Vragen: Luchtvaart algemeen

Hieronder staan de veel voorkomende vragen met betrekking tot luchtvaart algemeen.

Staat je vraag hier niet bij dan kun je hier je eigen vraag stellen.

Krijgen kinderen bij Djoser kinderkorting?

Kinderen van 2 jaar tot en met 11 jaar krijgen kinderkorting. Bepalend hiervoor is de leeftijd op de dag van vertrek, de boekingsdatum is niet van belang. Speciaal voor gezinnen met kinderen organiseert Djoser Juniorreizen naar diverse bestemmingen.   Voor kinderen tot en met 11 staat de aangepaste prijs voor kinderen in onze brochure en op de website weergegeven. Zie voor meer informatie de website www.djoserjunior.nl.


Kan ik in het vliegtuig een speciale maaltijd krijgen?

Bij boeking kan aangegeven worden of je een vegetarische maaltijd (of een ander speciale maaltijd) wenst tijdens de vlucht. Wij geven dit door aan de betreffende luchtvaartmaatschappij en zij zorgen dat je zowel op de heen- als de terugreis de juiste maaltijd krijgt. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

Kan ik van tevoren een voorkeur opgeven voor een plaats in het vliegtuig?

Bij boeking kun je een preferentie opgeven voor de plaats in het vliegtuig. Specifieke stoelaanvragen worden echter altijd onder voorbehoud doorgegeven. De luchtvaartmaatschappij kan helaas geen garantie geven dat je daadwerkelijk die stoel krijgt. Plaatsen bij de nooduitgang kunnen nooit van tevoren geboekt worden, ook niet met een medische verklaring. Indien je via Djoser een stoelvoorkeur door hebt gegeven, raden wij je aan ruim op tijd op Schiphol aanwezig te zijn om in te checken.

Welke achternaam dien ik, als getrouwde vrouw, op te geven bij boeking ?

Belangrijk voor het vliegticket is, dat je naam op het ticket overeenkomt met datgene wat in je paspoort staat. Het betreft hier voornamelijk je achternaam en de eerste voorletter.
Indien in je paspoort eerst de meisjesnaam en dan e/v (echtgenoot van) staat, dan kan zowel de meisjesnaam als de naam van de partner bij boeking worden opgegeven. Indien er in het paspoort eerst de meisjesnaam en dan w/v (weduwe van) staat, dan dient op de boeking de meisjesnaam te staan. Denk hierbij ook aan het volgende: geef niet de eerste voorletter van de roepnaam door als deze afwijkt van de eerste voornaam in je paspoort.

Hoeveel kilo bagage mag ik op een reis meenemen?

Met het oog op de beperkte bagageruimte van de bus willen wij je vragen een weekendtas of een frameloze rugzak mee te nemen. Tevens verzoeken wij je om de bagage te beperken tot ongeveer 14 kilo.

Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren die met dezelfde luchtvaartmaatschappij worden aangeboden?

Ja dat kan, in dat geval boek je voor één reis het zogenaamde ‘landarrangement’ en voor de andere reis het complete arrangement inclusief internationale vluchten. De vluchten dienen in dit geval wel aangepast te worden en te worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, dit kan van invloed zijn op de prijs van de vluchten. Indien je twee of meer reizen wilt combineren dan adviseren wij je om eerst contact op te nemen met Djoser om te vragen naar de mogelijkheden.

Is het mogelijk om twee of meerdere reizen te combineren indien de reizen met verschillende luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden?

Ja, je kan voor de betreffende reizen een ‘landarrangement’ boeken, de reizen zonder internationale vluchten. Voor beide reizen is dan alles van het eerste tot het laatste hotel geregeld. Je dient er zelf voor te zorgen dat je aansluit bij het eerste hotel van alle reizen. Het is niet mogelijk om meerdere groepsreizen wat vluchten betreft te combineren indien de bestemmingen met verschillende luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden.

Ik heb een “frequent flyer” nummer, kan ik dat doorgeven?

Ja, verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren een frequentflyer programma. Je kunt het nummer van je kaart aan ons doorgeven, wij geven dit nummer dan door aan de luchtvaartmaatschappij. Het is per maatschappij wel verschillend of de punten ook toegekend worden op groepsboekingen. Informeert u hier zelf naar bij de desbetreffende afdeling van de luchtvaartmaatschappij. Bewaart  na de reis je passagierscoupon of noteer je ticketnummer. Zo kunt je nakijken of de punten daadwerkelijk bijgeschreven krijgt en mocht dit niet zo zijn dan kan het achteraf alsnog gedaan worden met behulp van het ticketnummer.

