Reisverslag Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zambia 18/10 - 10/11

Dag 1 en 2 (18 en 19 okt)

De vliegreis was al een hele belevenis op zich. We vlogen om 08.00 van Amsterdam naar Frankfurt. In het vliegtuig kregen we hier een heerlijke sandwich.
In Frankfurt was er strenge paspoort controle en moesten we wachten. De vlucht van Frankfurt naar Johannesburg was erg lang, 10 uren. Na Johannesburg nog een korte vlucht naar Kaapstad. In Kaapstad hebben we alle reisgenoten ontmoet en hebben we gewacht op de gids die een beetje laat was. De gids heet Darlington en onze chauffeur heet Robinson. De gids bracht ons naar het hotel en vanuit het hotel mochten we zelf weten wat we gingen ondernemen. Wij gingen met nog 3 mensen in de taxi naar de Tafelberg voor 10 rand (1 euro). We gingen met de kabelbaan omhoog en daarboven hadden we prachtig uitzicht over de Tafelberg. We hadden die dag ook geluk dat het prachtig weer was en niet veel waaide.  De dag ervoor waaide het erg hard en dan gaat de kabelbaan niet omhoog. Na de Tafelberg even opfrissen in het hotel en uit eten met de groep. We hebben linzensoep en bobotie gegeten. Na het eten was het heerlijk slapen in het hotel na de slechte nacht in het vliegtuig.

Dag 3 ( 20-10)

Na een heerlijk ontbijt op weg naar Waterfront. Dit is een groot shoppingplaza waar we de lunch en wat water hebben gekocht en geld gepint. Vanuit hier hadden we ook prachtig uitzicht over de Tafelberg. Hierna gingen we op weg naar Simons Town. De truck zit lekker alleen jammer van al die hobbels onderweg. In Simons Town heb je een grote kolonie pinguins die je prachtig kan fotograferen. Hierna op weg naar Kaap de goede hoop. Onderweg hier naar toe kwamen we zelfs bavianen tegen. In het gebied van de kaap de goede hoop zijn we eerst naar een uitzichtspunt gewandeld. Je kon ook met de kabelbaan maar lopen ging sneller, bleek achteraf. Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we naar kaap de goede hoop gelopen ( 45 minuten). Dit was een echte rotswandeling. Het leek wel of de stenen zo waren neergegooid voor wandelpad. Onderweg kwamen we nog rcokdassies tegen ( soort marmotten). Prachtige beesten. Bij de kaap de goede hoop hadden we prachtig uitzicht over de zee en het waaide erg hard dus we hebben hier heerlijk uit kunnen waaien. Daarna weer in de truck op weg naar de camping. Onderweg zagen we nog 2 struisvogels en een impala. Op de camping hebben we direct onze tenten opgezet naar dat Darington 1 tent heeft voor gedaan. Hierna lekker uit eten, halve kip. Heidy was jarig en kreeg na het eten een grote taart met kaarsjes erop. Hier hebben we dan ook heerlijk van gesmuld. Na het eten waaide het nog steeds erg hard en we moesten veel moeite doen om tegen de wind in naar de camping te lopen.

Dag 4 (21-10)

Na een hele slechte nacht door de harde wind moesten we om half 7 opstaan. Iedereen was nog erg moe want niemand kon slapen met windkracht 10.
We moesten de tent afbreken, ontbijten ( brood met jam en pasta) en de truck weer in. Onderweg hadden we wel eens een wc stop maar daarna snel weer verder.
Onderweg geluncht onder een grote boom. Jan moest met zijn groepje de lunch klaarmaken ( uien, paprika’s tomaten enzv snijden). Na de lunch in de truck want het werd steeds warmer en het gebied veel kaler. Onderweg zagen we allemaal plantages waar ze rooibos thee mee maken. Na uren rijden zijn we om 15.15 aangekomen bij onze camping in Ratelgat. Deze camping ligt echt in the middle of nowhere. In de verre omstreken geen mens te bekennen. In ratelgat staan er allemaal zelfgemaakte rietenhuisjes klaar met een vast bed waar we in mochten slapen. De deur van de wc was van riet en je kon gewoon op de wc bril zitten maar de behoefte viel in een groot gat in de grond. Je moest dan ook goed de wc bril dicht houden na gebruik ivm de stank. Doordat er overal veel riet was waren er ook veel spinnen en dat was wat minder. Aan het eind van de middag hebben we een tocht gemaakt met de Bosjesman. We moesten veel klimmen en de Bosjesman liet ons allemaal tekeningen zien die de Bosjesmannen vroeger gemaakt hadden. Na terugkomst op de camping waren er overal schapen. Na het eten, spaghetti en heerlijk slapen.

