Reisverslag Van Delhi naar Beijing, een weblog

INDIA DEEL 1

Namaste,

Hier zit ik dan, in een klein kamertje achteraf in Agra waar ik even op internet kan om te bloggen. India, het land van toeters, vuil, drukte, mooie felle kleuren en ontzettend aardige mensen die je overal bij willen helpen en alles voor je willen doen. Natuurlijk komt dat mede doordat we van die stinkend rijke Europeanen zijn maar ook heel vaak helpt men en wordt er zelfs geld geweigerd wanneer je het wilt geven.

Op zondagochtend half 7 kwamen we op het vliegveld aan in Delhi. We hebben eerst 2 dagen in Delhi gezeten wat echt een vieze stad is. Het hotel was wel mooi. Eerst moesten we flink wennen aan het drukke Indiase leven want overal waar je kijkt gebeurt wat en zijn mensen, dieren, winkels of tuktuks.

De 2e stad was Jaipur. Dit wordt ook wel de roze stad genoemd omdat bijna alles roze is geverfd. Vergeleken met Delhi is het hier echt schoon en is het iets minder ontwikkeld. Heel veel koeien, varkens en kippen op straat. Overal handeltjes en markten met geitenkoppen (lekker fris) en we waren blij met onze airco-bus want het was gruwelijk warm. Tegen de 40 graden in zo'n muffe, droge stad is best pittig. We zijn met onze reisgroep 's avonds naar het Tijgerfort geweest. Vanaf dit fort kon je de hele stad Jaipur bekijken (4,2 miljoen mensen) en zagen we de zonsondergang. De volgende dag zijn we met een taxi waar Andre Hazes en Marco Borsato werden afgespeeld naar het Amberfort geweest, hebben we het Waterpaleis en het paleis der Winden bekeken. 's middags zijn we nog bij het grootste observatorium van India geweest en daar bevindt zich dan weer de grootste zonnewijzer ter wereld, tot op 2 seconden nauwkeurig.
's avonds zijn we met 6 personen naar een echte Bollywood film gegaan. SUPER!!! De mooiste bioscoop van de stad waar de Indiërs zich lieten gaan bij die film. Erg standaardscript dus was het zelfs voor ons te volgen, 2,5 uur lang!! Daarna een Mac en terug naar het hotel.

Vanaf gisteren zitten we in Agra en hebben we vandaag de imposante Taj Mahal bekeken. Wat een bouwwerk!! Allemaal wit marmer en enorm groot. Tegen de 70 foto's van gemaakt dus er moet wel een mooie bij hebben gezeten. Na de Taj Mahal zijn we nog naar de Baby Taj Mahal, een kleine versie, geweest. Ook hebben we enkele andere sites in Agra bezocht. Agra lijkt weer meer op Delhi (een vuilnisbelt) maar de mensen lijken weer meer op Jaipur (aardiger). Vele Indiërs willen ook met ons op de foto, aangezien die blanke westerlingen zo bijzonder zijn. Soms zijn we net fotosterren en moeten we een tijdje poseren met diverse mensen. Superleuk!!

Vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Varanasi, de stad van de Ganges. Hopelijk slapen we goed in de trein en kunnen we morgen op de Ganges varen.

Wendy en ik zijn beide nog niet ziek, dus tot nu toe NIETS te klagen!!!

Groeten vanuit Agra, India!!

INDIA DEEL 2 EN NEPAL DEEL 1

In een klein internetcafe in het hart van Kathmandu heb ik mij weer genesteld achter een pc.

Vanuit Agra, de stad van de Taj Mahal, waar we 1 nacht hebben geslapen zijn we met de nachttrein vertrokken richting Varanasi, de heiligste stad van India liggend aan de rivier de Ganges. De nachttrein was al een belevenis op zich, met z'n achten in een kleine coupe waarbij iedereen zijn of haar eigen brits had om op te slapen. Dit viel niet mee maar het schoot wel lekker op. Vanuit een uiterst smerig station in de buurt van Agra vertrokken we met 2 uur vertraging waarna we na 8 uur treinreis in Varanasi aankwamen.

