Reisverslag India en Nepal, 22 dagen

Welcome to Delhi

We zijn er, een goede vlucht met Lufthansa en mooi op tijd arriveerden we hier op Gandhi airport. En alle verhalen ten spijt alles verliep gladjes. We zaten eigenlijk in no time in de bus waar Mister Singh, die onze vaste chauffeur wordt gedurende de tijd in India, op ons wachtte. Na een half uurtje aangekomen bij ons hotel. Na de kamer verdeling nog met wat mensen op het dakterras wat gedronken en rond 4 uur mijn bed in gedoken. Nu is het 9 uur en gaan we na het ontbijt Delhi ontdekken, wordt vervolgd dus voor dit moment.

PS: Mister Singh is een geweldige sikh met een kop om te schilderen

Delhi is fantastisch het leeft in alle woorden die je kunt bedenken het is kleurrijk, druk, gevaarlijk en confronterend. Allerlei geuren komen je tegemoet, niet allemaal even fijn maar dat mag de pret niet drukken. liters en liters water en cola gaan er doorheen en je hoeft niet eens op zoek naar een toilet je zweet alles er weer net zo vlug uit. We hebben een tempel bezocht erg indrukwekkend om te zien hoe mooi hier de mensen geloven gewoon tussen eten slapen werken lachen huilen geloven ze iedereen brengt bloemen naar een van de goden. Daarna te voet door Delhi rondgestruind met de nodige verkopers slangebezweerders bedelaars en riskja,s en tuktuks. Heeel heeel lekker gegeten en lassi gedronken erg lekker. Kortom als de rest van deze vakantie ook zo is dan word het geweldig.

Met de trein naar Jaipur

We zitten nu in de trein naar Jaipur voor een reis van 5 uur. Vanochtend de omgeving van ons hotel verkend en foto's gemaakt met de riskja rijders die een Snelned polo en caps droegen. Erg leuk . Daarna koffers gepakt om door te gaan naar Jaipur op dit moment zitten we in de trein voor een uurtje of 5 een belevenis op zich.........De trein in India is een geweldige ervaring wij hadden 2e klas stoelen met airco maar de echte belevenis was natuurlijk om voor het wagon bij de open deur te staan echt geweldig gaaf om alles voorbij te zien komen.

Rond half 9 aangekomen in Jaipur waar we met de bus naar het hotel werden gebracht. Hele mooie kamers in een paleis van de plaatselijke Marahadja. Een joekel van een kamer met 3 bedden erg sfeervol blijkbaar heeft princess Diana hier nog gelogeerd.

Vandaag naar het amber fort met de bus naar het station en daarna met de jeep naar boven de sportievelingen gingen te voet dus iedereen eigenlijk op eigen houtje het fort bezichtigd en daarna met gids het palace in.

Na het bezoek aan het Amber fort zijn we (Cloe, Ludo en Pascalle et moi) naar het hotel terug gegaan. Lekker geluncht en daarna met zijn vieren met de taxi naar de plaatselijke tempels gegaan. Het is hier best lollig in zo’n taxi. Bedoel na Lima, Bangkok, New York vind ik mezelf best wel ervaren maar hier geld echt het recht van de sterkste. Alles rijdt door elkaar voor elkaar naast elkaar en als het even kan tegen elkaar. En dan heb ik het over auto's olifanten, koeien, riskja's, eventueel een geit man met kar, man op paard, luxe Hummers. Enz enz.

Eenmaal bij de tempels aangekomen heerst er een haast serene rust het is er relatief koel en erg mooi om de mensen te zien. Om dat deze tempels relatief onbekend zijn willen de mensen hier niks van je wat het makkelijker maakt om een praatje te maken. Vooral de vrouwen zijn erg aardig en nieuwsgierig. Erg leuke dag gehad met als einde een ritje door de varkenhoudersbuurt, want varkens zijn blijkbaar net zo heilig als koeien.

Tenslotte: Ik ben hier nu 3 dagen en vind het geweldig maar om nu uit te leggen waarom tjee dat is moeilijk. Het is geen makkelijk land maar zo vreselijk boeiend als je jezelf er aan overgeeft. Er is altijd iets te zien, ruiken, of horen. Wel vermoeiend maar tot nu absoluut de moeite waard.

Ondertussen is het hier 10 uur in de avond de rest is met de riskja naar de bioscoop maar ik heb een wijntje en ga is lekker op het terras zitten.