Dag 5 (22-10)

Opgestaan om 06.30, ontbijten en de truck weer in. Het was weer een lange reisdag. Onderweg zijn we gestopt in Springbok om inkopen te doen voor 4 dagen, veel water. We hebben hier ook heerlijk een ijsje gegeten want het was wel 32 graden. Onderweg geluncht. Ik heb met nog 3 andere mannen de lunch klaar gemaakt. Broodje knakworts, erg lekker. Aangekomen op de prachtige camping met gras hebben eerst onze tent opgezet en daarna snel de bikini aan om te zwemmen in de oranje River. Echt heerlijk water, de hond zwom zelfs mee. Jan is zelfs naar Namibië gezwommen met nog een paar anderen. Na het zwemmen heerlijk gedoucht. Je kon vanuit de douche gewoon naar buiten kijken, heel speciaal. Het leek net of iedereen je kon zien maar dat was niet het geval. Daarna heb ik met de andere 3 jongens gekookt, boontjes doppen en een salade maken. Robinson, onze chauffeur bakte het vlees, hele grote lekkere stukken vlees. Iedereen kreeg het vlees bijna niet op maar Jan lustte nog wel zo’n groot stuk vlees. Iedereen was er verbaasd van. Na het uitgebreide eten naar de bar om een springbok te nemen. Een erg lekker likeurtje.

Dag 6 ( 23-10)

Na een heerlijk ontbijtje met een gekookt ei ging Jan samen met Hans ( een fries) kano varen op de oranje River. Ik ben heerlijk op de camping gebleven met nog een paar anderen en heb daar lekker uitgebreid gedoucht en wat gelezen. Heerlijk, zo’n relaxmoment. Jan vond het kanovaren leuk maar niet geweldig. Hij vond het wel erg gezellig met Hans. Na een snelle lunch, pastasalade op weg naar de grensovergang. Hier moesten we vriendelijk zijn en we mochten geen zonnebrillen op. Alles verliep voorspoedig en toen konden we op weg naar de fish River Canyon.
Bij aankomst op de camping vlakbij de Canyon moesten we heel snel onze tent op zetten omdat we voor zonsondergang op de Canyon moesten zijn. Op de Canyon hebben we een prachtige wandeling gemaakt en aan het eind van de wandeling genoten van de zonsondergang. We kregen er zelfs wijn met wat zoutjes bij.
Bij terugkomst op de camping moesten we eerst onze tent zoeken want het leek wel of er een kleine windhoos had plaats gevonden. We moesten zelfs het regenzeil over de tent heen doen want het kon wel gaan regenen. Tijdens het diner ( rijst, kip en currysaus) begon het ook te regenen. Dit had Darlington nog nooit meegemaakt.

Dag 7 ( 24-10)

Weer vroeg opgestaan en weer een lange dag in de truck te gaan. We zien veel dieren onderweg en dit maakt het in de truck zitten veel leuker. Iedereen probeert dieren te spotten, we hebben springbokken, spiesbokken en struisvogels gezien.
In de ochtend hadden we pech met de truck. Stonden we daar stil en in de weide omgeving niemand te bekennen. Gelukkig wist de chauffeur wel wat die moest doen en het probleem was vrij snel opgelost. Er was iets met de filter aan de hand. Onderweg nog een ijsje gekocht en onderweg was de lunch weer voortreffelijk, broodje knakworst met sla. Na een lange dag eindelijk aangekomen op de camping. Weer een camping met veel zand maar wel een hele grote boom waar onze tentjes mooi omheen konden. We moesten de spullen goed in de tent houden, vooral de slippers want ’s avonds kunnen er jakhalzen over de camping lopen en die nemen 1 slipper mee. Na het opzetten van de tent nog even heerlijk afgekoeld in het zwembad want het was wel 30 graden. ’s Avonds kregen we een traditionele Afrikaanse maaltijd: maispap, vlees en kool met pindasaus. Normaal eten de afrikanen de maispap elke dag zonder de extra’s. Op zondag aten ze dan iets anders. De maispap heeft helemaal geen smaak. De mensen eten dit gerecht met de handen en dat hebben wij ook gedaan en dit kon de kok enorm waarderen. ’s Nachts geen jakhalzen gezien maar wel gehoord. De volgende ochtend moeten we om 04.20 opstaan dus we gaan weer vroeg op bed.

Dag 8 (25-10)

Na een hele korte nacht op weg naar de zandduinen, duin 45. Voor de zonsopkomst moesten we op de duin zijn om naar de zonsopgang te kijken. Ik vond dit een hele zware klim zonder ontbijt en ik was ook te snel begonnen en hierdoor moest ik hyperventileren. Maar gelukkig was Erik ook niet zo snel en zijn we samen rustig naar boven geklommen. We waren nog prima op tijd voor de zonsopgang.
Na een makkelijke tocht weer terug stond er een warm ontbijt op ons te wachten. Brood, ei, spek en bonnen, echt heerlijk na zo’n zware beklimming.
Na het ontbijt werden we met z’n 20-en in een jeep gestopt waar we allemaal moesten staan ( we leken wel een kudde schappen die opgepropt zat).
We werden toen verderop gereden voor een excursie door een Zuid-Afrikaanse man. Hij praatte ook Afrikaans en we konden dit allemaal goed volgen.
Hij vertelde ons over een bloemetje waar hij water op gooide en direct begon te bloeien. Hij liet ons de deadvlei zien en vertelde hoe die ontstaan zijn. De zandduinen zijn ontstaan doordat de wind het ene halfjaar van west komt en het andere half jaar van oost. Hij ving ook nog een salamander en wist de torretjes onder het zand te vinden en zelfs een spin. De spin lag diep in het zand en door middel van een gangetje die de gids gegraven had konden we de spin zien liggen. Heel bijzonder. Na deze interessante tocht in de hitte gingen we weer terug naar de camping waar we geluncht hebben ( tonijnsalade, bonensalade en brood).
Daarna even relaxen in het zwembad, tas ordenen en op weg naar het plaatsje Solitaire. Hier hebben ze verschillende films opgenomen. Onderweg nog gestopt bij de Sesriem canyon, hier konden we ook doorheen lopen. Het was alleen erg heet en hierdoor hebben we een korte wandeling gemaakt door de canyon zodat we snel weer in de truck konden.  In solitaire was weer een heerlijk zwembad en een leuke bar. ’s Avonds hebben we pompoen, speklap en rijst gegeten.