Hier hebben we eerst even rustig gelegen op een mooie hotelkamer om de slechte nacht wat in te halen. Vervolgens zijn we 's avonds met een boottocht over de rivier de Ganges gevaren waarbij we de Ghats hebben bekeken. De Ghats zijn een strook van 4 km met trappen de rivier in. Hier baden de gelovige Hindi zich, hier wassen ze, hier plassen ze, hier cremeren ze, hier drinken ze, kortom hier gebeurt alles. Vanuit de boot hadden we een goed zicht op de crematie. 24 uur per dag worden er lijken aangevoerd om via verbranding en verstrooiing in de Ganges naar het Nirvana te gaan. Eerlijk gezegd bleek dat de verbrandingen niet altijd helemaal lukken aangezien er ook nog wel eens een arm of been in de rivier dreef. Dit schouwspel was erg indrukwekkend!! Zeker nadat we vervolgens naar het Lichtfeest zijn gegaan waarbij 5 priesters de Heilige Ganges toezongen en ongeveer een dienst van een uur hielden. Vervolgens kon iedereen, ook wij, een kaarsje in de Ganges loslaten om een wens te mogen doen.

De volgende dag zijn we om 4.30 uur vertrokken naar de Ghats. Met een boottocht hebben we met daglicht ook nog eens gekeken naar mensen die zich wasten vlak naast de crematieplaats. Erg bizar!!! De middag hebben we met een groepje doorgebracht op de bazaar en in de smalle steegjes van Varanasi. Echt een doolhof maar echt leuk om doorheen te lopen en de Indische cultuur (en uitlaatgassen) op te snuiven.

De volgende dag maakten we ons klaar om met het vliegtuig naar Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, te vertrekken. Dit is maar een vlucht van 3 kwartier en rond 13 uur plaatselijke tijd kwamen we hier aan. Helaas was het bewolkt waardoor we het mooie zicht op de hoge bergtoppen nog hebben gemist. De middag hebben we verder doorgebracht in de smalle steegjes van Kathmandu. Nepal is meteen al een stuk schoner en westerser als India. Ook zie je er meer toeristen, backpackers en klimmers. Eigenlijk is het een oase van rust vergeleken met India.

Vanmorgen hebben we eerst een wandeling gemaakt naar Durbar Square. Het centrum van Kathmandu met ca. 40 tempels van groot tot klein. Hier hebben we ook de Heilige Kumari gezien, een meisje van 4 dat als God wordt vereerd en daarom opgesloten zit in een tempel, niet met de voeten de grond mag raken en slechts een paar keer per jaar op een festival "naar buiten komt". 2x per dag laat ze zich ongeveer 10 seconden zien en warempel, wij hebben haar gezien.

Verder zijn we 's middags gaan wandelen naar de apentempel op een heuveltop in de buurt van Kathmandu. Mooie wandeling met aan het einde de tempel waar veel apen rondlopen. Hier waren we getuige van vele Boeddhagezangen, gebedsvlaggetjes en vele Heiligdommen. Aan het einde van de middag zijn we nog even gaan shoppen in de smalle straten van Kathmandu.

We zitten nu nog 5 dagen in Nepal, waarna we de oversteek naar Tibet gaan maken. Dit wordt nog een hels karwei aangezien er niets in de boeken mag staan dat verwijst naar de Dalai Lama. Plaatjes moeten uit de reisboeken worden gescheurd omdat anders de hele reisgroep teruggestuurd kan worden. Hopelijk letten alle leden van onze groep goed op en kunnen we veilig de grens oversteken.

Ook hopen we morgen op helder weer waardoor we de bergtoppen van de Himalaya daadwerkelijk kunnen bewonderen.

Namaste!!
Erik

NEPAL DEEL 2 EN TIBET DEEL 1

Ni Hao,

Vanuit Shigatse, de 2e grootste stad van Tibet, maar weer eens een blog. Er is uiteraard weer veel gezien en veel gebeurd want ook de landen Nepal en China zijn zeer spectaculair.

In Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, zijn we 3 nachten gebleven. Dit is een erg leuke stad met vele leuke winkeltjes waar iedere wintersporter en/of bergbeklimmer erg goed inkopen kan doen. Ikzelf heb een paar bergschoenen gekocht voor een schappelijk prijsje. In Kathmandu zijn we naar de apentempel geweest wat ligt op een heuvel langs de stad en van waaruit een mooi uitzicht was over de stad. Kathmandu ligt in een grote, groene vallei dus dit leverde mooie plaatjes op. Zoals de naam al zegt waren er heel wat apen op de heuvel rond de tempel en dus moesten we onze spullen goed in de gaten houden. 's middags zijn we wezen slenteren door de smalle straatjes van Kathmandu.

De volgende dag hebben we een crematieplaats bezocht waar, net als in Varanasi, lijkverbrandingen waren. Het blijft een bijzonder gezicht, ook omdat alles zomaar in de rivier wordt gegooid na afloop. Vanuit deze crematieplaats liep er een wandelpad naar Bodpur waar de grootste stoepa van Nepal staat. Dit is een oud graf wat nu als een pelgrimsoord wordt gebruikt. Helemaal omgeven met de welbekende gebedsmolentjes hebben we hier rondgeslenterd en een echte Boeddha gekocht.

Na Kathmandu zijn we doorgereisd naar Bhaktapur, de oude hoofdstad van Nepal. Net als in Kathmandu heb je hier een Durbar Square in het centrum met de oude tempels, paleizen en woonhuizen. Uiteraard zag dit er weer erg mooi uit. In Bhaktapur sliepen we in het echte centrum in een klein guesthouse. Hier hebben we ook nog een rondleiding gehad van een plaatselijke bewoner waarbij we echt in de "achterbuurt" terecht kwamen. Helaas was het weer hier erg slecht met veel regen. Hierdoor bleven de hoge Himalayabergen voor onze ogen verborgen.

Na Bhaktapur gingen we naar Nagarkot. Dit ging via een erg slechte, hobbelige, natte en smalle weg omhoog. We hebben het overleefd en hier hadden we ondanks de bewolking een prachtig uitzicht over de hele vallei. Wel was het jammer dat de besneeuwde pieken maar heel enkel uit het wolkendek tevoorschijn kwamen.

Na Nagarkot zouden we volgens het reisschema doorgaan naar Tibet maar de grens was nog dicht en dus bleven we een dag langer in Nepal en wel in Dhulikel. Ook dit is een uitzichtpunt en hier hebben we 's middags nog een heel stuk gelopen naar een heuveltop. Ik hoef het niet meer te zeggen, een superuitzicht!! Maar de pret was snel voorbij want 's avonds begon mijn ziekteperiode. Diarree en overgeven, erg vervelend!! Na 'n nacht zonder slaap stond de volgende dag een lange rit naar de grens van Tibet op het programma. Regelmatig moest er voor mij gestopt worden omdat ik ergens wat kwijt moest maar ik heb het wederom overleefd.

Er gaat maar 1 weg naar Tibet en deze was dan ook druk bezet. Smal, druk, stinkende vrachtwagens en veel files. Helemaal niet ideaal om ziek te zijn maar goed, ik had geen keus. Wel werd het weer beter en dus ook de vergezichten. Daar kon ik dan nog een beetje van genieten. De grens is helemaal een verhaal apart. Geen foto's van de Dalai Lama, alle boeken werden gecontroleerd. De tassen werden leeggehaald en we moesten allemaal keurig in de rij staan en op volgorde naar voren komen. Best spannend aangezien de zieken de grens niet over mochten en ik me nou niet bepaald tiptop voelde. Gelukkig geen koorts dus ik hield het vol. Bij niemand is een foto van de Dalai Lama of een boek met het woord Tibet gevonden dus we mochten met de hele groep naar binnen. Via Zhangmu (een mooi bergdorp tegen de bergen aangeplakt) moesten we nog 1 smal stukje weg over. Helaas..... 20 minuten te laat want daarvoor waren rotsen naar beneden gekomen en de weg versperd. Na nog eens 2 uur rijden kwamen we in Nyalam aan waar een eenvoudig guesthouse klaarstond zonder douche en zonder toilet op de kamer.