Taj Mahal

Gisteren de hele dag door gebracht in Agra met als hoogtepunt natuurlijk de Taj Mahal. Om 5 uur op gestaan om de zonsopkomst te zien. Echt indrukwekkend kippevel stond op mijn armen toen ik de poort binnen stapte. Ik heb prachtige foto's kunnen maken maar dat zien jullie wel. Na de Taj Mahal was het Agra fort aan de beurt dus met de riskja die we de hele dag tot de beschikking hadden daar naar toe, rijden in een Riskja is een belevenis op zich, wel heel gaaf het verkeer is erg hectisch en er ligt altijd wel ergens een koe in de weg. Gelukkig zijn mens en Koe heel goed op elkaar ingespeeld, dwz mens ontwijkt en Koe doet niks helemaal niks bljjft stoïcijns liggen tussen al het verkeer en veroorzaakt her en der een opstopping. Affijn fort Agra was ook erg mooi. Gezien de hitte, maar vooral de hoge vochtigheidsgraad  zijn we rond half 11 terug gegaan naar het hotel om te zwemmen, was erg lekker. Krijg je toch een beetje vakantiegevoel. Na dit rustmomentje op zoek naar de Baby Taj weer per Riskja, Dit is de voorloper van zijn grote broer en toen wij er waren een oase van rust lekker in de schaduw genoten van alle mooi's met de helft van de groep die ondertussen ook bij de Baby Tay gearriveerd waren. S' avonds terug naar de grote Taj om van een ander uitkijkpunt de zonsondergang te zien. Terug naar het restaurant vroeg de Riskja rijder of ik iets aan mijn handen had, ik antwoordde een tikje verbaasd van niet en voordat ik er erg in had kreeg ik het stuur in mijn handen gedrukt en reed ik, vond het wel stoer:-)) Gelukkig nam hij het over toen het weer wat drukker werd
Heerlijk gegeten tenslotte en daarna vroeg naar bed want vertrek naar Khajuraro is om 6 en mister Sing onze driver houd van stipt op tijd.

Khajuraho

De rit naar Khajuraro was lang en hobbelig om het voorzichtig uit te drukken maar ook weer heel erg fascinerend om door de kleine dorpjes te rijden. Iedereen zwaait enthousiast als je voorbij komt en vooral de kinderen hebben veel lol om zo’n bus met blanken toeristen dus het is synchroon aapjes kijken. In Ochra gestopt om te eten en om de tempels te bekijken. Die lagen boven op een berg, niks voor mij, dus ik ben lekker het dorp in gegaan om de kraampjes te bekijken en de bedrijvigheid van de mensen te zien. We naderen hier Varanasi dus de eerste Sadduhs ( mannen die al het werelds uit hun leven bannen en dan rond trekken vaak mooi geschminkt en meestal in het oranje) lopen hier al rond geeft wel een kleurrijk gezicht aan het stadje. Hier heb ik de pennen en schriften die ik bij had afgegeven bij een schooltje. Het laatste stuk naar ons hotel was nog hobbelig en ook nog een best wel donker met als gevolg veel remmen en optrekken voor tegenliggers koeien en allerlei andere obstakels die oversteken of gewoon niet aan de kant gaan. Toeteren is hier dan ook erg belangrijk en word vooral veel en vaak gedaan.

Dit hotel is het meest luxueuze wat we tot nu toe gehad hebben en daar ga ik morgen mooi uitgebreid van genieten: lekker uitslapen ontbijten of lunchen ligt er maar net aan hoe laat ik wakker word. Daarna een massage en misschien nog een stukje fietsen. S' avonds een dans voorstelling en daarna op naar Varanasi met weer een lange rit voor de boeg.

Het is nog steeds geweldig hier in India, het eten is erg lekker de mensen zijn aardig. Er gebeurt continu van alles dus geen tijd om je te vervelen.

Ga nu een massage regelen om totaal in shape naar Varanasi te kunnen. Tja het is zwaar maar iemand moet het doen :-)).