Dag 9 ( 26-10)

5.30 moesten we opstaan, tent inpakken, ontbijten en de truck in. Onderweg hebben we weer veel beesten gespot zoals: zebra’s, gemsbokken en veel struisvogels. Helemaal geweldig om al die beesten in het wild te spotten en het zitten in de truck wordt er ook veel leuker op. We hebben een tussenstop gemaakt in walvisbaai. Hier zagen we hele grote groepen flamingo’s. Daarna naar Swakopmund, een Duits stadje. Hier verblijven we in een soort backpakkers kamertjes. Wij hadden een kamer voor 4 personen en sliepen met Hanny en Hans op 1 kamer, de oudsten en de jongsten. We verblijven hier 2 nachten en kunnen hier allemaal verschillende soorten excursies doen. We gingen ook naar het activiteitencentrum waar ze een film lieten zien van alle excursies die er te doen zijn. Jan en ik hebben de volgende excursies geboekt: ballonvaren, quad biken en township tour. De township tour was nog dezelfde dag, we hebben snel ons bedje opgemaakt, lunchen en toen werden we al opgehaald. We werden eerst afgezet in een straat waar we doorheen mochten lopen. We mochten hier wel foto’s maken van de kinderen maar als we foto’s wilden maken van de volwassenen moesten we daar toestemming voor vragen en hun wat geld geven. We kregen ook een adres zodat we de foto’s van de kinderen op konden sturen. Dit wisten de kinderen en er kwamen heel veel kinderen op ons af die allemaal op de foto wilde en als ze de foto terug mochten zien, vonden ze dit helemaal geweldig. Er kwam ook een jongen van 16 naar buiten en die wilde ook graag op de foto en die ging er echt heel stoer voor zijn. Grappig.

Hierna gingen we naar de oudste vrouw van de township, 84 jaar oud en de chef van de township. Normaal zijn dit vaak mannen omdat die ouder worden dan de vrouw maar deze vrouw is al 3 jaar de oudste. We zaten bij haar in de woonkamer en stelde haar allemaal vragen, hoe ze leefde. Heel interessant. Na deze oudste vrouw gingen we naar een herero vrouw. De herero vrouw trouwt met een man. De vrouw die met de man trouwt is de baas en mag andere vrouwen uitzoeken om met haar man te trouwen om bv klusjes te doen zoals de was, schoonmaken enzv. Deze vrouwen wonen dan ook allemaal in hetzelfde huis maar de eerste vrouw van de man die blijft de baas. Ze kiest dan ook vaak mindere vrouwen uit. We mochten van de herero vrouw ook haar traditionele jurken aan en staan hier dan ook mee op de foto. Na de Herero gingen we naar de Nama stam. Deze vrouw is de apotheker van de townships. Na het regenseizoen gaat deze vrouw op zoek naar dingen zoals planten, bomen of iets van een dier tegen genezing. Ze had allemaal potjes op tafel met dingen erin die zij had opgezocht. Dit moest je dan mengen met thee en opdrinken. Sommige dingen hielpen tegen buikpijn, borstvoeding, spierpijn enzv.

Hierna werden we naar een plaatselijke bar gebracht waar we wat te drinken kregen en ze muziek voor ons opzetten. Na het drinken mochten we plaats nemen in een rietenhuisje waar we traditioneel eten kregen zoals noten, bonen, rupsen, soort wrap, brood, vruchten, kip en noten. Daarna zagen we een dans die door de kinderen werd uitgevoerd. Erg leuk om te zien. Ik heb toen nog bij een jongen een olifantje gekocht. Er zijn 2 verschillende townships. 1 township voor de hele arme mensen. Deze mensen hebben geen elektriciteit en de wc en douche zijn buiten. Ze moeten zelf water halen bij een watervoorziening. Hier moeten de mensen werk zoeken en als je werk hebt wordt je op de wachtlijst geplaatst voor een beter huis. De wachtlijst is 4 jaar. De huizen in de andere townships zijn wat luxer, die hebben elektriciteit en de meesten hebben een toilet en douche in huis. Na de township tour zijn we nog met de groep uit eten geweest bij een pizzaria want we vonden het traditionele eten niet erg lekker.