De volgende dag ging het weer iets beter aangezien ik alleen van onderen nog last had. We vertrokken naar Tinggri waar we uitzicht hebben op de Mount Everest. Een rit van 5 uur door het Tibetaanse land is echt bijzonder. Wel anders dan ik me had voorgesteld (bergen, rotsen, sneeuw, bossen) want het was helemaal kaal. Net een grote woestijn met veel hoge heuvels, onafgebroken! De yaks vlogen voorbij, de herders met hun grote kuddes schapen en geiten en de spaarzame kleine dorpjes. Echt mooi om te zien! We zijn over bergpassen gekomen van 5200 meter hoogte (de hoogste berg van Europa, de Mont Blanc is 4811 meter), wat wel zorgde voor veel hoofdpijn, misselijkheid en lusteloosheid bij veel medereizigers.

En inderdaad, vlakbij Tinggri, kregen we uitzicht op het dak van de wereld, de Mount Everest, met 8848 meter de hoogste berg ter wereld. Veel foto's genomen uiteraard! Tinggri was weer een klein guesthouse maar wel een eigen wc op de kamer, een geschenk voor mij!! Helaas ging het slapen op 4600 meter hoogte niet helemaal zo goed dus wederom een kort nachtje.

De volgende dag wakker geworden met uitzicht op de Mount Everest en vertrokken richting Shigatse waar we nu zijn. Hier bleven we 2 nachten en hadden we voor het eerst weer een warme douche dus dat is wel genieten. Mijn ziekte is over, Wendy voelt zich nog naar behoren dus vanaf nu kan er nog meer worden genoten..........

Helaas zijn we al over de helft maar heel China moet nog komen dus er wacht ons nog veel te genieten.

Tot binnenkort en de groeten vanuit Shigatse in Tibet!!

TIBET DEEL 2

Vandaag is onze laatste dag in Tibet. Morgen vertrekken we per trein voor een 36 uur durende reis over de Peking-Lhasa spoorweg naar Xi'an. Tibet is vooral opgevallen door haar uitgestrektheid. De kale bergen en heuvels en de vele rondtrekkende herders van schapen, geiten en Yaks. Het yakvlees is super en zelfs de Yakboterthee is lekker (volgens Erik, Wendy is minder enthousiast). De chinese invloed zie je wel heel veel qua bouwstijl maar toch zijn er gelukkig nog heel veel tibetaanse wijken en mensen.

Na onze 1e nacht in Shigatse hebben we een klooster bezocht waar veel mooie Boeddha-beelden, tekeningen en fresco's waren. Onze Tibetaanse gids, Nima, heeft hier heel veel uitleg over gegegeven waardoor het Tibetaanse boedhisme iets duidelijk wordt maar tjonge jonge wat is dit een lastige religie om te begrijpen. Het was erg mooi om te zien. 's middags zijn we op de oude markt van Shigatse aan het slenteren geweest tussen de souveniers, de kleding en de hompen vlees. Hier hebben we niet veel gekocht en 's avonds zijn we met de hele reisgroep uit eten geweest.

De volgende dag vertrokken we met de bus richting Lhasa. Via een ontzettende mooie "highway" hebben we de 250 km afgelegd door kloven, over rivieren en met erg mooie vergezichten. De rit duurde een hele tijd maar we hebben er erg van genoten. In Lhasa aangekomen verbaasden we ons direct over de grote politiemacht en de vele militairen die hier aanwezig zijn om de stad te 'bewaken'. Na de 1e nacht in Lhasa hebben we samen met Nima de volgende dag het Potala-paleis bezocht. Dit is het alom bekende paleis in Lhasa dat boven op een heuvel is gebouwd en vroeger het winterpaleis van de Dalai Lama was. Tegenwoordig is het alleen nog een museum maar wel erg mooi en met heel veel goud versierd.
's Middags zijn we naar het Sera-klooster geweest waar de monniken 's middags met elkaar in discussie gaan door erg hard in hun handen te klappen. Dit klooster is 1 van de grootste en bekendste kloosters in de buurt van Lhasa. Hier konden we onze kennis over het Boedhisme weer wat bijspijkeren.