Wat gebeurt er als mijn vliegtuig met vertraging op Schiphol aankomt?

Djoser wordt niet geïnformeerd over vertragingen bij aankomst op Schiphol. Raad diegene die je ophaalt van Schiphol aan teletekst goed in de gaten te houden, hierop staat altijd de meest recente informatie. Ook kunnen zij bellen naar de Schiphol-informatielijn: 0900-0141.

Is het mogelijk om vanaf Maastricht te vertrekken?

Alleen indien de internationale vlucht wordt uitgevoerd door KLM is het mogelijk een enkele reis of retour te boeken vanaf Maastricht. Bevestiging van deze extra vluchten hangt af van de beschikbaarheid in het vliegtuig op het moment van boeking. De kosten van deze extra vluchten kan je bij ons opvragen.

Is het mogelijk om vanaf een andere plaats in Europa te vertrekken in plaats van vertrek vanaf Amsterdam?

Op de groepstickets die Djoser verkoopt, is een van de belangrijkste voorwaarden dat je vanaf Nederland moet vertrekken. Deze voorwaarden worden door de luchtvaartmaatschappijen bepaald. Indien je graag vanaf een andere plaats zou willen vertrekken, raden wij je aan alleen het landarrangement te boeken (reis zonder internationale vluchten) zodat je zelf je vlucht kan boeken. Houd er echter rekening mee dat onze tickets relatief laag geprijsd zijn en dat het boeken van eigen tickets vaak duurder uitvalt dan de korting die je krijgt op de reissom indien je kiest voor een landarrangement.

Wanneer ontvang ik mijn ticket?

Indien je met de groep meereist, ontvang je het vliegticket op de dag van vertrek op Schiphol van één van onze medewerkers bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Deze persoon is te herkennen aan een witte Djoser-trui en/of Djoser-bord. Wij verzoeken je uiterlijk 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn bij de. Twee weken voor vertrek krijgen reizigers de precieze informatie toegestuurd. Reizigers die eerder dan de groep vertrekken krijgen het ticket ongeveer één week voor vertrek thuisgestuurd.

Is er op Schiphol een groeps-incheck?

Nee, nadat je het vliegticket hebt mogen ontvangen van onze medewerker op Schiphol checkt iedereen individueel in. Je staat wel als groep geboekt en de luchtvaartmaatschappij zal proberen iedereen zo veel mogelijk bij elkaar te laten zitten. Dit lukt echter niet altijd in de praktijk. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

Wat mag ik wel/niet meenemen als handbagage in het vliegtuig?

Sinds 6 november 2006 heeft de Europese Unie nieuwe veiligheidsmaatregelen aangenomen m.b.t. handbagage. Het gaat o.a. over de manier waarop bepaalde artikelen meegenomen dienen te worden en hoeveelheden vloeibare stoffen. Kijk voor meer informatie hierover op anvr.nl.

Is het mogelijk om eerder heen of later terug te vliegen dan de groep?

Ja, dit is mogelijk. In principe tot 8 weken voor vertrek, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Dit moet worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, wat betekent dat het onder voorbehoud is van beschikbaarheid op de betreffende vlucht is.

Om dit aan te vragen dien je eerst je boeking te maken. Indien je een optie hebt geboekt worden er nog geen afwijkende vluchten aangevraagd. Zodra de boeking definitief is, zal de afwijkende vlucht worden aangevraagd. Het wijzigen van de vluchtdata kost € 50,- per persoon, exclusief een eventuele toeslag van de luchtvaartmaatschappij op de gekozen data.

Je dient zelf ter plaatse te zorgen voor transfers.

Wij kunnen geen extra binnenlandse vluchten of vertrek van een andere luchthaven dan waar Djoser op vliegt, verzorgen.

Is ruimbabage inbegrepen?

Bij de meeste reizen is ruimbagage inbegrepen in de reissom. De hoeveelheid kan per luchtvaartmaatschappij verschillen. Uitzondering is KLM/Air France binnen Europa, waarbij alleen handbagage is inbegrepen. In dit geval dien je zelf voor vertrek ruimbagage bij te boeken, hierover kun je na boeking in Mijn Djoser de informatie lezen.