Dag 10 ( 27-10)

We werden vandaag om 06.00 opgehaald om samen een ballonvlucht te maken. We hadden een privé uitje want we waren de enige 2 die meegingen in de luchtballon, heel speciaal. We hebben eerst ongeveer 20 km gereden en onderweg stapte de gids steeds uit om te kijken hoe de wind was. Uiteindelijk hadden we een goed plekje gevonden en stopte we om ballon te gaan varen. Achter de auto zat een aanhanger waar de ballon en het mandje in stonden en hier lagen ook 4 jongens te slapen. Deze jongens kwamen uit de townships en dronken ’s avonds erg veel. Zij moesten helpen om de ballon op te zetten en naderhand de ballon weer op te ruimen. Na het opzetten van de ballon hebben we ongeveer een uur gevlogen over de woestijn. Het was wel een bijzondere ervaring alleen het uitzicht was niet heel bijzonder. Terug op de grond, reed onze gids ons naar een plek verderop waar hij een ontbijt voor ons maakte met een fles champagne. Hij had ’s ochtends verse broodjes gehaald. Hij dekte de tafel met de broodjes, vleeswaren, tomaat, komkommer, ei, jam, melk en thee. De gids ging een eindje wandelen om stenen te zoeken en wij bleven alleen achter in de woestijn met ons heerlijk ontbijtje. Dit was echt heel bijzonder.  Het was echt een super heerlijk ontbijt.
Na het ontbijt zijn we naar het huis van de gids gereden waar we een bakje koffie kregen en konden betalen met de creditcard. Na het ballonvaren even het stadje in geweest om kaarten en postzegels te kopen en wat andere souvenirs. Daarna snel weer terug om opgehaald te worden voor het quad biken door de zandduinen. Dit was ook een geweldige ervaring en super leuk om te doen.  Ik zat nog vast in het zand met mijn bike maar gelukkig kwam de gids mij al snel redden. Na het quad biken even relaxen en daarna heerlijk samen uit eten waar we wiener schnitzel en apfelstrudel hebben gegeten. Heerlijk dat Duitse eten.

Dag 11 ( 28-10)

We gingen er vandaag om 07.00 uit en hadden keuze uit 2 soorten ontbijt: vruchten,yoghurt en muesli of brood, spek en ei. Het waren allebei heerlijke ontbijten. Na het ontbijt weer een hele dag in de truck waar we weer verschillende dieren hebben gesport. Onderweg zijn we gestopt aan de kant van de weg waar herero vrouwen stonden om spulletjes te verkopen. Deze vrouwen wonen in the middle of nowhere en de huizen hebben ze zelf gemaakt. Ze hebben ook geen elektriciteit en voor het water moeten ze naar een waterpomp lopen. Ik heb hier een ketting gekocht en ik ben met hun op de foto gegaan. Aan het eind van de middag arriveren we bij twijvelfontein. Hier kregen we een excursie naar de rotsschilderingen van beesten en mensen. De weg ernaar toe was veel mooier dan de rotsschilderingen. Daarna moesten we snel weer weg om naar de orgelpijpen te gaan. Door de kou en de hitte worden de stenen net orgelpijpen, heel bijzonder om te zien. Daarna snel de tent opzetten want ik was aan de beurt om te koken. Er moest heel veel groeten gesneden worden want we hadden een 3 gangen diner, pompoenensoep, broccoli en wortels met spies en rijst en als toetje cakerol met custard. Het was heel veel werk om het te snijden maar wel erg lekker.

Dag 12 (29-10)

Weer vroeg op weg naar Etosha, groot nationaal wildpark waar allemaal verschillende dieren zijn. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt in een dorpje waar ook de HImba’s leven. Dit waren hele opdringerige mensen en waren alleen maar op geld uit, voor 5 rand heeft Jan een foto gemaakt van 1 himba. Meer himba’s mochten we niet fotograferen. Bij de supermarkt hebben we even wat water en koekjes gekocht. Als we binnen komen in Etosha zien we al vrij snel giraffen en antilopes. Op de camping aan het begin van Etosha zetten we ons tent op en gaan we bij de waterpoel kijken die op 1 minuut lopen van de kampeerplaats ligt. Deze waterpoel is echt geweldig, het lijkt wel of we naar een film van National Geographic staan te kijken. Er komt een olifant aanlopen en die gaat uitgebreid in bad. Echt fantastisch om te zien, de olifant geniet op zo’n warme dag echt van het water en spuit het water dan ook heerlijk over zich heen. Na die prachtige gezicht hebben we geluncht, tonijnsalade en bonensalade met brood. Hierna hebben we water gekocht en daarna heerlijk gezwommen. Daarna nog even snel naar de waterpoel en daar kwam een hele kudde zebra’s aanlopen die daar gingen drinken. Daarna kwam er nog springbokken en gnoes.  Om half 5 gingen we een gamedrive doen met de truck en hebben we olifanten, een uil, giraf, gnoes, zebra’s, eekhoorn en veel springbokken gezien. Dat was een geslaagde gamedrive. Hierna eten, vis, salade met feta en aardappel. De vis hadden de jongens een paar dagen terug gevangen bij een excursie. Na de maaltijd een lekker warm bakje chocomel en snel op weg naar de waterpoel. Hier zagen we drinkende giraffen. Op de camping liepen ook heel veel jakhalzen rond. Je moest niks buiten je tent laten staan want ze nemen heel vaak 1 slipper mee.