De volgende dag hebben we 's ochtends het Norbulinka bezocht. Dit is het zomerpaleis van de Dalai Lama en is bekend om zijn erg mooie tuinen. Uiteraard ook weer vanwege de mooie beelden, tekeningen en ander religieus werk maar de tuinen vielen het meeste op. 's Middags hebben we vervolgens het Jokhang bezocht. Dit is het heiligste plekje van Tibet en is een tempel die al in de 7e eeuw is gebouwd. Uiteraard zijn er wel restauraties van geweest maar er was nog erg goed te zien hoe het er uit heeft gezien. Na een bezichtiging van de vele kapelletjes en tempeltjes in dit complex hebben we bovenop ons hotel in de zon heerlijk zitten lezen en relaxen. 's Avonds hebben we nog met een klein groepje een wandeling gemaakt door langs het Potala-paleis dat echt schitterend is verlicht. Ook hier zijn weer erg mooie foto's van genomen.

Vandaag, de 3e dag in Lhasa, was een vrije dag en hebben Wendy en ik een wandeltocht gemaakt door de oude stad. Ook hier kwamen we erg veel Yakvlees tegen dat te drogen hing, veel Yakboter, kruiden, groenten en andere handel. Na de lunch hebben we een internetcafe gevonden en zometeen gaan we nog even souveniertjes kopen.... dit is een mooie onderhandelingstraining. Gisteren is het gelukt van 165 Yuan naar 15 Yuan te brengen dus vandaag gaan we weer voor een record

Het weer is nog altijd prima, strakblauwe lucht en lekker warm. De gezondheid is goed en de laatste week belooft veel moois te brengen met het Terracottaleger van Xi'an en natuurlijk de Grote Muur in Peking en het Plein van de Hemelse Vrede in Peking.

CHINA

Inmiddels zijn we weer thuis achter de eigen computer in ons eigen huis met het eigen nederlandse, regenachtige weer. Hoog tijd om nog even te berichten over het laatste deel van de reis om zo het vakantiegevoel te kunnen verlengen.

In Lhasa zijn we in totaal 4 nachten gebleven. Op de 4e dag moesten we vroeg vertrekken om de trein naar Xi'an te halen. Dit is een rit van 36 uur door het Tibetaanse hoogland en door een groot deel van China. 's Morgens vroeg vertrok de trein al waardoor we 2 dagen en 1 nacht in de trein door mochten brengen. En het was super!!! De trein vertrok vanaf het moderne station in Lhasa en al gauw verdwenen we tussen de bergen, de kale vlaktes en uiteindelijk reden we op 5000 meter hoogte door een laagje vers gevallen sneeuw zo ver het oog reikt. We hebben met onze neus tegen het raam zitten genieten.
De coupé van zo'n trein is ingedeeld met 2 stapelbedden van 3 hoog dus liggen we met 6 man in een 'hok'. Erg lekker slapen is het niet en na verloop van tijd wordt de beenruimte overdag nogal beklemmend. Maar de 36 uur zijn we doorgekomen met vele mooie plaatjes, goede muziek op de i-pod en veel praatjes met onze collega-reizigers. Een erg mooie ervaring!!

Nadat we in Xi'an waren aangekomen zijn we rechtstreeks naar het hotel gegaan en hebben we 's avonds gedineerd. Vroeg ons bed opgezocht want de volgende dag stond het Terracotta-leger op het programma. Dit leger van minstens 6000 manshoge gebakken soldaten is in 1974 door een boer ontdekt terwijl hij een put wilde slaan. Inmiddels is het uitgebouwd tot een mega-complex en worden er nog altijd nieuwe soldaten gevonden en moeten er nog een heel aantal worden gerestaureerd. De betreffende boer had een ereplekje en zit nog altijd handtekeningen uit te delen. Bij dit Terracottaleger zijn we 3 uur gebleven waarna we 's middags 'vrij' waren. Deze tijd hebben we doorgebracht met een stadswandeling en hebben we de Drumtower, de Belltower en de minstens zo mooie McDonald's bekeken. Fastfood!! Heerlijk!! Ook hebben we 's avonds nog heel veel souveniertjes gekocht en hebben we de moskee opgezocht. Wendy heeft zich nog laten tekenen door een straattekenaar. Ze had ERG VEEL bekijks maar de tekening zelf was niet zo'n succes. Later op de avond zijn we nog met ongeveer 10 personen naar een klein cafeetje geweest waarbij we op de hoek van de straat aan een tafeltje van 30 cm hoogte zaten en erg lekker vlees van de barbecue konden pakken.

