond de afscheidsborrel.

Net terug van de Britse pub waar we gezellig een afscheidsborrel hebben gedronken.
Morgenochtend nog even het festival bezoeken en dan richting vliegveld voor een hele lange vlucht via Hongkong naar Schiphol.

Vrijdag 4 mei.
De laatste ochtend in Japan. Eerst een tentje gezocht om te ontbijten en daarna naar de Canal City Mall. Dwars door de mall loopt een rivier, heel bijzonder.

Om het half uur is er een waterlichtshow en nu ook optredens van folkloristische aard vanwege het Fukuoka Festival, dat trouwens door de gehele stad loopt.

Een leuke afsluiting van deze bijzondere vakantie.

De terugreis verliep voorspoedig alleen een beetje lang, we zijn totaal zo'n 32 uur in touw geweest. Nu zaterdagmiddag zitten we heerlijk in een prachtig bloeiende tuin na te genieten van deze onvergetelijke vakantie.

Wat een fantastisch cadeau!!!

Joke en Lex

Bekijk de 22-daagse rondreis door Japan.