Dag 13 ( 30-10)

Het is weer een lekker warme dag 33 graden en we gaan op weg met de truck om dieren te spotten. Onderweg komen we weer veel verschillende dieren tegen. We rijden naar het midden van Etosha waar ook een camping is, hier lunchen we, broodje hamburger. Na de lunch hebben we lekker gerelaxt in het zwembad en wat gekocht bij het plaatslijk winkeltje. Op de weg terug naar de camping zagen we nog 2 leeuwen liggen. Die had de chauffeur gespot want de hele groep had ze niet gezien. Ze liggen ook zo verscholen tussen de bomen. Het is heel erg moeilijk om deze dieren te spotten. Na de maaltijd, vlees, saus, rijst en vruchten weer naar de waterpoel. Hier zagen we 3 neushoorn, die hadden we nog niet gezien dus konden weer iets wegstrepen van het lijstje.

Dag 14 ( 31-10)

Wat denk je? Weer vroeg opstaan, 06.30 en weer in de truck om dieren te spotten. Ik heb niet veel gespot want ik was erg moe. Bij de eerste waterpoel zagen we direct een grote groep leeuwinnen. Dan ben je direct weer klaar wakker. We hebben echt geluk gehad want het komt niet vaak voor dat je zo’n grote groep leeuwinnen ziet die aan het drinken zijn met hun jonkies. Onderweg naar de volgende camping zagen we nog een groep leeuwen en heel veel andere beesten. Aangekomen op de camping wat souvenirs gekocht en heerlijk uitgerust want het zijn vermoeiende dagen. Er was gelukkig een zwembad waar we weer heerlijk konden zwemmen. In de namiddag om 16.30 nog een gamedrive gemaakt en toen hebben we weer veel giraffen, zebra’s en een grote groep flamingo’s gezien en een hele grote kudde olifanten die mooi achter elkaar liepen. Het eten ’s avonds was weer heerlijk: gemsbok en spies, maispap en pompoen. “s avonds naar de waterpoel maar er was niet zoveel te spotten dus lekker vroeg op bed.

Dag 15 ( 1-11)

Het is vandaag een hele speciale dag want Jan is jarig, mijn vriend. Het is natuurlijk erg speciaal om in Afrika jarig te zijn en hij kreeg van de groep een mooie verjaardagskaart. Vandaag gingen we Etosha uit en hebben niet veel bijzondere beesten meer gespot. In een stadje zijn we even gestopt om wat inkopen te doen. We hebben wat lekkere koeken gekocht om op te trakteren, kokosmakroon en cupcakes. Aangekomen in Bagani hoefde we niet onze tent op te zetten want Jan en ik hadden geüpgrade naar een Lodge. We wilde wel weer eens lekker in een bed slapen. Maar of dit wel zo’n goed idee was……..De camping lag aan het water waar ook krokodillen en nijlpaarden zijn maar die hebben we jammer genoeg niet gezien. Voor het eten hadden we een excursie naar een village zodat we konden zien hoe de mensen hier leven. De man die ons rond leidden woonde daar met zijn gezin en zijn familie. Hij was de enige die geld verdiende met het werk op de camping en hier kon hij net van rond komen. Van zijn geld, kocht hij meel om maispap van te maken. De dochters maken deze pap en hier doen ze wel 5 uren over om het helemaal fijn te malen en te koken. Er is altijd wat meel voor de mannen, vrouwen en een portie voor de hond. Het was weer heel indrukwekkend om te zien, hoe die mensen daar leven. Wat hebben wij het toch goed in Nederland. Er liepen ook heel veel kinderen rond omdat er ook veel kinderen dood gaan door malaria. Want als een kind malaria kan het niet naar het ziekenhuis omdat dat 20 km verder op ligt. De meeste kinderen sterven aan malaria.
Na deze indrukwekkende excursie waar Jan zijn heerenveen shirt nog achter gelaten heeft gingen we eten. Pasta met champingnons. Na het eten gingen de mensen uit de village voor ons dansen en zingen. Op een gegeven moment zongen ze happy birthday en gaven ze Jan een hele grote taart. Deze was helemaal gemaakt van maispap en chocolade. Erg lief dat ze dat gedaan hebben.
Hierna naar de lodge om lekker warm te douchen maar de douche was koud en er zat ook nog een grote dikke zwarte spin in de lodge. Gelukkig was Ronald, onze Fries er en die heeft hem weggejaagd. Hierna in bed waar we sliepen onder een klamboe ivm de beesten. Het bed sliep niet geweldig want er lag een dikke kuil in. Het upgraden was niet geweldig en slapen liever in de tent.

Dag 16 ( 2-11)

En ja hoor, weer vroeg opstaan, 6 uur. Weet je wat het grote voordeel is, je raakt eraan gewend. We hadden nu natuurlijk in een echt bed geslapen maar dat doen we niet meer, we waarderen ons tent weer enorm. We gingen vandaag de grens over naar Botswana. Dit verliep weer voorspoedig. We moesten wel 2 keer naar de grensovergang met onze schoenen in een desinfecterend bakje lopen want je weet maar nooit wat we allemaal meenemen uit Namibië. Om 13.30 kwamen we aan, we moesten toen direct de lunch bereiden want we hadden wel trek gekregen. Daarna gingen we naar de stad Maun om inkopen te doen voor de Okavangadelta. ( hier ga je kamperen in de bush zonder faciliteiten) Ik ben benieuwd of we dat kunnen overleven.
In de stad Maun voor het eerst achter de computer om snel te familie op de hoogte te brengen van onze geweldige reis. We hebben hier ook ons geld ingewisseld voor de Pula want in de plaatselijke supermarkt kan je alleen met pula’s betalen.
Bij terug komst op de camping wat gedronken in de bar en ’s avonds eten: rijst met saus en groenten en een overheerlijk toetje: warme koekjes met deeg en vruchten.