Van Khajuraro naar Varanasi

Zoals ik al meldde was het hotel in Khajuraro uiterst geschikt om ff een rustig dagje te hebben. Lekker uitgeslapen daarna een massage van een dame die me vroeg hard of medium. Gelukkig heb ik voor medium gekozen anders weet ik ook niet hoe dit zou zijn afgelopen. Mijn armen tonen nu nog blauwe plekken. :-)) Daarna de fiets gepakt en een eindje rond gefietst in het dorp erg relaxt voor India begrippen. De Tempels zijn door bijna iedereen bezocht maar wij, Cloe (reisgenootje waar ik het meest contact mee heb ) hebben dit overgeslagen en zijn wezen shoppen. Daarna met zijn alle bij het zwembad gezeten en de dag was alweer bijna om. De volgende dag een hotsenknotsen rit van 13 uur naar Varanasi de oudste en meest heilige stad van India. Gelukkig is mister Sing erg betrouwbaar en das geruststellend. Het is een erg mooie groene omgeving waar we doorheen rijden met genoeg te zien. De bus die we hebben is groot en de meeste mensen hebben 2 zitplaatsen voor zichzelf. Ook komen er nu groote hoogte verschillen voor in het landschap tel daarbij op dat de koeien nog steeds midden op de weg liggen en jullie begrijpen dat het af en toe hilarische is om hier door te crossen.

Na bijna 13 uur in Varanasi aangekomen. Ons hotel ligt dit maal midden in de stad is weer wat eenvoudiger dan het vorige maar nog steeds erg goed te doen. Hier zullen we 3 nachten blijven. De eerste ochtend zijn we op een bootje over de Ganges gevaren om de rituelen te bekijken van de mensen in de Ghats. Erg indrukwekkend.

Na de boottocht een rondleiding door de oude stad en een gids vertelde ons over de crematie procedure bij de Ghats. We hebben zeker 3 of 4 lijken voorbij zien komen tijdens deze rondleiding allemaal prachtig versierd en begeleid door mannen die een soort van lied zingen.

De boottocht begon om 5:30 dus ‘s middags alleen wat rond gekeken en naar een zijdefabriekje geweest. Daarna is de groep op gesplitst en zijn we met zijn 5 mensen naar een leuk restaurant met live muziek geweest.

Vanochtend naar een boeddistencomplex geweest en zo meteen naar de avond rituelen aan de Ganges kijken. Morgen weer een lange reisdag voor de boeg en dan zijn we overmorgen in Nepal.
Wordt dus vervolgd zullen we maar zeggen. Namaste

Varanasi  - Nepal

Vanavond met een fiets riskja de rituelen op de Ganges bezocht. Erg indrukwekkend om dit te zien alle mensen verzameld in een ghat om naar de priesters te kijken. Ook zelf op het midden van de Ganges kaarsjes met bloemen geofferd aan moeder Ganges zoals de Indiase mensen de rivier noemen. Daarna op een dakterras aan de rivier lekker gegeten en een beetje gevierd dat onze tijd in India er bijna op zit. Varanasi is de meest hectische stad in India en dat wil wat zeggen. Wel mooi dat in de meest heilige hindoe stad ter wereld ook gewoon een moskee, Christelijke kerk, en Boedistische tempels zijn. Hoezo tolerantie, hier kunnen wij nog van leren. Nadeel van Varanasi is wel dat ook de koeien door de smalle straatjes waggelen met als gevolg dat je holy shit hier erg letterlijk moet nemen.

De dag erna weer een lange rit naar de grens met Nepal, ongeveer 12 uur in de bus met ontbijt en lunchpakketjes mee. Om 5 uur aan gekomen bij ons koloniaal hotel met tijgervellen aan de muur en een real english garden om in rond te wandelen.

We overnachten hier puur om makkelijk de grens met Nepal over te kunnen dus vroeg naar bed want om 5 uur gaat de wekker weer.

Vandaag de grens overgestoken en nu zijn we dus in Nepal in hrt National Park van Chitwan. Het wordt meteen duidelijk dat Nepal meer laid back is in India. Het hele complex is erg mooi we hebben een soort van huisje. Weer goed gegeten en daarna nog met zijn alle op mijn terras een paar flessen wijn genuttigd tis een zwaar leven zullen we maar zeggen.:-))

Het is nu de 28e en met de Taj Mahal toch wel het hoogtepunt van de reis: Olifanten wassen.

Om 6 uur opgestaan om mee te gaan met een jungle walk die was dus echt best wel zwaar, gelukkig dat ik de afgelopen maanden veel gewandeld heb. 4 Uur door de hitte gebanjerd met 35 graden maar ook de moeite waard echt van de wandelpaden afgeweken en prachtige natuur gezien. En jawel hoor daarna op een Olifant geklommen en gebadderd in de rivier geweldig helemaal in mijn element weet alleen niet of ik de olifant waste of hij mij maar ben met kleren en al in de rivier terecht gekomen.

Nu lig ik in een hangmat dit te typen, zometeen even het dorp in om even te kijken of we ook ergens daar vanavond kunnen eten en eventueel wat drinken.

Morgen naar de baby olifantjes en dan de rest van de middag vrij.

