Reisverslag Reizigersdagboek Bolivia/ Peru (1)

Dag 6 Sucre – Potosi
Vandaag wordt er rond 07.30 uur afscheid genomen van de “witte parel” Sucre. Er wacht een lange maar mooie reis naar de voormalige zilverstad Potosi.
Een ieder heeft mogen wennen aan de hoogte van circa 2700m. (Sucre) de ware beproeving komt in Potosi (4030m.).
Met de bus wordt een afstand overbrugt van ruim 150 km. door berg en dal. De wegen zijn tot dusver goed begaanbaar gebleken, bij de lokale politiepost wordt nog even zonder controle een passagierslijst overhandigd, waarna de reis kan worden vervolgd.
De hoogteverschillen zijn zo groot dat er momenten zijn dat de bus niet sneller dan 20 km. per uur kan rijden omdat de weg kortweg te stijl is.
Bijzonder zijn de momenten dat er gestopt wordt en er genoten wordt van het adembenemende uitzicht. Hier wordt duidelijk hoe geweldig en oneindig mooi en kleurrijk de natuur is.
Rond 15.00 uur is de aankomst in Potosi. De vooraf geplande BBQ en badderen in een warmwater bron is verschoven naar de volgende dag als combo met een bezoek aan de leeggehaalde zilvermijnen. Na een eerste kennismaking met Potosi blijkt de stad totaal anders dan die van Sucre. Het “Gran Hotel” ligt buiten de stad en taxi of bus lijken ideaal om snel de berg op richting het centrum te komen.
Ook dit centrum is gebouwd volgens het wasbord principe, wat zoeken in ruitmotief vergemakkelijkt. Ware het niet dat het typisch Boliviaans is om een straatnaambordje alleen aan het begin en aan het einde van een straat te hangen en niet op iedere hoek van een straat.
Enkele voetbalfanaten hebben zich verrijkt met het zien van de wedstrijd uit de Boliviaanse eredivisie Potosi - Sucre, eindstand 5-0 onder zeer koude omstandigheden naar ik mij heb laten vertellen.

Dag 9
Vandaag om 07.30 opgestaan in Uyuni en ontbeten in “25 de Mayo”. We hadden een jarige in ons midden en dus er werd gezongen.
Na het ontbijt een lunchpakket samengesteld bij de plaatselijke middenstand en om 9.30 vertrokken we met de bus richting zoutvlakte. Onderweg gestopt bij een treinkerkhof en een kudde lama’s gespot.
Na nog een stukje rijden kwamen we uit op de zoutvlakte: een immens grote witte vlakte (12.000 m2) – onbeschrijfelijk –
Na een stop bij de zoutverwerking doorgereden naar het zouthotel: een hotel volledig opgebouwd uit zoutblokken midden op de zoutvlakte. Daar aangekomen een kopje thee gedronken.
Vervolgens zijn we naar een eiland op de zoutvlakte gereden. Dit eiland was begroeid met enorm grote cactussen. Naar de top gelopen en een uur zitten genieten van het uitzicht over de zoutvlakte.
In ons nieuwe hotel chips, pinda’s en rum-cola genuttigd ter ere van de jarige. Gegeten in het hotel – kip, rijst en papas fritas.
’s Avonds een erg mooie zonsondergang gezien en als bekroning op de dag een sterrenhemel die ik nog nooit zo had gezien. Het was buiten wel koud, maar zeker de moeite waard.

Dag 11
Vandaag een vrij te besteden dag in La Paz, en na een stevig ontbijt, op naar het centrum. Met een taxi die vaker en langer stilstaat dan rijdt komen we aan op Plaza San Fransisco, en bezoeken daar Iglesia de San Fransisco, een kathedraal waar, op dat moment, net een mis begon zodat we daar nog iets van konden volgen. Vervolgens een stuk van de stadswandeling gelopen en verschillende mercado’s bezocht. De mercado de Hechiceria (heksenmarkt) is de moeite waard om even te bezoeken, en je ziet daar ook de lama foetus op en onder de toonbank liggen. Nadat we onze rugzak nog voller hadden gestopt met allerlei leuke hebbedingen, even een leuk eettentje opzoeken voor de lunch en daarna weer door de straten (winkels) van La Paz struinen. Onderweg kun je kleine kinderen nog blij maken met een ballon, (oudere vrouwen ook nog) en kun je voor een paar Bolivianos je schoenen weer in nieuwstaat laten brengen door een van de vele streetkids van La Paz. Een echte aanrader is toch ook de mercado negro en de upper market Areas. Dit is een markt waar echt van alles te koop wordt aangeboden, van kleding tot fruit en zelfs vuurwerk mag niet ontbreken. Op tijd terug naar het hotel, na een goede Chinese maaltijd, en een Sunday ijs na, kunnen we ons voorbereiden op de busreis naar Peru. La Paz is een prima stad om te verblijven en er is voor ieder wel wat te doen zien of te beleven. Maar morgen gaan we naar Peru, en zal een ander verder schrijven.