Dag 17 ( 3-11)

’s Ochtends zoals altijd, opstaan, aankleden en de tent afbreken. Dit was echt verschrikkelijk. Jan zou het haakje van de tent er af halen waarmee hij aan de stokken zit. Opeens voelde hij iets geks en sprong naar achteren.
Wij gingen samen naar het haakje kijken en of je het wilt geloven of niet, er zat een hele grote dikke zwarte baboon spin op onze tent. Whhaaaaaaaaaaahhhh
Daar hebben we dus waarschijnlijk de hele nacht onder geslapen………
We hebben toen Ronald erbij gehaald, ook een fries en die heeft hem met een stokje van de tent gehaald, dit was nog niet zo makkelijk want hij liep steeds weg. Uiteindelijk is het gelukt. Echt verschrikkelijk en dan moet je dus de bush nog in…… en daarna nog een nacht op deze camping, wat hebben we toch een heerlijke vakantie. Na een beetje van de schrik bekomen te zijn, moesten we een dagrugzak inpakken voor 2 dagen, de tent, slaapzak en matjes en wat kookgerei.
We werden in een open truck opgehaald en daar pasten alle spullen net in. We werden gereden naar de rand van de bush, waar de mokoro’s ( een soort kano) met de bushmannen op ons stonden te wachten. We stapten in de mokoro met een slaapmatjes als rugsteun en ze peddelde ons 1,5 uur naar ons kampeerplaats. We gingen steeds dwars door het riet heen maar het was weer een hele belevenis. Aangekomen zetten we onze tenten op en konden we relaxen. We zaten op een paar vierkante meter met z’n allen opgestapeld want de bush mensen bleven ook nog eens slapen met hun kleine tentjes. We hadden geen stoelen mee dus we zaten op ons slaapmatje voor de tent. De wc was iets verderop, een diep gat in de grond. Als je naar de wc ging, moest je de schep meenemen om het grond over je behoefte te scheppen. Als het gat vol was, moest je het even melden, graven ze gewoon een nieuw gat. Geen enkel probleem. Na de lunch mochten we zwemmen, er bleef wel een bush man mee want er zwommen ook wel eens krokodillen of nijlpaarden. Het was zo heet en er was niks te doen dat we wel wilde zwemmen. We hadden gelukkig een bal mee en na 2 uur volleybal was er nog steeds niemand opgegeten. Het viel allemaal wel wat mee. Na het zwemmen een bakje chocomel en op pad in de bush. We hebben 2 uren gewandeld in de bush met een gids die bijna niks vertelde en we hebben geen beest gezien, erg jammer want we komen voor het avontuur.

Dag 18 ( 4-11)

’s ochtends 05.30 eruit, bak thee en een koekje en ons klaar maken voor de wandeling van 3 uren door de bush met de meest spraakzame gids ooit.
De gids heeft ons wat vertelt over de sporen en verder moesten we achter elkaar blijven lopen want er zaten hier veel wilde beesten. En opeens in een open gebied zagen we een grote groep zebra’s. We probeerden steeds een beetje dichterbij te komen maar te dichtbij mocht niet want dat was te gevaarlijk. Er liep 1 zebra voorop, de leider en die hield heel scherp in de gaten wat er allemaal gebeurde. Na deze lange wandeling kregen we cooked breakfast. Mjammie. Na het eten mochten we relaxen….. we gingen voor ons matje zitten en gingen ons maar wat vervelen. Want ze hadden niet vertelt dat we een boek mee moesten nemen. De hele vakantie hadden we geen tijd voor een boek en hadden we eens tijd, had niemand zijn boek mee. Gelukkig had ik wel pen en papier mee om maar wat dierenspelletjes of taalspelletjes te doen. De bush vrouwen die maakten van riet, verschillende dingen en wilde dit dan heel duur verkopen dus we hebben niks gekocht. Na de lunch, kon je zwemmen maar ik was die dag ervoor zo verbrand dat het beter was om niet te zwemmen. Maar weer voor de tent relaxen want je kon niet slapen want het was veel te heet. Om half 5 hadden we eindelijk weer een uitstapje, we gingen met de mokoro weg. Onderweg zagen we 2 nijlpaarden die omhoog sprongen uit het water om indruk te maken. Dit maakte de hele dag weer goed. ’s Avonds heerlijke bobotie met wortel. Na het eten werd er voor ons gezongen en gedanst en wij hebben ook gezongen voor hun. Want we waren zo blij dat we de volgende dag uit de bush mochten. ’s Nachts begon het te regenen, wat een ramp. Jan de tent uit om de raampjes dicht te doen maar die kreeg het niet voor elkaar en ik ook de tent uit, halfnaakt.