Pokhara

Vandaag op weg naar Pokhara. Het eerste stuk hebben we met 5 mensen van de groep raftend afgelegd. Eerst met de jeep berg op en daarna 20km op het water waarna we de rest weer zouden ontmoeten. Het raften was heel relaxed niet zwaar of gevaarlijk. We zijn zelfs halverwege in het water gesprongen en hebben een stuk al drijvend op onze zwemvesten afgelegd erg fijn om in het water te liggen in deze hitte. Halverwege een picknick op een afgelegen strandje en daarna de stroomversnellingen weer af. Daarna nog een paar uurtjes in de bus naar ons hotel in Pokhara. Dit stadje is vol met reizigers die gaan trekken in de Himalaya met als gevolg een erg relaxte sfeer. Met de groep gegeten en daarna vroeg naar bed. De volgende ochtend om 11 uur naar boven om te paragliden. De rit naar boven was al spectaculair er leek geen einde aan te komen. Eindelijk op de take off plek aangekomen kreeg ik instructies van mijn piloot het camera statief in mijn hand en daar ging ik. Hoewel ik het best wel eng vond (iets met 7 kleuren) viel het erg mee. Je zit op een soort stoeltje dus best wel makkelijk. Het eerste gedeelte naar boven tot we in de wolken vlogen en daarna rustig over het meer naar beneden. Ik had wel verzocht om geen acrobatische toeren uit te halen gezien ik de avond van te voren toch nog wel een paar biertjes op had. Landing was ook goed veel zachter en makkelijker dan ik verwacht had. De rest van de dag rustig aan gedaan lekker rondgewandeld in het stadje en op mijn gemak wat gedronken eerst alleen en daarna samen met Cloe. De volgende dag op weg naar Kathmandu een lange mooie rit door de rijstvelden met als tussenstop nog een hangende brug over de rivier die we natuurlijk over moesten.:-)) Doodmoe aangekomen bij ons hotel, dus eten, even de stad in en vroeg naar bed.

Hindoe feest

Vandaag het bezoek aan de 2 koningssteden erg indrukwekkend om te zien hoe deze gebouwd zijn. In de laatste stad hadden we met Victor (reisgenoot) afgesproken omdat wij de enige 3 waren die een extra overnachting hadden geboekt op de berg om de zon achter de Mount Everest te zien opkomen. Victor gaat vaak alleen op pad met zijn camera om mensen te fotograferen en kwam vandaag midden in een hindoe feest terecht. Hij vroeg of we nog even mee gingen naar het feest en een minuut of 10 daarna waren we tussen de locals. Doordat de vrouwen naar ons toe meer open waren hadden we meteen contact. We hebben een soort van bier gedronken en moesten toen dansen terwijl de muzikanten muziek maakten. Dit leidde natuurlijk tot enorme hilariteit bij de Nepalese mensen en toen we ook nog onze gezichten vol gesmeerd kregen met knalrood poeder kon onze en ook hun dag niet meer stuk. Helaas moesten we terug omdat we met de taxi naar ons hotel op de berg moesten. Hier ben ik nu met recht op het dak van de wereld. Het is hier zelfs koud na al die hitte maar dat mag de pret niet drukken weer een geweldige dag achter de rug wat een geweldige reis is dit. En zo’n feestje is toch wel de kers op de taart. Ook dit had ik voor geen goud willen missen.

Namaste.

De laatste dag van onze vakantie heb ik eigenlijk niks bijzonders gedaan. Wat gewinkeld nadat we van de berg afgekomen zijn en s' avonds een meditatieles van een uur, heel bijzonder om een keer mee te maken. De man die het uit legde had er lol in en dat werkt aanstekelijk. Ook nog wat souvenirs gekocht en de volgende ochtend op het vliegtuig naar Delhi. Gisteren nog wat gegeten en de laatste roepies opgemaakt in Delhi. Vandaag om 4 uur uit bed omdat de procedures in India net wat meer tijd in beslag nemen. Op dit moment bijna in Nederland dus ik zou zeggen tot straks :-))

Conclusie: Ik heb een geweldige vakantie achter de rug met cultuur, natuur, actie en relaxen kortom meer kun je niet wensen. India en Nepal zijn echte aanraders. Ieder ervaart het op zijn eigen manier, heel bijzonder. En de combinatie maakt het compleet. Nepal word niet voor niks India light genoemd, het gaat er net wat relaxter aan toe maar de hectiek van India is niet te overtreffen geweldig indrukwekkend en onvergetelijk.

Voor de laatste keer Namaste.