Xi'an staat onder meer bekend om haar stadsmuren. Over een lengte van 14 kilometer is de oude stad ommuurd met muren van zeker 10 meter dik. Tijdens de volgende ochtend hebben we met een groot deel van de reisgroep een fietsttocht gemaakt over deze muur waarbij we Xi'an van alle kanten konden bekijken. Wendy en ik op de tandem... een hele onderneming. Onder aan de muur doen de chinezen hun ochtendgymnastiek zoals spelen met een diabolo, Tai Chi, hardlopen en allerlei rek- en strekoefeningen. 's Middags hebben we gerelaxed bij de Starbucks om vervolgens vroeg in de avond te vertrekken met weer een treinreis van 12 uur naar Beijing.

Beijing is helemaal een ervaring op zich. Nadat we 's morgens vroeg in de ochtend aankwamen vielen we tijdens de busreis naar het hotel al van de ene verbazing in de andere. Heel veel bekende gebouwen (verboden stad, mausoleum van Mao Zedong, Olympisch Stadion) maar ook superveel hoge nieuwbouw. Het lijkt net of er tussen de 10-baanswegen gebouwen van 30 verdiepingen uit de grond worden getrokken. Heel apart. De eerste dag zijn we meteen maar naar het verboden paleis gegaan. Hierbij kwamen we over het plein van de Hemelse vrede en zijn we langs het Mausoleum van Mao gelopen dat midden op dit plein staat. De verboden stad was mooi om te zien. Erg veel paleizen en mooi chinees schilderwerk, maar vooral ook erg veel Chinezen (ook voor hen is dit vakantietijd). Na een uurtje of 3 slenteren hielden we het voor gezien en zijn we achter de verboden stad nog op een heuvel geklommen waar een mooi uitzicht over Beijing was. Ook was de gehele verboden stad te zien.

De volgende dag zijn we 's morgens vertrokken naar de Grote Muur. In totaal meer als 6000 km lang. Wij hebben ongeveer een kilometer beklommen samen met weer erg veel Chinezen. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe de muur zich over de bergen heenslingerd. 's Middags hebben we het Zomerpaleis van de voormalige keizers bezocht. Net als de verboden stad waren er weer veel paleizen maar bij het Zomerpaleis ging het vooral om de tuinen die erg mooi waren aangelegd. Inmiddels kreeg de hele groep al wat last van Paleis-Tempel-drempelvrees dus dit bezoek aan het Zomerpaleis werd enigszins ingekort. 's Avonds hebben we nog een avondwandeling gemaakt door Beijing en veel chinese sfeer (en lucht) ingesnoven.

De volgende ochtend zijn we naar de Tempel van de Hemel gegaan. Hierbij was weer een park waar de chinezen hun ochtendgymnastiek in het openbaar uitvoeren. Hier hebben we ongeveer 3 uur rondgelopen waarna we met de metro naar het Olympisch stadion zijn gegaan. Hele onderneming zo'n metro in Beijing maar we kwamen op de plaats van bestemming en hebben nog enkele mooie foto's genomen. De laatste avond was inmiddels aangebroken en daarom hebben we met de hele groep gegeten in een restaurantje waar men Pekingeend serveerde. Gewikkeld in een wrap met een bepaalde saus was het te eten maar verder niet echt een aanrader.

De volgende ochtend zijn we om 8 uur uit het hotel vertrokken richting vliegveld en nadat we een weg gebaand hadden door de vroege ochtendsmog zijn we rond 12 uur vertrokken richting Londen. Vanuit de lucht nog foto's gemaakt van de Big Ben, het Parlement en Buckingham Palace en na de vlucht richting Nederland en de treinreis naar Zwolle kwamen we rond half 12 nederlandse tijd aan.

En toen was het weer voorbij..... 30 dagen reizen door 3 verschillende Aziatische landen. Echt een aanrader, we hebben enorm genoten ondanks de kortstondige ziektes, de vuile steden en de vele inwoners. Nu nog een weekje thuis en dan kan het reguliere dagelijkse leven weer beginnen. Hopelijk volgend jaar weer zo'n reis vol nieuwe indrukken, verschillende impressies, cultuur, natuur en bovenal plezier!!