Dag 19 ( 5-11)

Weer vroeg opstaan om nog een wandeling te maken van 1,5 uur. Je weet maar nooit of we nog beesten zien. De vorige groep had helemaal niets gezien, wij waren al blij met onze zebra’s en nijlpaarden. We hebben alleen maar zebra’s gezien en de bushman had er ook niet zoveel zin meer in. Na de wandeltocht, ontbijten en ons tent inpakken om weer in de mokoro te stappen, dit was weer het leukste van de bush. Lekker relaxt in een bootje op het water. Terug om de camping gingen Jan en ik naar een Krokodillen Farm. We zagen hier krokodillen van verschillende leeftijden in hokjes bij elkaar liggen. In sommige hokjes lagen wel 150 krokodillen bij elkaar. Echt heel vreemd om te zien maar het engste was die grote krokodillen. We kwamen ook bij het hek en een grote krokodil deed direct zijn bek open. Jan en ik schrokken enorm. Hij dacht natuurlijk dat hij eten kreeg.

Na dit spannende avontuur op weg naar de stad Maun om wat inkopen te doen. De rest van de groep ging en Sciene Flight maken over de Okavanga delta maar daar hadden Jan en ik geen zin in. “s avonds: pasta met als toetje: ijs. Daarna snel onze tent in en we hebben de tent goed dicht gedaan want je weet maar nooit wie er ’s avonds op bezoek komt…

Dag 20 ( 6-11)

AL die keer dat we vroeg op moesten was voor ons uitslapen want vanochtend werden we om 04.20 gewekt, extreem vroeg. In het donker moesten we onze tent afbreken en zonder ontbijt gingen we in de truck. De dag ervoor had onze gids, pakjes yoghurt, bolletjes, appel, pakjes drinken en beleg gekocht. Dit hebben we in de bus nadat iedereen eerst nog even geslapen heeft, heerlijk opgegeten. Iedereen vond het geweldig om in de truck te eten, qua sfeer heeft het wel wat. Onderweg gestopt bij een shop waar we een hele grote wandelende tak zagen, heel bijzonder maar we hadden niet veel tijd want me moesten op tijd bij de camping zijn. Om 14.00 kwamen we aan, iets later volgens de planning. Na de lunch snel de truck in om naar de boot te gaan. We kregen een prachtige boottocht over de Chobe rivier. Tijdens deze boottocht zagen we krokodillen in het water en in het land, heel veel nijlpaarden, olifanten die een bad deden in de rivier. Veel verschillende vogels, 1 buffel, apen en herten. Het vroeg opstaan was gelukkig de moeite waard anders hadden we al die beesten gemist. Na deze boottocht heb ik snel mijn reisdagboek bijgewerkt en gingen we eten: salade, rijst, maispap, worst en kool met pindasaus en als toetje: ijs. Daarna douchen en lekker slapen.

Dag 21 (7-11)

We mochten uitslapen tot half 6 maar dit was helemaal niet erg want er stond een gamedrive op ons te wachten door het park Chobe met een open truck.
Chobe is niet een heel groot park maar wel een heel mooi park. Het staat bekend om zijn grote groep olifanten en die hebben we dan ook heel veel gezien. Olifanten op het land, olifanten in het water, kleine olifanten, grote olifanten, noem maar op of we hebben ze gezien. We zagen ook nog een grote groep nijlpaarden in het water alleen jammer dat ze niet uit het water kwamen. Verder zagen we nog 1 buffel, wilde kat, antilopen, wildzwijn en gnoes. We hadden nog wel heel lang door het park wilde rijden om nog meer beesten te spotten maar meer tijd was er niet. Heel erg jammer.

Om 09.30 waren we weer terug op de camping om het ontbijt te nuttigen en voor de laatste keer de tent af te breken want we moesten weer snel want we gingen vandaag de grens over naar Zambia. Dit is een hele drukke grensovergang want je moet met een pondje over. Er is een pondje voor vrachtwagens en 1 pondje voor auto’s. Bij aankomst stonden er hele lange rijen met vrachtwagens. Ze vertelde ons dat de vrachtwagens hier wel 3 a 4 dagen stonden en als het erg druk is, nog wel veel langer want er gaat 1 vrachtwagen per keer op het pondje. Echt verschrikkelijk als je in die hitte zo moet wachten. Wij konden gelukkig vrij snel met het pondje naar de overkant, dit is ook wel eens anders. Als je met het pondje over bent, moet je weer wachten. Dit duurde voor ons 45 minuten. Wij hebben enorm geluk gehad want het had zo 4 uren kunnen duren of langer. In Zambia aangekomen was het nog maar even rijden naar de camping in de stad Livingstone. We kregen hier de sleutel van onze tent die op een betonnen blok stond. Een vrij grote tent met een vast bed en elektriciteit en airco. De airco deed het natuurlijk niet direct maar dit hebben we snel gemeld en na een paar uur hadden we airco. In Livingstone had je 2 dagen de tijd om te relaxen en om excursies te doen. Jan en ik hadden in Swakopmund al besproken dat we wilde Sky diven want dat kon hier ook. Alleen jammer genoeg was de organisatie net opgehouden met Sky diven, dit was een enorme teleurstelling voor ons. We wilde absoluut nog een adrenaline kick en wilde toen bungee jumpen. Dit kon je niet direct boeken maar moest je ter plaatse doen. We gaan waarschijnlijk morgen bungee jumpen.