Dag 12
Vanochtend om half 8 hebben La Paz verlaten op weg naar Peru.
Onderweg zijn we naar Tiahuanaco gegaan. Er was een gids mee die een zijn eigen mening had over de hedendaagse politiek.
Eenmaal bij de ruines van Tiahuanaco gaan we eerst naar een museum. Daar staan allerlei voorwerpen uit de pre- columbiaanse tijd zoals potten, beelden etc. Zo heb je een heel mooi overzicht uit die tijd. Daarna gingen we de ruines bekijken. De gids vertelt wat over de architect die tempel weer heeft opgebouwd en soms z’n eigen fantasie gebruikt heeft.
We hebben daar de zonnepoort, stenen hoofden in een muur (waarvan de meeste helaas niet herkenbaar meer waren).
Heel indrukwekkend vond ik de ondergrondse waterkanalen.
Na de rondleiding bij de ruines zijn we bij het restaurant wat gaan eten.
We vervolgen onze reis naar Peru. Bij de grens aangekomen, moeten we alle bagage van de bus halen en lopend de grens over. Stempels bij de douane halen, gaat allemaal snel.
Dan is het wachten op de bus want die is vertraagd.
Heerlijk in het zonnetje naar mensen zitten kijken.
Onderweg naar Puno, stoppen we bij een kerk. Die gaan we even bekijken. De weg naar Puno loopt langs het Titicacameer. We zien vanuit de verte de drijvende eilandjes van de Urosindianen.
Als we in Puno aankomen is het inchecken en geld wisselen. We gaan van de bolletjes naar de solletjes.
Met een aantal mensen gaan we naar de markt waar ze handgemaakte kleding verkopen.
Om 19 uur afgesproken om te gaan eten.
Daarna is dag 12 weer voorbij en morgen gaan we met de trein naar Cusco.

Dag 14 Een vrije dag in Cusco
Vanmorgen uitgeslapen tot 8.15 uur. Wel even lekker om zomaar in je vakantie wat later uit je bed komen. Het ontbijt hebben wij in een klein restaurantje van het grote plein genuttigd. Je kan er uit allerlei ontbijtmenuutjes kiezen. We hadden een lekker fruitpannenkoek (banaan) met honing, thee, sinasappelsap en veel brood. Wel lekker, het wordt je zomaar voorgeschoteld, je hoeft niet af te wassen en je hebt alle tijd van de wereld om het op te eten.

Na het ontbijt een wandelroute uit de kopieën van het bieb-boek gewandeld.

Allereerst naar de grote Plaza om 2 kerken te bezoeken. Helaas, kerken dicht en niemand kan ons de openingstijden vertellen. Of toch, een man die redelijk Engels kan geeft aan dat de kerk of 12.00 open gaat of 14.00 uur. Bleek later dus van niet. In Peru moet flexibel zijn. Om 16.45 uur zijn we naar de kathedraal geweest. Een schitterend kerkgebouw. Veel bladgoud, houtsnijwerk en beelden. Grappig is het wel, dat men zowel in Bolivia als Peru het Christusbeeld een soort van rokje aandoet. In de tweede kerk die we binnen hetzelfde uur bezocht hebben, waren ze net bezig met het aantrekken van een nieuw rokje. Deze kerk deed eigenlijk niet onder qua goud, spiegels, beelden e.d. dan van de kathedraal. Jammer was het wel dat ze met het middenstuk van de kathedraal aan het verbouwen waren. De kathedraal bestond (zo leek het) uit 3 kerken, 2 kleine “kerkzalen” aan de zijkant en een hele grote in het midden. Behoorlijk indrukwekkend.
Maar goed dit hebben we aan het einde van de middag gedaan. Vanochtend na het ontbijt zijn we dus de route gaan lopen. Na de gesloten kerken zijn we de kunstenaarswijk ingegaan. Als je hier loopt kun je eigenlijk ook net zo goed in Spanje lopen. De huizen zijn van grof materiaal gemaakt, oranje pannendaken en vele balkonnetjes (vaak overdekt). In deze kunstenaarswijk wonen en werken vele kunstenaars. Sommige hebben een eigen winkeltje/galerie, anderen exposeren op een pleintje. Er zitten hele mooie stukken bij.

Toen een marktje opgezocht. Het is wel de vakantie van de marktjes. Het is er ook erg leuk. Je ziet er van allerhande spullen en vrouwen met prachtige bolhoedjes. Het ziet er op zo’n markt niet altijd even lekker uit. Vooral het eten wat er klaargemaakt wordt niet. Zo viste een oude vrouw vlees uit de pan met haar handen. We stonden ernaar te kijken. Een modern uitziende Peruaanse vrouw legde uit dat het varkensvlees was. Dit vlees werd met spaghetti op een papiertje gelegd en dan smikkelen maar. Na de markt gewoon in een restaurant geluncht. Kip met friet, salade en een flesje drinken (sol 15/2 personen). De kip werd op een houtvuur gegrild. Smaakte goed.

Wederom een markt bezocht. Dit was de grootste van Cusco. Ook weer een overvolle gezellige boel.
Ik wilde een foto maken van 2 kraampjes die metershoog opgestapeld waren met allerlei kleuren wol. De man die voor een van de kraampjes zat sprong op en werk behoorlijk boos, geen foto dus. Er wordt door de vrouwen in Bolivia en Peru veel gebreid. Vele vrouwen die in de kraampjes staan breien of haken. Er worden vele truien, handschoenen en mutsen gemaakt. Sommige breiwerkjes zijn al erg vies doordat ze met vieze handen aangepakt worden of zoals ik vandaag zag lag het breiwerk tussen het vlees.

Na de markt zijn we gaan internetten. Het reisverslag deel 2 naar Nederland gestuurd.
’s Avonds onverwacht toch met de groep gaan eten. We zagen ze toevallig zitten bij de Inka Grill. Het was heel gezellig en we hebben heerlijk gegeten.