In de middag gingen we met de groep naar de Victoria watervallen. Het was alleen jammer dat er vrij weinig water uit kwam omdat het regenseizoen net begon. Als je later in het seizoen komt dan kan je er niet komen zonder je regenpak want dan ben je kletsnat. We konden zelfs op grote stukken lopen waar normaal de waterval begint. Bij de watervallen waren enorm veel kraampjes waar ze heel graag beeldjes of andere dingen wilde ruilen tegen een pen. Jan en ik hadden jammer genoeg niet veel pennen bij ons. We hebben met 1 pen, goedkoop een dierenbeeldje gekocht, Pumba. Bij de watervallen hadden we ook mooi uitzicht over de mensen die gingen bungee jumpen dus we konden ons al een beetje voorbereiden, spannend. “s avonds gingen we op de camping eten met de groep. Dit was niet heel bijzonder en we hebben ook niet zoveel gehad. Hierna nog gezellig wat drinken met z’n allen en lekker slapen.

Dag 22 (8-11)

Na het ontbijt gingen de zenuwen al door mijn lijf want we gingen op weg naar de brug om ervan af te springen. Maar het enigste probleem was dat Jan en ik niet veel geld meer hadden dus we moesten pinnen. Dit bleek niet gemakkelijk te zijn want overal moest je een Visa kaart hebben. Na lang zoeken kwamen we uit bij een bank waarbij je aan de balie geld kon halen. De Kwacha is niets waard, ik heb daar 15000.00 kwacha’s opgenomen. Die man keek mij heel verbaasd aan, die dacht ook, rijke vrouw. Terwijl dit in euro’s € 218,- is. We kregen heel veel briefjes mee maar het is gelukt. We wilde 3 dingen doen, dit was stuk goedkoper. We gingen eerst tokkelen. Er was een touw gesprongen van het land naar de brug en zo zweefde je van de ene naar de andere kant over het water. Echt prachtig om te zien en mee te maken. Na het tokkelen, was het bungee jumpen aan de beurt. We gingen samen met nog 2 andere reisgenoten. Jan ging als tweede en vond het dood eng. Maar hij heeft het gedaan, een sprong naar beneden van 111 meter.
Hierna ging ik en ik vond het echt geweldig. Mijn zenuwen waren weg en ik was het relaxed van allemaal. Ik had er echt veel zin in want ik wilde dit altijd al een keer doen. In sprong ook heel relaxed naar beneden en heb er echt van genoten. Alleen je moest heel lang op je kop hangen want ze konden je niet eerder halen. Normaal halen ze je van beneden af maar dit kon niet omdat er water lag. Er zat een man aan een touw en die kwam me ophalen. Voor mijn gevoel duurde dit enorm lang.
Na het bungee jumpen ging ik de Swing doen, hier moest je in de afgrond stappen en werd je heen en weer geslingerd. Ik had het niet helemaal goed begrepen en dook eraf maar het is goed gekomen en dit had ik niet willen missen. Jan vond het bungee jumpen verschrikkelijk en doet dit nooit meer. De swing vond hij wel aardig maar het tokkelen vond hij het leukst. Na dit bungee jump avontuur want we op dvd gekocht hebben. Iedereen die wil, kan Jan en mij zien bungee jumpen en de swing zien maken.

Terug op de camping hebben we eerst wat gegeten want we waren een beetje raar in het hoofd en daarna lekker zwemmen en relaxen. Dat is nou echt vakantie, de laatste dag pas… want de volgende dag vliegen we naar huis.’s Avonds gingen we met de hele groep uit eten bij een chique restaurant en keken we terug op een vakantie die heel veel indrukken op ons heeft achtergelaten en die we ook nooit zullen vergeten. We hadden een fantastisch groep om mee te reizen en iedereen was  behulpzaam en erg aardig.  We hebben het echt getroffen.

Dag 23 ( 9-11)

Na een beetje uitslapen was het weer tijd om naar huis te gaan. Nog een laatste keer ontbijt van de truck restaurant en op weg naar het vliegveld van Livingstone. Hier namen we afscheid van onze gids Darlington en onze chauffeur Robinson. Ze waren echt geweldig en hebben er mede voor gezorgd dat we een geweldige vakantie hebben gehad. Van Linvingstone vlogen we naar Johannesburg. In Johannesburg hadden we alle tijd op het vliegveld dus we hebben hier nog de laatste souvenirs gekocht en wilde toen ook wel heel graag naar het koude Nederland. Vanuit Johannesburg vlogen we naar Frankfurt, een nachtvlucht waar we dus weer warm eten kregen en ontbijt. In Frankfurt moesten ook weer een tijd wachten maar het was het wachten waard want thuiskomst in je eigen huis met een warme douche is wel erg lekker. Het was alleen erg jammer dat bij thuiskomst de cv het niet deed. Het was erg koud in huis en nog geen warme douche. Gelukkig kon de monteur dezelfde dag nog komen en hadden we na een paar uren toch nog een warm huis en een heerlijk warme douche. Eind goed, al goed!